handdator

Visa fullständig version : Träna med feber?


TerrorShark
2007-12-20, 14:16
I går morse vaknade jag upp efter 9 tolvtimmars arbetsdagar med 4-6timmars sömn/natt. Vaknade sent och var helt yr, ont i huvudet, ena halsmandeln svullen, smått illamående och extremt trött.

Varje gång jag reste mig kändes det som att jag skulle tippa över, inte alls bra. Dock var jag extremt sugen på att äntligen få träna ordentlig (hade varit på resande fot under alla arbetsagar och bara tränat2 snabba halvdana pass).

Så jag tänkte att vafan, är nog bara riktigt trött, drog i mig en portion Rage och stack till gymmet. Väl där körde jag ett pass marklyft stående på en 20:a och persade med 10kg, ganska lätt dessutom, till historien hör också att mitt mark har gått riktigt trögt på sista tiden...

När jag sen kom hem kände jag mig ungefär som innan passet fast flickvännen kom hem från jobbet, gav mig en kram och sa herregud, du är ju extremt varm! Och mycket riktigt var det ju så att jag hade feber och rejält dessutom, hade feber redan innan passet vet jag nu såhär i efterhand.

Jag tränar styrkelyft kan tilläggas, om det gör nån skillnad, alltså mycket vila och få lyft oftast, men tunga.

Så, nån annan som kört ett riktigt bra pass med feber som vill dela med sig?*popcorn*

Just nu sitter jag med joggingdress, mössa, kapuschong, tofflor och morgonrock och fryser... det suger...

TerrorShark
2007-12-20, 14:30
ingen som gjort nåt lika idiotiskt?:smash: :smash:

antar i alla fall att det var helt idiotiskt... men jag lurade mig själv att tro att jag inte hade feber bara för att äntligen få träna....:devil:

Ironwoman
2007-12-20, 15:53
Jag åkte mitt första vasalopp, sjuk, en ordentlig förkylning troligen feber (kunde inte kolla utan att riskera att bli avsjöjad av föräldrarna). Bra gick det inte, jag tappade ungefär en timme mot om jag skulle ha varit frisk, var helt slut efter bara 2 mil.

Visste om risken, men hade drömt om att få åka vasaloppet flera år och tränat hårt innan. Tänkte att nu ska jag åka om det så är det sista jag gör innan jag dör, att jag kunde åka ett senare år missade jag...

Kom inte ur sängen på tre dagar efter. Har aldrig gjort och kommer aldrig göra om det.

Det var 2001 då jag var 18 år.

King Grub
2007-12-20, 16:07
Dom bästa passen kan komma när en infektion just är på väg att bryta ut; metabolismen går på högvarv, men utan att man känner något negativt än. Särskilt hälsosamt eller riskfritt är det inte, så om man verkligen vet att något är på gång, bör man tänka efter... före.

Mats J
2007-12-20, 16:16
Ja, det har hänt ett antal gånger. När jag var yngre så körde jag alltid oavsätt hur jag mådde, var det en inplanerad träningsdag så tränade jag, spelade ingen roll om jag hade en muskelbristning, ont i halsen eller 39 i feber.

Jag kunde alltid persa också eller i alla fall göra minst lika bra pass med feber som en dag när jag var helt frisk. Men vet inte om det beror på att febern gjorde en "starkare" eller jag lyckades pga. ren viljestyrka.

Eddie Vedder
2007-12-20, 16:24
Det jag tycker var den bästa delen med lagidrott är samtidigt den som ställde till mest, lagkänslan och lagandan.

Många matcher som jag ställt upp i situationer då jag idag inte ens skulle fundera en sekund på något mer krävande än att promenera ut till köket och koka honungsté.:(

Jag kunde spela match med mitt lag förkyld, sedan ringde tränaren från min åldersgrupp (jag spelade med dom som var äldre) och frågade om jag kunde spela med dom dagen efter. Alla i båda lagen var ju mina kompisar och inte ville jag sabba för dom, tacka vet jag individuell idrott numera.
Men å andra sidan hade jag klarat av att säga nej i dagsläget även om jag fortfarande höll på med fotbollen, svårare var det som 14-åring.:(

TerrorShark
2007-12-20, 16:43
Intressant det där som Grub sa... Dock aldrig mer tror jag, ska försöka undvika det i alla fall, ingen träning idag som det egentligen var planerat ;) . Blir att bara vila och försöka få imig en massa mat och vatten...

TerrorShark
2007-12-20, 17:10
En fråga som verkligen inte hör hemma på den här forumdelen, men jag orkar inte skapa en ny tråd, så...

Vad bör man satsa hårdast på under feber att äta? Kolhydrater fett eller protein? Eller bara fortsätta som vanligt med en balanserad kost?....

maRRtin
2007-12-20, 17:15
Eller bara fortsätta som vanligt med en balanserad kost?....
Ja.

TerrorShark
2007-12-21, 14:21
Ha ha. Betalar priset av min idioti, fortfarande hög feber, abnorma svettningar + att jag var uppe kring 7 i morse och spydde, samt nära att spy 2ggr till sen dess... Fortsättningsvis vila framför träning... I och för sig den filosofi jag alltid haft men lyckades lura mig själv där i onsdags...

troot
2007-12-21, 15:54
Tränade med feber och halsont för 2 år sedan. Någon dag senare fick jag hjärtklappning och andnings problem vilket ledde till ett besök på sjukhuset. Efter den gången så försöker jag alltid vila då jag inte känner mig frisk.

jojjep91
2007-12-21, 19:02
Spelade fotboll en gång med feber, visste att jag hade feber, men det sket jag i! fotboll va ju så jävla kul!! dock var jag 8-9år, och ville så jättegärna hänga med på cupen som jag längat efter hela veckan, gick ganska bra också :) men vi åkte ut efter bara 2matcher.

Raschmus
2008-01-03, 21:48
Dom bästa passen kan komma när en infektion just är på väg att bryta ut; metabolismen går på högvarv, men utan att man känner något negativt än. Särskilt hälsosamt eller riskfritt är det inte, så om man verkligen vet att något är på gång, bör man tänka efter... före.

Märkt det själv ett par gånger. Haft turen att maxa just då, dock känns det som "falska" resultat. Klarar ju fan inte av dem efteråt (speciellt inte då jag verkligen fått infektionen).

Kinda cool anyway ;)