handdator

Visa fullständig version : Lurad på pengar via Blocket?


hultman
2007-12-20, 01:41
För några timmar sedan hittade min tjej en lägenhetsannons på Blocket. I den kunde hon läsa att lägenheten var belägen på fashionabla Strandvägen (7) i Stockholm, och att hyran för den 69 kvm stora tvåan låg på 7400 spänn i månaden. Hon mailade annonsmannen, som för övrigt kallar sig för "Henke Lundgren" (vem fan skriver Henke i en lägenhetsannons?), och erbjuds ganska snabbt att hyra lägenheten. Intressant nog vill "Henke" ha en, som han uttrycket det, "despotionsavgift" på 2000 kronor innan han skriver ett avtal, vilket hon sedermera betalar. Hans svenskkunskaper är i nivå med Babel Fish, men han påstår sig arbeta med ett projekt gällande "falska fakturer". När flickvännen kontaktar mig så påpekar jag skyndsamt att hon sannolikt blivit lurad, och några minuter senare får hon ett mail där "Henke" påstår att det finns intressenter som är villiga att betala en högre "despotionsavgift". Hon drar nu öronen åt sig rejält, varefter hon meddelar honom att lägenheten inte längre är intressant, och att hon vill ha tillbaka pengarna på sitt konto. "Henke", som uppenbarligen noterat att pengar överförts till hans konto vid första tillfället, hävdar att han måste kontakta sin syrra som arbetar vid Swedbank innan han kan göra någon överföring. Han är dessutom uppenbart irriterad över att hon dragit sig ur.

Så nu står vi här, och nyss skickade jag iväg ett mail innehållandes:

Det förefaller tämligen förvånande att en person som arbetar med "bluff & falska fakturer" (vem skulle för övrigt bekosta ett sådant projekt, och varför kan du inte stava till fakturor?) varken har tillgång till sitt eget bankkonto eller förstår varför de potentiella intressenterna drar öronen åt sig inför depositionsavgifter, som du för övrigt inte heller kan stava till. Om ni fick 102 svar på annonsen, som för övrigt aldrig tagits bort, borde det ju inte medföra några större komplikationer att helt enkelt hyra ut till någon annan på listan?

Om pengarna inte finns på mitt konto inom några minuter så kommer du givetvis att polisanmälas, och detta för en struntsumma som 2000 kronor. Ditt namn får vi reda på genom egna kontakter via Swedbank alternativt vid polisanmälan. En simpel tjuv använder sig väl inte av en målvakt, eller hur? ;)

Nästa gång du försöker lura någon så kan du ju åtminstone bemöda dig att skriva ett riktigt person- eller telefonnummer.

/ xxx

Har hon någon chans att få tillbaka sina pengar? Och, kanske mer intressant, hjälper en polisanmälan?

hultman
2007-12-20, 01:47
Fick svar på mailet nyss:

"Haha fine gör en polis anmälan då. Kommer att ta med pengarna upp tillsthlm i helgensedan kan du ta med en polis
hämta den Kommer bli chockad vem som är min pappa
och du , gumman öhhh jag har stav problem , men fine ses i sthlm ..."

Vilken jävla idiot. Skulle han ta med sin farsa till det mötet, eller vad menar han? Jag är relativt säker på att Henrik, påstått född 800115-4660, egentligen är en gammal tjuv.

maaherra
2007-12-20, 01:49
Stav problem? Klamydia? Höhö.

Vid en polisanmälan blir han säkert dömd att betala tillbaka pengar, sannolikheten mindre att han kommer göra det.

hultman
2007-12-20, 01:50
Stav problem? Klamydia? Höhö.

Vid en polisanmälan blir han säkert dömd att betala tillbaka pengar, sannolikheten mindre att han kommer göra det.

Precis vad jag trodde. Det kostar pengar att vara lättlurad, uppenbarligen :) Får jag reda på hans namn och adress vid polisanmälan?

Snabel
2007-12-20, 01:51
Får ni inte tillbaka pengarna så polisanmäl, absolut!

Jazen
2007-12-20, 01:51
Fick svar på mailet nyss:

"Haha fine gör en polis anmälan då. Kommer att ta med pengarna upp tillsthlm i helgensedan kan du ta med en polis
hämta den Kommer bli chockad vem som är min pappa
och du , gumman öhhh jag har stav problem , men fine ses i sthlm ..."

Vilken jävla idiot. Skulle han ta med sin farsa till det mötet, eller vad menar han? Jag är relativt säker på att Henrik, påstått född 800115-4660, egentligen är en gammal tjuv.

ni har väl hans kontonummer? polisanmäl han. Dom kan få fram vems konto det är iaf som dom kan kontakta, och finns det en målvakt får dom väl förhöra de aset också

hultman
2007-12-20, 01:52
Får ni inte tillbaka pengarna så polisanmäl, absolut!

