handdator

Visa fullständig version : Bilen heldöd?!


Carolinew
2007-12-21, 13:39
Vafan, nu när jag kom ut till bilen och skulle köra iväg så var bilen helt plötsligt helt död?? Inget funkar, inte fjärrlåset, inga lampor tänds och ingenting händer när jag vrider om nyckeln. Igår fungerade den prickfritt, förutom att oljelampan började lysa då... vilket jag hade tänkt fixa idag. Men det har väl knappt med saken o göra eller?

Hjälp :( Bilen måste funka imorgon, ska ju hem o fira jul... heheh.

Tricce
2007-12-21, 13:40
Första man tänker på är ju batteriet.

Resten av tänkandet överlämnar jag åt riktiga mekaniker :em:

mela
2007-12-21, 13:47
Det måste vara batteriet eftersom ingenting funkar, inga lampor ingenting.

chidde
2007-12-21, 13:54
säker på att du stängde av lamporna igår då?
prova med starthjälp

Carolinew
2007-12-21, 13:54
Alltså batteriet e ju nytt sen i somras, men det kanske kan ladda ur ändå eller?

Edit: Ja, jag är säker på att jag inte glömde nåt på, allt stänger av sej själv när bilen stängs av.

NiXPhoenix
2007-12-21, 13:56
Det är så jäkla kul med dina biltrådar, man har verkligen fått följa med på hela resan. :D
Funderingar kring olika bilar, försök till köp, köp osv osv. Påbackande av en annan bil. ;)


Med det sagt så har jag tyvärr ingen vidare koll på bilar, men har varit med om att batteriet tagit slut i morsans bil ett antal gånger. Där har det dock varit så att låset funkar med fjärren, man kör i nyckeln och börjar vrida om och elen går igång. Själva startfasen orkar den däremot inte med. Om man försöker ett par gånger blir det svagare för varje gång.

I det fallet så beror batteriets svaghet på att bilen använts lite, och fått stå en längre tid utan nån längre biltur. Även kyla gör sitt tror jag, laddas fortare ur än om den fått stå under sommaren.

Om det nu är batteriet så behöver du nån hjälpsam kompis/granne och startkablar, det står hur man gör i körkortsboken, är inte avancerat alls.
Finns även särskilda "laddarbatterier" att köpa på mackar och Clas Ohlson typ, men det är knappast nåt du behöver nu. De brukar gå på 500-1000 spänn och kan t ex vara bra om man inte använder sin bil så ofta.

Fredrik S
2007-12-21, 13:56
Trasigt batteri
Ingen laddning
Extremt dålig kontakt mellan batteri/batteripolskor
Något som drar tjyvström
Du har glömt stänga av något

Något av de fem ovanstående, såvida du inte har sådan tur att det bara är en kabel som har gått av/lossnat. Kolla även att generatorremmen sitter kvar. Är du föresten säker på att det var oljelampan och inte laddninglampan som lös?

NiXPhoenix
2007-12-21, 13:57
Alltså batteriet e ju nytt sen i somras, men det kanske kan ladda ur ändå eller?

Edit: Ja, jag är säker på att jag inte glömde nåt på, allt stänger av sej själv när bilen stängs av.



Om du har använt bilen lite så laddas batteriet inte upp tillräckligt.
Ju längre sträckor du kör, desto mer laddas det. Korta turer på fem-tio minuter ner till centrum i låg fart sliter nog mest bort strömmen då starterna drar en del.

Har bilen varit svårstartad på sistone? Man brukar märka att batteriet är svagt.

Liten Men Fet
2007-12-21, 13:59
Vafan, nu när jag kom ut till bilen och skulle köra iväg så var bilen helt plötsligt helt död?? Inget funkar, inte fjärrlåset, inga lampor tänds och ingenting händer när jag vrider om nyckeln. Igår fungerade den prickfritt, förutom att oljelampan började lysa då... vilket jag hade tänkt fixa idag. Men det har väl knappt med saken o göra eller?

Hjälp :( Bilen måste funka imorgon, ska ju hem o fira jul... heheh.

Det var inte laddningslampan började lysa?
Förresten om det var oljelampan så måste du stanna och stänga av omedelbart, om det saknas olja/oljetryck helt så tar det inte så många sekunder innan du har motorskador som gör att du måste leta ny motor.

Carolinew
2007-12-21, 14:03
Det är så jäkla kul med dina biltrådar, man har verkligen fått följa med på hela resan. :D
Funderingar kring olika bilar, försök till köp, köp osv osv. Påbackande av en annan bil. ;)


Med det sagt så har jag tyvärr ingen vidare koll på bilar, men har varit med om att batteriet tagit slut i morsans bil ett antal gånger. Där har det dock varit så att låset funkar med fjärren, man kör i nyckeln och börjar vrida om och elen går igång. Själva startfasen orkar den däremot inte med. Om man försöker ett par gånger blir det svagare för varje gång.

I det fallet så beror batteriets svaghet på att bilen använts lite, och fått stå en längre tid utan nån längre biltur. Även kyla gör sitt tror jag, laddas fortare ur än om den fått stå under sommaren.

Om det nu är batteriet så behöver du nån hjälpsam kompis/granne och startkablar, det står hur man gör i körkortsboken, är inte avancerat alls.
Finns även särskilda "laddarbatterier" att köpa på mackar och Clas Ohlson typ, men det är knappast nåt du behöver nu. De brukar gå på 500-1000 spänn och kan t ex vara bra om man inte använder sin bil så ofta.

hahaha, jo det har väl blivit en del biltrådar på sistone =P borde kanske starta en egen biltråd som nån sa...

Trasigt batteri
Ingen laddning
Extremt dålig kontakt mellan batteri/batteripolskor
Något som drar tjyvström
Du har glömt stänga av något

Något av de fem ovanstående, såvida du inte har sådan tur att det bara är en kabel som har gått av/lossnat. Kolla även att generatorremmen sitter kvar. Är du föresten säker på att det var oljelampan och inte laddninglampan som lös?

Jag e säker på att det var oljelampan som lös ja. Sen har jag ingen aning om vilken som är generatorremmen? Hur ser den ut? Kan ingenting om hur en motor ser ut ärligt talat... :Virro

Om du har använt bilen lite så laddas batteriet inte upp tillräckligt.
Ju längre sträckor du kör, desto mer laddas det. Korta turer på fem-tio minuter ner till centrum i låg fart sliter nog mest bort strömmen då starterna drar en del.

Har bilen varit svårstartad på sistone? Man brukar märka att batteriet är svagt.

Bilen har inte alls varit svårstartad på sistone, den har funkat prickfritt. :confused: Därför jag blev så förvånad nu.

Carolinew
2007-12-21, 14:05
Det var inte laddningslampan började lysa?
Förresten om det var oljelampan så måste du stanna och stänga av omedelbart, om det saknas olja/oljetryck helt så tar det inte så många sekunder innan du har motorskador som gör att du måste leta ny motor.

Som sagt jag är säker...

Sen angående oljelampan så har folk sagt till mig att det inte är nån fara att köra till en mack iaf och fylla på? Att det liksom inte kommer hända pang bom att motorn skär.

