handdator

Visa fullständig version : magträning


ekkke
2007-12-20, 21:19
Hejsan, skulle ni kunna säga den magträningen som ni tycker är bäst och effektivast? det vore gött :)

Scratch89
2007-12-20, 22:02
Utan tvekan:

http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html

regus
2007-12-20, 22:04
Hjulet med en skivstång. Kunde inte skita rätt dagarna efter.

jojjep91
2007-12-20, 22:30
Utan tvekan:

http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html

+1

eller, benlyft med rep i cc, på sittande bänk.

gnagaren
2007-12-20, 22:31
Utan tvekan:

http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html

Gillar också den, fast den är skönare om man sitter på knä på en bänk så att man kan böja ner huvudet under "bänknivån", tar 100ggr skönare.

Annars gillar jag liggande benlyft och vanliga situps, då med extravikt så att jag klarar mellan 8-15st.

Solve
2007-12-20, 22:34
jag gillar hängande situps med en vikt på bröset... annars vanliga situps i kabel ;)

regus kan du förklara den? :)

lejonet
2007-12-20, 22:45
Hjulet med en skivstång. Kunde inte skita rätt dagarna efter.

+1 :hbang:

jojjep91
2007-12-20, 22:58
Gillar också den, fast den är skönare om man sitter på knä på en bänk så att man kan böja ner huvudet under "bänknivån", tar 100ggr skönare.

Annars gillar jag liggande benlyft och vanliga situps, då med extravikt så att jag klarar mellan 8-15st.

ah! den har jag inte provat! ska provas:thumbup:!

forslund
2007-12-20, 23:18
Hjulet med en skivstång. Kunde inte skita rätt dagarna efter.

Hittade ingenting i Övningsbanken om den, kan du förklara närmare hur man utför den?

tobbo
2007-12-20, 23:36
Hur utför ni era benlyft ?

Squirrel
2007-12-20, 23:39
Abroller. TV-shop sakerna.

willis
2007-12-20, 23:46
http://www.exrx.net/AnimatedEx/RectusAbdominis/CBLyingCrunchStabBall.gif
:thumbup:

krellik
2007-12-21, 00:16
Ab-wheel, hängande benlyft, strikta v-ups, dragonflags.

obesogen
2007-12-21, 00:51
Gillar också den, fast den är skönare om man sitter på knä på en bänk så att man kan böja ner huvudet under "bänknivån", tar 100ggr skönare.
.

På vilket sätt menar du att den "tar 100 ggr skönare"? Övningen syftar till att träna rectus abdominis och flexionen/extensionen blir aldrig så pass stor att man aktiverar magen mer för att man går längre än på filmen som länkades till från exrx.net. Där utförs övningen sällsynt bra, jag upplever att de flesta mer lägger på alldeles för mycket vikt och tar ut flexionen i höften istället.

Rahf
2007-12-21, 01:03
Gillar också den, fast den är skönare om man sitter på knä på en bänk så att man kan böja ner huvudet under "bänknivån", tar 100ggr skönare.

Annars gillar jag liggande benlyft och vanliga situps, då med extravikt så att jag klarar mellan 8-15st.

På vilket sätt menar du att den "tar 100 ggr skönare"? Övningen syftar till att träna rectus abdominis och flexionen/extensionen blir aldrig så pass stor att man aktiverar magen mer för att man går längre än på filmen som länkades till från exrx.net. Där utförs övningen sällsynt bra, jag upplever att de flesta mer lägger på alldeles för mycket vikt och tar ut flexionen i höften istället.

Här har vi ett alldeles lysande svar som tyvärr borde spridas till de allra flesta tränande. Det är inte ens alldeles för många som gör det utan i princip alla gör det med för mycket vikt och höjning/sänkning i höften.

Vetez
2007-12-21, 10:36
" 8 Min Abs "
Sök det på youtube. (får ja posta länk, ne?)

Va tycker ni om den övningen? 2-3 gånger i veckan

obesogen
2007-12-21, 10:57
Hejsan, skulle ni kunna säga den magträningen som ni tycker är bäst och effektivast? det vore gött :)

För att svara på ursprungsfrågan så är jag tråkig och säger att det varierar. Bäst och effektivast för vad? Olika former av plankan tycker jag är effektivast för bålstabilitet. För quadratus lumborum är det lätt lateralflexion med stång över huvudet. För obliquuerna är det rotation med rak stång i ett vägghörn. För Rectus tycker jag olika former av crunches med vikt är effektiva.
Dock är en notis att jag upplevde mig stark i magen, men jag har aldrig haft sån träningsvärk i rectus som första gången jag gjorde 50 bakåtvolter på samma kväll. Tråkig kontenta: bäst och effektivast beror på användningsområdet

Martin Löwgren
2007-12-21, 12:23
Utan tvekan:

http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html

:thumbup:

Rätt utförd är denna helt klart bäst!

ekkke
2007-12-21, 15:12
Det var någon som svarade med att "hjul med en skivstång" är bäst, men exakt vad är det? Beskriv ;)

Spader
2007-12-21, 17:33
" 8 Min Abs "
Sök det på youtube. (får ja posta länk, ne?)