Det rör sig ändå bara om 2000 spänn. Finns det möjlighet att ta reda på hans namn via Swedbank? Intresset från snutens sida är väl ganska lågt kan jag tänka mig.

Jazen
2007-12-20, 01:53
Det rör sig ändå bara om 2000 spänn. Finns det möjlighet att ta reda på hans namn via Swedbank?

swedbank lämnar inte ut sånt info till vemsomhelst...men vid polisanmälan kan nog saker och ting grävas fram

maaherra
2007-12-20, 01:56
Precis vad jag trodde. Det kostar pengar att vara lättlurad, uppenbarligen :) Får jag reda på hans namn och adress vid polisanmälan?

Det borde ju rimligtvis vara kopplat till kontot han uppgav, om det nu inte står i något annat namn, fast känns ju osannolikt att han skulle använda sig av en målvakt.

Det är väl att önska din tjej bättre lycka nästa gång :)

hultman
2007-12-20, 01:57
Det borde ju rimligtvis vara kopplat till kontot han uppgav, om det nu inte står i något annat namn, fast känns ju osannolikt att han skulle använda sig av en målvakt.

Det är väl att önska din tjej bättre lycka nästa gång :)

Jag tror att kontot var registrerat hos Swedbank också, vilket borde förenkla en hel del.

maaherra
2007-12-20, 02:00
Jag tror att kontot var registrerat hos Swedbank också, vilket borde förenkla en hel del.

Som någon här skrev vet jag inte ifall swedbank lämnar ut kontouppgifter hur som helst, polisen har ju däremot dom befogenheterna.

En polisanmälan skall - och räknar jag med - att ni gör i vilket fall.

hultman
2007-12-20, 02:01
Som någon här skrev vet jag inte ifall swedbank lämnar ut kontouppgifter hur som helst, polisen har ju däremot dom befogenheterna.

En polisanmälan skall - och räknar jag med - att ni gör i vilket fall.

Nej, men om hon hade betalat in till en utländskt bank hade ju sannolikheten att lista ut ägaren sjunkit drastiskt?

Kontonumret är för övrigt:

8032-5 04 x59 764-8

Mescreant
2007-12-20, 02:03
Haha vilken lirare. Han verkar ju tappad bakom en vagn så risken att han sopat igen sina spår är nog låg. :D
Men ja, polisanmäl hur som helst. Krävs nog tyvärr ett par stycken anmälningar innan något blir gjort.

hultman
2007-12-20, 02:05
Haha vilken lirare. Han verkar ju tappad bakom en vagn så risken att han sopat igen sina spår är nog vara låg. :D
Men ja, polisanmäl hur som helst. Krävs nog tyvärr ett par stycken anmälningar innan något blir gjort.

Precis min tanke. Han sitter nog hemma i pojkrummet (alt i skabbig förortsetta) och hoppas att jag/vi blir så pass rädda för hans läskiga pappa att vi inte vågar anmäla. Egentligen vore det roligare och mer intressant att få tillbaka pengarna utan polisiär inblandning, men det kanske är en dum risk att ta i det här fallet.

Muskelbyggaren
2007-12-20, 02:05
Påstått född? Skickade han er sitt personnummer eller?

hultman
2007-12-20, 02:07
Påstått född? Skickade han er sitt personnummer eller?

Japp. Det skulle dock förvåna mig om det stämde, eftersom han varken existerar på ratsit eller har ett fungerande telefonnummer. Hans tjej hette ena gången Anette, men den person som stod registrerad vid lägenheten (för övrigt en tandläkare) hette Anna.

Pez
2007-12-20, 02:07
Det rör sig ändå bara om 2000 spänn. Finns det möjlighet att ta reda på hans namn via Swedbank? Intresset från snutens sida är väl ganska lågt kan jag tänka mig.
Det är nog inte bara din tjej som blivit blåst, de brukar ju få ett gäng på kroken när de lurar folk såhär.
Polisen är säkert intresserade, om inte annat så kanske nån annan slipper bli blåst.

..sen blir jag alltid förvånad när folk går på sånt här.. nåja.
Trist för er i alla fall. Anmäl nu.

maaherra
2007-12-20, 02:09
Nej, men om hon hade betalat in till en utländskt bank hade ju sannolikheten att lista ut ägaren sjunkit drastiskt?

Kontonumret är för övrigt:

8032-5 04 x59 764-8

Ja, i synnerhet när det rör sig om så lite pengar så är det inte ett så prioriterat fall. Men om han lurat andra och anmälningarna trillar in så ökar oddsen att polisen utreder det ordentligt, om än nu ni inte kommer få se röken av några pengar så kan ni trösta er med att svinet får något straff iaf.

hultman
2007-12-20, 02:10
Det är nog inte bara din tjej som blivit blåst, de brukar ju få ett gäng på kroken när de lurar folk såhär. Så polisen är säkert intresserade, om inte annat så kanske nån annan slipper bli blåst.

