handdator

Visa fullständig version : Star wars - böcker


Doctor Snuggles
2007-12-22, 22:01
Funderade på att införskaffa några. Tips om i vilken ordning de bör läsas, vilka bör undvikas osv?

King Grub
2007-12-22, 22:04
Timeline:

http://www.randomhouse.com/delrey/starwars/timeline.html

Börja med böckerna av Timothy Zahn, The Thrawn Trilogy först.

Trance
2007-12-22, 22:07
Oh, de har jag faktiskt läst. Har för mig jag tyckte de var rätt bra. De tre böckerna om Thrawn då.

Doctor Snuggles
2007-12-22, 23:27
Timeline:

http://www.randomhouse.com/delrey/starwars/timeline.html

Börja med böckerna av Timothy Zahn, The Thrawn Trilogy först.

Cool, thx.
Men thrawn trilogin utspelar ju sig rätt sent. Har de en massa flashbacks eller varför skall man läsa dem först?

willis
2007-12-23, 02:26
Annars är böckerna av James Luceno jävligt bra
Tänker ffa på "Labyrinth of Evil" och "Dark Lord: The rise of Darth Vader"

Om du gillade spelet Republic Commando så finns det tre schyssta böcker av Karen Traviss om dessa :thumbup:
Finns även en hel del andra böcker om the clone wars som är bra

King Grub
2007-12-23, 05:24
Cool, thx.
Men thrawn trilogin utspelar ju sig rätt sent. Har de en massa flashbacks eller varför skall man läsa dem först?

Dom är inte skrivna i ordningen dom utspelar sig. Författarna hoppar fritt fram och tillbaka i tiden och utgivningen har inte följt någon kronologisk ordning, annat än inom sub-serier. Zahns böcker är bland dom första som skrevs i Star Wars-universat och dessutom överlägset bäst.

Doctor Snuggles
2007-12-23, 15:08
Dom är inte skrivna i ordningen dom utspelar sig. Författarna hoppar fritt fram och tillbaka i tiden och utgivningen har inte följt någon kronologisk ordning, annat än inom sub-serier. Zahns böcker är bland dom första som skrevs i Star Wars-universat och dessutom överlägset bäst.

Nej, det visste jag, menade mer på att jag kanske ville följa tidslinjen så mycket som möjligt, men kvaliten spelar förstås också roll.

King Grub
2007-12-23, 15:16
Tidslinjens värde är överskattad, när den innebär att man får läsa långa rader med skräp.

Du får det inte sämre än dom som läste böckerna allteftersom dom gavs ut i alla fall, om du väljer en annan ordning. Jag tror inte det finns många som skulle rekommendera annat än Zahn först.

Doctor Snuggles
2007-12-23, 15:36
Tidslinjens värde är överskattad, när den innebär att man får läsa långa rader med skräp.

Du får det inte sämre än dom som läste böckerna allteftersom dom gavs ut i alla fall, om du väljer en annan ordning. Jag tror inte det finns många som skulle rekommendera annat än Zahn först.

Ok, ja det kanske är för mycket att begära att alla böcker skall vara bra. Vilka borde man absolut undvika då isf?