handdator

Visa fullständig version : Godis istället för malto/vitargo


Kovalchuq
2007-12-21, 13:47
Skumtomtar.

Ingredienser: Socker, Glukos-fruktossirap, gelatin, surhetsreglerande medel(citronsyra), ytbehandlingsmedel(vegetabilisk olja och E903), arom, färgämne.

Näringsvärde per 100g:
Protein 4g
Kolhydrat 83g
Fett 0.5g

Kan det funka istället för malto/vitargo/snabba kolhydrater efter träning
/eller tillsammans med EAA före träning. ?

Vetez
2007-12-21, 13:48
det lär nog funka bra
men det blir nog billigare med vitargo trots allt

z_bumbi
2007-12-21, 14:00
Det beror på målen men maltodextrin etc är bättre om man ska försöka vara helt optimal och då det gäller styrketräning. Godis är däremot godare så trivs man med det och inte behöver supersnabb inlagring av glykogen så funkar det också.

det lär nog funka bra
men det blir nog billigare med vitargo trots allt

Det blir inte billigare med Vitargo då godis kostar 50-60 kr/kg.

Nitrometan
2007-12-21, 14:17
Det lär ju vara rea på skumtomtar efter jul. *popcorn*

Eddie Vedder
2007-12-21, 14:36
Min gissning är att godis istället för t.ex. malto knappast lär göra en märkbar effekt, bortsett från den självklara positiva effekten av att man äter något gott.*drool*

Frågan är om det är stor skillnad för återhämtningen efter styrketräning jämfört med konditionsträning som förbrukar en viss mängd leverglykogen. Jag har läst en studie där coca-cola visade sig lika bra som energidryck, det var främst koffeinets prestationshöjande effekt man undersökte men även kolhydraterna spelade ju förstås stor roll.

This treatment was investigated to replicate a practice of many endurance athletes in competitive cycling, running, triathlon, and skiing events, who believe that it provides a useful "caffeine hit." However, we found that the amounts of Coca-Cola typically consumed by athletes caused only a minor increase in plasma caffeine concentration (Fig. 1A) and minimal impact on urinary caffeine (Fig. 1B), compared with the doses of caffeine typically associated with ergogenic benefits under laboratory conditions (4, 22, 23, 30). Nevertheless, in contrast to our hypothesis, intake of Coca-Cola was associated with a performance enhancement similar to that attained by the larger caffeine doses, when compared directly using a placebo-controlled but unblinded presentation of the treatment design. The second part of the investigation (Study B), in which Coca-Cola was provided in a rigorous double-blind placebo design, replicated the findings of Study A and found a performance enhancement of identical magnitude. The ergogenic effect was explained by both the intake of small amounts of caffeine and an increase in CHO intake.

Effect of different protocols of caffeine intake on metabolism and endurance performance. J Appl Physiol 93: 990-999, 2002
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/93/3/990

King Grub postade ju en tråd som handlade om russin jämfört med gel häromdagen också, även den utförd på uthållighetsidrottare.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105787

Mr_T
2007-12-25, 13:19
Malto är betydligt snabbare kolhydrater jämfört med socker.

Socker GI = 68
Maltodextrin = 125.

Sen om upptagshastigheten till glykogen har någon större betydelse för återhämtningen, är det upp till individen att tro på.

Sverker
2007-12-25, 13:56
Nu får du troligen ett GI någonstans emellan 68 och 125 eftersom fördelningen i godiset ligger kring 75 % glukos och 25 % fruktos.

Haeffner
2008-07-27, 21:01
Jagar liv i denna tråd igen!

Är folk här eniga om att sött godis ger ungefär lika bra återhämtning som malto efter träning? I rimliga mängder... då mkt godis ligger nära 400kcal/100g

King Grub
2008-07-27, 21:03
Ja.

Haeffner
2008-07-28, 12:39
Finns det något speciellt godis som är bättre än annat i detta syfte?

Handcuff
2008-07-28, 12:42
Finns det något speciellt godis som är bättre än annat i detta syfte?

Gott godis.