..sen blir jag alltid förvånad när folk går på sånt här.. nåja.
Trist för er i alla fall. Anmäl nu.

Det förvånar mig att någon uppriktigt tror att han kan blåsa personer på pengar utan att åka fast på ett eller annat sätt. Att min tjej är lättlurad visste jag innan, men det var hennes kompis som skötte kontakten med "Henke".

Jag håller med dig. Om man inte genomskådar mailet nedanför så förtjänar man nästan att bli lurad.

"From: lundgren82@live.se
To: xxx@hotmail.com
Subject: RE: Ang. Uthyres 2 Östermalm
Date: Wed, 19 Dec 2007 23:53:03 +0100


hejsan .....

har många intresserade tjejer... många intresserade....... om ni kan bet despotionen snabbt så kan jag boka den åt er .... som sagt fick 102 svar "

Vi snackar alltså om en fräsch, stor tvåa på Strandvägen :D

Muskelbyggaren
2007-12-20, 02:12
Hehe, det är lätthänt om man är lite för godtrogen. Antar att hon lärt sig en läxa.

hultman
2007-12-20, 02:12
Ja, i synnerhet när det rör sig om så lite pengar så är det inte ett så prioriterat fall. Men om han lurat andra och anmälningarna trillar in så ökar oddsen att polisen utreder det ordentligt, om än nu ni inte kommer få se röken av några pengar så kan ni trösta er med att svinet får något straff iaf.

Får vi reda på hans namn samtidigt som vi anmäler?

hultman
2007-12-20, 02:13
Hehe, det är lätthänt om man är lite för godtrogen. Antar att hon lärt sig en läxa.

Det hoppas jag verkligen.

Muskelbyggaren
2007-12-20, 02:14
Får vi reda på hans namn samtidigt som vi anmäler?
Antagligen inte, det ska väl till att polisen börjar utreda fallet för att få ut personuppgifter från Swedbank. Några namngarantier har man väl egentligen inte förrän det blir rättssak av det hela.

Lellan
2007-12-20, 02:19
Det hoppas jag verkligen.

Alltså är det jag som är hjärtlös eller förtjänar hon inte att betala 2 k för den lektionen? Så det må gå väl för henne i framtiden och hon må länge leva i detta land... typ...

Självklart anmäla snubben, absolut. Bedrägeri ska bestraffas. Men so what om hon inte får tillbaks pengarna, det man inte har i huvudet får man ibland ha i plånboken. Hon behövde ju inte lgt för livets nödtorft så jag nästan hoppas att det sved lite i juleplånboken.

/Lellan mean version? Fast jag tycker nog lite så.. elakt här.


PS: Hoppas hon hunnit köpa julklapp till dig, hennes rådige pojkvän iaf.. :thumbup:

maaherra
2007-12-20, 02:19
Får vi reda på hans namn samtidigt som vi anmäler?

Beror helt på vilka resurser polisen lägger på fallet, om dom kollar upp IP-nummer på mailen, kontouppgifter. Sedan vet jag inte ifall dom lämnar ut namn på enbart misstänka personer, det skulle vara ifall det blir rättssak av det hela.

Lellan
2007-12-20, 02:20
Att få veta hans namn.. vad är vitsen med det? Är det någon killgrej?

Avesta
2007-12-20, 02:23
Att få veta hans namn.. vad är vitsen med det? Är det någon killgrej?

Jepp, kill-skrämseltaktik, "om inte lagen kommer åt dig, gör jag det.";)

maaherra
2007-12-20, 02:24
Att få veta hans namn.. vad är vitsen med det? Är det någon killgrej?

Då kan man hämnas genom att beställa hem saker från TV-Shop för 2000kr till honom.

Mescreant
2007-12-20, 02:26
FYI: Om du får tag på namn & nummer så är det obligatoriskt att lägga ut dessa på flashback. Så en skön blandning av pundare och sociopater kan ringa honom mitt i natten och vråla i luren. *popcorn*

hultman
2007-12-20, 02:26
Alltså är det jag som är hjärtlös eller förtjänar hon inte att betala 2 k för den lektionen? Så det må gå väl för henne i framtiden och hon må länge leva i detta land... typ...

Självklart anmäla snubben, absolut. Bedrägeri ska bestraffas. Men so what om hon inte får tillbaks pengarna, det man inte har i huvudet får man ibland ha i plånboken. Hon behövde ju inte lgt för livets nödtorft så jag nästan hoppas att det sved lite i juleplånboken.

/Lellan mean version? Fast jag tycker nog lite så.. elakt här.


PS: Hoppas hon hunnit köpa julklapp till dig, hennes rådige pojkvän iaf.. :thumbup:

Jag förstår mycket väl vad du menar. Det är en i sammanhanget ganska billig läxa, även om beteendet givetvis är bedrägligt. Däremot avskyr jag alla former av bedrägeri, och även om det inte var riktat mot mig personligen så tänker jag göra allt som står i min makt för att gärningsmannen ska ångra sitt brott.