Tricce
2007-12-21, 14:15
Ska leka lite mer hobbymekaniker men detta baserat på egen erfarenhet.
Även om batteriet är nytt så kan det va så att det är generatorn som är kass då laddar den inte batteriet hur nytt det än är. Kan vara kolen i den som är slut.

Carolinew
2007-12-21, 14:18
Ska leka lite mer hobbymekaniker men detta baserat på egen erfarenhet.
Även om batteriet är nytt så kan det va så att det är generatorn som är kass då laddar den inte batteriet hur nytt det än är. Kan vara kolen i den som är slut.

Måste man byta generator då? Hur ser man om den behöver bytas? Vad kostar det?

Fredrik S
2007-12-21, 14:18
Jag e säker på att det var oljelampan som lös ja. Sen har jag ingen aning om vilken som är generatorremmen? Hur ser den ut? Kan ingenting om hur en motor ser ut ärligt talat... :Virro


Då skulle jag rekomendera att du fort som fan försöker få tag i någon som kan hjälpa dig, eftersom det är sista vardagen före julhelgen. Detta löser vi inte över nätet.

Fredrik S
2007-12-21, 14:20
Måste man byta generator då? Hur ser man om den behöver bytas? Vad kostar det?

Man kablar igång bilen och mäter med en voltmeter om generatorn laddar eller inte.

pilt77
2007-12-21, 14:21
Det var inte laddningslampan började lysa?
Förresten om det var oljelampan så måste du stanna och stänga av omedelbart, om det saknas olja/oljetryck helt så tar det inte så många sekunder innan du har motorskador som gör att du måste leta ny motor.

det beror väl på vilken av oljevarningslamoporna som lös, dom flesta nya bilar har ju två separata varningslampor för lågt oljetryck och låg oljenivå

Carolinew
2007-12-21, 14:26
Då skulle jag rekomendera att du fort som fan försöker få tag i någon som kan hjälpa dig, eftersom det är sista vardagen före julhelgen. Detta löser vi inte över nätet.

Men shit var hittar man nån som kan komma då?? :confused: Känner typ ingen som kan bilar så bra i den här stan... Amen fan vad dumt det där lät...

Muskelbyggaren
2007-12-21, 14:27
Men koppla på ett annat batteri och starta bilen innan du gör något annat, startar den kör du runt ett tag för att batteriet ska få ladda upp. Om problemet återkommer kan det vara idé att undersöka generatorn.

Tricce
2007-12-21, 14:42
Men shit var hittar man nån som kan komma då?? :confused: Känner typ ingen som kan bilar så bra i den här stan... Amen fan vad dumt det där lät...

Ring en bärgare dom brukar alltid försöka fixa bilen innan dom drar den till en verkstad $$$

Jazen
2007-12-21, 14:45
Men shit var hittar man nån som kan komma då?? :confused: Känner typ ingen som kan bilar så bra i den här stan... Amen fan vad dumt det där lät...

be nån om hjälp med att ladda batterierna, har du kablar o dyligt? funkar inte det så är det nog försent nu, inte många som jobbar så nära till jul..

Fredrik S
2007-12-21, 14:50
Men shit var hittar man nån som kan komma då?? :confused: Känner typ ingen som kan bilar så bra i den här stan... Amen fan vad dumt det där lät...

Jag TROR att en bärgare kan kabla igång bilen åt dig samt mäta om genaratorn laddar eller inte, men jag är inte säker. Fråga först så att dom inte åker i onödan.

Vad jag menade med fort som fan, var att de flesta bilvärkstäder stänger nog vid 16.00 och jag tror det blir tjurigt att hitta någon som är sugen på att jobba över idag eftersom det är sista vardagen före julhelgen. Det var alltså inte meningen att vara spydig från min sida.

Carolinew
2007-12-21, 14:50
be nån om hjälp med att ladda batterierna, har du kablar o dyligt? funkar inte det så är det nog försent nu, inte många som jobbar så nära till jul..

Har en som kommer vid 17 o ska hjälpa till med startkablar... funkar inte det är det väl kört då... fan *gah!*

Carolinew
2007-12-21, 14:52
Jag TROR att en bärgare kan kabla igång bilen åt dig samt mäta om genaratorn laddar eller inte, men jag är inte säker. Fråga först så att dom inte åker i onödan.

Vad jag menade med fort som fan, var att de flesta bilvärkstäder stänger nog vid 16.00 och jag tror det blir tjurigt att hitta någon som är sugen på att jobba över idag eftersom det är sista vardagen före julhelgen. Det var alltså inte meningen att vara spydig från min sida.

Hehe jag upplevde dig inte alls spydig, men mitt svar lät kanske så, inte alls meningen isåfall ;)

Hm kanske får kolla det där med bärgare då...

Fredrik S
2007-12-21, 15:04
Vet du hur mycket personen som kommer ikväll kan om bilar? Finns det affärer som säljer bildelar som är öppna vid den tiden? Kan du t.ex. få tag på batteri, generatorrem och generatorkol/laddregulator vid den tiden, vore ju trist om det föll på att ni inte får tag på delar.

Ytterligare ett tips är ju att kolla upp buss/tåg eller om det finns någon bil du kan få låna så att det inte plir panik ikväll om h*n inte får igång bilen.

Micke-s
2007-12-21, 15:17
slå på startmotorn. det e soloniden som har fasstnat, om inte batteriet e slut.. ,, men jävligt kosntigt att inte el lås mm fungerade , , ,jag ångrar mig, slå inte på startmotorn . se om du kan putta igång aset kan vara att den inte laddar som den ska.. kan vara generatorn eller någon jordning .. good lycka

PowPow
2007-12-21, 15:21
Känns ju ganska idiotiskt att ringa en bärgare. Testa att få igång bilen själv först. Gör det inte svårare än det är.

Carolinew
2007-12-21, 15:22
Vet du hur mycket personen som kommer ikväll kan om bilar? Finns det affärer som säljer bildelar som är öppna vid den tiden? Kan du t.ex. få tag på batteri, generatorrem och generatorkol/laddregulator vid den tiden, vore ju trist om det föll på att ni inte får tag på delar.

Ytterligare ett tips är ju att kolla upp buss/tåg eller om det finns någon bil du kan få låna så att det inte plir panik ikväll om h*n inte får igång bilen.

Heh, tror inte hon kan mycket alls om jag ska vara ärlig, men hon var den enda som kunde komma... har ingen koll på om affärer som säljer bildelar har öppet men Biltema borde ju ha det till 18 i alla fall. Men å andra sidan vad hjälper det när ingen av oss kan vad man ska göra heheh.

Kollade förresten bärgningen, de har visst nån slags assistans för folk som inte får igång sina bilar. Man kan ringa dygnet runt. Frågan är ju bara hur mycket det kostar...

slå på startmotorn. det e soloniden som har fasstnat, om inte batteriet e slut.. ,, men jävligt kosntigt att inte el lås mm fungerade , , ,jag ångrar mig, slå inte på startmotorn . se om du kan putta igång aset kan vara att den inte laddar som den ska.. kan vara generatorn eller någon jordning .. good lycka

Heh va..? Putta igång den känns ju inte så lyckat kanske hehe. Men tack. ;)

PowPow
2007-12-21, 15:23
Heh va..? Putta igång den känns ju inte så lyckat kanske hehe. Men tack. ;)

Varför inte? Är det en automatväxlad bil?

aitamaa
2007-12-21, 15:28
Om oljelampan lyser skulle jag inte köra en meter, tänkte skriva en miljon utropstecken men rymms inte nog många i ett meddelande för att du ska fatta hur mycket jag skulle stannat bilen direkt.