Va tycker ni om den övningen? 2-3 gånger i veckan


jo, man får posta länkar ifrån youtube.


http://www.youtube.com/watch?v=K5IVDUwofDU

Timme
2007-12-21, 18:07
Frontböj räcker för mig. Har duktigt med träningsvärk i magen nu. Sedan så tar även marklyft och vanliga böjar bra också.

Arf Pingvin
2007-12-21, 20:32
Det var någon som svarade med att "hjul med en skivstång" är bäst, men exakt vad är det? Beskriv ;)

IcVyNiIh7z4

Samma som abwheel fast du har lite möjlighet att variera greppvidden.

Emil_Larsson
2007-12-21, 20:48
Cablecrunches är bra jäkla skit!

Yankeee
2007-12-21, 20:59
G0ysNevIv0w

Denna med raka ben och lite rörelser åt sidan i kombo med olofs övning är grymt bra. Kräver dock en del styrka från början.

Vezzlan
2007-12-21, 21:05
Yankeee:


Kan man få beskriving på Olofs övning?

Yankeee
2007-12-21, 21:07
Yankeee:


Kan man få beskriving på Olofs övning?

Ah, det är den som är i filmen i pingvinens inlägg.

Jorgen
2007-12-21, 21:09
Denna med raka ben och lite rörelser åt sidan i kombo med olofs övning är grymt bra. Kräver dock en del styrka från början.

Min favoritmagövning.

Vezzlan
2007-12-21, 21:22
Ah, det är den som är i filmen i pingvinens inlägg.

Ok, då vet jag vilken det är!

Fick man ju tips på hur man får den tyngre ock. :)

Yankeee
2007-12-21, 21:25
Fick man ju tips på hur man får den tyngre ock. :)

Den är tämligen optimal då man lätt kan lätta en viktskiva på ryggen. Man ska dock komma ihåg att man inte ska "släppa" korsryggen sas. Man måste ha styrka att kunna hålla kroppen rak hela tiden.

Rahf
2007-12-21, 21:39
Den är tämligen optimal då man lätt kan lätta en viktskiva på ryggen. Man ska dock komma ihåg att man inte ska "släppa" korsryggen sas. Man måste ha styrka att kunna hålla kroppen rak hela tiden.

Ska man dra slutsatsen att setet är över när ryggen börjar kännas? Denna måste prövas i varje fall, ser skitrolig ut och verkar väldigt bra för bålstabiliteten.

Solve
2007-12-21, 23:14
IcVyNiIh7z4

Samma som abwheel fast du har lite möjlighet att variera greppvidden.

de där är ju som typ abtronic eller va den heter på tvshop

ChrisDEFC
2007-12-22, 00:34
Hejsan, skulle ni kunna säga den magträningen som ni tycker är bäst och effektivast? det vore gött :)

va precis ute i bilen (audi s2 4hjulsdrift med diffspärr+270hk) och sladdade på en glashal parkering i 10min, det tog riktigt bra på magen, rekommenderas starkt. va refug på parkeringe så åkte runt på konstant 4hjuls-ställ och gjorde 8or, kände mig helt slut i magen efteråt eftersom man måste va 100%koncentrerad och spännd hela tiden för att inte missa nått och åka av. Annars tycker jag benlyft tar riktigt bra både när man hänger i en stång eller när man ligger raklång på golvet :thumbup:

Sheogorath
2007-12-22, 00:40
http://www.aiyafitness.com/pics-inv-n/f124.jpg

:D

(fördelen med hjul framför stång är att hjulet är instabilt och vill vobbla. magen ska även tränas för stabilitet. då är hjulet bra)

http://www.exrx.net/AnimatedEx/HipFlexors/WTRomanChairSitup.gif

Ja, den tar mycket på höftböjarna, men höftböjarna är inte onda muskler som man inte får träna.

http://www.exrx.net/AnimatedEx/RectusAbdominis/LVSeatedCrunch.gif

Fin avslutning. Det är bara att mata på.

I alla magövningar man klarar av att genomföra det i, anser jag att man ska sträva efter att ha statisk spänning i bäckenbottenmuskulaturen, vilket gör att man stärker transversella bukmuskeln och diafragman.

Arf Pingvin
2007-12-22, 01:27
Frontböj räcker för mig. Har duktigt med träningsvärk i magen nu. Sedan så tar även marklyft och vanliga böjar bra också.

