handdator

Visa fullständig version : Udda marklyftsfråga


Spader
2007-12-20, 19:14
Hur ska man släppa ner stången efter ett avslutat lyft för att få så lite belastning på ryggen och undvika att skada sig? Förutom att bara släppa stången? Får ofta ont när jag ska avsluta lyftet.

JohnRick
2007-12-20, 19:51
På precis samma sätt som när du gick upp, fast tvärtom?

Emil_Larsson
2007-12-20, 19:53
Jag själv håller alltid emot på nervägen, tycker det är så onödigt när folk bara släpper en 150kg pang i golvet så hele stereon brakar i golvet och skivorna sprutar i 1000 smulor och explosionen ger en tinitus och hjärtinfarkt :D

Det är väl meningen att man skall hålla emot på nervägen?

TerrorShark
2007-12-20, 19:56
Jag skulle under träning huvudsakligen släppa stången från utlåst läge, men å andra sidan e jag styrkelyftare så...

mini
2007-12-20, 20:30
Att släppa ner stången fast med kontroll, genom att hålla i den, skonar din rygg men är inte speciellt populärt på vissa gym.

sälmannen
2007-12-20, 20:31
Jag såg en instruktionsvideo på t-nation för någon månad sedan där de förespråkade att endast fälla ryggen tills stången var i knähöjd, efter det skulle man böja benen med.

Timme
2007-12-20, 20:52
Precis som mini skriver. Det som är absolut bäst för ryggen är att släppa all spänning helt och släppa stången i golvet men utan att släppa händerna från den. Man ska alltså följa med den.

Det är bara att kolla på random styrkelyftare och se hur de gör.
TK4UIxKIxtc

Det negativa är att det låter väldigt mycket när vikterna dunsar i golvet.

Rahf
2007-12-20, 20:57
Lyftarflak är guld i dessa lägen, dämpar smällen så in i norden. På lägre vikter så är det väl ok att följa med men ju högre upp man kommer, desto större risk om man ska sänka den långsamt.

tjabon
2007-12-20, 21:11
Som tidigare skrivits:
Lyftarflak är bäst. Då kan man släppa stången och bara låta
händerna följa med.
På kommersiella gym utan flak, får man anpassa sej efter underlaget/
golvet, och släppa så mycket som detta tillåter.
Bäst är givetvis att ha tillgång till de "gamla" 15,20,25 gummivikterna.
Tyvärr så håller dessa på att försvinna.

Spader
2007-12-20, 21:41
okej, så släppa i ryggen och låta händerna följa med.

jwzrd
2007-12-20, 22:33
Sänk den precis som du drog upp den, under kontroll. Förstår inte varför ryggen skulle vara utsatt för större fara på väg ned än upp. Luktar bs lång väg.

Timme
2007-12-20, 22:50
Sänk den precis som du drog upp den, under kontroll. Förstår inte varför ryggen skulle vara utsatt för större fara på väg ned än upp. Luktar bs lång väg.

Man bör följa med stången på samma sätt man drog upp vikten men utan att hålla emot särskilt. Så tycker jag.

Det tar bara på krafterna att bromsa ned tunga vikter.

jwzrd
2007-12-20, 23:01
Man bör följa med stången på samma sätt man drog upp vikten men utan att hålla emot särskilt. Så tycker jag.

Det tar bara på krafterna att bromsa ned tunga vikter.

Det är även en utmärkt form av negativ(ish) träning för marklyftsmusklerna och buktrycket. Här är ytterligare ett exempel på riktig byggarlogik. Amagad, det är jobbigt och tär på krafterna att bromsa stången... tycker du inte att lyftet tärde på dina krafter?!

mini
2007-12-20, 23:43
Det är även en utmärkt form av negativ(ish) träning för marklyftsmusklerna och buktrycket. Här är ytterligare ett exempel på riktig byggarlogik. Amagad, det är jobbigt och tär på krafterna att bromsa stången... tycker du inte att lyftet tärde på dina krafter?!

För mig är det mer SL-logik. Varför slösa kraft på en del av lyftet man inte gör? Om man gör det som en planerad del i sin träning, ja. Om man bara vill göra ett marklyft, njae.

tjabon
2007-12-20, 23:46
Jag tränar marklyft på ett gym med "hårda" viktskivor och
plastmattegolv.
Jag håller emot hyfsat ordentligt på nervägen, även när jag reppar
2-6 ggr. Tycker faktiskt inte att det är speciellt jobbigt utan det kommer
automatiskt om man reppar i mark.

jwzrd
2007-12-20, 23:47
För mig är det mer SL-logik. Varför slösa kraft på en del av lyftet man inte gör? Om man gör det som en planerad del i sin träning, ja. Om man bara vill göra ett marklyft, njae.

