handdator

Visa fullständig version : Träningsschema


Caaalle
2007-12-22, 02:55
Tjena. Tänkte lägga upp mitt träningsschema för att få tips på vad jag kan förbättra.

Måndag: Bröst, Rygg

Bänkpress 6x4
Sned hantelpress 6x3
Sned bänkpress 6x3


Latsdrag 8x4
Sittande kabelrodd 6x4
Hantelrodd 7x3
Hypers 10x3

Tisdag: Biceps,Triceps.

Hantelcurl 6x3
Skivstångscurl 6x3
Hammercurl 6x3

Pushdowns 10x4
Liggande tricepspress 8x4

Onsdag: Ben,Mage.

Knäböj 8x4
Bencurl 6x3
Benspark 6x3

Stående vadpress 8x4
Sittande vadpress 8x4

Crunches på lutande bänk med vikt 10x4
Benlyft så många jag orkar
Crunches i maskin 8x3

Torsdag: Axlar, underarmar, traps.

Militärpress 6x4
Press bakom nacken 6x4

Hantelhrugs 8x4

Handledscurl bakom ryggen 8x4
Handledscurl med skivstång 7x3

Kom med förslag nu, var inte för snälla.

Mr. Moose
2007-12-22, 03:11
Tjena. Tänkte lägga upp mitt träningsschema för att få tips på vad jag kan förbättra.

Måndag: Bröst, Rygg

Bänkpress 6x4
Sned hantelpress 6x3
Sned bänkpress 6x3


Latsdrag 8x4
Sittande kabelrodd 6x4
Hantelrodd 7x3
Hypers 10x3

Tisdag: Biceps,Triceps.

Hantelcurl 6x3
Skivstångscurl 6x3
Hammercurl 6x3

Pushdowns 10x4
Liggande tricepspress 8x4

Onsdag: Ben,Mage.

Knäböj 8x4
Bencurl 6x3
Benspark 6x3

Stående vadpress 8x4
Sittande vadpress 8x4

Crunches på lutande bänk med vikt 10x4
Benlyft så många jag orkar
Crunches i maskin 8x3

Torsdag: Axlar, underarmar, traps.

Militärpress 6x4
Press bakom nacken 6x4

Hantelhrugs 8x4

Handledscurl bakom ryggen 8x4
Handledscurl med skivstång 7x3

Kom med förslag nu, var inte för snälla.

Var ska jag börja??

Biceps o Triceps dagen efter bröst o rygg!!

Träning fyra dar i rad.

18 set för biceps/triceps var men "bara" 6 set för benbiceps!

För hög volym med så tung träning/låga reps.


Var detta ditt första försök till att skriva ett program? Gå till best of och kolla in de färdiga programmen, du kommer garanterat att få bättre resultat.

Hur länge har du tränat, ålder, vikt....? Mål med träningen?

KaptenKnäsvag
2007-12-22, 03:58
"Måndag: Bröst och rygg
Tisdag: Biceps och triceps"

Det är helt åt skogen. Du måste alltid låta Biceps vila i 1 dag efter ett ryggpass (det är ju dock okej att köra rygg/biceps på samma dag), och samma sak med bröst och triceps.

Så kör
måndag Rygg/biceps
tisdag Bröst/triceps

istället.

Commando1980
2007-12-22, 04:18
finns en massa saker att anmärka på ,men säger bara: kör ett halvkroppsupplägg...3-4 pass i veckan.

Caaalle
2007-12-22, 15:05
Var ska jag börja??

Var detta ditt första försök till att skriva ett program? Gå till best of och kolla in de färdiga programmen, du kommer garanterat att få bättre resultat.

Hur länge har du tränat, ålder, vikt....? Mål med träningen?

Jag har tränat i ett år. Dock enligt ett annat träningsprogram men nu har jag haft ett uppehåll på ett bra tag och har inte det kvar. Ja, det här är mitt första försök med att skriva ett program men jag ska gå till best of och titta lite och försöka få ihop ett bra som funkar. Tänker köra rygg,biceps på måndag och bröst, triceps på tisdag som "KaptenKnäsvag" sa.

17 år gammal.
175 cm.
65 kg.
Jag tränar för att jag tycker det är roligt och för att lägga på mig mer muskler.

