handdator

Visa fullständig version : Msm


Bland_band
2007-12-20, 10:34
Det har ju diskuterats här om Silvrets påstådda effekter i media osv,
så nu undrar jag vad ni har för åsikter om svavel, eller mer specifikt kosttillskottet MSM.

Det verkar ju som att det har lite mer "effekt" mot vad silver i tillskottsform har, men finns det några studier/bevis på det?

Och så undrar jag om man kan ha brist på svavel?
Med tanke på att svavel mestadels bara finns i ägg och kött (lite i broccoli) så bör man väl kunna ha en brist, eller syntetiseras det av kroppen själv utan intag från födan?

Varför jag frågar är för att jag slutade tappa massa hår när jag började med MSM.
Men som jag nu tyvärr har börjat göra igen, eftersom jag har börjat få mer allergiska rekationer än vanligt, som jag misstänker har med MSM:et att göra:(
Vilket för mig in på min sista fråga;
Kan man var allergisk mot MSM (svavel)?
Har hört det, men med så mkt annat, så vet man ju inte om det är sanningsenligt för det, det man hör alltså...

Tack på förhand

Ola Wallengren
2007-12-20, 10:45
Kolla de här artiklarna

http://www.thorne.com/altmedrev/.fulltext/8/4/438.pdf

http://www.thorne.com/altmedrev/.fulltext/7/1/22.pdf

För övrigt bör du söka läkare om du tappar hår och har allergiska reaktioner utan känd orsak.

Bland_band
2007-12-20, 13:08
Först angående länken:
Har jag förståt det rätt om man inte kan få brist om man får i sig tillräckligt med de svavelhaltiga aminosyrorna cystein, metionin och taurin?

Och att det då inte går att få brist på rent svavel om man får i sig dessa aminosyror via kosten, för att kroppen omvandlar dessa till just svavel?

Det verkar ju snaarre som att MSM hjälper vid allergier och immunbrist, så jag förvånas över mina reaktioner på MSM:et.
Kan det ha med ev molybdenbrist att göra då?
Har ju slutat med mineraltilskott som innehöll typ allt utom just koppar och järn, och mått sämre sen jag slutade med det.
En lång historia, men jag är rätt säker på att jag inte mår bra med mkt koppar i kosten, i förhållande till t.ex zink.
Vet dock inte vad jag ska göra åt det, och läkare kan ju absolut inte hjälpa mig med den saken heller tydligen...

Hursomhelst, angående mina allergier och håravfall så får jag ingen mer hjälp än att ta blodprover och sånt, som ser bra ut (förutom ngt förhöjt bilirubin och levervärde som dom inte kan göra ngt åt, enligt dom själva), och jag vet vad dessa problem bottnar i.
Näringsbrister mestadels, som sen har skapat en massa problem, sjukdomar och obalanser osv:(

Har gått så pass långt så nu kan jag heller inte vända på det genom att äta allt det där som jag behöver (vet själv ungefär vad det är), eftersom jag inte tål det längre.
Ska få träffa en allergolog nån gång, men som med allt annat i vården, så är det väldigt segt och långdraget allting.
Sen kan dom tydligen inte hjälpa mig så jag kan äta det jag behöver iad, bara lindra själva symptomen...

Dietist har inte heller kunnat hjälpa.

Och eftersom jag tappar mindre hår med MSM, så torde ju det tyda på en svavelbrist i kroppen? Tillsammans med alla andra brister då.

Sverker
2007-12-20, 20:10
Jag får intrycket att du inte lider brist på något speciellt näringsämne utan helt enkelt brist på energi ?
Äter du den mängden kalorier du behöver ?



Kroppen producerar inte svavel, ifall det är atomärt svavel du tänker på.
Får du i dig methionin och cystein så kommer kroppen själv att bilda alla de svavelföreningar du behöver. Alltså en fråga om mängd protein och mängd kalorier.

Varför funderar du på molybden ? Är det ens visat att vi kan få brist på molybden ? Mineralet finns oftast tillräckligt, ifall du äter en blandad kost.

Bland_band
2007-12-20, 20:52
Jadå, äter tillräckligt gör jag allt.
Tjej, 20 år 160 lång(kort?), stillsamt leverne, och ligger på runt 2000klorier/dag.
Går inte ner i vikt, så jo äter tillräckligt gör jag som sagt.

Som jag har berättat förut så började detta med en enorm närings(protein)brist när jag genomgick en superkorkad diet under en tid, efter råd av en bekant till mig.
Det dummaste jag nånsin gjort i hela mitt liv, för den näringsbristen i sig gjoirde att min kropp sen inte kunde tillåta och ta hand om proteiner, viss mat igen osv.

Sökte då hjälp flertalet ggr, både hos sjukvården och näringsterapeuter, som bara rörde till det mera.
Läs:massa tillskott som gjorde obalanserna större, remisser, undersökningar, mera brister och obalanser osv.

