handdator

Visa fullständig version : Är detta bra fett?


Slartibartfast
2007-12-21, 12:15
Är uppe hos päronen över jul och ska fara och handla. Tänkte köpa smör att steka min fisk i, men jag hittade denna produkt i kylskåpet. Är detta lika bra som smör:

Ingredienser: grädde, ohärdad vegetabilisk olja, vatten, syrningskultur, salt (1,5%) och surhetsreglerande medel (E500, E339) Fett 80%, 50% mjölkfett och 30 % vegetabilisk olja.

Eddie Vedder
2007-12-21, 12:26
Du skojjar va?

Klart du kan steka i det fettet, herregud.

Slartibartfast
2007-12-21, 12:29
Bra svar, Eddie.

Hur skulle det vara en självklarhet? Vad vet jag om olika fetter annat än att vissa är bra och vissa dåliga.

Tråkig attityd du har.

Eddie Vedder
2007-12-21, 12:31
Bra svar, Eddie.

Hur skulle det vara en självklarhet? Vad vet jag om olika fetter annat än att vissa är bra och vissa dåliga.

Tråkig attityd du har.

Ja men det är ju vanligt smör. Klart det funkar att steka i sålänge det är tillräckligt mycket fett. Sorry om du tog illa upp men känns det inte som en ganska liten och ibetydlig detalj?

Inte som att du ska äta det med sked?

Slartibartfast
2007-12-21, 12:32
Ja men det är ju vanligt smör. Klart det funkar att steka i sålänge det är tillräckligt mycket fett. Sorry om du tog illa upp men känns det inte som en ganska liten och ibetydlig detalj?

Inte som att du ska äta det med sked?

Hur fan skulle jag veta vad som är vanligt smör? Jag vet inte ens vad smör består av.

Upp till för nån vecka sedan trodde jag dessutom att smör var riktigt dåligt fett.

Sverker
2007-12-21, 12:36
ohärdad vegetabilisk olja, vilken konstig formulering:confused:
Är det ens tillåtet att märka en vara så.

Eddie Vedder
2007-12-21, 12:38
Vispar man grädde tillräckligt hårt blir det smör, lite förenklat. Det är alltså mjölkfett, delade meningar råder om dess hälsoeffekter.

Ditt smör är en blandning av olja och grädde, alltså en mix av vegetabiliskt fett och mjölkfett.
Beroende på vem du frågar kan oljan vara illa och det mestadels mättade mjölkfettet nyttigt, enligt vissa tvärtom. Hursomhelst lär ditt smör vara nästan 50/50, ungefär som Bregott.

Och dessutom ska du som sagt bara steka fisk i det.

Koloftw
2007-12-21, 13:12
Vilken olja det är, är ganska viktigt att veta, om man ska äta mycket av den.

Tolkia
2007-12-21, 13:18
Hur fan skulle jag veta vad som är vanligt smör? Jag vet inte ens vad smör består av.
Mjölkfett verkar inte som en så tokig gissning ... (annars går det att ta reda på)? ;)

Skämt åsido, vad är den mystiska produkten egentligen?

skaparn
2007-12-21, 13:30
Mjölkfett verkar inte som en så tokig gissning ... (annars går det att ta reda på)? ;)

Skämt åsido, vad är den mystiska produkten egentligen?

Minttuu

Yankeee
2007-12-21, 13:33
Vilken olja det är, är ganska viktigt att veta, om man ska äta mycket av den.

Men så är inte fallet nu.

bollio
2007-12-21, 14:26
ohärdad vegetabilisk olja, vilken konstig formulering:confused:
Är det ens tillåtet att märka en vara så.

Det är hyfsat vanligt förekommande nu för tiden i och med margarinskräcken. Särskilt på bröd och konditorivaror kan man hitta denna formulering.

Scratch89
2007-12-21, 14:41
Vad är det som är bra med smör? Det har väl en rätt så dålig fettsyresammansättning har jag för mig.

Eddie Vedder
2007-12-21, 14:46
Vad är det som är bra med smör? Det har väl en rätt så dålig fettsyresammansättning har jag för mig.

