handdator

Visa fullständig version : Vilken trance-genre-är-detta-tråden!


Fatalist
2007-12-22, 00:18
Vet att det finns många här som gillar att skaka loss lite till skön musik på dansgolvet, det är bara så jävla svårt att hålla isär de olika subgenrerna (om det inte fanns innan finns ordet nu), jag börjar väl då. Vilken sort är det som spelas genom detta klipp?

http://www.youtube.com/watch?v=tyAvaLsLFl8

Frida.B
2007-12-22, 00:21
Är Tiesto trance eller house? En polare sa att han presenterades som house på roskilde... men jag tycker inte det låter house...

Fatalist
2007-12-22, 00:24
Är Tiesto trance eller house? En polare sa att han presenterades som house på roskilde... men jag tycker inte det låter house...

Jag tycker det låter åt househållet, men vad fan vet jag om det.

Flykt
2007-12-22, 00:28
Vad heter låten? :) Gillar dunket på slutet! :hbang:

Sebbe_H
2007-12-22, 00:31
Är det inte typ hardstyletrance Fatalist?

KlopFer
2007-12-22, 00:31
Hm, söker man på jumpstyle kommer det upp mest såndär musik men vetefan, det är väl något hardstyletechnodancemusic nånting ;D vet faktist inte.

Sadde
2007-12-22, 00:37
Vad heter låten? :) Gillar dunket på slutet! :hbang:

alla låtar står i slutet av videon, om du kollar "eftertexterna" så står det

Songs:

................

...............

.................

vet inte vilken av de det är, du får testa dig fram :)

Sheogorath
2007-12-22, 00:54
Vet att det finns många här som gillar att skaka loss lite till skön musik på dansgolvet, det är bara så jävla svårt att hålla isär de olika subgenrerna (om det inte fanns innan finns ordet nu), jag börjar väl då. Vilken sort är det som spelas genom detta klipp?

http://www.youtube.com/watch?v=tyAvaLsLFl8

Techno/hard dance. Hatar det. Riktigt dåligt. *gah!*

Fatalist
2007-12-22, 00:55
Techno/hard dance. Hatar det. Riktigt dåligt. *gah!*

Hehe, var på väldigt dansant humör när tråden skrevs, nu är jag dock snarare på väg att kraschlanda över tangentbordet och musiken är inte alls lika lockande längre. Tack för svaret!

Folk får gärna fylla på med länkar, så kan vi alla lära oss något nytt. :)

Sheogorath
2007-12-22, 01:03
Är Tiesto trance eller house? En polare sa att han presenterades som house på roskilde... men jag tycker inte det låter house...

Nej, Tiesto är inte house. Det får du lägga inom någon mjukare trance-genre. Du måste lyssna på tempot! Här är house. Electro-house. Det bästa och mest underbara som Gud skapat under stjärnorna.

84XJvm3fgno

Här är mer i samma genre. Svensk artist. Ida Corr.

OXEZMSnOVPg

Båda från Sensation White 2007. Jag tror det var från och med 04 som Sensation White sadlade om från trance till house. Good move!

Sebbe_H
2007-12-22, 01:13
Fyfan vad man blir sugen att dra på ett sånt event när du postar Sheo. Har du mer på lager?:D

Sheogorath
2007-12-22, 01:42
Fyfan vad man blir sugen att dra på ett sånt event när du postar Sheo. Har du mer på lager?:D

Lätt. Hang on! Ok. Här är en av mina favoriter. Umbrella i house-remix.

GwMDmH-AdYk

Funkerman - Speed up.

dbVVrSbdESk

Mer Laidback Luke. Ambition!

psXz-yKxrZU

Klassiker!

z8AKM0PYv-k

Och den här sista kan fan inte bli uttjatad. Så grym. Den här har jag dansat sönder fötterna till många gånger. Sången kommer in 02:15.

JAG. ÄLSKAR. DEN.

AGMETwEKF9o

:bow:

Sheogorath
2007-12-22, 01:44
Som ni ser är house en väldigt bred genre. Jag som älskar ovanstående avskyr mjuk lounge-house; Det som ibland kallas "club" eller något sådant. Sådant spelas på Espresso House, i hissar eller hos frissören, som lättlyssnad, tråkig bakgrundmuskik. I princip brukar det bara vara bongotrummor i house-takt och någon liten slinga.

KniveN
2007-12-22, 02:05
Fyfan vad man blir sugen att dra på ett sånt event när du postar Sheo. Har du mer på lager?:D

Var en Monday Bar kryssning förra helgen. Första gången jag åker på något liknande, men kommer lätt åka igen. Nästa kryssning är i mars. Inte riktigt lika stort men sjukt drag.