Men angående att inget funkar kan det inte vara nått annat än slut ström. Sen om det beror på ingen kontakt vid batteripolerna eller att generatorn slutat ladda så du kört tomt batteriet kan jag inte svara på. Men det tyder på att det inte finns ström.

Skulle som nån skrev här tidigare skrev aldrig ringa bärgare för det problemet, såvitt det inte är absolut sista utvägen. Nån måste du väl känna? har du startkablar?? stå brevid bilen och vänta tills nån kommer förbi som kan ge dig ström så du får testa..

Carolinew
2007-12-21, 15:33
Varför inte? Är det en automatväxlad bil?

nej men vadå den är ju helt död? Lönt att putta runt en död bil? :Virro

Om oljelampan lyser skulle jag inte köra en meter, tänkte skriva en miljon utropstecken men rymms inte nog många i ett meddelande för att du ska fatta hur mycket jag skulle stannat bilen direkt.

Men angående att inget funkar kan det inte vara nått annat än slut ström. Sen om det beror på ingen kontakt vid batteripolerna eller att generatorn slutat ladda så du kört tomt batteriet kan jag inte svara på. Men det tyder på att det inte finns ström.

Skulle som nån skrev här tidigare skrev aldrig ringa bärgare för det problemet, såvitt det inte är absolut sista utvägen. Nån måste du väl känna? har du startkablar?? stå brevid bilen och vänta tills nån kommer förbi som kan ge dig ström så du får testa..

Är det verkligen så akut med oljan? jag kollade nivån och den låg precis under minimumgränsen, så den är ju inte helt slut liksom.

Nä får väl lugna mig lite med bärgare kanske, men det är frustrerande, man är ju så förbannat beroende av bilen. Särskilt nu...

jakke
2007-12-21, 15:37
Fast det är ju inte så att 0.00001 liter olja kan smörja hela bilen.Minimum gränsen behövs för att kunna smöja din motor tillräckligt!!!! Fyll på innan du försöker starta den igen!!!

Jag brukade putta igång min golf med hjälp av en kompis när den var stendöd, vilket hände några gånger per termin.

PowPow
2007-12-21, 15:38
nej men vadå den är ju helt död? Lönt att putta runt en död bil? :Virro


Men allting tyder ju på att batteriet inte ger bilen (inkl startmotorn) någon ström. Och när batteriet inte fungerar så puttar man igång bilen. Eller så använder man startkablar, om man har tillgång till det. Trodde du man puttade igång bilar som fungerade?

1. Gå/cykla/whatever till närmaste mack och köp olja
2. Putta igång bilen (eller startkablar).
3. Kör till en mekaniker (du har ungefär 20 minuter på dig lol)

Carolinew
2007-12-21, 15:39
Fast det är ju inte så att 0.00001 liter olja kan smörja hela bilen.Minimum gränsen behövs för att kunna smöja din motor tillräckligt!!!! Fyll på innan du försöker starta den igen!!!

Jag brukade putta igång min golf med hjälp av en kompis när den var stendöd, vilket hände några gånger per termin.

Jamen på stickan så går minimumgränsen efter kanske 1/4 av den tillåtna mängden. Fanns kanske en halv cm olja på den.

Men vadå putta igång? Kommer strömmen tillbaka för att man puttar på den? :MrT:

PowPow
2007-12-21, 15:42
Men vadå putta igång? Kommer strömmen tillbaka för att man puttar på den? :MrT:

Batteriet laddas när bilen går igång (om inget är kajk där).
En bil behöver inte ström för att puttas igång.

Men du kan ju inte putta själv. Ni får vara 2 iaf. Sen när bilen kommit upp i lite fart (krävs oftast inte så mycket) så lägger man i 2:ans växel (1:an kan funka också, men då får personen som puttar vara beredd, annars blir det nog krock=) och släpper kopplingen. Brum Brum.

Carolinew
2007-12-21, 15:46
Batteriet laddas när bilen går igång (om inget är kajk där).
En bil behöver inte ström för att puttas igång.

Men du kan ju inte putta själv. Ni får vara 2 iaf. Sen när bilen kommit upp i lite fart (krävs oftast inte så mycket) så lägger man i 2:ans växel (1:an kan funka också, men då får personen som puttar vara beredd, annars blir det nog krock=) och släpper kopplingen. Brum Brum.

Jag förstår liksom inte... hur kan motorn gå igång för att bilen rullar sakta?

Edde_1
2007-12-21, 15:47
nej men vadå den är ju helt död? Lönt att putta runt en död bil? :Virro


:laugh: Du är bäst!

hahavaffan
2007-12-21, 15:47
Det var inte laddningslampan började lysa?
Förresten om det var oljelampan så måste du stanna och stänga av omedelbart, om det saknas olja/oljetryck helt så tar det inte så många sekunder innan du har motorskador som gör att du måste leta ny motor.Det var förmodligen oljenivån, och inte trycket.

jakke
2007-12-21, 15:48
Jamen på stickan så går minimumgränsen efter kanske 1/4 av den tillåtna mängden. Fanns kanske en halv cm olja på den.

Men vadå putta igång? Kommer strömmen tillbaka för att man puttar på den? :MrT:

Ja, du kan ju inte avgöra hur mkt av stickan som behövs för att smörja. Det har biltillverkarern gjort genom att märka stickan.

Men en motor behöer inte el för att starta.

Lillgrabben
2007-12-21, 15:48
Jag förstår liksom inte... hur kan motorn gå igång för att bilen rullar sakta?


Bilens generator tillverkar ström så fort som motorn roterar, vilket den kommer att göra om man knuffar bilen med en växel ilagd.

Lillgrabben
2007-12-21, 15:51
Ja, du kan ju inte avgöra hur mkt av stickan som behövs för att smörja. Det har biltillverkarern gjort genom att märka stickan.

Men en motor behöer inte el för att starta.

Ja & nej på huruvida en motor behöver ström för att starta.

En äldre bil med brytarspetsar osv behöver inte alls lika mkt ström för att starta. En nyare bil med helelektroniskt tändsystem torde vara mkt mera känslig för strömbortfall.

Tycker jag iallafall! :)

Carolinew
2007-12-21, 15:51
Bilens generator tillverkar ström så fort som motorn roterar, vilket den kommer att göra om man knuffar bilen med en växel ilagd.

Hehe okej, nån i kristianstad som vill putta lite bil ikväll? :D Tur jag inte har värsta Jeepen...

Fredrik S
2007-12-21, 15:55
Om det är meningsfullt att försöka knuffa igång en bil med tomt batteri, eller inte beror ju på vad som har orsakat att batteriet är tomt.


Är laddningen OK och batteriet är helt (men tomt) så är det ju bara att knuffa igång den och sedan köra så att betteriet laddas upp igen.

Är laddningen OK och batteriet är kass (men fortfarande kontakt igenom) så kan man ju knuffa igång den och köra, men så fort man stänger av så står man ju där igen, eftersom batteriet inte tar emot laddning.

