handdator

Visa fullständig version : Minska 5 kg i vikt = öka 5 kg i böjen?


Danny Devito
2007-12-21, 05:52
Vi säger att en snubbe väger 100 kg och böjer 150 kg.
Han har 20% BF och deffar bort 5 kg vikt. Han går ner så pass långsamt att han knappt tappar nån muskelmassa.

Borde inte han göra nästan 155 kg i böjen eftersom han är 5 kg lättare?
Man pressar ju inte bara upp stången utan också sin egen vikt.
Så länge man inte tappar muskelmassa borde väl ens böjstyrka öka. I chins är det ju ungefär så iaf. Nu vet jag dock att det inte är så linjärt som jag får det till men hur ligger det till egentligen?

jontet
2007-12-21, 07:34
ökningen är mindre än fem kilo om styrkan är konstant eftersom fettet antagligen tagits från delar av kroppen som inte rör sig i höjdled när du böjer. att han hade 20%bf är ingen relevant variabel btw

Taragon
2007-12-21, 08:35
eftersom fettet antagligen tagits från delar av kroppen som inte rör sig i höjdled när du böjer.

vaderna?

pragmatist
2007-12-21, 08:54
Man borde bli starkare i övningar som involverar kroppsvikten när man går ner i vikt, ja. Övningar där man verkligen märker det (tycker jag i alla fall) är chins och dips, där bara några kilo kan göra stor skillnad. I knäböj lyfter man ju bara halva kroppsvikten, eftersom man snarare "viker ihop" kroppen än lyfter den vertikalt, och där borde effekten vara betydligt mindre. Dessutom förlorar man ju en del bålstabilitet när man blir smalare om magen vilket kan inverka negativt också.

Danny Devito
2007-12-21, 09:03
att han hade 20%bf är ingen relevant variabel btw

Skälet till att jag skrev 20% BF var bara för att han skulle vara "fet nog" för att inte behöva tappa mkt muskelmassa på en deff. :)

Danny Devito
2007-12-21, 09:06
I knäböj lyfter man ju bara halva kroppsvikten, eftersom man snarare "viker ihop" kroppen än lyfter den vertikalt, och där borde effekten vara betydligt mindre.

Mm det stämmer, isåfall kanske effekten blir ännu tydligare i frontböj än vanlig böj eftersom överkroppen är ännu mer vertikal i den övningen?

jwzrd
2007-12-21, 11:05
Om man tar bort 5kg över en längre träningsperiod så bör man samtidigt ha kunnat ökat sin styrka med ganska många kg. Särskillt på en så låg vikt som 150 så finns det sannolikt en hel del tekniska förbättringar också. Någon som kommer till en SL-klubb med 150 kastruller och 20% fläsk i bagaget kan mycket väl nita både 180 och 190 3-4 månader senare.

bubbe
2007-12-21, 11:06
Jag har sett dom här spekulationerna tidigare, tyvärr är det bara teoretiskt. Däremot skulle det kanske gå att öka ifall all viktförlust var enbart fett från kroppsdelar som ej är inblandade i själva lyftet och alla andra faktorer som bibehållen styrka, kordination/lyftteknik är exakt detsamma. Tyvärr är det svårt att efterlikna detta i verkligheten, ökar man under nedbantning har det med ökad styrka och eller andra faktorer att göra och inte minskad kroppsvikt.

I övningar som tex chins, där små muskler jobbar och vikten är väldigt avgörande så gör det såklart skillnad.