Med samma SL-logik: varför göra fler än ett lyft per set och fler än tre lyft per träningspass när du inte gör det på tävling? Att göra två reps är väl inte mer planerat än att sänka stången som i vilken annan övning som helst?

mini
2007-12-20, 23:49
Med samma SL-logik: varför göra fler än ett lyft per set och fler än tre lyft per träningspass när du inte gör det på tävling? Att göra två reps är väl inte mer planerat än att sänka stången som i vilken annan övning som helst?
Ja, så kan man se på saken.

KniveN
2007-12-21, 01:27
Med samma SL-logik: varför göra fler än ett lyft per set och fler än tre lyft per träningspass när du inte gör det på tävling? Att göra två reps är väl inte mer planerat än att sänka stången som i vilken annan övning som helst?

De där måste vara ett dåligt skämt. Att träna teknik är inget som dom gör? Tycker du att det är konstigt att dom vill lägga största delen av sin träning på den positiva delen av lyftet?
Varför stakar inte slalomåkarna sig upp för backen efter varje åk? :smash:

petersson
2007-12-21, 08:52
Det är även en utmärkt form av negativ(ish) träning för marklyftsmusklerna och buktrycket. Här är ytterligare ett exempel på riktig byggarlogik. Amagad, det är jobbigt och tär på krafterna att bromsa stången... tycker du inte att lyftet tärde på dina krafter?!

Jag inbillar mig snarare att man inte tränar på ett explosivt sätt om man gör så. Iofs pratar du ju inte om nån jättebromsning.

Martin Löwgren
2007-12-21, 11:59
Hur ska man släppa ner stången efter ett avslutat lyft för att få så lite belastning på ryggen och undvika att skada sig? Förutom att bara släppa stången? Får ofta ont när jag ska avsluta lyftet.

Jag fick ju rätt mycket skit från många gymkedjor efter min artikel angående marklyft jag skrev för ett kännt företag :thumbup: .

" När lyftet är avklarat släpper du stången. Det ställer oerhörda krafter på ryggradens diskar att luta sig framåt och ställa ned stången försiktigt"

Jag står för detta utlåtande till 100% men jag kanske borde varit mer specifik :smash:

Jag borde ha skrivit. För er som använder vikter som 200kg++ så kan det vara en ide att släpp stången istället för att försiktigt ställa tillbaka den då det ställer enorma krafter på diskarna men de gjorde jag inte och det fick jag äta upp :D

För någon månad sen kommer de fram en snubbe till mig och förklarade att han gillade artikeln skarpt och att han ville visa mig sin teknik - fine sa jag och följde med.

Han gjorde ett snyggt lyft på 110kg och när jag trodde att han långsamt skulle ställa ned vikten igen så bara släpper (kastar) han stången i marken :smash:

Då förstod jag vad alla gymägare som ringt och skällt på mig menade när de sa att de hade massa ungjävlar som helt plötsligt börjat släppa (kasta) skivstänger i marken.


My bad :thumbup:

jwzrd
2007-12-21, 12:02
De där måste vara ett dåligt skämt. Att träna teknik är inget som dom gör? Tycker du att det är konstigt att dom vill lägga största delen av sin träning på den positiva delen av lyftet?
Varför stakar inte slalomåkarna sig upp för backen efter varje åk? :smash:

De? Jag tränar och tävlar i styrkelyft själv och är mycket insatt styrkelyftsträning så spar på den förbannade smileyn tills du är torr nog bakom öronen.

jwzrd
2007-12-21, 12:03
Jag inbillar mig snarare att man inte tränar på ett explosivt sätt om man gör så. Iofs pratar du ju inte om nån jättebromsning.

Jo jag pratar om att sätta ner vikten sakta så att nedsättningen i golvet i princip är ljudlös. Jag tror att det är ett mycket bra sätt att träna marklyft periodvis. Precis som andra varianter är det, t ex långa marklyft, marklyft till knäna, marklyft från knäna, raka marklyft, sumo-varianterna av desamma.

bubbe
2007-12-21, 12:15
Jo jag pratar om att sätta ner vikten sakta så att nedsättningen i golvet i princip är ljudlös. Jag tror att det är ett mycket bra sätt att träna marklyft periodvis. Precis som andra varianter är det, t ex långa marklyft, marklyft till knäna, marklyft från knäna, raka marklyft, sumo-varianterna av desamma.