Är batteriet tomt och laddningen inte funkar så går det inte att knuffa igång den eftersom det inte finns någon ström till tändsystem och i förekommande fall insprutning. Det går alltså inte att köra en bil helt utan ström eftersom generatorn måste ha megnetiseringsspänning till statorlindningen.

Om man sätter i ett nytt batteri i en bil där laddningen inte funkar så kommer bilen att gå att köra igen men bara tills det nya batteriet är tomt, sedan står man där igen.

Om man försöker kabla igång en bil med tomt batteri och kass laddning så kommer bilen att starta, men så fort man tar bort startkablarna så dör bilen igen.

Jag upprepar: Man kan inte köra en bil utan ström till insprutning och tändning. Det funkar på moppar och andra fördon med permanentmagnet i statorn, men inte på bilar.

Fredrik S
2007-12-21, 15:56
Men en motor behöer inte el för att starta.

Jo!

Lillgrabben
2007-12-21, 15:56
Oljenivån ska vara innanför det markerade området på oljestickan. Det räcker INTE att stickan är våt av olja utan det ska vara nivå på rätt ställe på mätstickan.

Är du osäker på vad som är rätt nivå så konsultera handboken, där brukar det alltid stå hur man går tillväga för att fylla på motorolja!

Ett litet tips kan ju vara att du skaffar lite mer motorolja & fyller på i motorn före ni försöker rulla igång / starta bilen. Köra med för lite olja är riktigt NO NO NO.

Lillgrabben
2007-12-21, 15:58
Det funkar på moppar och andra fördon med permanentmagnet i statorn, men inte på bilar.



Precis!

Carolinew
2007-12-21, 16:03
Om det är meningsfullt att försöka knuffa igång en bil med tomt batteri, eller inte beror ju på vad som har orsakat att batteriet är tomt.


Är laddningen OK och batteriet är helt (men tomt) så är det ju bara att knuffa igång den och sedan köra så att betteriet laddas upp igen.

Är laddningen OK och batteriet är kass (men fortfarande kontakt igenom) så kan man ju knuffa igång den och köra, men så fort man stänger av så står man ju där igen, eftersom batteriet inte tar emot laddning.

Är batteriet tomt och laddningen inte funkar så går det inte att knuffa igång den eftersom det inte finns någon ström till tändsystem och i förekommande fall insprutning. Det går alltså inte att köra en bil helt utan ström eftersom generatorn måste ha megnetiseringsspänning till statorlindningen.

Om man sätter i ett nytt batteri i en bil där laddningen inte funkar så kommer bilen att gå att köra igen men bara tills det nya batteriet är tomt, sedan står man där igen.

Om man försöker kabla igång en bil med tomt batteri och kass laddning så kommer bilen att starta, men så fort man tar bort startkablarna så dör bilen igen.

Jag upprepar: Man kan inte köra en bil utan ström till insprutning och tändning. Det funkar på moppar och andra fördon med permanentmagnet i statorn, men inte på bilar.

Oj tack för bra svar! Dock måste jag erkänna att jag ju inte alls vet vad som är fel på min bil och därmed vet jag ju inte hur jag ska gå tillväga. :(

Oljenivån ska vara innanför det markerade området på oljestickan. Det räcker INTE att stickan är våt av olja utan det ska vara nivå på rätt ställe på mätstickan.

Är du osäker på vad som är rätt nivå så konsultera handboken, där brukar det alltid stå hur man går tillväga för att fylla på motorolja!

Ett litet tips kan ju vara att du skaffar lite mer motorolja & fyller på i motorn före ni försöker rulla igång / starta bilen. Köra med för lite olja är riktigt NO NO NO.

Jo jag kollade i handboken och där står det ju att den ska vara över minimigränsen såklart, men de borde väl ha satt gränsen lite innan det liksom är helt kört? Det står att man ska "stanna bilen så fort det är praktiskt möjligt" för att fylla på innan man kör vidare.

jakke
2007-12-21, 16:16
Jo!

ja, jag skulle lagt till el i batteriet.

Fredrik S
2007-12-21, 16:20
Dock måste jag erkänna att jag ju inte alls vet vad som är fel på min bil och därmed vet jag ju inte hur jag ska gå tillväga. :(


Jag uppfattar det som att du inte kan så mycket om bilar och då finns det nog inte så mycket du kan göra, mer än att försöka kabla igång den och kanske kolla lite runt batteriet och genaratorn för att se om det kan vara någon kabel som har gått av eller lossnat. Samt kolla generatorremmen och batteripolskorna. Om ovenstående inte ger något och om du inte har någon bilkunnig bekant som kan titta på den, så är det nog dessvärre så att bilen måste in på verkstad.

Du får skriva i tråden hur det gick med försöket att kabla igång den.

Carolinew
2007-12-21, 16:35
Jag uppfattar det som att du inte kan så mycket om bilar och då finns det nog inte så mycket du kan göra, mer än att försöka kabla igång den och kanske kolla lite runt batteriet och genaratorn för att se om det kan vara någon kabel som har gått av eller lossnat. Samt kolla generatorremmen och batteripolskorna. Om ovenstående inte ger något och om du inte har någon bilkunnig bekant som kan titta på den, så är det nog dessvärre så att bilen måste in på verkstad.

Du får skriva i tråden hur det gick med försöket att kabla igång den.

Nä, fan det borde finnas nybörjarkurser i bilägande tycker jag. Där man typ kan lära sig simpla saker som byta olja, byta däck, ta reda på vad som e fel i olika lägen (som typ nu).

stridis
2007-12-21, 16:41
Även om batteriet är nytt så kan det va så att det är generatorn som är kass då laddar den inte batteriet hur nytt det än är. Kan vara kolen i den som är slut.

Yepp har hänt mig, relativt vanligt fel när äldre bilar bara lägger av. Fanskapet var relativt nytt, så man undrar ju vad som gjort att det slitit så onaturligt.

Fick mig en garagelektion hos körskolan (ingick), där vi fick lära oss typ det du nämner Carolinew.

Carolinew
2007-12-21, 16:44
Yepp har hänt mig, relativt vanligt fel när äldre bilar bara lägger av. Fanskapet var relativt nytt, så man undrar ju vad som gjort att det slitit så onaturligt.

Fick mig en garagelektion hos körskolan (ingick), där vi fick lära oss typ det du nämner Carolinew.

Det fanns (uppenbarligen) inte på den körskolan jag gick på... *grr27* Hehe

Frippe_L
2007-12-21, 17:04
Du har ju ändå många ställen som har fulladdade batterier som fortfarande har öppet i Kristianstad, Mekonomen el Harald Nyborg är väl öppet än? Biltema är ju lite längre att släpa sig för att köpa ett startbatteri, de är ju inte så lätta om du nu ska cykla whatever, och nej jag kör inte in och puttar igång din bil :-)

fintelligens
2007-12-21, 17:06
Nä, fan det borde finnas nybörjarkurser i bilägande tycker jag. Där man typ kan lära sig simpla saker som byta olja, byta däck, ta reda på vad som e fel i olika lägen (som typ nu).


Bosse fixar biffen
http://butiken.svt.se/system/search/product.asp?id=131

Carolinew
2007-12-21, 17:15
Nu har vi testat med startkablar, bilen började leva i 2 sek sen dog den igen.