Kischen
2008-07-28, 12:45
Finns det något speciellt godis som är bättre än annat i detta syfte?

Jag skulle försöka köpa godis med mest glukos, men socker är ok. Det är ju inte så att man drar 100 gram godis efter. Skumgodis och liknande är favoriter, speciellt skumbananer och dom som ser ut som glassar *cupid*

Haeffner
2008-07-28, 13:05
Jag skulle försöka köpa godis med mest glukos, men socker är ok. Det är ju inte så att man drar 100 gram godis efter. Skumgodis och liknande är favoriter, speciellt skumbananer och dom som ser ut som glassar *cupid*

Beror väl lite på typen och målet med träningen hur mycket godis man sätter i sig. 100g låter inte överdrivet mcket om man kört ett hårt cardiopass tex.

King Grub
2008-07-28, 13:22
Vissa jag känner har tryckt ett halvkilo löst efter passen, under deff, så visst kan man. Man påverkar ju inte vikten eller fettmängden mer eller mindre med lika stor kalorimängd av något det står "Snask" på förpackningen på jämfört med något det står "Dextropur" eller "Maltodextrin" på. Många verkar tro att man blir fetare av godis än av något motsvarande som marknadsförs för idrottare.

Kischen
2008-07-28, 13:24
Beror väl lite på typen och målet med träningen hur mycket godis man sätter i sig. 100g låter inte överdrivet mcket om man kört ett hårt cardiopass tex.

Sant sant, jag såg mer till hur jag själv gör. Jag har inte så mycket kcal att röra mig med under min deff då jag ligger på 2000, blir inte så mycket godis;)

Lizard
2008-07-28, 13:33
Jag kan ju tillägga att man bevisligen "trimmar upp" sina smaklökar vare sig det är starkt, som chilli, salt eller sött. Att ofta "unna sig" godis, som inte är annat än översötade karameller, ger dig alltså troligen en smakpreferens där allt normalsötat, som bättre praliner och desserter, framstår som smaklösa. För att inte tala om osötat bröd, osötad majs, osötad müesli.....[fyll i själv].
Alltså kan, i alla fall hypotetiskt, godis efter träningen bidra till framtida svårigheter att hålla kroppen i form.

hertzman
2008-07-28, 16:18
Jag kan ju tillägga att man bevisligen "trimmar upp" sina smaklökar vare sig det är starkt, som chilli, salt eller sött. Att ofta "unna sig" godis, som inte är annat än översötade karameller, ger dig alltså troligen en smakpreferens där allt normalsötat, som bättre praliner och desserter, framstår som smaklösa. För att inte tala om osötat bröd, osötad majs, osötad müesli.....[fyll i själv].
Alltså kan, i alla fall hypotetiskt, godis efter träningen bidra till framtida svårigheter att hålla kroppen i form.

Personligen skulle jag kräkas livet ur mig av att sätta i mig stora mängder godis direkt efter ett träningspass. Om man är på bulkhumör känns det väl ändå vettigare att ta några mackor, med vitt bröd om man så önskar, och sätta i sig?

themanwhosoldtheworl
2008-07-29, 00:21
Ho ho när körde Mcdonalds Ckd så brukade jag TRYCKA i mig bilar och bilar och mer bilar på kolhydrat fyllnings dagen (fredag). Det var inte populärt eftersom andra vanliga drogs i godisätandet på förfesten :)

The Draf
2008-07-29, 09:50
Försökte köra med skumtomtar och algrens bilar ett tag. Blev mer jobb än nöje att toktrycka en godispåse innan träning.

Drago
2008-07-31, 18:13
Gäller detta även O´boy-pulver istället för godis? Per 100g är 82g kolhydrater varav 79,5g är från sockerarter.

Blir ju så mycket godare att köra oboy+whey-80 istället för t.ex. carbo flex+whey-80. Är det ingen större skillnad återhämtningsmässigt är ju o'boy-pulvret mycket billigare också.

Eddie Vedder
2008-07-31, 18:16
Gäller detta även O´boy-pulver istället för godis? Per 100g är 82g kolhydrater varav 79,5g är från sockerarter.