Skilj på random ubertungt marklyft och planerad excentrisk träning.

Fö är jag osäker på hur bra excentrisk träning är i marklyft då iaf jag tycker det är jäkligt svårt att hålla formen nedanför knäna på vägen ner.

jwzrd
2007-12-21, 12:19
Skilj på random ubertungt marklyft och planerad excentrisk träning.

Fö är jag osäker på hur bra excentrisk träning är i marklyft då iaf jag tycker det är jäkligt svårt att hålla formen nedanför knäna på vägen ner.

Skilj på det själv, jag har inte bestämt vid vilken intensitet lyften med kontrollerad sänkning utförs på. Det jag påstår är att det INTE är logiskt att bestämma att man bara släpper stången (med händerna runt den) bara för att man inte tävlar så, eftersom samma logik ger vid handen att det mesta en lyftare gör på gymmet är lika ologiskt isf. Jag kan inte hjälpa att det saknas knappar på hälften av skribenerna i trådens miniräknare.

Att du är klen i det läget på vikter du "lätt" drar upp kanske är en indikator på att den träningsformen skulle hjälpa dig. Vem vet, att kategoriskt och godtyckligt utesluta saker ur sin träningsarsenal är kanske en dålig ide.

bubbe
2007-12-21, 12:31
Om det går lätt upp från det läget och svårt att få det rätt på vägen ner på samma ställe, så är det knappast ett problem jag bryr mig om (precis som jag inte bryr mig om hur mycket jag kan bicepssvinga). Jag avfärdar inte metoden rakt av, bara funderar över vinst/risk man kan ha av att träna på det sättet i just marklyft.

jwzrd
2007-12-21, 12:55
Om det går lätt upp från det läget och svårt att få det rätt på vägen ner på samma ställe, så är det knappast ett problem jag bryr mig om (precis som jag inte bryr mig om hur mycket jag kan bicepssvinga). Jag avfärdar inte metoden rakt av, bara funderar över vinst/risk man kan ha av att träna på det sättet i just marklyft.

Det handlar dock om transferens. Om du nu har problem att hålla 200 på rätt spår under sänkningen men får upp det till 230. Hur tror du det påverkar hur lätt 260 går upp?

ChrisDEFC
2007-12-21, 15:37
förstår inte riktigt meningen med att släppa vikten i just mark när man inte gör det i någon annan övning? eller ska vi börja knäböjen i bottenläget och pressa upp och sen släppa vikten? eller pressa upp militärpressen och sen släppa vikten, eller börja på bröstet i bänkpress och pressa upp stången och sen lägga tillbax den? Kan förstå att det är jobbigt för ryggen att sänka vikten men som jwzrd skrev så är det ju jobbigt att dra upp vikten åxå. förstår problemet då många kanske slappnar av en aning på vägen ned då dom redan fått upp vikten men jag tror att man ska koncentrera sig precis lika mycket på att lyfta upp vikten som att sen sänka vikten, håller man samma anspänning i alla muskler så ser inte jag varför belastningen skulle bli större på vägen ner än vägen upp? Sen är jag själv väldigt lång och ganska stel på baksidan låren så sisa 5-10cm så släpper jag vikten lite men övrigt så sänker jag kontrollerat och tycker att det känns som det tar riktigt bra. Alla får göra som dom vill men man kan iaf fundera över saken lite innan man bestämmer sig för att släppa vikten i golvet. Sen kanske det är stor skillnad på folk som tävlar och lyfter över 300kg än folk som tränar för välmående/bli starkare.

Timme
2007-12-21, 15:43
Det är även en utmärkt form av negativ(ish) träning för marklyftsmusklerna och buktrycket. Här är ytterligare ett exempel på riktig byggarlogik. Amagad, det är jobbigt och tär på krafterna att bromsa stången... tycker du inte att lyftet tärde på dina krafter?!

Jo, lyftet tärde självklart på mina krafter men jag vill ha så mycket kraft som möjligt till min nästa repetition.

Jag tycker inte marklyft är en bra övning att träna excentriskt.