Beror helt på vilka resurser polisen lägger på fallet, om dom kollar upp IP-nummer på mailen, kontouppgifter. Sedan vet jag inte ifall dom lämnar ut namn på enbart misstänka personer, det skulle vara ifall det blir rättssak av det hela.

Jag hör rätt ofta om scammers vars namn offentliggjorts i olika sammanhang. Är det via bankkontakter?

Lellan
2007-12-20, 02:27
Jepp, kill-skrämseltaktik, "om inte lagen kommer åt dig, gör jag det.";)

Då kan man hämnas genom att beställa hem saker från TV-Shop för 2000kr till honom.

Sandlåda. Det är mao en barn-grej, killar innefattar förhoppningsvis även män som inte behöver leka lallare åt sina våpiga flickvänner.. ;)

(äh, nu var jag kanske hård mot henne... men kanske dags att låta tösen reda ut något själv om hon ska bli kvinna nån gång i livet också. Hon är säkert en förträfflig person på alla sätt så bry sig inte om nedsättande smeknamn :)).

maaherra
2007-12-20, 02:28
Jag hör rätt ofta om scammers vars namn offentliggjorts i olika sammanhang. Är det via bankkontakter?

Ingen aning faktiskt, men kolla Mescreants svar :D

Lellan
2007-12-20, 02:28
FYI: Om du får tag på namn & nummer så är det obligatoriskt att lägga ut dessa på flashback. Så en skön blandning av pundare och sociopater kan ringa honom mitt i natten och vråla i luren. *popcorn*

Plötsligt framstår bedragare som pojkstreckscharmiga och vedergällningsfolk som jordens avskum... *rolleyes*

hultman
2007-12-20, 02:28
Sandlåda. Det är mao en barn-grej, killar innefattar förhoppningsvis även män som inte behöver leka lallare åt sina våpiga flickvänner.. ;)

(äh, nu var jag kanske hård mot henne... men kanske dags att låta tösen reda ut något själv om hon ska bli kvinna nån gång i livet också. Hon är säkert en förträfflig person på alla sätt så bry sig inte om nedsättande smeknamn :)).

Kasta inte sten i glashus, Lellan. Jag har nämligen läst både det ena och det andra du skrivit :D

Frida.B
2007-12-20, 02:29
Jag håller med Lellan. Lite får hon skylla sig själv som är så *** att hon går på den. Självklart skall det anmälas men men...

Lellan
2007-12-20, 02:29
Kasta inte sten i glashus, Lellan. Jag har nämligen läst både det ena och det andra du skrivit :D

Jag kan nog vara våp. Men jag har lärt mig vara kvinna också. Och att skilja pojkar från män. ;)

maaherra
2007-12-20, 02:29
Sandlåda. Det är mao en barn-grej, killar innefattar förhoppningsvis även män som inte behöver leka lallare åt sina våpiga flickvänner.. ;)

Bah, jag följer inte den kristna etiken om att "ifall någon slår dig, vänd andra kinden till". Det är hämndauktioner i full skala!

Mescreant
2007-12-20, 02:30
Plötsligt framstår bedragare som pojkstreckscharmiga och vedergällningsfolk som jordens avskum... *rolleyes*

Street justice.
Hultmans flickvän och bedragaren lär sig båda varsin läxa, alla vinner.

Snabel
2007-12-20, 02:31
Jag förstår mycket väl vad du menar. Det är en i sammanhanget ganska billig läxa, även om beteendet givetvis är bedrägligt. Däremot avskyr jag alla former av bedrägeri, och även om det inte var riktat mot mig personligen så tänker jag göra allt som står i min makt för att gärningsmannen ska ångra sitt brott.



Jag hör rätt ofta om scammers vars namn offentliggjorts i olika sammanhang. Är det via bankkontakter?

Ring polisen, det är typ allt din makt låter dig göra.

Det är förjävligt att det finns såna idioter som skall blåsa folk :-( Trist.

Avesta
2007-12-20, 02:34
Sandlåda. Det är mao en barn-grej, killar innefattar förhoppningsvis även män som inte behöver leka lallare åt sina våpiga flickvänner.. ;)

(äh, nu var jag kanske hård mot henne... men kanske dags att låta tösen reda ut något själv om hon ska bli kvinna nån gång i livet också. Hon är säkert en förträfflig person på alla sätt så bry sig inte om nedsättande smeknamn :)).


+1:thumbup: Visst är det så

Lellan
2007-12-20, 02:35
Bah, jag följer inte den kristna etiken om att "ifall någon slår dig, vänd andra kinden till". Det är hämndauktioner i full skala!

Man behöver inte vara kristen för att ha lämnat sandlådan. Förresten var det inte hultman han bitchlappade och för att hans flickvän ska lära sig ta ansvar för sig själv bör han nog låta henne göra just det. Dvs låta henne polisanmäla och avgöra hur saken ska hanteras.