Blir ju så mycket godare att köra oboy+whey-80 istället för t.ex. carbo flex+whey-80. Är det ingen större skillnad återhämtningsmässigt är ju o'boy-pulvret mycket billigare också.

Ja absolut.:) Vad jag vet har väl t.o.m. den "osockrade" O'boyen maltodextrin som sötning bl.a. Så den är sannolikt en utmärkt återhämtningsprodukt med mycket god smak.:thumbup:

Drago
2008-07-31, 18:28
Perfekt när man är riktigt svag för o-boy :D

King Grub
2008-07-31, 19:35
Gäller detta även O´boy-pulver istället för godis? Per 100g är 82g kolhydrater varav 79,5g är från sockerarter.

Blir ju så mycket godare att köra oboy+whey-80 istället för t.ex. carbo flex+whey-80. Är det ingen större skillnad återhämtningsmässigt är ju o'boy-pulvret mycket billigare också.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Feb;16(1):78-91. Chocolate milk as a post-exercise recovery aid. (http://www.svl.ch/PostExerciseNutrition/stager_chocmilk_study.pdf)

Haeffner
2008-07-31, 22:19
Den lilla men ej försummbara mängden protein som finns i godis, av vliken kvalitet är denna? Är det inte ofta kollagen? Ytterst låga halter av EAA och inget att räkna med egentligen eller?

Scratch89
2008-07-31, 23:01
Kollagenet är inget vidare, tyvärr. Stimulerar inte proteinsyntesen alls.

En god vän från hemstaden brukade på fredagarna äta upp en påse Polly blandat med två påsar Alhgrens bilar efter passet. Opti? Möjligen, men gott var det. Jag drogs in i det, och se vilken form jag fick. :(

King Grub
2008-08-01, 04:23
Gelatin är det väl. BV 0.

Scratch89
2008-08-01, 07:15
Bah, det var sent. Samma värdelöshet oavsett. :)

Maod
2008-08-01, 07:45
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Feb;16(1):78-91. Chocolate milk as a post-exercise recovery aid. (http://www.svl.ch/PostExerciseNutrition/stager_chocmilk_study.pdf)

Rolig studie. Pucko FTW!

Haeffner
2008-08-01, 09:13
Gelatin är det väl. BV 0.
Just det.
Biologiskt värde 0 betyder det att det varken ökar proteionsyntesen, minskar muskelnedbrytning eller har något funktion i alls. Vad händer med detta protein? omvandlas och oxiderar till energi?

Scratch89
2008-08-01, 20:11
Just det.
Biologiskt värde 0 betyder det att det varken ökar proteionsyntesen, minskar muskelnedbrytning eller har något funktion i alls. Vad händer med detta protein? omvandlas och oxiderar till energi?

Jepp. Kolkedjorna blir till energi, och kvävegrupperna blir till urea.

n1tro
2008-08-01, 20:17
kör på du kommer inte märka ngn skillnad..ja kör fan på 4 rostade skivor morotsbröd med en klick smör på vajre :thumbup: som "gainer" lr whatever.. lika mkt kcal, 25ggr godare

Haeffner
2008-08-03, 20:17
Jepp. Kolkedjorna blir till energi, och kvävegrupperna blir till urea.

Innebär detta i sin tur att den lilla mängd protein som godis faktiskt innehåller inte bör räknas till det totala proteinintaget då detta protein är av så "dålig" kvalitet?

JFO
2008-08-03, 22:00
Nu får du troligen ett GI någonstans emellan 68 och 125 eftersom fördelningen i godiset ligger kring 75 % glukos och 25 % fruktos.

Ligger inte en del gainers på samma siffror?

Anders The Peak
2008-08-03, 22:06
Ligger inte en del gainers på samma siffror?
Star Nutrition Gainer Pro som också är "dopingtestad" från en grossist i Trollhättan

King Grub
2008-08-04, 04:15
Innebär detta i sin tur att den lilla mängd protein som godis faktiskt innehåller inte bör räknas till det totala proteinintaget då detta protein är av så "dålig" kvalitet?

Gelatin och kollagen kan inte användas i proteinsyntesen.