Nja på den. Jag har kört bara frontböj nästan hela 2007 och jag känner mig klenare i magövningar än när jag tränade mage specifikt, surprise surprise! Så jag tror nog att även du behöver köra lite bra övningar för mage. Fetknoppens magövning, olofs bänkbreda utrullningar och lite hängande benlyft blir det för mig.

NuclearWinter
2007-12-22, 14:45
Corepass. 30-45 minuter träning av bålen och ryggen med tiomiljoner konstiga övningar som tränar varenda liten magmuskel. Skillnaden mellan i våras då jag gick på det regelbundet och nu när jag bara lägger in några vanliga situps efter ett vanligt träningspass märks sorgligt mycket.

Emil_Larsson
2007-12-22, 14:54
Nja på den. Jag har kört bara frontböj nästan hela 2007 och jag känner mig klenare i magövningar än när jag tränade mage specifikt, surprise surprise! Så jag tror nog att även du behöver köra lite bra övningar för mage. Fetknoppens magövning, olofs bänkbreda utrullningar och lite hängande benlyft blir det för mig.

Nu vet inte jag om träningsvärk har koppling till muskelutveckling, men jag får grym träningsvärk av marklyft, böj i magen, så då har ju magen jobbat.

Sen om marklyft och knäböj är komplett magträning det vettif*n, men träningsvärk i magen efter böjpasset räknar jag med och träningsvärk, ja den kommer som ett skott!

Jorgen
2007-12-22, 15:06
Corepass. 30-45 minuter träning av bålen och ryggen med tiomiljoner konstiga övningar som tränar varenda liten magmuskel. Skillnaden mellan i våras då jag gick på det regelbundet och nu när jag bara lägger in några vanliga situps efter ett vanligt träningspass märks sorgligt mycket.

Det är väl inte så konstigt att du märker skillnad från att ha tränat magen seriöst till att inte göra det. Träna magen ordentligt, några situps i slutet av passet räcker, som du märkt, inte.

Och det var stora stenar jag kastade inne i det lilla glashuset nu. Jag borde själv köra lite mer seriös magträning. *whistle*

lillbeer
2007-12-22, 21:06
Plankan. Ger inre, kraftig bålstyrka.

DjiinZ
2007-12-22, 21:39
Ultimate övningen, Dragon flag :)

Damien Thorne
2007-12-22, 21:49
Utan tvekan:

http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html

Det är också min favorit :thumbup:

Damien Thorne
2007-12-22, 21:54
Nja på den. Jag har kört bara frontböj nästan hela 2007 och jag känner mig klenare i magövningar än när jag tränade mage specifikt, surprise surprise! Så jag tror nog att även du behöver köra lite bra övningar för mage. Fetknoppens magövning, olofs bänkbreda utrullningar och lite hängande benlyft blir det för mig.

Vilken är det?

Imni
2007-12-23, 14:00
Brutalbänk alla dar i veckan. Tyvärr finns ingen sån på mitt gym.

z_bumbi
2007-12-23, 14:16
Nu vet inte jag om träningsvärk har koppling till muskelutveckling, men jag får grym träningsvärk av marklyft, böj i magen, så då har ju magen jobbat.

Sen om marklyft och knäböj är komplett magträning det vettif*n, men träningsvärk i magen efter böjpasset räknar jag med och träningsvärk, ja den kommer som ett skott!

Får du träningsvärk kan det ju beror på att magen får jobba lite väl mycket i närheten av sitt max i övningarna. I frontböj är det iofs nog inget att det känns i magen men i vanlig böj bör man kanske ha en sådan överkapacitet i magen att det inte känns där dagarna efter, maxlyft och sista tunga 3:orna i slutet av en lång period kan iofs vara undantagna då hela kroppen kan bli ganska mör vid sådana tillfällen.

Den ultimata magträningen finns inte och inte det är inte heller så att en viss övning är mycket bättre än alla andra, variation och fokus på de svagare delarna gäller precis som vid nästan alla annan träning. Det vanligaste felet är att utförandet görs för att flytta mest vikt eller att man lärt sig att "kasta ner benen" av någon fotbollstränare som bara känner till fusksitups och den magövningen.

Rahf
2007-12-23, 21:41
Ultimate övningen, Dragon flag :)

Javisst, men dragon flags kräver en avsevärd magstyrka innan man kan göra godkända sådana. Tyngre personer har även svårare för att utföra dem.

Arf Pingvin
2007-12-23, 22:05
Vilken är det?

Det är den som beskrivs här: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1549488&postcount=4758

Troll
2007-12-23, 23:27
tg1YDlTvSQM

DeKEe4ujceM&feature=related

:thumbup: