handdator

Visa fullständig version : Övre rygg


Kovalchuq
2007-12-20, 19:54
Vilka övningar tycker ni är bäst för övre-rygg?

Har kört Hantelrodd och Latsdrag. Men känner ingen kontakt alls i ryggen, bara axlarna :O


Sittande rodd/stångrodd/Marklyft. Räcker det för att få med mesta dels av rygg?
Man får väl med övredelen av ryggen mycket i axel-övningarna också, Framåtlutande hantellyft/press bakom nacke, osv. ?


mvh

jeppe på berget
2007-12-20, 20:20
Chins och rodd av alla dess former tycker jag är kanon, sen är ju även mark en övning att räkna med.

L-Sami
2007-12-20, 20:35
Om du menar lats, trapezius och romberna som övre rygg då är det roddövningar i alla former och chins som aktiverar de musklerna.

Endura
2007-12-20, 23:16
Att axlarna får mer kontakt än själva ryggmusklerna tolkar jag som en felaktigt utförd övning...

Har du provat att sänka vikten och känna efter mer noggrant hur du faktiskt utför övningen? Få en kompis till att lägga en hand eller bara några fingrar på den muskel du vill få kontakt med och koncentera dig på att få en arbetande känsla i den muskeln. När det infinner sig kan du prova höja succesivt :)

Ryggens muskler jobbar främst i dragövningar.

C.E.J.
2007-12-20, 23:26
Frivändningar och ryck, no doubt.

Rahf
2007-12-21, 01:26
Hantelrodd är en riktigt skön övning. Måste älska stort ROM :D

Martin Löwgren
2007-12-21, 11:50
För att attackera övre delen på ryggen tränas du som du gör idag men med skillnaden att dragit vid t.ex sittande rodd i går mot bröstkorgen istället för mot naveln. Du kan applicera detta på skivstångsrodd med mera. Vinkla bara ut armbågarna och utför draget högre upp.

Vid latsdrag så lutar du dig bakåt istället för att sitta upprättmed rak rygg, och där går även det draget mot bröstkorg.

Sänk även vikterna när du testar detta och åkerkom och berätta om du kände någon skillnad.

Kovalchuq
2007-12-21, 12:00
För att attackera övre delen på ryggen tränas du som du gör idag men med skillnaden att dragit vid t.ex sittande rodd i går mot bröstkorgen istället för mot naveln. Du kan applicera detta på skivstångsrodd med mera. Vinkla bara ut armbågarna och utför draget högre upp.


Det ska absolut testas :D tack för tipset !

Jorgen
2007-12-21, 17:39
Hantelrodd är en av mina absoluta favoritövningar när det kommer till ryggträningen.

Timme
2007-12-21, 18:09
Övre ryggen är min bästa muskelgrupp och jag ger marklyften all cred för det. Marklyft är den bästa övningen men sedan så är stångrodd/T-bar helt okej också.

moment22
2007-12-21, 23:07
denna bör funka fint också, fast givetvis striktare http://www.youtube.com/watch?v=WhpH3r8nw7k