handdator

Visa fullständig version : __Simning = Kcal förbränning?__


ajax101
2007-12-22, 15:42
hej, jag prövade att simma igår och det var hur skönt som helst, jag simmar 1000m och sen får det vara en pause för mig *whistle*

det jag undrar nu är hur mycket fett/Kcal tror du att jag förbränner på 1kilometer?

(det tar ca 50minuter att simma 1000m för mig)

tack i förhand :thumbup:

3.1415926535
2007-12-22, 16:01
Tippar på runt 500kcal för 50min simning.

King Grub
2007-12-22, 16:03
http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php

Mängden fett som förbränns via simning är högst marginell; axlar och armar kan inte använda fett som bränsle. Inte ens om man simmar 12 timmar förbrukar man något kroppsfett. Givetvis går det bra att använda simning i viktminskningssyfte i alla fall; det bidrar till att förbruka energi/kalorier, och ett energiunderskott kommer att resultera i fett- och viktminskning i alla fall, vid något tillfälle. Men simning förbrukar marginellt med fett under själva aktiviteten.

joriice
2007-12-22, 16:07
http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php

Mängden fett som förbränns via simning är högst marginell; axlar och armar kan inte använda fett som bränsle. Inte ens om man simmar 12 timmar förbrukar man något kroppsfett. Givetvis går det bra att använda simning i viktminskningssyfte i alla fall; det bidrar till att förbruka energi/kalorier, och ett energiunderskott kommer att resultera i fett- och viktminskning i alla fall, vid något tillfälle. Men simning förbrukar marginellt med fett under själva aktiviteten.

Simning är bra som cardio bara. Det verkar ju (av det jag läst) att det varken är bra som fettförbränning, eller ens som muskeluppbyggande, Det senare verkar dock vara mer felaktig tolkning av mig tror jag. :confused:

King Grub
2007-12-22, 16:16
ens som muskeluppbyggande

Ens? Konditionsträning är inte muskeluppbyggande. Det är heller inte syftet med den formen av träning. Simmare har generellt mer muskelmassa än t ex cyklister eller löpare (effekterna av ev styrketräning inte räknade), så jämfört med andra distansidrotter kan den klassas som muskeluppbyggande, kanske, men går inte att jämföra med belastningsträning (och det är ju heller inte syftet med konditionsträning, som sagt).

Ingen konditionsträning, oavsett form eller intensitet, ökar dygnets fettförbränning, mer än en ev påverkan på energibalansen.

Julan79
2007-12-22, 17:21
Hur kommer det sig att alla som joggar seriöst har bättre vader än alla som tränar på gym om man inte kan bygga muskler med konditionsträning.

Dan S
2007-12-22, 20:15
Mindre underhudsfett. Första posten btw *whistle*

joriice
2007-12-22, 21:22
Ens? Konditionsträning är inte muskeluppbyggande. Det är heller inte syftet med den formen av träning. Simmare har generellt mer muskelmassa än t ex cyklister eller löpare (effekterna av ev styrketräning inte räknade), så jämfört med andra distansidrotter kan den klassas som muskeluppbyggande, kanske, men går inte att jämföra med belastningsträning (och det är ju heller inte syftet med konditionsträning, som sagt).

Ingen konditionsträning, oavsett form eller intensitet, ökar dygnets fettförbränning, mer än en ev påverkan på energibalansen.

Nej, jag förstår hur du menar, jag syftade mest till huvida fungerade som antingen belastningsträning eller som ren cardio?
Om det är cardio, så betyder det ett friskare hjärta mm.
Om det däremot INTE är det, vad har det för positiva "effekter" isådanafall,

*screwy*

Jag simmar för att bränna fett? Nej.
Jag simmar för att få lite större/starkare muskler? Nej?
Jag simmar för att det är bra för hjärtat? Ja, antagligen?

Är det så? :confused:

King Grub
2007-12-22, 21:30
Simning är konditionsträning.

Liksom med alla andra energikrävande aktiviteter kan man använda den till fett- och viktförlust, som en kaloriförbrukare för att nå negativ energibalans. Substratoxidationen under själva aktiviteten är i fallet simning inte speciellt fettintensiv.