handdator

Visa fullständig version : benböj vs bänkpress+maxa


kaysim
2007-12-21, 16:05
1.Låt säga att jag tränar på 50 kilo i bänkpress (6-8reps x 3 set)

hur mycket vikt "ungefär" bör jag då klara av i benböj (lika många reps och set) i förhållande till det man körde i bänkpressen? Finns det några siffor på det där?

2. sen har jag en lite "skev" fråga också:smash: . Har aldrig testat maxa i någon övning, tänkte göra det på måndag (bänkpress). bör man "maxa" det första man gör i ett träningspass, precis efter uppvärmingen? eller hur gör ni? är rädd att jag ska gå på för hårt och dö typ!!!*gah!* tack!=)

zeusden1
2007-12-21, 16:08
1.Låt säga att jag tränar på 50 kilo i bänkpress (6-8reps x 3 set)

hur mycket vikt "ungefär" bör jag då klara av i benböj (lika många reps och set) i förhållande till det man körde i bänkpressen? Finns det några siffor på det där?

2. sen har jag en lite "skev" fråga också:smash: . Har aldrig testat maxa i någon övning, tänkte göra det på måndag (bänkpress). bör man "maxa" det första man gör i ett träningspass, precis efter uppvärmingen? eller hur gör ni? är rädd att jag ska gå på för hårt och dö typ!!!*gah!* tack!=)


1. Det finns inga siffror för vad man bör ta. Bara att testa knäböj? Greppa tag i största killen på gymmet och fråga om teknik-hjälp.

2. Så gör jag. Maxar endast en gång, sen fortsätter passet som vanligt.

Martin Löwgren
2007-12-21, 16:08
1. Minst dubbelt tycker jag hehe, nämen bra mycket mer iallafall.

2. Ska du maxa på säg 100kg bör du värma upp med några reps på 40, 60, 80 och sen utför du maxlyftet.

Tänk på tekniken - den är helt avgörande om du skadar dig, speciellt under ett maxlyft

kaysim
2007-12-21, 16:09
tack som bara den för svaren!!! älskar kolozzeum!!=))

Arf Pingvin
2007-12-21, 16:21
Om du har tränat övningarna ett tag kan det vara rimligt med ett förhållande typ bänk 3, knäböj 4, marklyft 5. Så tar du 60 kilo i bänk ska du kanske klara 80 i knäböj.

Koloftw
2007-12-21, 20:10
1 1:3.5 har jag, bänkpress:benpress.


2. Ska du maxa så tycker iaf jag att du ska köra som Martin sa, dvs. koncentrera hela passet till den övningen ... själv skulle jag aldrig kunna träna bänk efter att jag maxat, och inte heller maxa efter att jag tränat bänk.

Damien Thorne
2007-12-21, 21:43
1.Låt säga att jag tränar på 50 kilo i bänkpress (6-8reps x 3 set)

hur mycket vikt "ungefär" bör jag då klara av i benböj (lika många reps och set) i förhållande till det man körde i bänkpressen? Finns det några siffor på det där?

2. sen har jag en lite "skev" fråga också:smash: . Har aldrig testat maxa i någon övning, tänkte göra det på måndag (bänkpress). bör man "maxa" det första man gör i ett träningspass, precis efter uppvärmingen? eller hur gör ni? är rädd att jag ska gå på för hårt och dö typ!!!*gah!* tack!=)

Det var en tråd om det för några dagar sedan. Jag kopierade av texten. Det var en hel massa övningar. Här är de tre första.

• Deadlift — 100%

• Back squat — 71.4 %

• Bench press and pull-up — 55.6 %

Här är länken till tråden
LÄNK (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=105894)

Alltså är förhållandet mellan bänkpressen och knäböjen (71,4/55,6=) 1,284

Så om du kör på 50kg i bänkpressen så ska du teoretiskt köra på ca 65kg i knäböjen.



Med hjälp av 1 rep max calculator kan du ta reda på vad du ungefär maxar (teoretiskt)

LÄNK (http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html)

Skriver man in 50kg och väljer 8 reps så hamnar man på 62kg. Så du borde kunna maxa ca 60kg.

Om jag skulle maxa 60kg så skulle jag köra så här :

20kg*10
20kg*10
30kg*3
40kg*3
50kg*1

Sen vila 5 minuter

Testa maxa på 60kg

Vila 5 minuter igen

Gick 60kg bra så testa 62.5 eller 65.
Gick det dåligt så testa 55kg eller 57.5kg.

Maxa alltså direkt efter uppärmningen samt en liten upptrappning av vikterna.
Det är även bra att värma upp axlarna mellan varje set på en mycket lätt vikt.
Jag brukar ta 2 2.5kg´s viktplattor och en slags rotationsrörelse med armarna.
Armarna lätt böjda korsade vid skrevet, lyfter upp armarna åt sidan samtidigt som jag roterar upp händerna. Slutläget är när överarmarna pekar rakt ut åt sidan och underarmarna pekar uppåt och armbågsleden är 90 grader.