Yes
2007-12-21, 17:22
Nu har vi testat med startkablar, bilen började leva i 2 sek sen dog den igen.
Även efter flera övertalningsförsök?

Carolinew
2007-12-21, 17:24
Även efter flera övertalningsförsök?

Försök att övertala nån som dött.

Nä men skämt åsido vi försökte typ 10 ggr. Den är dödare än dödast.

Vad göra nudå?? *cry*

Yes
2007-12-21, 17:34
Bogsera bilen till verkastad eller ragga upp någon bilkunnig koliot i Kristianstad.

Jag gissar att det är generatorn som inte laddar ordentligt. Kanske har du fått slut på kol eller så är remmen dålig. Det är isåfal inget dyrt fel men jag tror inte du klarar att fixa det själv.

Carolinew
2007-12-21, 17:39
Bogsera bilen till verkastad eller ragga upp någon bilkunnig koliot i Kristianstad.

Jag gissar att det är generatorn som inte laddar ordentligt. Kanske har du fått slut på kol eller så är remmen dålig. Det är isåfal inget dyrt fel men jag tror inte du klarar att fixa det själv.

Ringde till bogseringen... kostar ett antal tusen och dessutom bogserade dom visst bara till närmaste audiverkstad, lär ju inte bli billigt därheller. Dessutom lär ju ingen fixa det innan julen i allafall. Fan nu orkar jag inte hålla modet uppe eller skämta om det längre.

Blir till o stanna hemma imorgon och enbart åka hem på julafton... får försöka ta tågfanskapet.

Bilhelvete! *cry*

pilt77
2007-12-21, 17:54
mät upp om du har ström från generatorn, har du inte det vet du ju vart felkällan är. Har du tur är det bara remmen som är dålig, annars får du plocka ut generatorn och antigen byta kol eller hela generatorn.

Yes
2007-12-21, 17:58
Har du ingen bekant som kan hjälpa dig med bogseringen?

Tyvär tror jag chanserna är rätt dåliga att få igång bilen till imorgon om du inte känner någon som kan hjälpa dig fort. :(

jakke
2007-12-21, 18:00
Hon som gav dig starthjälpsförsök kan väl bogsera dig?

Carolinew
2007-12-21, 18:01
mät upp om du har ström från generatorn, har du inte det vet du ju vart felkällan är. Har du tur är det bara remmen som är dålig, annars får du plocka ut generatorn och antigen byta kol eller hela generatorn.

Har varken redskap eller kunskap för att göra det... :(

Carolinew
2007-12-21, 18:02
Har du ingen bekant som kan hjälpa dig med bogseringen?

Tyvär tror jag chanserna är rätt dåliga att få igång bilen till imorgon om du inte känner någon som kan hjälpa dig fort. :(

Vet inte, hatar att be om hjälp... folk har väl annat o tänka på såhär i juletider. Dessutom lär det ju inte vara öppet på nån verkstad nu ändå.

Hon som gav dig starthjälpsförsök kan väl bogsera dig?

Som sagt...

jakke
2007-12-21, 18:04
Då får det bli tåg och nya tag efter Jul!

heltzonicka
2007-12-21, 20:36
Kolla med statoil om hyrbil, "reklambilen" kostar 299kr/dygn ink fria mil.
Lycka till!

J de Koof
2007-12-23, 07:38
Låt se; dag 1 funkar bilen (nån sorts Audi?) prickfritt förutom lysande oljelampa som helt säkert inte var varningslampa för laddning...... för att dag 2 inte ens tända en ynka lampa på instrumentpanelen. Så blir det inte i vanliga fall om batteriet urladdas pga exempelvis tänd bagagerumsbelysning etc.

Sedan beskrivs hjälpstart med kablar, varpå motorn tycks hoppat igång men tvärdött - alltså dog bilen EFTER att kablaget tagits bort?

Sen är det aldrig fel att skriva ut tydligt vad för bil det handlar om inkl årsmodell, även om saken förekommit i någon annan tråd.

/J

Gnusram
2007-12-23, 11:15
För det första, om oljetryckslampan lyser betyder det att det är för lågt oljetryck. Det kan orsakas av att oljenivån är för låg men kan också betyda att oljepumpen är dålig eller att det blivit stopp nånstans. Att köra till macken är ingen bra idé!

Var det länge sen du kollade oljan eller drar den mycket olja? En nyare bil borde inte dra så mycket olja men när man köpt en ny bil så bör man nog kolla oljan en gång i veckan iaf så att man lär sig hur mycket den drar.

För övrigt låter det märkligt att batteriet skulle ta helt sopslut över en natt om inget stog och drog ström. Var det kallt den natten?

När ni kablade igång den, kopplade ni då ihop bilarna och lät den "friska" bilen stå och gå några minuter först? Det kan vara smart för då laddar man upp det dåliga batteriet litegrann innan man startar. Sen ska man nog köra minst en halvtimme innan man stänger av igen.

Enklaste sättet att kolla laddningen är att mäta spänningen i batteriet innan man startar bilen och sen kolla att det högre spänning när bilen är igång. Enkelt om man har en voltmeter vill säga.. ;)

Carolinew
2007-12-23, 19:13
Det är en Audi a3 -00 1,8, 13000 mil

Batteriet är nytt sen i somras (enligt förra ägaren och jag tror henne) köpt på statoil

Alltså den var verkligen HELDÖD när jag försökta starta den från början, inget reagerade, som att sätta nyckeln i en hög med sten. När vi testade med startkablar så tändes belysningen i bilen i alla fall, men när jag vred om nyckeln brummade den pyttelite i en sekund sen dog den helt igen. Dock så stod kanske inte hennes bil på så länge förrän jag testade nej...

Någon säger att motorn kan ha skärt sig även om jag inte märkt det? Kan det verkligen vara så? :( (panik)

Carolinew
2007-12-23, 19:15
För det första, om oljetryckslampan lyser betyder det att det är för lågt oljetryck. Det kan orsakas av att oljenivån är för låg men kan också betyda att oljepumpen är dålig eller att det blivit stopp nånstans. Att köra till macken är ingen bra idé!

Var det länge sen du kollade oljan eller drar den mycket olja? En nyare bil borde inte dra så mycket olja men när man köpt en ny bil så bör man nog kolla oljan en gång i veckan iaf så att man lär sig hur mycket den drar.

För övrigt låter det märkligt att batteriet skulle ta helt sopslut över en natt om inget stog och drog ström. Var det kallt den natten?

När ni kablade igång den, kopplade ni då ihop bilarna och lät den "friska" bilen stå och gå några minuter först? Det kan vara smart för då laddar man upp det dåliga batteriet litegrann innan man startar. Sen ska man nog köra minst en halvtimme innan man stänger av igen.

Enklaste sättet att kolla laddningen är att mäta spänningen i batteriet innan man startar bilen och sen kolla att det högre spänning när bilen är igång. Enkelt om man har en voltmeter vill säga.. ;)

Heh jag har fakstiskt inte fyllt på olja sen jag köpte bilen, dvs i början på oktober... (skäms)

Nä det var inte kallare den natten än andra nätter och i ärlighetens namn är det inte kallt alls i skåne.

