handdator

Visa fullständig version : Hur mycket fibrer får Ni i Er?


Turbonisse
2007-12-21, 17:46
Hoppla!

Vad ligger Ert dagliga fiberintag på? Själv är man en obotlig brödmissbrukare, så halten fibrer blir hög,mycket hög, hur har ni det?

Alfred Nobel
2007-12-21, 18:28
Ingen aning, men ganska högt.

Exhale_
2007-12-21, 19:06
Alldeles för högt, brukar ofta få tänka efter så att jag inte får i mig för mycket. Iaf under bulk, kanske inte lika vanligt nu under deff.

blekfet2
2007-12-21, 19:23
normalt anser jag nog att jag får i mig, iaf enligt min mage.

jojjep91
2007-12-21, 22:30
vet inte lagom tror jag, äter mkt fullkornsknäckebröd ibland uppåt iaf 20st+ om dan + annan mat.

Petf
2007-12-21, 22:53
inte så hög längre , fick ont i magen .

YTS
2007-12-21, 23:10
60-70g, när jag kontrollberäknat.
Livsmedelsverket rekommenderar 30g/dag alt. 3g/MJ

NuclearWinter
2007-12-22, 19:08
Missbrukar frukt, bönor och fullkornsbröd så förhoppningsvis en del. Även om jag anser att man borde få i sig mer än dubbelt så mycket som rekommendationerna är idag.

bollio
2007-12-22, 20:00
Får nog i mig en hel del fiber från potatis, grönsaker samt frukt. Håller mig borta från sädesslag just nu för att se vad det har för effekt på hyn, så jag förlorar en hel del där.

Eddie Vedder
2007-12-23, 01:05
Även om jag anser att man borde få i sig mer än dubbelt så mycket som rekommendationerna är idag.

Varför anser du det? Bara något du fått för dig eller något du faktiskt har lite belägg för?

D.v.s. att man borde mer än fördubbla rekommenderade intaget? Okej att personer generellt sett kanske skulle må bättre av en fiberrikare kost, om vi talat om befolkningen som helhet och inte medelkoloiten. Men varför fördubbla RDI?!

Acquiescence
2007-12-23, 08:07
Missbrukar frukt, bönor och fullkornsbröd så förhoppningsvis en del. Även om jag anser att man borde få i sig mer än dubbelt så mycket som rekommendationerna är idag.

"Enligt NNR är övre gränsen för kostfiberintag 50g/dag, ett högre intag kan hämma tarmens absorption genom att binda näring och energi som följer med faeces."

YTS
2007-12-23, 15:03
"Enligt NNR är övre gränsen för kostfiberintag 50g/dag, ett högre intag kan hämma tarmens absorption genom att binda näring och energi som följer med faeces."

Om fibrerna kommer från spannmål skall det dock till mycket hämning av mineralupptaget för att det skall spela roll. Här en jämförelse per MJ mellan pumpernickel som är ett fullkornsrågbröd VS. Långfranska.

11,6g fiber - 3,0g
64mcg folsyra - 34mcg
623mg Kalium - 130mg
91mg Kalcium - 26mg
234mg Fosfor - 107mg
88mg Magnesium - 22mg
5,18mg Järn - 0,85mg
2,71mg Zink - 0,85mg

En MJ = 239 kcal

Acquiescence
2007-12-23, 18:22
Om fibrerna kommer från spannmål skall det dock till mycket hämning av mineralupptaget för att det skall spela roll. Här en jämförelse per MJ mellan pumpernickel som är ett fullkornsrågbröd VS. Långfranska.

11,6g fiber - 3,0g
64mcg folsyra - 34mcg
623mg Kalium - 130mg
91mg Kalcium - 26mg
234mg Fosfor - 107mg
88mg Magnesium - 22mg
5,18mg Järn - 0,85mg
2,71mg Zink - 0,85mg

En MJ = 239 kcal

Wow, ehm, får man fråga hur du tänker nu? Kvittar väl var den överdrivna konsumptionen av kostfibrer kommer ifrån? Och vad har den generalliserade innehållsföreteckningen på två olika brödslag med saken att göra? Speciellt dem ämnen som inte hör hemma i diskussionen?

