handdator

Visa fullständig version : Cykling/Spinning


Mirre
2007-12-21, 12:55
Anser du att cykling/spinning cirka två gånger i veckar motverkar eller förbättrar muskeltillväxten/volymen och ger mer definitioner på benen?

Solve
2007-12-21, 13:06
de är väl vilken nivå du cycklar på... är de uppför hela vägen så bygger de säkert, de brinner i mina ben efter en låååång uppförsbacke, sen kan du ju höja växel för ännumer träning ;)

skaparn
2007-12-21, 13:10
Dels är det nog ingen åsiktsfråga, dels är det beroende av vilken utgångspunkt vi använder. För egen del har jag säkert fått större ben av cykling, men som sagt, det beror på vad jag började med.

Men en sak är jag ganska säker på. Spinning enligt konstens alla regler kommer inte ge den muskeltillväxt som på cykel ordentligt utförda styrkeintervaller eller sprintträning. Spinning, om man ser hur de flesta instruktörer lägger upp sina pass är mer inriktade på att träna konditionen än cykelförmågan.

Liten Men Fet
2007-12-21, 13:52
Ingen aning, dock tycker jag att det finns stora fördelar med att träna kondition 2 ggr/vecka som uppväger eventuella nackdelar när det kommer till muskeluppbyggnad. Iallafall för den valiga motionären/gymmaren.
Men det är ju inte frågan.

Hur tränas benen i övrigt? Om benen inte tränas alls så bör det ju bara vara bra med cykling. Om man redan har två tunga benpass i veckan så hinner man kanske inte återhämta ordentligt med två extra spinningpass.