Tricce
2007-12-22, 02:07
Finns Acid House idag?

Det här va poppis när jag va typ 17-18 bast

Q_-W7TLQ8Y4

Sheogorath
2007-12-22, 02:12
Finns Acid House idag?

Det här va poppis när jag va typ 17-18 bast

Q_-W7TLQ8Y4

Ja, om det är så det kallas så finns den. Första låten finns t.o.m. i en nyare remix. Det är väl helt enkelt val av ljud och ljudkvalité som skiljer sig, i så fall? Vilket år var detta?

redbrigade
2007-12-22, 02:17
Sensation white skulle vara riktigt grymt, nån som vet vad det ungefär går på?

KniveN
2007-12-22, 02:23
Ja, om det är så det kallas så finns den. Första låten finns t.o.m. i en nyare remix. Det är väl helt enkelt val av ljud och ljudkvalité som skiljer sig, i så fall? Vilket år var detta?

Står 1988, vet dock inte om det är året.

Dom har samplat från "Technotronic - Pump Up The Jam" låter det som

nSKTeKi-zfM

Tricce
2007-12-22, 02:24
Ja, om det är så det kallas så finns den. Första låten finns t.o.m. i en nyare remix. Det är väl helt enkelt val av ljud och ljudkvalité som skiljer sig, i så fall? Vilket år var detta?


Jau va runt 88-89

KniveN
2007-12-22, 02:28
Står 1988, vet dock inte om det är året.

Dom har samplat från "Technotronic - Pump Up The Jam" låter det som




Såg att den kom 89 så dom har kanske inte samplat :confused:

Kwon
2007-12-22, 02:34
Finns Acid House idag?

Det här va poppis när jag va typ 17-18 bast

Q_-W7TLQ8Y4

Haha den där gamla godingen, du minns säkert den speciella musikvideon till denna låt som spelades på MTV

Kwon
2007-12-22, 02:40
Tips på skön gammal musik (en av mina hetaste skivor)

Artist: Various
Album: Techno! The New Dance Sound Of Detroit
Discogs: http://www.discogs.com/release/65112
Label: Ten Records Ltd. (10 Records)
Catalog#: DIXCD 75
Format: CD
Country: UK
Released: 1988
Style: Techno

Tracklist:
1 Rhythim Is Rhythim - It Is What It Is (6:45)
2 Blake Baxter - Forever And A Day (5:39)
3 Eddie "Flashin" Fowlkes* - Time To Express (5:44)
4 K.S. Experience - Electronic Dance (6:40)
5 Members Of The House - Share This House (Radio Mix) (4:26)
6 A Tongue & D Groove - Feel Surreal (6:58)
7 Mia Hesterley - Spark (6:12)
8 Juan Atkins - Techno Music (5:45)
9 Inner City - Big Fun (7:42)
10 Blake Baxter - Ride Em Boy (6:28)
11 Anthony Shakir - Sequence 10 (5:22)
12 Idol Making - Un, Deux, Trois (6:06)

Trance
2007-12-22, 03:00
Techno/hard dance. Hatar det. Riktigt dåligt. *gah!*

Det är jumpstyle annars, svårare än så är det inte ;-) Men den blöder väl in i massa andra genres som all annan sådan musik. Gillar man det så kan man även gilla:

Hardcore
http://www.youtube.com/watch?v=ntF-9w3ciT0

Harcore/Gabber (jäkla genres är svåra som fan, kan inte riktigt)
http://www.youtube.com/watch?v=pBprMw_carg

Hardstyle
http://www.youtube.com/watch?v=Pb8VPYMgHlg
http://www.youtube.com/watch?v=-rxvHHhhRLE

Det konstiga med just hard trance är att det inte är direkt hårt, eller var inte innan i alla fall. Mer åt detta hållet
http://www.youtube.com/watch?v=IoxBEkKAIHY

Är folk intresserade så finns även den mycket trevliga Ishkurs guide to elektronik music, även om den är färgad av hans kommentarer och åsikter (och versionen är lite gammal nu) så ger det en bra översikt. Lite exempel på varje genre också:
http://techno.org/electronic-music-guide/

Trance
2007-12-22, 03:16
Är Tiesto trance eller house? En polare sa att han presenterades som house på roskilde... men jag tycker inte det låter house...

Han producerar trance.