Smör är dels ganska näringsrikt, även om margarin är berikat på samma vitaminer som smör är rikt på (A- och D-vitamin) men vad som är "dåligt" tycker jag är helt onödigt att spekulera i såvida kosten är varierad. Skräcken för mättat fett blir ju mer och mer ifrågasatt, jag säger varken bu eller bä men skulle aldrig kategorisera varken smör eller t.ex. nötter som dåliga fettkällor.

bollio
2007-12-21, 14:57
Att kalla det för ett dåligt fett är väl att kraftigt förenkla det hela, särskilt om man tittar på en varierad, väl sammansatt kost. Nånstans "måste" man dessutom få sitt fett ifrån, och dom enda fetterna som enbart ses i ett positivt ljus är väl rapsolja, olivolja, fiskfetter, säkert några tilll... försök att bre dessa på en macka. Vad gäller stekning så är smör tåligare mot värme än tidigare nämnda fetter. Som Eddie Vedder sa är smör dessutom näringsrikt, faktiskt en viktig källa för A-vitamin. Ej heller att glömma är att det finns fettsyror som CLA och VA i smör som rent allmänt brukar tillskrivas goda hälsoegenskaper.

Sen kan man väl nämna att det finns en hel kontrovers kring det mättade fettets påstådda farlighet dessutom. Den här artikeln i Läkartidningen belyser kontroversen väl:
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=%208291

maRRtin
2007-12-21, 16:56
+ eventuell förebyggande effekt mot mag/tarmcancer.

Endura
2007-12-21, 17:07
För min del vad gäller valet mellan margarin eller smör är mer baserat på den långa process som margarin går igenom innan det blir en färdig produkt... både blekning och rening mm som kan lämna rester av bensin mm...

Känns inte så lockande att stoppa i munnen direkt :(

Sverker
2007-12-21, 18:47
Det finns inga rester av bensin i margarin.

Varken fröerna, oljan eller margarinet har varit i närheten av bensin, någon gång under tillverkningen.


Bensin är ett motorbränsle.

Oljefröer tvättas/extraheras med ett lågkokande lösningsmedel och processas fram till en ren olja med låga resthalter av lösningsmedel. Enligt denna sida är gränsvärde <1 mg / kg.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14565&epslanguage=SV

Vill vi ha etanolextraherad olja eller pressad olja så får vi fråga efter den och betala priset för hanteringen.

Endura
2007-12-21, 21:51
Jag hittar ord som

Extraktionsbensin
Hexan
Blekning
Deoderisering
Vätgas
Nickelrester
mm

Visst ok, det är bra att de har satt begränsningar på vilka mängder som får finnas i men jag håller mig nog till smöret...

Sverker
2007-12-22, 07:59
Extraktionsbensin är ett olyckligt ord:(

Hexan är ett lösningsmedel, kanske inte helt rent, men ett smalt kokpunksintervall inom kanske 50 - 60 grader C.

Motorbränslet bensin har ett högre och bredare kokpunkssintervall:
http://www.spi.se/produkter.asp?art=11
Det högre och bredare kokpunktsintervallet gör ren bensin ytterst olämpligt som extraktionsmedel av matolja eftersom det lätt blir rester kvar av de mer högkokande kolvätena.

Eftersom jag har deoderiserat de mest förorenade vegetabiliska oljor vet jag att rester av hexan i en deoderiserad olja är obefintliga, inte analyserbara eller obetydliga.

bollio
2007-12-22, 13:24
Ja, det är möjligen fel att kalla det för bensin, men är hexan verkligen bättre att få i sig än bensin?

Möjligen värre är väl att margarin är starkt associerat till diverse allergier, läst några studier på det.

När man har gjort analys (livsedelsverket) på margarin har man uppmätt förhållandevis höga nivåer på hexan. Inom gränsvärdet, självfallet, men man tycker det ska inte alls finnas där? Oljor får man räkna med att dom har ca 14-20+ mikrogram hexan per liter.