Har ingen voltmeter nä...

mela
2007-12-23, 19:34
Heh jag har fakstiskt inte fyllt på olja sen jag köpte bilen, dvs i början på oktober... (skäms)


Jag har inte fyllt på olja i min bil sen jag köpte den i..augusti? Fast de bytte iofs den på servicen. Lovely. :D

Jazen
2007-12-23, 20:51
Jag har inte fyllt på olja i min bil sen jag köpte den i..augusti? Fast de bytte iofs den på servicen. Lovely. :D

när va du på service? förstår inte hur folk kan ignorera att kolla olja då och då. Bara för att ni byter olja 1 gång betyder det inte att det är lika mycket olja i bilen som då när ni bytte!!!!!

mela
2007-12-23, 21:05
när va du på service? förstår inte hur folk kan ignorera att kolla olja då och då. Bara för att ni byter olja 1 gång betyder det inte att det är lika mycket olja i bilen som då när ni bytte!!!!!

Jag sa att jag inte hade bytt. Klart som fan jag kollar oljan, men om den är fin och nivåerna är rätt, varför då byta eller fylla på?

Va på service för en vecka sen.

Jazen
2007-12-23, 21:12
Jag sa att jag inte hade bytt. Klart som fan jag kollar oljan, men om den är fin och nivåerna är rätt, varför då byta eller fylla på?

Va på service för en vecka sen.

du sa att du inte hade fyllt på sen agusti. det är ett tag...

mela
2007-12-23, 21:14
du sa att du inte hade fyllt på sen agusti. det är ett tag...

Ja, jag har inte fyllt på. Det har inte behövts. Jag sa inte att jag inte hade kollat oljan. Men du kanske tycker att man ska fylla på bara för att och ha för mycket olja? Det verkar så.

Jazen
2007-12-23, 21:17
Ja, jag har inte fyllt på. Det har inte behövts. Jag sa inte att jag inte hade kollat oljan. Men du kanske tycker att man ska fylla på bara för att och ha för mycket olja? Det verkar så.

fick den känslan då jag läste din första text med smiley gubben. Har inte sagt att man ska fylla på bara för att och ha för mkt olja, så take a chill pill...

mela
2007-12-23, 21:17
fick den känslan då jag läste din första text med smiley gubben. Har inte sagt att man ska fylla på bara för att och ha för mkt olja, så take a chill pill...

Du hade behövt minst 8 chill pill efter ditt svar på det jag skrev första gången ;) roid rage 2k helt i onödan.

Jazen
2007-12-23, 21:19
Du hade behövt minst 8 chill pill efter ditt svar på det jag skrev första gången ;) roid rage 2k helt i onödan.

du har inte sett min roid rage 2k7 så its all ok =)

J de Koof
2007-12-24, 06:56
Någon säger att motorn kan ha skärt sig även om jag inte märkt det? Kan det verkligen vara så? :( (panik)

I så fall skulle bilen inte varit sådär stendöd vid startförsök. Något är fel på bilens strömförsörjning till att börja med. Känner du till varför batteriet byttes? Och utifall att det nya batteriet varit urladdat nån gång? Ett batteri som bara är halvdåligt kan ge de mest egendomliga symptom nämligen.

Och, inget illa ment, men hur såg den där lysande "oljelampan" ut?

/J

J de Koof
2007-12-24, 07:18
En nyare bil borde inte dra så mycket olja

Det är väl egentligen så att nyare bilar tenderar att dra mer olja än äldre, i takt med att konstruktörerna tvingas till "fiffiga" lösningar för att minska motorernas invärtes friktion. Både Audi och Saab har haft oilsludge-problem, den senare rent gigantiska problem med B2x5-generationen som kom 1998, men även andra tillverkare medger oljeförbrukningar som för 10-15 år sen ansågs gälla motorer som var helt kronslut. På en dylik bil är det inte fel att kolla oljenivån varje gång man tankar, emedan på min Saab 9000 -96 räcker det med på sin höjd ett par gånger årligen (B234L).

/J

Carolinew
2007-12-24, 08:30
I så fall skulle bilen inte varit sådär stendöd vid startförsök. Något är fel på bilens strömförsörjning till att börja med. Känner du till varför batteriet byttes? Och utifall att det nya batteriet varit urladdat nån gång? Ett batteri som bara är halvdåligt kan ge de mest egendomliga symptom nämligen.

Och, inget illa ment, men hur såg den där lysande "oljelampan" ut?

/J

Batteriet byttes för att det typ verkade dåligt sa förra ägaren, bilen gick lite trögt att starta osv, med det nya batteriet har allt funkat som det skall (tills nu då).

Oljelampan såg ut som en sån där "kanna" med sil och en droppe ut den typ. Vet inte hur jag ska förklara det bättre...

J de Koof
2007-12-24, 23:00
Batteriet byttes för att det typ verkade dåligt sa förra ägaren, bilen gick lite trögt att starta osv, med det nya batteriet har allt funkat som det skall (tills nu då).

Oljelampan såg ut som en sån där "kanna" med sil och en droppe ut den typ. Vet inte hur jag ska förklara det bättre...

Okej, då får det anses bekräftat att lampan inte har med strömförsörjning att göra. Bilbatterier byts ofta för att man inte vet bättre, felet sitter nån annanstans men avhjälps temporärt med nytt batteri.

Det känns mycket svårt att komma längre över internet, återstår nog bara att någon riktigt bilkunnig tar sig en titt på bilen. Elfel är kluriga grejer.

Olja bör naturligtvis fyllas på ändå.

/J

jakke
2007-12-27, 13:54
Bump!

Carolinew
2007-12-27, 13:56
Hehe tyvärr har ingen haft tid att komma o kolla på bilen... så den står där den står... *gah!*

Samir Troudi
2007-12-27, 14:30
Hehe tyvärr har ingen haft tid att komma o kolla på bilen... så den står där den står... *gah!*

Har du bensin i tanken?

kreator
2007-12-27, 16:30
[QUOTE=Carolinew;2716368]Det är en Audi a3 -00 1,8, 13000 mil

När vi testade med startkablar så tändes belysningen i bilen i alla fall, men när jag vred om nyckeln brummade den pyttelite i en sekund sen dog den helt igen. Dock så stod kanske inte hennes bil på så länge förrän jag testade nej...
QUOTE]

Vänta nu.
hade ni inte igång hennes bil medans du försökte starta din?
låt den vara igång medans ni har kablarna kopplade och försök starta då.
om ni sen får igång bilen så kör runt ett tag så batteriet laddas.

Carolinew
2007-12-27, 16:32
Har du bensin i tanken?

Den är fulltankad...

[QUOTE=Carolinew;2716368]Det är en Audi a3 -00 1,8, 13000 mil

När vi testade med startkablar så tändes belysningen i bilen i alla fall, men när jag vred om nyckeln brummade den pyttelite i en sekund sen dog den helt igen. Dock så stod kanske inte hennes bil på så länge förrän jag testade nej...
QUOTE]

Vänta nu.
hade ni inte igång hennes bil medans du försökte starta din?
låt den vara igång medans ni har kablarna kopplade och försök starta då.
om ni sen får igång bilen så kör runt ett tag så batteriet laddas.

Jo bilen var igång.

Carolinew
2007-12-27, 16:34
Nu har en varit här o hjälpt mig lite iaf... Vi har fyllt på olja och glykol (?) och spolarvätska allt var slut typ hehe, nämen oljan var det ingen större fara med iaf.