Arf Pingvin
2007-12-21, 15:49
Man ser inga tyngdlyftare som försöker få ner stången på samma sätt den kom upp. Jämför marklyft med ryck och stöt istället för knäböj och bänkpress.

Timme
2007-12-21, 15:56
förstår inte riktigt meningen med att släppa vikten i just mark när man inte gör det i någon annan övning? eller ska vi börja knäböjen i bottenläget och pressa upp och sen släppa vikten? eller pressa upp militärpressen och sen släppa vikten, eller börja på bröstet i bänkpress och pressa upp stången och sen lägga tillbax den? Kan förstå att det är jobbigt för ryggen att sänka vikten men som jwzrd skrev så är det ju jobbigt att dra upp vikten åxå. förstår problemet då många kanske slappnar av en aning på vägen ned då dom redan fått upp vikten men jag tror att man ska koncentrera sig precis lika mycket på att lyfta upp vikten som att sen sänka vikten, håller man samma anspänning i alla muskler så ser inte jag varför belastningen skulle bli större på vägen ner än vägen upp? Sen är jag själv väldigt lång och ganska stel på baksidan låren så sisa 5-10cm så släpper jag vikten lite men övrigt så sänker jag kontrollerat och tycker att det känns som det tar riktigt bra. Alla får göra som dom vill men man kan iaf fundera över saken lite innan man bestämmer sig för att släppa vikten i golvet. Sen kanske det är stor skillnad på folk som tävlar och lyfter över 300kg än folk som tränar för välmående/bli starkare.


Det är lite skillnad på marklyft och övriga övningar. Skillnaden är att det är en död start i marklyftet. Det finns ingen egentlig excentrisk/negativ fas i markylftet. När man har lyft upp vikten och är rak i kroppen så har man klarat lyftet. Det blir en oerhört hård/tung belastning på ryggradens nedersta diskar om man ska sänka ned tunga vikter långsamt och bromsande. Då släpper jag hellre vikterna och spar på den kraft som skulle gått förlorad till att göra en ny repetition.

Timme
2007-12-21, 15:57
Man ser inga tyngdlyftare som försöker få ner stången på samma sätt den kom upp. Jämför marklyft med ryck och stöt istället för knäböj och bänkpress.

Något sådant tänker jag med.

Martin Löwgren
2007-12-21, 16:00
Det är lite skillnad på marklyft och övriga övningar. Skillnaden är att det är en död start i marklyftet. Det finns ingen egentlig excentrisk/negativ fas i markylftet. När man har lyft upp vikten och är rak i kroppen så har man klarat lyftet. Det blir en oerhört hård/tung belastning på ryggradens nedersta diskar om man ska sänka ned tunga vikter långsamt och bromsande. Då släpper jag hellre vikterna och spar på den kraft som skulle gått förlorad till att göra en ny repetition.
Det var exakt så jag tänkte med min artikel :)

Art: Exakt :)

Timme
2007-12-21, 16:08
Det var exakt så jag tänkte med min artikel :)

Art: Exakt :)

:thumbup:

Här är vi väldigt överens.

Martin Löwgren
2007-12-21, 16:11
:thumbup:

Här är vi väldigt överens.

Fast jag fick sjukt mycket skit för den artikeln av gymägare och andra :thumbup:

Hehe men de bjuder jag på

ChrisDEFC
2007-12-21, 16:22
Man ser inga tyngdlyftare som försöker få ner stången på samma sätt den kom upp. Jämför marklyft med ryck och stöt istället för knäböj och bänkpress.

tror inte så många som styrketränar kör ryck och stöt men däremot så är ju knäböj och bänk något som dom flesta i gymmet utför och även marklyft. jag förstår precis hur ni resonerar och jag skrev även att om man ska tävla i detta och lyfter extremt tungt är det kanske en annan femma men 90% av dom som läser denna tråd är nog bara ute efter att träna för välbefinnande och då borde det väl vara bättre att utnyttja även den negativa fasen eller har jag helt fel? för även ni som tävlar kör väl knappast varenda repetiton upp och sen släpper vikten även under uppvärmning och sånt eller gör ni de? känns iaf som det är om man orkar kontrollera det (viket man borde göra om man lyckats få upp stången) bra träning för både bålstabiliteten och hela ryggen att hålla emot och släppa ner vikten kontrollerat men för all del jag kan ha fel, har hänt förrut och kommer säkerligen hända igen.
Kör hårt!