Trance
2007-12-22, 03:23
Sedan skall man dansa till hardstyle finns ju även Melbourne shuffle, vilket ser lite intressant ut:

http://www.youtube.com/watch?v=aTYEIBK5X1o

Trance
2007-12-22, 03:27
Sedan skall man dansa till hardstyle finns ju även Melbourne shuffle, vilket ser lite intressant ut:

http://www.youtube.com/watch?v=aTYEIBK5X1o

Inte direkt hardstyle i den videon dock utan mest annat, bara dansen stämmer.

Frida.B
2007-12-22, 03:31
Nej, Tiesto är inte house. Det får du lägga inom någon mjukare trance-genre. Du måste lyssna på tempot! Här är house. Electro-house. Det bästa och mest underbara som Gud skapat under stjärnorna.



Jag trodde att tiesto var trance men min polare (med bihang) hävdade bestämt att han är house

C h r i s
2007-12-22, 03:34
Är Tiesto trance eller house? En polare sa att han presenterades som house på roskilde... men jag tycker inte det låter house...

Tiesto är definitivt trance, t.om. mjuk sådan.
Ska bli kul att höra han för första gången på Trance Energy 2008, någon annan som ska dit? Har hört de flesta stora djs men har på något sätt alltid missat Tiesto.

Trance
2007-12-22, 03:34
Jag trodde att tiesto var trance men min polare (med bihang) hävdade bestämt att han är house

Han har släppt mest trance och kallade sig trance-dj innan i alla fall. Men nu har han väl hybris och skall redefiniera musiken och blandar väl en del. Han har väl släppt house-låtar också, men mest trance vad jag vet.

Math
2007-12-22, 03:51
Han har släppt mest trance och kallade sig trance-dj innan i alla fall. Men nu har han väl hybris och skall redefiniera musiken och blandar väl en del. Han har väl släppt house-låtar också, men mest trance vad jag vet.

Alla vill väll göra house nu när det är som störrst.

Sen en fråga till alla som läser tråden, brukar ni att sätta etikett på er sjäva som en viss typ av electro eller är ni öppna för alla olika sorter?

Trance
2007-12-22, 03:57
Alla vill väll göra house nu när det är som störrst.

Sen en fråga till alla som läser tråden, brukar ni att sätta etikett på er sjäva som en viss typ av electro eller är ni öppna för alla olika sorter?

Hans remix av Silence gjordes väl inte direkt nyligen dock.

Sedan på andra frågan, jag gör inte det.

Math
2007-12-22, 04:08
Hans remix av Silence gjordes väl inte direkt nyligen dock.

Sedan på andra frågan, jag gör inte det.

I stand corrected.

Angående min andra fråga så undrar jag mest eftersom många i min närhet säger sig lyssna på house men såfort det inte handlar om clubhouse (vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men hoppas ni fattar) så är det "svettig-trance" och om det finns någon/några låtar som de gillar som inte faller under house så kallar dom det ändå house eftersom det är det ända dom lyssnar på.

Frida.B
2007-12-22, 04:11
Alla vill väll göra house nu när det är som störrst.

Sen en fråga till alla som läser tråden, brukar ni att sätta etikett på er sjäva som en viss typ av electro eller är ni öppna för alla olika sorter?

jag har ingen aning om vad det är för genre jag lyssnar på men det mesta låter som trance och house, sen om det e psytrance electrohouse you name it I don't have a clue

Sheogorath
2007-12-22, 11:06
Alla vill väll göra house nu när det är som störrst.

Sen en fråga till alla som läser tråden, brukar ni att sätta etikett på er sjäva som en viss typ av electro eller är ni öppna för alla olika sorter?

Jag är väldigt snäv inom electron. Det ÄR electrohouse som gäller (se mina två poster sida 1). Jag har lyssnar på framförallt psy och en del på annan trance, men sen jag upptäckte att house inte är synonymt med lounge och mjuka bongotrummordet, utan kan vara den absolut bästa dansmusiken, så... Well. Here I am.

eleni
2007-12-22, 11:51
Det är hardstyle och det är inte trance.

eleni
2007-12-22, 11:54
Sen en fråga till alla som läser tråden, brukar ni att sätta etikett på er sjäva som en viss typ av electro eller är ni öppna för alla olika sorter?

Jag brukar säga att jag lyssnar på elektronisk dansmusik (EDM) så slipper man sätta en etikett på sig själv eller placeras in i ett fack.

Sheogorath
2007-12-22, 12:39
Jag brukar säga att jag lyssnar på elektronisk dansmusik (EDM) så slipper man sätta en etikett på sig själv eller placeras in i ett fack.

+1 om man talar utåt.

747
2007-12-22, 20:09
Tur att trance styrde upp denna tråd. Kunskapsnivån var lägre än emo ett tag.