handdator

Visa fullständig version : Om man haft diskbråck


pia
2007-12-20, 10:19
Undrar om några övningar om man haft diskbråck. Vad kan man göra och inte.
Vanlig rodd med V-handtag
Benpress
Ryggresning
Stående vadpress
Hacklift
Vanliga cruches

Jag förmodar att knäböj, Marklyft, Stångrodd, Magmaskiner är sådant man inte ska göra men är lite osäker på de andra.

pia
2007-12-20, 10:23
Glömde en övning Axelpress som jag inte heller vet om man kan köra. Blir ju lite tryck på diskarna.

obesogen
2007-12-20, 11:42
Undrar om några övningar om man haft diskbråck. Vad kan man göra och inte.
Vanlig rodd med V-handtag
Benpress
Ryggresning
Stående vadpress
Hacklift
Vanliga cruches

Jag förmodar att knäböj, Marklyft, Stångrodd, Magmaskiner är sådant man inte ska göra men är lite osäker på de andra.

Det beror när man hade diskbråcket/var/hur mycket det påverkade ens funktion och hur lång läkningstiden var. Opererades diskbråcket?
För ungefär 10% ger inte smärtan med sig, övriga 90% klarar sig bra.

pia
2007-12-20, 14:44
Det beror när man hade diskbråcket/var/hur mycket det påverkade ens funktion och hur lång läkningstiden var. Opererades diskbråcket?
För ungefär 10% ger inte smärtan med sig, övriga 90% klarar sig bra.

Det opererades.

Börje H
2007-12-20, 14:57
Det opererades.

Hur länge sedan? Och hur är smärtan/funktionen i ryggen idag?
Generellt bör du till en början undvika de övningar som skapar stor hävarmsbelastning på kotor och diskar, ffa dragövningar framifrån samt olika former av magmaskiner där yttre belastninmg läggs på. Beträffande övningar med belastning i rakt axial riktning dvs "rakt genom" kotkropparna (ex hacksquat, korta knäböj) behöver de nödvändigtvis inte utgå under förutsättning att du lyckats jobba upp en stabil bål och att själva sviterna från operationen har läkt ut. 100% koncentration samt god hållning är en förutsättning.

Är det nyligen gjort så bör du fousera på olika drag uppifrån samt försöka hitta fungerande magövningar. När det gäller benen så fungerar oftast benspark bra medan lårcurle (speciellt liggande) tämligen ofta skapar problem. Det verkar som den sittande varianten då fungerar bättre.

Som vanligt är det bäst om någon med kunskapen kan visa dig de olika momenten samt ge förslag på trevliga övningar.

Har du vägarna förbi Luleå så löser vi det :thumbup:

Martin Löwgren
2007-12-21, 11:27
Ett diskbråck är oftast fullt läkt och personen är återställd inom 6-12månader (10% blir dock inte bra av operation - ibland sämmre).

Är du nyopererad skulle jag rekomendera dig att du går till sjukgymnast med OMT utbildning, de har bra utbildning i just dessa rehab frågor.

Har man haft diskbråck för 2-3-4-5-6-7-8 år sedan osv kan du träna precis som alla andra. Ett diskbråck är helt ofarligt och prognosen att bli återställd är mycket god.

Träna på som alla andra men med rätt teknik och med extra fokus på buktrycket.