Vi testade med startkablar igen och kopplade nu enbart till batteriet och inte karossen som vi gjorde förra gången, och lät dem stå på ett tag iaf. Min bil startade den här gången, men kunde dock inte starta utan startkablar ändå. Nu står batteriet på laddning under natten så får vi väl se imorgon om det hjälper...

Hur sjutton kan ett batteri ladda ur så fullständigt på en natt?? :confused:

mela
2007-12-27, 16:36
Hur sjutton kan ett batteri ladda ur så fullständigt på en natt?? :confused:

Förmodligen är det någonting som drar mer än det borde. Kolla upp det ordentligt.

jakkan
2007-12-27, 16:37
Glömt nån lampa på? :)

jakke
2007-12-27, 16:40
Hur sjutton kan ett batteri ladda ur så fullständigt på en natt?? :confused:


T.ex. om du bara kört korta stäckor så hinner inte batteriet laddas upp innan du stannar, sedan när du startar nästa gång så laddar den ur lite till osv.

Carolinew
2007-12-27, 16:40
Förmodligen är det någonting som drar mer än det borde. Kolla upp det ordentligt.

kan verkligen inte komma på vad?? Dessutom har den ju funkat efter alla andra hundratals nätter :confused:

Glömt nån lampa på? :)

Nope.

mela
2007-12-27, 16:42
kan verkligen inte komma på vad?? Dessutom har den ju funkat efter alla andra hundratals nätter :confused:


Men du sa ju att du inte kunde något om motorer ;)
Det kan vara värt att be någon som har koll på det att kolla över så att allt är som det ska. Har du lång tid kvar till service osv?

Carolinew
2007-12-27, 17:27
T.ex. om du bara kört korta stäckor så hinner inte batteriet laddas upp innan du stannar, sedan när du startar nästa gång så laddar den ur lite till osv.

Har hört lika budskap om det där, en del säger att det är så andra inte, men tycker det vore konstigt om en bil inte skulle klara det...

Men du sa ju att du inte kunde något om motorer ;)
Det kan vara värt att be någon som har koll på det att kolla över så att allt är som det ska. Har du lång tid kvar till service osv?

600 mil kvar till service...

Carolinew
2007-12-27, 17:28
Okej nu sa nån till mig att öppna brunnarna på batteriet och kolla vätskan. Enligt honom skall vätskan vara över vissa metallbitar annars skall det fyllas på. På mitt batteri är det typ på gränsen på alla, men samtidigt sa han också att när batteriet laddar skall vätskan bubbla annars är det kasst. På mitt batteri händer ingenting, inga bubblor alls.

Så är mitt batteri kasst? Trots att det bara är ett halvår gammalt?

mela
2007-12-27, 17:29
600 mil kvar till service...

Kan ju behöva göras tidigare också. Låter det gå max ett år mellan servicen.

jakke
2007-12-27, 17:30
Har hört lika budskap om det där, en del säger att det är så andra inte, men tycker det vore konstigt om en bil inte skulle klara det...



600 mil kvar till service...



Inte för att vara såndär men med vilken kunskap kan du dra dom slutsattserna?

Fettecke
2007-12-27, 18:06
Har hört lika budskap om det där, en del säger att det är så andra inte, men tycker det vore konstigt om en bil inte skulle klara det...

Bilen startas med hjälp av batteriet och det dras XX från batteriet, och generatorn hinner inte ladda tillbaka allt det om du kör kortare sträckor, så du går minus på batteriet hela tiden, nu vet jag inte exakt hur långt du bör köra för att det ska återställas, men det är relativt till vad som sitter och drar i bilen

Så har jag fått hört iaf, och det låter högst troligt

Carolinew
2007-12-27, 18:31
Inte för att vara såndär men med vilken kunskap kan du dra dom slutsattserna?

Bilen startas med hjälp av batteriet och det dras XX från batteriet, och generatorn hinner inte ladda tillbaka allt det om du kör kortare sträckor, så du går minus på batteriet hela tiden, nu vet jag inte exakt hur långt du bör köra för att det ska återställas, men det är relativt till vad som sitter och drar i bilen

Så har jag fått hört iaf, och det låter högst troligt

Okej nej jag vet inte tycker bara det känns konstigt, alltså jag använder ju inte min bil enbart i stan utan kör även längre sträckor, kör oftast en sträcka på 10 mil fram och tillbaka nån gång i veckan. Kör visserligen en del kortare sträckor i stan däremellan. Menar bara att det finns ju en del som har sin bil enbart som stadsbil och då måste dom ju få en jävla massa problem med batteriet stup i kvarten då...

Samir Troudi
2007-12-27, 19:42
Okej nej jag vet inte tycker bara det känns konstigt, alltså jag använder ju inte min bil enbart i stan utan kör även längre sträckor, kör oftast en sträcka på 10 mil fram och tillbaka nån gång i veckan. Kör visserligen en del kortare sträckor i stan däremellan. Menar bara att det finns ju en del som har sin bil enbart som stadsbil och då måste dom ju få en jävla massa problem med batteriet stup i kvarten då...

De kanske laddar upp batteriet mellanåt.
En batteriladdare kostar ju inte mer än 150 spänn.

Ha en i bilen så kan du ladda det vart du än är. Det är inte alltid den dör hemma.

Carolinew
2007-12-27, 20:10
Ok som det ser ut nu så är batteriet helt kasst. Jag har fyllt på vätskan och laddaren har stått på några timmar men absolut ingenting händer. Jag får väl låta det stå på under natten o se vad som händer i alla fall men det känns som att det är helt slut.

Då till den oundvikliga frågan, vad kan ha gjort att batteriet "gick sönder" under en natt? Typ nån slags kortslutning? :confused:

Muskelbyggaren
2007-12-27, 20:48
Då till den oundvikliga frågan, vad kan ha gjort att batteriet "gick sönder" under en natt? Typ nån slags kortslutning? :confused:
Som alla redan här ovanför har skrivit, om det är batteriet som laddat ur sig beror det antingen på att något är fel och drar ström ur batteriet, eller att du glömt en lampa på. Det kan också vara så att du laddat ur batteriet under en längre tid, kanske generatorn laddar lite för dåligt? Vidare slutsatser får du dra när du provat med nyladdat batteri och vet om problemet återkommer eller inte.

Carolinew
2007-12-27, 20:52
Som alla redan här ovanför har skrivit, om det är batteriet som laddat ur sig beror det antingen på att något är fel och drar ström ur batteriet, eller att du glömt en lampa på. Det kan också vara så att du laddat ur batteriet under en längre tid, kanske generatorn laddar lite för dåligt? Vidare slutsatser får du dra när du provat med nyladdat batteri och vet om problemet återkommer eller inte.

Fast nu är det ju så att batteriet verkar heldött och inte går att ladda överhuvudtaget

delta_mats
2007-12-27, 20:53
Åk till en verkstad och be dom kolla batteriet samt om generatorn laddar som den ska. Det tar inte mer än 15 min och kostar inte mycket.
Utifrån det kan dom säga om du behöver ett nytt batteri eller inte.

Carolinew
2007-12-27, 20:56
Åk till en verkstad och be dom kolla batteriet samt om generatorn laddar som den ska. Det tar inte mer än 15 min och kostar inte mycket.
Utifrån det kan dom säga om du behöver ett nytt batteri eller inte.

