handdator

Visa fullständig version : Kostråd


Laydown
2007-12-22, 14:23
Behöver hjälp.. Mina föräldrar har åkt utomlands och lämnat mig totally ensam..

Nu behöver jag hjälp.. jag vet inte vad jag ska göra för lagade måltider, som är billiga, och innehåller så mkt protein som möjligt

så ge gärna tips! min ekonomi är begränsad

Frukost har jag tänkt havregrynsgröt, och till mellanmål kesella

Sverker
2007-12-22, 14:31
Gör köttfärssås och koka pasta. Köttfärs kan du få rätt billigt.

Bondomelett. Kall kokt potatis och ägg.

Makrill i tomatsås och ris.

bollio
2007-12-22, 18:45
Bara fortsätta med samma husmanskost som du (förhoppningsvis) åt innan.

Lillstrumpa
2007-12-22, 20:05
Frukost: Till havregrynsgröten kan du äta ett eller ett par kokta ägg. :thumbup:

Cohen
2007-12-22, 21:24
Ett hett tips: kika in i "Matlagning och recept" forumet här på Kollo. Du kommer att finna hur mycket recept, ideer och bilder som helst.

Bara att vräka och vraka!

Laydown
2007-12-22, 22:44
Bara fortsätta med samma husmanskost som du (förhoppningsvis) åt innan.

Jo, men det blir för mkt mackor, och nästan inga lagade måltider :S


Tack till er andra som kom med tips. Ska kolla runt lite ;)

Alfred Nobel
2007-12-23, 09:52
En konservburk med tonfisk äts direkt, ur burk, med sked eller varför inte som pålägg på smörgåsen, gemensamt med potatis och eller i en liten gräddsås till pastan.

Makrill i tomatsås likaså, väldigt enkelt att kleta på mackan eller toppa på pastan. Äts gärna kallt.

Ägg måste vara den enklaste och godaste proteinkällan du kan tänka dig!

King Grub
2007-12-23, 10:11
Jo, men det blir för mkt mackor, och nästan inga lagade måltider :S

Det gör inget om du har bröd som kolhydratbas i majoriteten av måltiderna.

Laydown
2007-12-23, 14:03
Nej, visst gör det inget, men ack så trött man blir på mackor :D


Inhandlat ett flak ägg (15 kr bara)
Imorn blire några fiskburkar :D

Saikyou
2007-12-23, 15:46
Häll ner lite bönor i havregrynsgröten, alternativt keso, en av dom godare frukost-måltiderna förutom ägg på nybakat grovbröd *drool*

Kyckling funkar alltid, körde själv på kalkonfiléer idag vilket var sjukt gott ^^

Makrill i tomatsås med ris som Sverker sa är ett måste

Bönor i allmänt, billigt och gott, gärna med havregrynsgröt eller som dom är *drool*

Kan inte förstå varför dina föräldrar sticker utomlands utan att ta med sig sitt/sina barn förresten :p

Vill du ha en lagad rätt så kör ner lite kyckling, ris och grönsaker och rör om, oslagbart och såå simpelt att laga :D

raikou
2007-12-25, 13:15
Jag är faktiskt i samma sits som du efter att min familj har åkt utomlands. En enkel och god måltid jag lagade igår:

Ta en bit kycklingfilé och skär den i tärningar (eller i skivor om du föredrar det) samt salta och peppra.
Stek kycklingfilén i olja och pressad vitlök.
Ha i röd pesto och sedan creme fraiche när den börjar bli klar.
Servera med pasta och sallad!

NuclearWinter
2007-12-25, 14:10
Billigare och mer mättande än bönor är nog svårt att hitta, om du vill få i dig protein också. Om jag ville hålla ner kostnaderna skulle jag försöka köra en del vegetariskt med lite tillskott av ägg och mjölkprodukter som keso. Röra på fräst lök, tomat och bönor med fullkornspasta och en klick keso eller bulgursallad med stora vita bönor och kokt ägg till exempel.

NuclearWinter
2007-12-25, 14:14
Kyckling är säkert jättemumsigt, men Billigt är nog att ta i, även om man handlar euroshopper eller lagerrensning på Lidl