handdator

Visa fullständig version : Kondition, ökad energiförbränning?


Vetez
2007-12-21, 10:50
Muskler ökar energiförbränningen ganska kraftigt, det vet jag.

Men hur mycket ökar en riktigt bra kondition förbränningen?


Om vi säger någon som springer maraton osv utan "problem"
och han är på 55kg.

Och någon som gymmar å är 75kg STENHÅRD och är riktiigt stark.

Samma ålder/längd på dem. Vem har högst energiförbränning, en dag när dem gör exakt samma saker, (vilar, sitter vid datorn...)

King Grub
2007-12-21, 10:52
Konditionen, syreupptagningsförmågan, ökar inte energiförbrukningen alls.

Ökad kroppsvikt ökar energikostnaden för att aktiviteter, men det är ingen skillnad mellna 5 kg muskelmassa, 5 kg kroppsfett eller 5 kg ryggsäck.

Av ovanstående förbrukar naturligtvis den tyngre personen mer energi under en dag med identiska aktiviteter.

Vetez
2007-12-21, 11:34
Konditionen, syreupptagningsöfrmågan, ökar inte energiförbrukningen alls.

är du 100% på de?

Tack för så snabbt svar. :thumbup:

King Grub
2007-12-21, 11:44
Jag hade inte skrivit det annars.

The lack of a relationship between VO2max and 24-h EE under the sedentary conditions of this study suggests that the major effects of physical activity on total daily EE and fat oxidation may occur during and relatively quickly after an exercise bout. Further, these data also suggest that cessation of regular exercise will likely be associated with a high risk of positive fat balance and weight gain.

Med Sci Sports Exerc. 2000 Apr;32(4):805-11. Effects of aerobic fitness on fat oxidation and body fatness.

In addition, the relationship between resting metabolic rate and both FFM and VO2max was evaluated using data from 214 weight-stable subjects analyzed retrospectively. The results were identical with the results obtained from the 78 subjects in that VO2max did not have effects independent of FFM on energy expenditure. We conclude that aerobic fitness does not have a direct effect on energy expenditure.

Am J Physiol. 1992 Jul;263(1 Pt 1):E121-8.

Kovalchuq
2007-12-21, 12:02
endå så hör man/läser man att någon som har hög kondition förbrukar mer energi än någon med dålig kondition. = bullshit?

King Grub
2007-12-21, 12:18
Jag skrev: "Konditionen, syreupptagningsförmågan, ökar inte energiförbrukningen alls."

En person med bättre kondition kan givetvis träna intensivare och förbruka mer energi under passet jämfört med någon vars dåliga kondition tvingar honom att hålla en låg intensitet, men det är ju självklart; jämförelsen gäller vid likvärdig aktivitet och intensitet.

C.E.J.
2007-12-22, 12:53
endå så hör man/läser man att någon som har hög kondition förbrukar mer energi än någon med dålig kondition. = bullshit?

Däremot så förbrukar personer med bättre kondition mer energi från fett än från andra energikällor.

King Grub
2007-12-22, 12:55
Under aktiviteten, inte efter eller i vila.

C.E.J.
2007-12-22, 12:58
Inte i vila? Det trodde jag inte, men säger du det Grub så ska jag inte säga emot.

King Grub
2007-12-22, 13:01
Referenser finns givna redan tidigare i tråden.

C.E.J.
2007-12-22, 13:06
Fast då är jag inte säker på att vi menar samma sak. Jag menar inte att EE skulle öka pga. bättre kondition (syreupptag), bara att kroppens substratbruk för energibildning skiftas mot fettsyror från glukos.

King Grub
2007-12-22, 13:07
"fat oxidation" betyder fettoxidation - Effects of aerobic fitness on fat oxidation and body fatness.

C.E.J.
2007-12-22, 13:21
Jo det vet nog en femåring att det betyder ;) Såg att jag läst fel dock, thx.

Guddi
2007-12-22, 13:21
En större andel typ I fiber (eg oxidativa fiber), som man kan påverka genom konditionsträning, kommer däremot att göra att man lägger på sig mindre fett vid eventuell överkonsumption av kalorier, alltid något ;)

Haeffner
2007-12-22, 20:42
Den fettförbrännande förmågan ökar iaf.