Åk? hehe måste bogsera bilen då ju...

Fredrik S
2007-12-27, 21:54
Fast nu är det ju så att batteriet verkar heldött och inte går att ladda överhuvudtaget

Om batteriet blir helt tomt så kan det vara lite svårt att få batteriet att börja ta emot laddning igen. Speciellt om man bara har tillgång till en liten underhållsladdare för hemmabruk. Det behövs helt enklet mer ström och därför har man kraftigare prylar på bilverkstäder.

Om det inte går att få batteriet att börja ta laddning igen med den laddaren du har, så ta ur batteriet och åk till en bilverkstad och se om de kan få liv i det igen. Om inte, så köp ett nytt batteri och kör sedan direkt till en verkstad som kan kolla att generatorn laddar och att det inte är något som drar tjyvström när bilen står avstängd. Om du inte gör detta så finns det ju annars stor risk att du förstör även det nya batteriet. Och ja, även ett batteri som endast är sex månader gammalt kan gå sönder.

Muskelbyggaren
2007-12-27, 21:55
Fast nu är det ju så att batteriet verkar heldött och inte går att ladda överhuvudtaget
Jaså, det hade jag missat.

Mental
2007-12-27, 23:05
Åk? hehe måste bogsera bilen då ju...

Boxering är dyrt, lura hem en polare, sno batteriet, stoppa ditt batteri i bagaget, kör din egen bil till verkstaden, få din bil och ditt batteri felsökt

Carolinew
2007-12-27, 23:07
Boxering är dyrt, lura hem en polare, sno batteriet, stoppa ditt batteri i bagaget, kör din egen bil till verkstaden, få din bil och ditt batteri felsökt

Kostar en sån felsökning nånting?

Lepras
2007-12-27, 23:09
Allting kostar....

Mental
2007-12-27, 23:36
Kostar en sån felsökning nånting?

Självklart. Men det brukar inte vara så farligt, ring och få en prisuppgift, försök få fastpris framför timtaxa dock.

Carolinew
2007-12-27, 23:37
Allting kostar....

Får olika bud hela tiden, nyss en som sa att det inte kostade nåt. Vet inte vad/vem jag ska tro på längre...

Stön.





*gah!*

Mental
2007-12-27, 23:39
Får olika bud hela tiden, nyss en som sa att det inte kostade nåt. Vet inte vad/vem jag ska tro på längre...

Stön.





*gah!*

Jag har mycket svårt att se någon verkstad som skulle göra det gratis, ev kan det vara gratis om de hittar ett fel som de får laga, men om de skall lägga en 20 min på din bil och konstatera att den är felfri så vill de ju ha betalt, mekanikertid är inte gratis.

Carolinew
2007-12-27, 23:44
Jag har mycket svårt att se någon verkstad som skulle göra det gratis, ev kan det vara gratis om de hittar ett fel som de får laga, men om de skall lägga en 20 min på din bil och konstatera att den är felfri så vill de ju ha betalt, mekanikertid är inte gratis.

Lika bra o köpa ett nytt då så slipper man asa fram o tillbaka med ett sketet batteri :MrT:

Mental
2007-12-27, 23:52
Lika bra o köpa ett nytt då så slipper man asa fram o tillbaka med ett sketet batteri :MrT:

Har du pengar som bara ligger och skräpar så...
För om det är generatorn eller något annat kring laddningen så är antagligen batteriet helt, det behöver bara lite grövre utrustning ala verkstadsladdare för att komma till liv.

Det hade inte frusit eller så?

Jag laddade ur mitt batteri helt på en eftermiddag, glömde nog dimljusen på tror jag. Inte ens startkablar eller laddare hjälpte, det tog ett dygn på verkstadsladdare innan det ens började ta laddning.
Och först måste det tinas för det var stenfruset.

Carolinew
2007-12-28, 00:43
Har du pengar som bara ligger och skräpar så...
För om det är generatorn eller något annat kring laddningen så är antagligen batteriet helt, det behöver bara lite grövre utrustning ala verkstadsladdare för att komma till liv.

Det hade inte frusit eller så?

Jag laddade ur mitt batteri helt på en eftermiddag, glömde nog dimljusen på tror jag. Inte ens startkablar eller laddare hjälpte, det tog ett dygn på verkstadsladdare innan det ens började ta laddning.
Och först måste det tinas för det var stenfruset.

Måste nog byta batteriet förr eller senare ändå, har blivit informerad om att ett batteri varit ordentligt urladdat mer än en gång så blir det aldrig riktigt bra igen tydligen... dessutom verkar det vara nåt stenåldersbatteri eftersom det är ett sånt man fyller på vatten i...

Carolinew
2007-12-28, 15:30
HAHAHAHAH!!!!!!!! :laugh: :laugh: :laugh:

Ni anar inte vad som hände när vi skulle sätta i batteriet igen... :D

Vi testade att sätta i det gamla, och jepp bilen startade... den låter lite annorlunde men dock, den startade utan större övertalning. Yes tänkte jag! Gick ur bilen stängde dörren för att komma förbi för att vi sedan skulle mäta så den laddade ordentligt. Jepp det gjorde den. Ok in i bilen igen och... hm. Låst? Uhum... Den har låst sig själv, larmet gör det efter 30 sek om man inte har en dörr öppen. Okej, fram med bilnyckeln... eller... nähä, den satt ju i bilen... hm hämta extranyckel i lägenheten... men, husnyckeln låg i väskan som låg i... precis... i bilen... Ringa efter hjälp, men ja... telefonen låg i väskan... i bilen...

HAHAHA!

Fick låna telefon och ringde till hyresvärden som ett bra tag senare kom med huvudnyckel till lägenheten så jag kunde hämta extranyckel till bilen...

:laugh: Haha jaja men bilen är igång i alla fall, skall ut och köra en sväng nu, och hoppas på att den är snäll mot mig ett tag till i alla fall. Men jag har i alla fall lärt mig väldans mycket på detta och det kostade mig inte ett öre (än så länge)! Så jag är glad ändå!

Tack kära koloiter för att ni lyssnade och gav tips och råd! Men lita på att jag återkommer.... heheh.

Tricce
2007-12-28, 15:46
HAHAHAHAH!!!!!!!! :laugh: :laugh: :laugh:

Ni anar inte vad som hände när vi skulle sätta i batteriet igen... :D

Vi testade att sätta i det gamla, och jepp bilen startade... den låter lite annorlunde men dock, den startade utan större övertalning. Yes tänkte jag! Gick ur bilen stängde dörren för att komma förbi för att vi sedan skulle mäta så den laddade ordentligt. Jepp det gjorde den. Ok in i bilen igen och... hm. Låst? Uhum... Den har låst sig själv, larmet gör det efter 30 sek om man inte har en dörr öppen. Okej, fram med bilnyckeln... eller... nähä, den satt ju i bilen... hm hämta extranyckel i lägenheten... men, husnyckeln låg i väskan som låg i... precis... i bilen... Ringa efter hjälp, men ja... telefonen låg i väskan... i bilen...

HAHAHA!



LOOOOL underbart, aja hoppas allt löser sig och att bilen bara hade fått tillfälligt tuppjuck :D