Det var snällt och bra att han påpekade för henne att det var något skumt på gång, men jag tycker absolut att det låter som om tösen behöver en skinnbit på näsan och det är väl en bra julklapp om han låter henne få det..

Anser jag, men jag har faktiskt inte ett skit med saken att göra. :D

Arf Pingvin
2007-12-20, 02:36
Anmäl. Ibland nystar de upp det ganska bra. http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=79032&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False

Har haft lite att göra med den där tjommen i ett helt annat ärende. Fint när ens fördomar visar sig riktiga.

maaherra
2007-12-20, 02:39
Man behöver inte vara kristen för att ha lämnat sandlådan. Förresten var det inte hultman han bitchlappade och för att hans flickvän ska lära sig ta ansvar för sig själv bör han nog låta henne göra just det. Dvs låta henne polisanmäla och avgöra hur saken ska hanteras.

Det var snällt och bra att han påpekade för henne att det var något skumt på gång, men jag tycker absolut att det låter som om tösen behöver en skinnbit på näsan och det är väl en bra julklapp om han låter henne få det..

Anser jag, men jag har faktiskt inte ett skit med saken att göra. :D

Med det här omständigheterna, för då hade hon sig själv att skylla. Jag anser dock inte det är att ha lämnat sandlådan att vända andra kinden till. Det är att vara en handlingsförlamad mes att låta någon som gjort dig orätt gå ostraffat.

hultman
2007-12-20, 02:40
Anmäl. Ibland nystar de upp det ganska bra. http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=79032&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False

Har haft lite att göra med den där tjommen i ett helt annat ärende. Fint när ens fördomar visar sig riktiga.

Hahhahaha. Att snubben ser ut som han gör rättfärdigar nästan varenda olaglig handling han sysslar med, men det är fan inte coolt att ha en falsk DIESELTRÖJA på sig vid rättegången.

Lellan
2007-12-20, 02:48
Med det här omständigheterna, för då hade hon sig själv att skylla. Jag anser dock inte det är att ha lämnat sandlådan att vända andra kinden till. Det är att vara en handlingsförlamad mes att låta någon som gjort dig orätt gå ostraffat.

Hon ska polisanmäla? Då har hon gjort det samhället påbjuder, lärt sig läxan och behöver inte engagera sig mer i snubbens liv. Fattar inte hur folk orkar lägga ner någon tid ork eller tankekraft på puckon när hon kan gå ta ett bad och låta läxan sjunka in å sen porra loss med Hultman istället för att låta honom sitta här å fundera ut hämd.

Att vända andra kinden till är att visa att man inte sjunker till samma nivå, det är inte att vara handlingsförlamad eftersom hon handlar iom anmälan.

Det blir nog bra alltihop, känner mig lite överengagerad i frågan. Hoppas han åker dit iaf. :thumbup:

Edit: Hur jag motiverar badet vet jag inte... jag är nog lite trött i bollen... :D

hultman
2007-12-20, 02:57
Hon ska polisanmäla? Då har hon gjort det samhället påbjuder, lärt sig läxan och behöver inte engagera sig mer i snubbens liv. Fattar inte hur folk orkar lägga ner någon tid ork eller tankekraft på puckon när hon kan gå ta ett bad och låta läxan sjunka in å sen porra loss med Hultman istället för att låta honom sitta här å fundera ut hämd.

Att vända andra kinden till är att visa att man inte sjunker till samma nivå, det är inte att vara handlingsförlamad eftersom hon handlar iom anmälan.

Det blir nog bra alltihop, känner mig lite överengagerad i frågan. Hoppas han åker dit iaf. :thumbup:

Edit: Hur jag motiverar badet vet jag inte... jag är nog lite trött i bollen... :D

Vadå sjunka till samma nivå? Om någon lär snubben en läxa så förhindrar han/hon att samma beteende upprepas.

maaherra
2007-12-20, 03:00
Hon ska polisanmäla? Då har hon gjort det samhället påbjuder, lärt sig läxan och behöver inte engagera sig mer i snubbens liv. Fattar inte hur folk orkar lägga ner någon tid ork eller tankekraft på puckon när hon kan gå ta ett bad och låta läxan sjunka in å sen porra loss med Hultman istället för att låta honom sitta här å fundera ut hämd.

Att vända andra kinden till är att visa att man inte sjunker till samma nivå, det är inte att vara handlingsförlamad eftersom hon handlar iom anmälan.

Det blir nog bra alltihop, känner mig lite överengagerad i frågan. Hoppas han åker dit iaf. :thumbup:

Edit: Hur jag motiverar badet vet jag inte... jag är nog lite trött i bollen... :D

Som jag skrev, under det här omständigheterna har hon sig själv att skylla.

