handdator

Visa fullständig version : Ännu en tråd om samband kost / Cancer


ARMSTARK
2007-12-20, 09:34
Som rubriken säger... Det talas fram och åter om sambanden mellan ett högt intag av protein och Cancer. Men jag tänkte ta hjälp av er i en inoficiell undersökning här på kolo, baserad på verkliga livet.
Jag har personligen en träningskamrat som dött i levercancer. Han hade ett högt intag av kosttillskott, huvudsakligen protein.
Inte direkt statistiskt övertygande eftersom de andra träningkamraterna fortfarande lever, men: Cancer +1.
Fyll gärna på med statistik.

King Grub
2007-12-20, 09:45
Har du tänkt efter ordentligt nu? Vad tror du medelåldern hos våra tränande, kosttillskottsbrukande kamrater ligger på?

ARMSTARK
2007-12-20, 10:57
Om du tror att du är immun mot Cancer bara för att du är 18 år så har du fel.
Och om det nu skulle vara så att det bara är vuxna som kan få Cancer så är det inte de döda 40 åringarna som skulle svara utan de unga som fortfarande lever.

Tabbe
2007-12-20, 11:04
Jag är 18, har ett hyffsat högt proteinintag både från pulver och kost.
Ingen cancer, eller vad vill du veta?

King Grub
2007-12-20, 11:07
Om du tror att du är immun mot Cancer bara för att du är 18 år så har du fel.

Jamen.... *rolleyes* Så eftersom alla 18-åringar jag känner som röker inte har lungcancer, ger rökning inte lungcancer?

Det är ju det jag försöker säga; våra kamraters (brist på) cancer säger absolut ingenting om deras kosts påverkan på risken att dom har cancer om 20 år. En forumtråd om saken är både statistiskt och vetenskapligt värdelös. Helt irrelevant. Möjligen kan den tjäna till att skrämma upp några lättpåverkade stackare, men det är väl allt.

BigForre
2007-12-20, 11:13
Möjligen kan den tjäna till att skrämma upp några lättpåverkade stackare, men det är väl allt.

Ska nog sluta med kosttillskott, hittills visar ju den här kliniska studien att risken för cancer och död är 50%.

Tabbe
2007-12-20, 11:16
Ska nog sluta med kosttillskott, hittills visar ju den här kliniska studien att risken för cancer och död är 50%.

:D:laugh: :laugh:






Förlåt

ARMSTARK
2007-12-20, 11:36
Som varning är det nog helt bortkastat, alla rökare vet att de kommer att få allvarliga problem pga sin rökning förr eller senare, likförbannat röker de vidare.
Däremot skulle det vara fördjävligt om ingen hade uppmärksammat sambandet mellan rökning och Cancer, Kol, Hjärtinfarkt m.m.

King Grub
2007-12-20, 11:41
Det har inget med det du frågar i den här tråden att göra. Om du får 15 svar och 2 av dessa känner någon med cancer... so what? Vad drar man för slutsatser av det? Det är definitivt inte ett resultat "baserad på verkliga livet" som du uttrycker det, när det gäller att utröna en eventuell koppling mellan dessa personers kost/träning och cancer.

LadyG
2007-12-20, 11:48
Varje år diagnostiseras drygt 350 fall av primär levercancer och cirka 350 fall av cancer i gallblåsan och gallgångarna i Sverige. Levercancer är något vanligare bland män än bland kvinnor. För gallvägs- och gallblåsecancer är det tvärtom; två tredjedelar av patienterna är kvinnor. För båda cancerformerna gäller att 75 procent av patienterna är 65 år eller äldre.

Det finns ingen exakt statistik på hur många som får metastaser i levern från andra cancerformer. Men det står helt klart att det är betydligt vanligare än primärtumörer i levern. Enligt en beräkning får en tredjedel av alla cancersjuka någon gång metastaser i levern. Det motsvarar omkring 15 000 fall varje år.
../..
Orsaker till lever- och gallvägscancer
I de nordiska länderna liksom i Nord- och Sydamerika och i Australien är primär levercancer förhållandevis ovanlig. Den drabbar främst äldre människor. I Kina och Sydostasien samt i västra och södra Afrika är däremot sjukdomen en av de vanligaste cancerformerna och drabbar i stor utsträckning människor i medelåldern.

De geografiska skillnaderna avspeglar att det finns olika bakgrund till sjukdomen. I västvärlden är orsaken ibland skrumplever på grund av stor alkoholförtäring.

I Kina och övriga delar av världen där levercancer är en vanlig cancerform, är orsaken ofta den variant av gulsot som heter hepatit B. Även hepatit C ökar risken för levercancer.

Andra faktorer som ökar risken för levercancer är mögelgifter (aflatoxiner), kemiska lösningsmedel, arsenik, nitrosaminer och anabola steroider.

Personer som har gallsten löper ökad risk för cancer i gallblåsan. Trots det är risken för en person som har gallsten att få cancer i gallblåsan liten.

http://www.cancerfonden.se/templates/Information____41.aspx?fulltext=1

Shajjn
2007-12-20, 15:29
Får jag vara en av delförfattarna när du publicerar studien i Nature sedan?