Allt det där är ändå ganska ointressant för mig. Som en kemist (nå, inte helt klar än) är jag mer intresserad av den kemiska processen, som känns mer än lite suspekt.

Sverker
2007-12-22, 14:11
1 mg per kg är 1 ppm.
14 - 20 ug är 15 - 25 ppb. Synnerligen, synnerligen små mängder hexan.



Hur kopplar du margarin och allergi ?

bollio
2007-12-22, 18:33
Studierna gäller främst barn. Finns några referenser här
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/saker/m-matfallergi.html

En om astma, positiv association, dock inte för vissa allergityper
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T44-4CT63P2-5&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=956e9049e2d08cdb3be4c8090bb37894

En ganska ny från 2006 som jag inte sett förut, med positiv association för eksem, även för vissa allergityper
http://pt.wkhealth.com/pt/re/pall/abstract.00012984-200603000-00003.htm;jsessionid=HtHF3pJcXhbVtkTWyy0p76556xyPq 3NKBvZysQ3dJLPJRsG6NGxb!1219373867!181195629!8091!-1

Allergy 2001;56:425-428 (hittade inte studien men den finns rapporterad i vissa artiklar, bara googla)

Sverker
2007-12-22, 19:25
Du är mycket intresserad av Konsumenter i samverkan ?
http://www.konsumentsamverkan.se/10info/presenta/arsdeovisn2006.pdf
Framgår inte att de själva stödjer eller utför egen forskning;)


Till sak.

Eksem eller känslig hud kan vara kopplat till överskott av Omega-6...som finns i vissa margariner. Nu har vi en trend mot att sänka Omega-6 och höja Omega-3 i margarin.

Resthalter av nickel och protein från soja och solros kan vara intressant att söka vidare på.



Har man eksem kan jättenattljusolja med GLA vara ett alternativ;)

Endura
2007-12-22, 20:59
Till sak.

Eksem eller känslig hud kan vara kopplat till överskott av Omega-6...som finns i vissa margariner. Nu har vi en trend mot att sänka Omega-6 och höja Omega-3 i margarin.

Resthalter av nickel och protein från soja och solros kan vara intressant att söka vidare på.

Har man eksem kan jättenattljusolja med GLA vara ett alternativ;)

Stämmer. Är född atopiker (reagerar med eksemutslag i olika situationer) och just GLA tex Efalex samt en omega-3-rik kost har varit till en stor fördel. Både jag och min syster anv även lotion baserad på jättenattjusolja och aloe vera.

Väljer du själv margarin Sverker, eller vill du bara hålla en öppen argumentation? Jag tycker det känns svårt att veta vad som är vettigast att välja i längden i dag (menar eg alla typer av livsmedel). Det krävs ofta en kunskap på kemistnivå eller dylikt och man inser också att i många fall är det de små valen som jag gör idag som först kommer märkas om 10-20-30 år och vem orkar leva med den "pressen" egentligen...?

I grunden skulle jag bara vilja kunna lita på att det som finns till förfogande för mig som konsument inte är onödigt behandlat/utfyllt/tillsatt/polerat/beroendeframkallande/cancerframkallande/dödande.... osv osv...

Det här med "mitt eget ansvar som konsument att själv kunna avgöra vad som är bra för mig" börjar gå lite för långt...

Sverker
2007-12-23, 07:36
Jag är ingen storkonsument av margarin. Det står Bregott och Beccel i vårat kylskåpet.



Annars så håller jag en öppen diskussion. Det är svårt att nå ut med VARFÖR man processar en olja i en massa steg.
Det är ännu svårare att få fram att oljan verkligen blir BÄTTRE och resthalterna av olika kemikalier är försummbara vid normal konsumtion.

Konsumenterna har stor makt. När margarinerna kom baserade på härdad olja på 1960-talet kunnde de innehålla 25 - 30 % transfett. Transfettet var stabilt och hade bra smältegenskaper i munnen. Livsmedelsverket reagerade och halten transfett sänktes till motsvarande för smör dvs ett par procent.

Nu vill konsumenterna ha transfritt fett och det kommer mer och mer.