Rättvisa skipas inte alltid genom att polisanmäla någon, då har du uppenbarligen inte mycket erfarenhet. Tre killar hoppade på min lillebror, ingen av dom åkte dit pga det inte fanns några vittnen, dessutom hotade en kille (som jag visste vem det var) vid senare tillfälle att spöa honom igen. Vad skulle vi gjort, fortsätta anmäla och vända andra kinden till? Lite maaherrsk massage och sedan så var det problemet utagerat. Vad gör det mig till, ett svin som sjunker till samma nivå som dom? Eller någon som står upp för vad som är rätt och fel?

Klart någon form av hämndauktion ska tillämpas, lägga ut killen person- och telefonnummer är både enkelt och kräver ingen större möda. Då kanske han lär sig att man inte kommer undan ostraffat med synder.

Lellan
2007-12-20, 03:00
Vadå sjunka till samma nivå? Om någon lär snubben en läxa så förhindrar han/hon att samma beteende upprepas.

Sandlåda: personlig vedergällnig som beskrivits i tråden. Icke sandlåda: anmäla till polisen.

Det är 2k, hon var korkad, för mig är det rätt lågt om man inte värderar sin tid högre än att man anser sig ha tid med hämndaktioner på nåt miffo. Men du är du och jag är jag och vi behöver knappast dela åsikt. :)


Min tid är tydligen inte mer värdefull än att jag kan sitta här å hojta i tråden iaf.. *whistle* :D

maaherra
2007-12-20, 03:04
Sandlåda: personlig vedergällnig som beskrivits i tråden. Icke sandlåda: anmäla till polisen.

Det är 2k, hon var korkad, för mig är det rätt lågt om man inte värderar sin tid högre än att man anser sig ha tid med hämndaktioner på nåt miffo. Men du är du och jag är jag och vi behöver knappast dela åsikt. :)


Min tid är tydligen inte mer värdefull än att jag kan sitta här å hojta i tråden iaf.. *whistle* :D

Så om Hultmans flickvän inte hade varit korkad och annonsen hade varit professionell och utlagd av ett riktigt bluggbolag som är ett registrerat företag så hade det motiverat en hämnd mer?

Pez
2007-12-20, 03:06
Det förvånar mig att någon uppriktigt tror att han kan blåsa personer på pengar utan att åka fast på ett eller annat sätt. Att min tjej är lättlurad visste jag innan, men det var hennes kompis som skötte kontakten med "Henke".

Jag håller med dig. Om man inte genomskådar mailet nedanför så förtjänar man nästan att bli lurad.


Äh.. ingen förtjänar att bli lurad, det är trist att folk har inställningen att det är ok att blåsa godtrogna, i många fall desperata (i lghts-träsket här i sthlm) människor.

Målet är ofta inte att inte åka fast - utan att plocka så mycket pengar det bara går innan man åker fast. Det är ofta desperata eller care-free personer som gör sånt här.. det är deras "way of life" - blåsa folk, leva upp pengarna, sitta i finkan (i extremfall), blåsa folk..osv osv.. finns många anledningar/bakgrunder till beteendet.
Men det är vanligtvis inte så enkelt att det handlar om en "vanlig svenne" som får för sig att göra lite snabba julklappspengar.

Lellan
2007-12-20, 03:08
Som jag skrev, under det här omständigheterna har hon sig själv att skylla.

Rättvisa skipas inte alltid genom att polisanmäla någon, då har du uppenbarligen inte mycket erfarenhet. Tre killar hoppade på min lillebror, ingen av dom åkte dit pga det inte fanns några vittnen, dessutom hotade en kille (som jag visste vem det var) vid senare tillfälle att spöa honom igen. Vad skulle vi gjort, fortsätta anmäla och vända andra kinden till? Lite maaherrsk massage och sedan så var det problemet utagerat. Vad gör det mig till, ett svin som sjunker till samma nivå som dom? Eller någon som står upp för vad som är rätt och fel?

Klart någon form av hämndauktion ska tillämpas, lägga ut killen person- och telefonnummer är både enkelt och kräver ingen större möda.

Trist att höra om din lillbror, men jag tycker inte att du stod upp för vad som är rätt och fel, nej.

I mina ögon är den som slår (masserar whatever) alltid ett svin. Det är lågt att slå, förutom i sportsyfte. Jag må vara enkelspårig men låt mig. :)

Klart som fan att vi inte lever i den bästa av världar.. men vad ska vi ha, medborgargarden? :confused:

Ang att lägga ut killens person och telenr så är det olagligt och lagom ironiskt att bli dömd för det och killen gå fri.. *rolleyes* Eller att någon galning tar på sig att hämnas lite för "intensivt" av att ha läst uppgifterna tex på fb.

Nä, anmäl och släpp det anser jag. Det här var dessutom ett enkelt fall av dumhet och ju fler som anmäler = ökad chans att han åker dit.