Timme
2007-12-21, 16:31
tror inte så många som styrketränar kör ryck och stöt men däremot så är ju knäböj och bänk något som dom flesta i gymmet utför och även marklyft. jag förstår precis hur ni resonerar och jag skrev även att om man ska tävla i detta och lyfter extremt tungt är det kanske en annan femma men 90% av dom som läser denna tråd är nog bara ute efter att träna för välbefinnande och då borde det väl vara bättre att utnyttja även den negativa fasen eller har jag helt fel? för även ni som tävlar kör väl knappast varenda repetiton upp och sen släpper vikten även under uppvärmning och sånt eller gör ni de? känns iaf som det är om man orkar kontrollera det (viket man borde göra om man lyckats få upp stången) bra träning för både bålstabiliteten och hela ryggen att hålla emot och släppa ner vikten kontrollerat men för all del jag kan ha fel, har hänt förrut och kommer säkerligen hända igen.
Kör hårt!

Jag kör så på 60kg också. Men jag släpper aldrig stången med händerna utan jag följer med den.

Jag tror inte att man har så mycket nytta av att bromsa vikterna i marklyftet. I bänkpress och knäböj är det en annan femma. Där kan man träna excentriskt och dra nytta av det.

Martin Löwgren
2007-12-21, 17:00
Jag kör så på 60kg också. Men jag släpper aldrig stången med händerna utan jag följer med den.

Jag tror inte att man har så mycket nytta av att bromsa vikterna i marklyftet. I bänkpress och knäböj är det en annan femma. Där kan man träna excentriskt och dra nytta av det.

+1

Timme
2007-12-21, 17:30
Fast jag fick sjukt mycket skit för den artikeln av gymägare och andra :thumbup:

Hehe men de bjuder jag på

Det kan jag förstå. De uppskattar ju inte när det dunsar I golvet.

Själv så tycker jag att de istället ska satsa på att skaffa ett riktigt lyftarflak/podie då dessa absorberar både ljud och stöt. Det finns trots allt ganska många som fortfarande utför den ädla övningen marklyft.

Martin Löwgren
2007-12-21, 17:32
Det kan jag förstå. De uppskattar ju inte när det dunsar I golvet.

Själv så tycker jag att de istället ska satsa på att skaffa ett riktigt lyftarflak/podie då dessa absorberar både ljud och stöt. Det finns trots allt ganska många som fortfarande utför den ädla övningen marklyft.
:thumbup:

Absolut, Absolut

KniveN
2007-12-22, 00:31
De? Jag tränar och tävlar i styrkelyft själv och är mycket insatt styrkelyftsträning så spar på den förbannade smileyn tills du är torr nog bakom öronen.

Inte sett någon på gymmet jag tränar på som följer med vikten ner på +150kg. Är det många där du tränar som gör det? Verkar inte vara många som håller med dig i den här tråden heller.

Tycker du att man ska följa med stången ner i Ryck och stöt?

off topic:
Hur mycket markar du och i vilken viktklass?

ChrisDEFC
2007-12-22, 00:38
ni rekommenderar mig kanske rent av att börja med detta? verkar ju va fler som tycker som er än som mig så jag har nog fel här då... kommer dock inte släppa ner stången då jag reppar typ 10reps/set men kanske kan va smart att göra det när jag maxar eller kör riktigt tungt.

Erik__
2007-12-22, 01:38
h-aters:hbang: måste ju vara riktigt gött att träna så i perioder när man väl tänker på det, borde ju vara riktigt bra träning för att bygga en stabil buk osv. Har iofs aldrig provat.

"Deadlift" skrev på body han att han tränade så, han drog väl typ 345kg eller något som mest?!

Varför ska man utföra övningen annorlunda om man drar 100kg än om 200kg? allt är väl relativt gentemot en själv, alla klankade ju ner på trådarna "hur stark ska man vara för att börja använda bälte", men när det gäller teknik är det andra saker att ta hänsyn till?

newb123
2007-12-23, 10:46
" När lyftet är avklarat släpper du stången. Det ställer oerhörda krafter på ryggradens diskar att luta sig framåt och ställa ned stången försiktigt"


Ställer det oerhörda krafter på ryggradens diskar i den koncentriska fasen av lyftet?

Jonny_88
2007-12-23, 14:30
Jag vet inte om jag tillför något nytt, men, tänkte jag kunde posta då tråden blivit aktiv igen (jag var här för någon dag sedan;) )!