Fick också rådet av en teraeput att ta bort multivit/minerlerna som jag tog, som gjorde att jag fick än mer brister på t.ex zink, selen, b-vitamiener, jod etc. Alltså mer brister som gjorde att mitt immunförvar blev ännu sämre än den blev av den där dieten, likaså min ämnesomsättning, tarm och hormoner t.ex.

Förstå mig rätt, förut fick jag i mig allt detta via vanlig mat, men pga den stora näringsbristen som blev av den där dieten, så förlorade jag i princip alla ämnen, som påverkat min kropp så grymt absurt mkt:(
Som jag sen då inte kunnat få i mig hur mkt jag än försökt eftersom att kroppen blev så "sjuk" av bristerna, så den inte kunde ta hand om den födan jag eg. mår bra utav.

Vet inte om detta låter logiskt, men om jag skulle kunna berätta hela historien (vilket inte skulle gå på ett forum för då skulle jag behöva sitta hela natten och skriva) så skulle nog du förstå bättre vad jag menar.

Har hamnat i ett döläge, och vet inte alls hur jag ska ta mig ur den.
Bröjar tröttna rejält på detta nu:(
Är ju mkt sjukare nu, än vad jag var innan jag började söka hjälp (vilket jag ju just gjorde för att jag var så sjuk då liksom...)

Help.

Bland_band
2007-12-20, 21:03
Och vaför jag undrade om molybdenbrist var ju just därför att jag regerar så allergiskt på svavel i kosttillskottsform. (Svullet ansikte, svårt att andas via näsan som blir igentäppt, hjärnan är alltid "på" osv.)
Även på protein i tillskottsfprm, t.ex hampa.
Börjar då fundera på om dessa brister som jag har fått, kan ha ngt med det att göra.

För allergier till tusen har jag ju också fått av allt detta.
Och tydligen ska b.la molybdenbrist göra så att kroppen inte kn bryta ner och ta hand om de svavelhaltiga aminosyrorna, och då kanske också svavel i tillskott.

En sak till som jag vill utreda men som sjukvården inte hr gjort och som jag vet är långsökt; är om jag kan ha dne gentiska sjukdomen där man lagrar för mkt koppar i levern..
Anledningen till tt jag misstänker det, är för att jag blev inte betydligt friskare förresn jag för flera år sedan la o min kost rätt kraftigt, och utan att jag visste om det då, så drog jag ner på kopparen i kosten, samtidigt som jag höjde zinket och det fullvärdiga protienet (till varje måltid)
Började också dagligen äta ägg så jag därmed fick i mig lecitin och kolesterol (för tillräcklig gallproduktion som behövs för att överbliven koppar ska kunna rensas ut ut kroppen) och efter ett halvår till ett år, så var det så mkt i mitt mående som hade förbättrts markant.
Den där förgiftade känslan både mentalt och i kroppen försvann helt, likaså nattsvettningarna, dåliga hyn, rödbrusigheten, irritationen på typ allt, illamåendet, förstoppningen och tarmproblemen, ämnesomsättningen, hormoner m.m

Jag hade helt enkelt hittat min egna kost som passade min kropp.
Och sen kom den där dieten som sagt, där det blev tvärtom igen, dvs högt koppar, lågt zink och fullvärdigt protein, alldeles för lite lecitin, b-vitaminer, jod, selen, molybden, alltför mkt fibrer och fett etc.

Och sen efter det så tog jag då bort multitillskottet också, som inte innehåller koppar och järn, men dock molybden, zink och selen t.ex.
Varpå jag blev än sjukare än jag blev av själva dieten i sig som sagt.
Känns som att mkt stämmer överrens.
Och det är inte bara ett problem som jag fått, det vet jag ju.
Men det är ev ett utav dom isf.

Blir så förvånad över att läkarna inte sen förstår varför jag fått problem med hyn, gallan, tarmen, hormoner etc:confused:

Lyssnar på mig gör dom ju inte heller:(

Sverker
2007-12-21, 07:20
Lyssna kan vi/jag göra men säkert inte förrstå dig.

Jag läser generell näringsbrist eftersom du äter en mycket selektiv kost. Du borde istället starta i andra ändan och börja äta, främst energi men även fullvärdigt protein.
Börja med det du kan äta och fyll på med fullvärdig näring, steg för steg. Ägg är bra, innehåller massor av äringsämnen. Fisk kanske ? Fet fisk så du fyller på förråden med essentiella fettsyror. Kött ? Starta med kyckling och gå sakta över till rött kött som nötkött. Börja med de finaste styckdelarna och gå vidare till andra köttdelar och köttfärs.

Välling är näringsrikt. Börja med barnvälling 6 månader och arbeta dig vidare i sortimentet tills du finner något som passar din smak. Majsvälling brukar vara lättsmält.





Koppla bort svavlet ! Ät fullvärdigt så får du det svavel du behöver.