Pez
2007-12-20, 03:09
Vad gör det mig till, ett svin som sjunker till samma nivå som dom? Eller någon som står upp för vad som är rätt och fel?
Ingetdera. Knappast det sistnämnda. Dum? Kanske.

Klart någon form av hämndauktion ska tillämpas, lägga ut killen person- och telefonnummer är både enkelt och kräver ingen större möda. Då kanske han lär sig att man inte kommer undan ostraffat med synder.
Och om det visar sig att det är fel personuppgifter och/eller telefonnummer (dvs en oskyldig individs uppgifter)?
Det har hänt kan jag lova.

Lellan
2007-12-20, 03:09
Så om Hultmans flickvän inte hade varit korkad och annonsen hade varit professionell och utlagd av ett riktigt bluggbolag som är ett registrerat företag så hade det motiverat en hämnd mer?

Jag har aldrig skrivit att det är motiverat med hämnd.

hultman
2007-12-20, 03:10
Trist att höra om din lillbror, men jag tycker inte att du stod upp för vad som är rätt och fel, nej.

I mina ögon är den som slår (masserar whatever) alltid ett svin. Det är lågt att slå, förutom i sportsyfte. Jag må vara enkelspårig men låt mig. :)

Klart som fan att vi inte lever i den bästa av världar.. men vad ska vi ha, medborgargarden? :confused:

Ang att lägga ut killens person och telenr så är det olagligt och lagom ironiskt att bli dömd för det och killen gå fri.. *rolleyes* Eller att någon galning tar på sig att hämnas lite för "intensivt" av att ha läst uppgifterna tex på fb.

Nä, anmäl och släpp det anser jag. Det här var dessutom ett enkelt fall av dumhet och ju fler som anmäler = ökad chans att han åker dit.

Varför skulle det vara olagligt att lägga ut hans person- och telefonnummer?

Lellan
2007-12-20, 03:15
Äh.. ingen förtjänar att bli lurad, det är trist att folk har inställningen att det är ok att blåsa godtrogna, i många fall desperata (i lghts-träsket här i sthlm) människor.

Målet är ofta inte att inte åka fast - utan att plocka så mycket pengar det bara går innan man åker fast. Det är ofta desperata eller care-free personer som gör sånt här.. det är deras "way of life" - blåsa folk, leva upp pengarna, sitta i finkan (i extremfall), blåsa folk..osv osv.. finns många anledningar/bakgrunder till beteendet.
Men det är vanligtvis inte så enkelt att det handlar om en "vanlig svenne" som får för sig att göra lite snabba julklappspengar.

Ingen förtjänar att bli lurad, men kanske att lära sig vara på sin vakt å inte betala ut pengar man inte har råd att förlora? När det dessutom är så här klantigt gjort och man ändå inte drar öronen åt sig så..Tja säg tex att hon inte var säker på om det var riktigt eller bluff men ansåg att 2 k är lagom att förlora ifall det skulle vara bluff - så låt det vara gjort och konstatera fakta och anmäl.

Men att bara förutsätta att det är på riktigt då kan 2 k vara en bra summa att betala för att inse att man nog inte bör göra det (om man som sagt inte anser sig ha råd att chansa - men även i det fallet anmäler man ju när bluffen uppdagas).

maaherra
2007-12-20, 03:15
Trist att höra om din lillbror, men jag tycker inte att du stod upp för vad som är rätt och fel, nej.

I mina ögon är den som slår (masserar whatever) alltid ett svin. Det är lågt att slå, förutom i sportsyfte. Jag må vara enkelspårig men låt mig. :)

Klart som fan att vi inte lever i den bästa av världar.. men vad ska vi ha, medborgargarden? :confused:

Ang att lägga ut killens person och telenr så är det olagligt och lagom ironiskt att bli dömd för det och killen gå fri.. *rolleyes* Eller att någon galning tar på sig att hämnas lite för "intensivt" av att ha läst uppgifterna tex på fb.

Nä, anmäl och släpp det anser jag. Det här var dessutom ett enkelt fall av dumhet och ju fler som anmäler = ökad chans att han åker dit.

Så om någon systematiskt misshandlar din dotter utan att åka dit och du sätter stopp för det med våld är du alltså ett svin?

Ingetdera. Knappast det sistnämnda. Dum? Kanske.

Och om det visar sig att det är fel personuppgifter och/eller telefonnummer (dvs en oskyldig individs uppgifter)?
Det har hänt kan jag lova.

Ptja, alternativet hade ju varit att låta han ge sig på min lillebror igen, efter en par misshandlar till hade väl säkert åkt fast. Ska ha det i åtanke till nästa gång :thumbup:

Lellan
2007-12-20, 03:16
Varför skulle det vara olagligt att lägga ut hans person- och telefonnummer?