Caaalle
2007-12-22, 15:45
Sön. Rygg, Biceps
Mån. Bröst, Triceps
Tis.
Ons. Ben, Mage
Tor. Axlar, traps

3-4 set på varje övning och 6-12 reps.
Funkar det? Återkommer med övningar sen.

Mourten
2007-12-22, 17:26
Joda d funkar, du splitter kroppen som mig.
Jag har dock även 2-4 mil att springa i veckan men kör lika dant styrkemoment så ska nog fungera.

JohnRick
2007-12-22, 23:18
Jag förstår inte poängen med att splitta kroppen så mkt vid din ålder och vikt. Jag kan förstås ha fel, men du tar bara varje muskelgrupp en gång i veckan här också? Varför inte ta ett hel- eller halvkroppspass som rekommenderat? Eller som absoluta tak en tre-split?

tobbo
2007-12-22, 23:35
Jag förstår inte poängen med att splitta kroppen så mkt vid din ålder och vikt. Jag kan förstås ha fel, men du tar bara varje muskelgrupp en gång i veckan här också? Varför inte ta ett hel- eller halvkroppspass som rekommenderat? Eller som absoluta tak en tre-split?

Man läser ofta om att det är dumt för en nybörjare att börja splitta upp kroppen och man borde kör hel-, halv etc.
Jag undrar om man får bättre resultat av hel-, halvpass än att splitta upp som nybörjare? Isf varför?

Scratch89
2007-12-22, 23:40
Man läser ofta om att det är dumt för en nybörjare att börja splitta upp kroppen och man borde kör hel-, halv etc.
Jag undrar om man får bättre resultat av hel-, halvpass än att splitta upp som nybörjare? Isf varför?

Högst troligen. Dels så kan du köra fler och bättre övningar. Många börjar grina för att de inte kan köra t.ex marklyft eller pushpress på rygg- resp. axeldagen, då benen involveras osv. På ett helkroppspass kan du köra alla tunga övningar som faktiskt involverar hela kroppen, vilket är själva grejen med helkroppspass.

Om du bara kör en övning per muskelgrupp per pass så blir det vettiga övningar.

JohnRick
2007-12-23, 00:39
Man läser ofta om att det är dumt för en nybörjare att börja splitta upp kroppen och man borde kör hel-, halv etc.
Jag undrar om man får bättre resultat av hel-, halvpass än att splitta upp som nybörjare? Isf varför?

Mycket beroende på att det är så mkt som ska banas in, och då är det bättre att göra det lite och ofta. Motoriken i övningar ska fixas, men generellt så har man inte så mkt muskelmassa, och folk som splittar gör det i allmänhet för att de behöver mer volym för en given muskelgrupp för att ta ut denna ordentligt. Är man relativt ny så klarar man sig mer än väl på ett hel- eller halvkroppspass då proteinsyntesen dessutom förhöjs flera ggr över en period då du kör varje muskel oftare, till skillnad från denna trådskapares fall där grupperna bara tycks köras en gång i veckan.

Forz
2007-12-23, 00:50
Av egen erfarenhet skall du inte träna biceps och triceps samma dag. Om du någon gång får för dig att köra dips eller liknande så kommer du inte känna samma kontakt som du hade gjort om du hade haft 1-2 dagars mellanrum. Biceps och triceps ligger nära varandra och om du verkligen vill känna att du tränat så kombinera inte biceps och triceps.
Ännu är jag bara en rookie inom detta, men det är iaf min upplevelse. Om inte annat kan du ju testa och känna själv, du ska ju trots njuta av träningen.

tobbo
2007-12-23, 01:21
Mycket beroende på att det är så mkt som ska banas in, och då är det bättre att göra det lite och ofta. Motoriken i övningar ska fixas, men generellt så har man inte så mkt muskelmassa, och folk som splittar gör det i allmänhet för att de behöver mer volym för en given muskelgrupp för att ta ut denna ordentligt. Är man relativt ny så klarar man sig mer än väl på ett hel- eller halvkroppspass då proteinsyntesen dessutom förhöjs flera ggr över en period då du kör varje muskel oftare, till skillnad från denna trådskapares fall där grupperna bara tycks köras en gång i veckan.

Men det betyder ändå att man får liknande resultat förutsatt att tekniken sitter?