handdator

Visa fullständig version : Periodiserad deff?


Haeffner
2007-12-20, 23:00
Tänkte snarast lägga mig på en deff för att träffa toppformen lagom till högsommarn.

Fösta gången jag egentligen gjorde någon riktig deff var förra åter under våren. Där var det först en 7-8veckor deff inför en utlandsresa under förvåren för att sen efter resan ligga på en 5-6veckor av uppbyggande kaloriöverskott. Sedan vart det deff igen under ett par 9-10veckor till inför sommarn. Resultatet var bra men inte extremt. Tror bf låg som lägst på runt 11%.

Nu väger man ett tiotal kilon mer än under sommarn och det börjar bli läge att deffa...

Det jag undrar är om det är någon mer som lägger upp deffen på ett periodiserat sät med en eller flera perioder där man avser att istället bygga på sig lite massa och styrka. Jag känner att det skulle passa mig bra med kanske 2-3månaders deff 1månad uppbyggande och 2-3månader deff till för att inte tappa sugen på ett ständigt kcal-underskott under ett halvår.

Jag har hört på vissa håll att det ev. ska finnas vissa fysiologiska fördelar med ett sådant upplägg. Har exempelvis hört att kroppen efter långvarig deff har lättare att bygga muskler när man sedan lägger sig på ett överskott ett tag. Också hört att detta skulle öka upp ämnesomsättningen som under deff annars sjunker allt mer.

Eller kommer ett sådant upplägg endast göra mig fet under denna period av ett lätt kcal-överskott?

Rahf
2007-12-21, 01:09
Du hinner inte bygga någonting på en månad. Kroppen kommer att övervägande lagra fett innan du nått din gamla fettnivå så ditt "har hört..." stämmer inte utan det är motsatsen som gäller.

Ämnesomsättningen når basnivåer när du börjar äta normalt igen. Du blir nog inte fet av det upplägget men dina deffresultat kommer nog försvinna väldigt snabbt och vips så är du tillbaka på ruta ett eller två.

Haeffner
2007-12-21, 12:07
Trist!
Anledningen till att detta upplägg skulle passa är att jag tycker det är riktigt påfrestande att ligga på deff under långa perioder och därav skulle kännas motiverande med en period av inte lika strikt och hård diet att se fram emot och att man dessutom skulle kunna få känna sig lite stark och anabol igen.

Överväger att löra liknande upplägg men med ett ytterst litet kcal+ och dessutom en så kort period (max 1månad) att man inte kommer rammla tillbaka helt. Totlat sett kommer ju kcalminusperioderna att överväga väldigt mycket i slutändan ändå. Det blir ingen ABCDE variant även om jag har en vän som har fått grymma resultat av ett sånt upplägg.

Haeffner
2007-12-22, 20:43
Ingen annan med en kommentar?
:(

Man and Machine
2007-12-22, 21:01
Jag tänker lite grann i samma banor som du. Tidigare har jag deffat i ett sträck men funderar på att ändra upplägg likt ditt. Jag är helt medveten om att man inte "bygger" nåt på en månad. Dock får man ju chansen att vända strykekurvan, som oftast brukar dala djupare ju längre deffen går. Förhoppningen är ju att inte tappa lika mycket styrka som under en lång deff. Jag tror fan jag ska gå för det.

Haeffner
2007-12-22, 21:08
Jag tänker lite grann i samma banor som du. Tidigare har jag deffat i ett sträck men funderar på att ändra upplägg likt ditt. Jag är helt medveten om att man inte "bygger" nåt på en månad. Dock får man ju chansen att vända strykekurvan, som oftast brukar dala djupare ju längre deffen går. Förhoppningen är ju att inte tappa lika mycket styrka som under en lång deff. Jag tror fan jag ska gå för det.


Jo men precis!
Dessutom lär man ju inte lyckas lägga på sig för mycket fett på max 1månad, så länge man inte börjar brutalbulka.

Tror säkert det kan vara bra (eller iaf kännas bra) att få tillbaka lite stykra och få ordentligt fyllda glykogendepåer igen tillsammans med vätska. Så mån får tillbak lite mer tonus och får känna sig lite biffig ett tag :naughty:

Fördelarna sitter nog framförallt psykiskt om någonstans...

Man and Machine
2007-12-22, 21:29
Det är precis min tanke. Dock så brukar det ta lite mer än en månad för mig innan styrkan går framåt igen efter en deff, så jag hoppas inte en månad blir för kort tid.. . Det enda negativa som jag ser det är att min fina styrkeuppgång kommer krascha :(

CoolHandLuke
2007-12-23, 14:14
Jag gillar tanken. Men det är väl antagligen mest önsketänkande att ett sådant schema skulle vara en fördel rent fysiologiskt. Jag läste någon artikel (tror det var t-nation men hittar inte tillbaks) om någon teori om fettinlagring, hormoner och deff som påstod att periodisering var bättre. Men jag är tveksam.

Jag tror det mest handlar om psykologi som i sin tur påverkar hormoner och ätbeteende och därmed effekten.

Samtidigt måste man väl tänka på vad man har för mål.
Om man ska vara i sin absolut bästa form under en enda helg på ett år och inget annat spelar någon roll, så verkar långa sega perioder fungera bäst 'fysiologiskt' för dom flesta.

Haeffner
2007-12-23, 14:31
Jag gillar tanken. Men det är väl antagligen mest önsketänkande att ett sådant schema skulle vara en fördel rent fysiologiskt. Jag läste någon artikel (tror det var t-nation men hittar inte tillbaks) om någon teori om fettinlagring, hormoner och deff som påstod att periodisering var bättre. Men jag är tveksam.

Jag tror det mest handlar om psykologi som i sin tur påverkar hormoner och ätbeteende och därmed effekten.

Samtidigt måste man väl tänka på vad man har för mål.
Om man ska vara i sin absolut bästa form under en enda helg på ett år och inget annat spelar någon roll, så verkar långa sega perioder fungera bäst 'fysiologiskt' för dom flesta.

Jovisst är det lite önsketänkande att försöka hitta nån fysiologisk anledning...

Har precis som du även hört vissa som påstår att det ska finnas fördelar.
ABCDE-metoden bygger ju på liknande tankar men än mer extrem och det finns folk som fått bra resulat av det upplägget även om jag vet att det är totalsågat av de flesta här.

Pratade som hastigast med en forskare och idrottsläkare som var mycket posetiv till ABCDEupplägget. Följde man det på rätt sett skulle man enligt honom få väldigt bra resultat iom det osmatiska trycket i cellerna som skulle skicka en stark anabol signal och även rekrytera satelitceller effektivt.

Rahf
2007-12-23, 21:49
Det största problemet för era periodiska tankegångar är det faktum att kroppen kommer att prioritera fettinlagring efter fettförlust när ett överskott kommer på tal. Så jo, nog tror jag att fettökningarna kommer att vara högst närvarande men eftersom tiden för uppbyggning är så kort så kommer den tillsammans med muskelökningarna vara liten. Däremot vet jag inte om den kommer att vara försumbar, vissa är trots allt enormt nojiga över konceptet "fett på kroppen".