Förklara gärna vidare. Hänger inte med alls.

YTS
2007-12-23, 21:48
Wow, ehm, får man fråga hur du tänker nu? Kvittar väl var den överdrivna konsumptionen av kostfibrer kommer ifrån?
Just för att fullkorns produkter innehåller höga värden av vitaminer och mineraler, även jämfört med rekommendationerna. Grönsaker äter man ju ofta utan att diskutera oraffinierade/raffinierade.


Och vad har den generalliserade innehållsföreteckningen på två olika brödslag med saken att göra? Speciellt dem ämnen som inte hör hemma i diskussionen?

Förklara gärna vidare. Hänger inte med alls.

Den visar att man genom att äta fullkornsbröd istället för vitt bröd ökar intaget drastiskt av många mineraler, samt folsyra. Man har diskuterat att tillsätta folsyra till mjöl för att undvika att barn utvecklar neuralrörsdefekter. Om gravida åt pumpernickel istället för fiberfattigt bröd, så skulle mycket av detta lösas, vilket jag läste i tidningen Ceralia. Lite offtopic, men det visar att fullkorn är viktigt.

bollio
2007-12-24, 22:23
Jag har faktiskt aldrig fattat hela dealen med fibrer. Blir bara dålig i magen av eländet. Nog för att vattenlösliga fibrer kan vara bra men varför sätta i sig massa cellulosa? Som att äta sågspån ungefär...

Laijza
2007-12-24, 22:52
normalt anser jag nog att jag får i mig, iaf enligt min mage.

plusett

Acquiescence
2007-12-25, 11:41
Just för att fullkorns produkter innehåller höga värden av vitaminer och mineraler, även jämfört med rekommendationerna. Grönsaker äter man ju ofta utan att diskutera oraffinierade/raffinierade.

Den visar att man genom att äta fullkornsbröd istället för vitt bröd ökar intaget drastiskt av många mineraler, samt folsyra. Man har diskuterat att tillsätta folsyra till mjöl för att undvika att barn utvecklar neuralrörsdefekter. Om gravida åt pumpernickel istället för fiberfattigt bröd, så skulle mycket av detta lösas, vilket jag läste i tidningen Ceralia. Lite offtopic, men det visar att fullkorn är viktigt.

Okey, nu förstår jag hur du menar. Men det har väl fortfarande ingen betydelse var kostfibrerna kommer ifrån när man väl passerart NNRs övre rekommendation på 50g/d, eller?

bollio
2007-12-25, 21:53
Just för att fullkorns produkter innehåller höga värden av vitaminer och mineraler, även jämfört med rekommendationerna. Grönsaker äter man ju ofta utan att diskutera oraffinierade/raffinierade.



Den visar att man genom att äta fullkornsbröd istället för vitt bröd ökar intaget drastiskt av många mineraler, samt folsyra. Man har diskuterat att tillsätta folsyra till mjöl för att undvika att barn utvecklar neuralrörsdefekter. Om gravida åt pumpernickel istället för fiberfattigt bröd, så skulle mycket av detta lösas, vilket jag läste i tidningen Ceralia. Lite offtopic, men det visar att fullkorn är viktigt.

Sant, men spannmål verkar rent generellt överskattat
http://www.thepaleodiet.com/articles/Cereal%20article.pdf

Turbonisse
2008-01-02, 15:55
Ang fibrer och testosteron nivåer; i hur stora mängder måste man komma upp i för att riskera en sänkning av dessa nivåer?

YTS
2008-01-03, 00:27
Okey, nu förstår jag hur du menar. Men det har väl fortfarande ingen betydelse var kostfibrerna kommer ifrån när man väl passerart NNRs övre rekommendation på 50g/d, eller?

Jo jag tycker att rågfibrer som blivit surdegsjästa tolereras ganska väl.
Jag äter en kost baserad på mestadels pumpernickelbröd, samt ett middagsmål som varierar mellan vegetariskt och fågel eller fisk. Kommer ofta upp i 70 g fibrer per dag utan några problem. Att man får problem med mycket fibrer tror jag ofta beror på att man ökar intaget för fort, så att tarmfloran inte hinner anpassa sig.