handdator

Visa fullständig version : Hur tänker en fuskare?


skaparn
2007-12-20, 09:12
Efter att en konstant ström avslöjanden om olika typer av köttfusk, dopingskandaler, journalistfusk, VAB-fusk och bonusprogramsersättningstakfusk började jag fundera; när de personer som gjort sig skyldiga till sätter sig ner och funderar, definierar de sig själva som fuskare då?

Tänker ICA/Coop/Willys-handlaren att alla andra citronbada fisken så att de måste göra det för att överleva, och att det därför inte kan kallas fusk. Tänker Marion Jones likadant? Tyckte de anklagade och numera friade i Skandiahärvan att de agerade helt korrekt och menar de föräldrar som tar ut VAB men ändå är på jobbet att det är sin ordning?

Eller vet alla dessa om att de fuskar och i sann psykopatisk anda helt enkelt lever med det? De vet väl antar jag, men kallar de sig fuskare vid en inre självrannsakan?

n1tro
2007-12-20, 09:15
allt det som gynnar dig själv. i början är det ekonomiskt, sedan faller det ut i girighet.

Tabbe
2007-12-20, 09:15
Dom står ut med det för att dom tjänar något på det.

machine gun
2007-12-20, 09:20
När det gäller bidragsfusk och liknande, tycker jag att vissa närmast skryter om det *screwy*

tntballe
2007-12-20, 09:23
I vissa fall så ser man det inte som ett tillräckligt allvarligt fel. Man gör det för att det är enklast så.

Liknande tankesätt som dom flesta har gällande lagar, vissa lagar är OK att själv bryta. Men bryter någon annan mot en liknande så är det fel.

Fagen
2007-12-20, 16:42
Efter att en konstant ström avslöjanden om olika typer av köttfusk, dopingskandaler, journalistfusk, VAB-fusk och bonusprogramsersättningstakfusk började jag fundera; när de personer som gjort sig skyldiga till sätter sig ner och funderar, definierar de sig själva som fuskare då?

Tänker ICA/Coop/Willys-handlaren att alla andra citronbada fisken så att de måste göra det för att överleva, och att det därför inte kan kallas fusk. Tänker Marion Jones likadant? Tyckte de anklagade och numera friade i Skandiahärvan att de agerade helt korrekt och menar de föräldrar som tar ut VAB men ändå är på jobbet att det är sin ordning?

Eller vet alla dessa om att de fuskar och i sann psykopatisk anda helt enkelt lever med det? De vet väl antar jag, men kallar de sig fuskare vid en inre självrannsakan?

Tror det är svårt att generalisera om "alla" fuskare, då det blir lite som att tala om orsaker till kriminellt beteende... Men nej, det tror jag inte. Inte på det sätt som du framställer det. Jag tror för det första inte att de öht sätter sig ner och funderar över det, på samma sätt som att du och jag inte sätter oss ner och funderar på att vi tidigare under dagen gick (eller cyklade i ditt fall) mot rött ljus och därmed över om vi är kriminella. Men om vi skulle göra det skulle vi, liksom fuskarna, med enkelhet rationalisera bort det, a la "alla andra gör det", "vad spelar det för roll", "jag har slitit så hårt så jag är värd det", men framförallt att "jag är inte sådan egentligen". Det vill säga, vi skulle inte identifiera oss med de som vi ser som de "egentliga kriminella" (invandrare i Rinkeby och the bandidos). På samma sätt tror jag att Skandiadirektörer inte ser någon som helst likhet mellan dem själva och exempelvis dopade idrottsmän, tjyvåkande tonåringar på kollektivtrafiken eller andra myglare (inte att blanda ihop med mugglare). I det sistnämnda fallet (skandiadirektörer) tror jag dock inte att de ser sig själva som fuskare, utan att de är värda det de roffat åt sig. (Vet att det finns paralleller mellan stora bonusprogram för dirketörer och hur "gängledare" för crackligor (töntigt ord, men jag hittade inget bättre) behåller sin status och makt i organisationer. Men nu svävar jag bort lite från ämnet tror jag minsann... )

newb123
2007-12-20, 18:04
Jag tror att dom har annat att tänka på än att tänka så mycket.

shut teh face
2007-12-20, 18:07
Hur tänker en fuskare?

Normalt, men de helt enkelt skiiiiiter i att de fuskar.

Jag skiter i att jag snodde 20 kronor ifrån morsan när jag var tolv, jag ville ha dem och inte är jag onormal för det. Folk som laddar ned saker skiter i att det är olagligt.

Frida.B
2007-12-20, 18:13
De som fuskar på andras bekostnad tänker inte på vem det drabbar och vilka konsekvenser det får för de drabbade