Från skillnad mot bänk och böj kommer den excentriska fasen vara sist i marklyft. Och då kanske man inte har någon ork kvar, när man tagit i maximalt för att få upp stången. Att lyfta tungt kräver ju också väldigt mycket koncentration och fokus. Vilket kan vara svårt att behålla under längre tid. Jämför (inte kanske rakt av men) med att sänka stången tillbaka till bröstet i bänkpress när man egentligen skulle varit klar med den sista repetionen.

Jag tror också det kan vara bra träning att sänka långsammare.

Johan_P
2007-12-23, 14:33
Jag tror också den negativa fasen är bra träning. Men vid tunga marklyft släpper jag stången en liten bit över marken, pga risktänkande. Känns säkrare att hålla emot i den negativa fasen vid träningsvikt :)

z_bumbi
2007-12-23, 15:21
Har man tränat ett tag på ett gym med mycket markare alt läst på om om utrustningen så inser man nackdelen med att gå ut med ett generellt råd att släppa stången. Villkoren för att det ska gå att utföra är att man har ett bra flak, gummivikter, en bra skivstång och ett gym där ljudet inte har så stor betydelse. Det man bör ha klart för sig är att en styrkelyftstång inte heller i längden mår så bra av att bli släppt från toppläget vid mark så gymmet har all rätt i världen att kräva att man är mer rädd om utrustningen, för att inte tala om ett gym som inte har riktiga stänger..
Men att följa stången på nervägen och i alla fall hålla emot något sätter mindre belastningar på kroppen än att lyfta stången så klarar man av att lyfta det så kan man lika gärna bromsa ner vikten utom möjligtvis när det blir riktigt tungt (i förhållande till det egna maxet). En annan möjlig skadeorsak bör iofs vara att man går från maxspänd till avslappnad på väldigt kort tid om man bara släpper stången.
Javamannen har också en poäng om negativ styrka som för tävlingsgrenen marklyft kanske inte har så stor betydelse men ska man bära in en soffa, ett kylskåp eller sysslar med någon sport där det inte bara är en belastning i den positiva fasen kanske finns det en del att vinna. Frågan är dock om man bör göra det på tyngre lyft eller ska spara det till de för personen något lättare lyften?

ChrisDEFC
2007-12-24, 01:36
körde lite sumolyft upp till 110kg idag och gjorde nått mellanting mellan att släppa ner stången och hålla emot, höll emot bra ner till knähöjd sen släppte jag på lite mer men slappnade inte av helt men lät ändå stången acclerera ner i golvet, känndes lite bättre än att följa med hela vägen detta tror jag dock beror mest på min längd+stelhet och att därför är det svårt att hålla ryggen helt rak sista 10cm ner till golvet. hade iaf en go känsla i ryggen och ska se om jag fortfarande har det imorgon =) då jag kör lättare vikter så följer jag dock med ner för att skona grejorna på gymmet och inte göra så mycket väsen av mig samt att jag tränar ju för att få träning och den negativa fasen gör ju sitt. som lee haney säger i en rulle jag precis sett, gör man rätt kan man få ut lika mycket av en reps som man annars hade fått av 2 eller nått i den stilen. Kör hårt!

Martin Löwgren
2007-12-25, 23:27
Ställer det oerhörda krafter på ryggradens diskar i den koncentriska fasen av lyftet?

Enorma. Bara att räkna :) En disk tål cirka 800N (8000kg) om jag inte blandar ihop siffrorna nu när jag är lite trött *screwy*

Lastar du på 300kg och drar så har du egentligen redan rent teoretiskt nått dess maximum men en vältränad kropp med bra buktryck osv klarar normalt det men jag kan ju inte direkt påstå att diskbråck av marklyft är ovanligt *whistle* Fråga bara ortopderna på erat lokala sjukhus vad de tycker om den övningen *flex*

Förövrigt så är belastningen på diskarna större under den excentriska fasen i marklyft varvid många släpper ned stången efter varje repetion för att inte stressa diskarna i onödan.

