handdator

Visa fullständig version : Bakis på godis?


Lellan
2003-05-05, 17:20
(Har tjatat om det här förr, men minns inte om vi kom fram till något vettigt.)

Det är såhär; om jag äter snabba kollisar en dag - så blir jag ALLTID superbakis dagen efter. Det går bra med 50-80 g snabba efter träning, men mer = bakis. Jag har inga traditionella ätardagar pga det här - med det menar jag att jag i princip aldrig äter snabba kollisar förutom efter träning och då är det inga mängder.

Men ta igår tex: "laddade" med bra mat hela dagen (gröt, äggvitor, prottepulver, bönor + tonfisk) eftersom jag visste att det väntade godis på kvällen (+ lite vitt bröd.. kanske 100 gram). Åt kanske 300 g godis.. (gele + skum + en kexchoklad). :eating: Drack massa vatten till det. En promenad efteråt, lite protein innan läggdags. Sov 8-9 timmar.

ÄNDÅ totalbakis och så orkeslös så det är helt sjukt.. koffepiller hjälper inte. Efter att ha setat här och "klippt" med ögonen tänker jag byta dagens styrkepass mot en prommis - men även det känns superjobbigt (jag brukar inte vara energilös).

Jag VET ju att jag blir sån här så jag ska inte klaga.. får skylla mig själv. Men det vore intressant med förklaring??:confused:

Och tips på hur jag undviker? (synd att kag glömde psyllumfrön hemma, hade tänkt ta såna till.. )

Grahn
2003-05-05, 19:05
Torde ju kunna ge vätskebrist om kolhydraterna bundit en massa vätska i muskler och annan vävnad...

snatch_ct
2003-05-05, 19:06
Du har alltså en spärr som hindrar dig från att äta för mycket godis och du klagar?! :D :smash:

King Grub
2003-05-05, 19:47
Bakis på 300 gram godis? :confused: Icke sa Nicke - det kan vi inte förklara. Eller? Det är ju inte mycket mer än den dagliga ransonen. :D Grahn's förklaring tycker jag låter rimlig, men den kanske faller på att du säkert vet bättre än att snåla på vattenintaget?

Lellan
2003-05-05, 20:02
Som snatch sa så kan jag ju se det så, blir ju sällan godiskvällar för jag vet ju hur dåligt jag mår (har nästan helt slutat dricka alkohol pga det också) - så egentligen är det ju bra.

Men jag äter kanske 100 g godis, sedan slocknar jag sedan småäter jag lite till och slocknar (kan ju bero på att de 3 gångerna det blivit så - dvs varje gång - har jag kollat film samtidigt). Drack en liter vatten till.

Drack 3 liter vatten den dagen, träningsdagar blir det runt 5 liter.

Hm. Ja, har i alla fall kommit på att det inte är värt det. Så problemet lär inte dyka upp igen (om inte jag råkar ut för jordens sug efter kexchoklad.. djävulens påfund..:devil: ). Vet inte om det är sockret eller just att det är snabba kollisar.

Ett halvt hekto gele/skumgodis efter träning + ett par bitar MÖRK choklad är inga problem, får hålla mig till det! :thumbup:

Men jag tycker fortfarande det är konstigt.:MrT:

Edit: kom just på att jag drack mängder med te dagen innan, kanske hade vätskebrist ändå? Dessutom.. när jag tränar - då SVETTAS jag. Vet inte någon som kan svettas som jag under träning.:em:

Castro
2003-05-05, 20:14
Det är bra att svettas - det renar! Det är dåligt att käka godis - det orenar!(?)...Så det är bara att köra på :)

Danne
2003-05-05, 21:16
Jag får oxå liknande symptom av ätardagar/godis blir "bakis" dagen efter.
vette fan vad det beror på--- kanske är kroppen som inte kan tillgodogöra sig alla kolisar, kanske ligger högt i blodsocker eller nåt..

leiap
2003-05-06, 04:20
Om du inte är van brukare av socker kanske du blir helt knockad av de mängder serotonin & endorfiner som det frisätter?
Kombinerat med att du kanske är extra känslig för ena eller båda så är det fullt möjligt att vara "bakis" på den mängden godis.

Jag vet exakt känslan du beskriver. Har haft den själv. Sömnen på natten är djup och skön men det är ju inte kul att vara sänkt på dagen efter.

Rumpelstilzchen
2003-05-06, 10:39
Vissa drar paralleler mellan vitt socker och heroin, kanske lite överdrivet dock.

Min lärare berättade om sin väninna som sluta äta godis och allt (så gott som) som innehöll socker under två år. Hennes godis- och sockersug försvann helt men bara för att prova tog hon 5 bitsocker, sådana man kan ha i kaffet. Det blev en ganska spännade effekt, hon började se färger i väggarna, allt började röra sig och det växte konstiga saker på folk. Liknande en LSD dos ungefär.

Ganska lustigt, eller hur?:hbang:
Tänk på hur mycket som egentligen innehåller socker...:(

Wilson
2003-05-06, 17:08
jag ska sluta äta socker å några år :smokin: :D

Rumpelstilzchen
2003-05-07, 11:01
Lucy in the Sky with Diamonds....:kickass:

stefan82
2003-05-10, 09:35
jag brukar oxå bli det...jag tror att det beror på vätskebrist för "dan efter" så är jag oxå hängig men får jag suga i mig tre-fyra liter vatten så brukar det vara lungt sen....prova med det

Lellan
2003-05-10, 09:42
Hm. Jag är senil. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=8128&highlight=snabba

:em: :em: :notme:

Linn
2003-05-10, 10:39
En riktigt ätardag (under diet) brukar för mig innebära massor av kolisar, både snabba och långsamma. Att blodsockret åker berg-och dalbana är väl inte så konstigt, specielllt då man ligger ganska lågt övriga dagar.
Dagen efter en ätardag mår jag inte speciellt bra..vaknar upp och ögonen är typ igensvullna och magen stor och konstig... trött och yr osv...har dessutom gått upp några kilon och allt känns bara blä!

Får bra tryck under passet dock :D