Lucipha
2007-12-26, 08:22
Enorma. Bara att räkna :) En disk tål cirka 800N (8000kg) om jag inte blandar ihop siffrorna nu när jag är lite trött *screwy*

*popcorn*

Förövrigt så är belastningen på diskarna större under den excentriska fasen i marklyft

Nu är jag iofs inte bäst i världen på biomekanik, men hur kan ledbelastningen bli större om det är samma vikt och samma avstånd till leden som i den koncentriska fasen?

nyrjoh
2007-12-26, 13:42
Att belastningen på disken skulle vara större på vägen ner är ju rent skitsnack... Om något så är det ju lättare att ha bra hållning på vägen ner än upp pga att du är starkare excentriskt.

nyrjoh
2007-12-27, 17:12
Enorma. Bara att räkna :) En disk tål cirka 800N (8000kg) om jag inte blandar ihop siffrorna nu när jag är lite trött *screwy*

Lastar du på 300kg och drar så har du egentligen redan rent teoretiskt nått dess maximum men en vältränad kropp med bra buktryck osv klarar normalt det men jag kan ju inte direkt påstå att diskbråck av marklyft är ovanligt *whistle* Fråga bara ortopderna på erat lokala sjukhus vad de tycker om den övningen *flex*

Förövrigt så är belastningen på diskarna större under den excentriska fasen i marklyft varvid många släpper ned stången efter varje repetion för att inte stressa diskarna i onödan.

Vad gäller hur mycket kraft som ryggraden tål så finns det siffror på tyngdlyftare vars ryggrader utsattes för mellan 18 och 36 kN vid L3 kotan under maxlyft. Alltså rätt mycket mer än 800 N. Och det var inte brottgräns test.
Men bara för att tyndlyftares ryggrader klarar så stora belastningar så gäller ju inte det för svensson... Dock så tror jag att svenssons diskar klarar mer belastning än 80kg.:)
(800 N är inte motsvarande 8000 kg utan 80 kg... )

Rahf
2007-12-27, 17:16
Ett skrivfel förmodligen, det ger inte så mycket att racka ner på det nu. Huvudsaken poängen gick igenom.

nyrjoh
2007-12-27, 17:17
Och poängen var?

Fettecke
2007-12-27, 18:29
Do it coleman-ztyle...

qlI-N1b-ZK8&NR=1

Rahf
2007-12-28, 02:27
Enorma. Bara att räkna :) En disk tål cirka 800N (8000kg) om jag inte blandar ihop siffrorna nu när jag är lite trött *screwy*

Lastar du på 300kg och drar så har du egentligen redan rent teoretiskt nått dess maximum men en vältränad kropp med bra buktryck osv klarar normalt det men jag kan ju inte direkt påstå att diskbråck av marklyft är ovanligt *whistle* Fråga bara ortopderna på erat lokala sjukhus vad de tycker om den övningen *flex*

Förövrigt så är belastningen på diskarna större under den excentriska fasen i marklyft varvid många släpper ned stången efter varje repetion för att inte stressa diskarna i onödan.

Och poängen var?

Läs.

nyrjoh
2007-12-28, 11:38
"Enorma. Bara att räkna En disk tål cirka 800N (8000kg) om jag inte blandar ihop siffrorna nu när jag är lite trött

Lastar du på 300kg och drar så har du egentligen redan rent teoretiskt nått dess maximum men en vältränad kropp med bra buktryck osv klarar normalt det men jag kan ju inte direkt påstå att diskbråck av marklyft är ovanligt Fråga bara ortopderna på erat lokala sjukhus vad de tycker om den övningen

Förövrigt så är belastningen på diskarna större under den excentriska fasen i marklyft varvid många släpper ned stången efter varje repetion för att inte stressa diskarna i onödan."

"Att belastningen på disken skulle vara större på vägen ner är ju rent skitsnack... Om något så är det ju lättare att ha bra hållning på vägen ner än upp pga att du är starkare excentriskt."

"Vad gäller hur mycket kraft som ryggraden tål så finns det siffror på tyngdlyftare vars ryggrader utsattes för mellan 18 och 36 kN vid L3 kotan under maxlyft. Alltså rätt mycket mer än 800 N. Och det var inte brottgräns test.
Men bara för att tyndlyftares ryggrader klarar så stora belastningar så gäller ju inte det för svensson... Dock så tror jag att svenssons diskar klarar mer belastning än 80kg.
(800 N är inte motsvarande 8000 kg utan 80 kg... )"

Tycker hans poäng är rätt dålig.

ChrisDEFC
2007-12-28, 11:41
Do it coleman-ztyle...

qlI-N1b-ZK8&NR=1

hmm, det där är väl raka mark eller är han bara otroligt stel i knäna för dagen? eller ska marklyft se ut så?