För att det är det?

http://wwhttp://www.pul.nu/lagtext.htmlw.pul.nu (http://www.pul.nu)

Lellan
2007-12-20, 03:20
Så om någon systematiskt misshandlar din dotter utan att åka dit och du sätter stopp för det med våld är du alltså ett svin?

Självförsvar enligt vad nöden kräver tillåts även i lag. Självförsvar i förebyggande syfte finns inte.


Ptja, alternativet hade ju varit att låta han ge sig på min lillebror igen, efter en par misshandlar till hade väl säkert åkt fast. Ska ha det i åtanke till nästa gång :thumbup:

Föreligger hot bör man anmäla och om möjligt ha vittnen till det. Jag kan förstå ditt motiv och att man som närstående vill och faktiskt agerar, men handlingen blir inte rätt för det. I mina ögon blir det inte rätt, nej.

hultman
2007-12-20, 03:22
För att det är det?

http://wwhttp://www.pul.nu/lagtext.htmlw.pul.nu (http://www.pul.nu)

Det tar fem sekunder att ta reda på telefonnummer och personnummer via Eniro och Ratsit.

XroW
2007-12-20, 03:23
Så om någon systematiskt misshandlar din dotter utan att åka dit och du sätter stopp för det med våld är du alltså ett svin?


Man kan ju polisanmäla så tar dom banditerna direkt!! zomg!

Men att misshandla någon är ju olagligt osv så därför är det fel om du gör det med det är även omoraliskt osv.

Sen att din bror aldrig fick spö mer och att du inte alls åkte dit var bara tur och sånt här händer är väldigt ovanligt.

Men om vi ska vara seriös så våld föder våld se bara på där dom har familjeheder osv där dom tar på kol på varandra hela tiden och det tar aldrig slut.

Skulle säga att jag är likgiltig för ditt agerande, du får ingen applåd men jag tänker heller inte såga dig, hade någon rört min syster vet jag itne vad jag hade gjort mycket möjligt att jag skadat personen ifråga om jag fick chansen.

tror de flesta människor har en gräns där de skulle använda fysisktvåld av olika anledningar trotts att det är fel att skada andra.

Lellan
2007-12-20, 03:24
Det tar fem sekunder att ta reda på telefonnummer och personnummer via Eniro och Ratsit.

Men du kan ju inte lägga ut det? Dessutom i hämndsyfte, det är väl knappast ologiskt att det strider mot lagen att göra så?

Dessutom kan man ju välja att inte finnas med på Eniro och liknande, och vad gäller Ratsit är ju syftet med den att man ska ta reda på uppifter i syfte att genomföra en affär med personen ifråga. Inte någonstans för att utkräva hämnd eller sabotera den personliga integriteten.

Lellan
2007-12-20, 03:26
Man kan ju polisanmäla så tar dom banditerna direkt!! zomg!

Men att misshandla någon är ju olagligt osv så därför är det fel om du gör det med det är även omoraliskt osv.

Sen att din bror aldrig fick spö mer och att du inte alls åkte dit var bara tur och sånt här händer är väldigt ovanligt.

Men om vi ska vara seriös så våld föder våld se bara på där dom har familjeheder osv där dom tar på kol på varandra hela tiden och det tar aldrig slut.

Skulle säga att jag är likgiltig för ditt agerande, du får ingen applåd men jag tänker heller inte såga dig, hade någon rört min syster vet jag itne vad jag hade gjort mycket möjligt att jag skadat personen ifråga om jag fick chansen.

tror de flesta människor har en gräns där de skulle använda fysisktvåld av olika anledningar trotts att det är fel att skada andra.

Plusettar

hultman
2007-12-20, 03:26
Men du kan ju inte lägga ut det? Dessutom i hämndsyfte, det är väl knappast ologiskt?

Dessutom kan man ju välja att inte finnas med på Eniro och liknande, och vad gäller Ratsit är ju syftet med den att man ska ta reda på uppifter i syfte att genomföra en affär med personen ifråga. Inte någonstans för att utkräva hämnd eller sabotera den personliga integriteten.

Att bespara andra det lidande de utsätts för om de genomför en affär med brottslingen i fråga är ingen förmildrande omständighet, menar du?

maaherra
2007-12-20, 03:27
Självförsvar enligt vad nöden kräver tillåts även i lag. Självförsvar i förebyggande syfte finns inte.

Så du följer med din dotter under ett par dygn ihopp om att gärningsmannen/kvinnan dyker upp för möjligheten att putta bort dom? Tror du att det kommer reda ut hotbilden? Det är nämligen vad självförsvar vad nöden kräver tillåter.


Föreligger hot bör man anmäla och om möjligt ha vittnen till det. Jag kan förstå ditt motiv och att man som närstående vill och faktiskt agerar, men handlingen blir inte rätt för det. I mina ögon blir det inte rätt, nej.

Du sätter uppenbarligen för mycket tilltro till rättssystemet. Jag säger inte att jag är kapabel att göra bedömningar än dom, men om inte rättsystemet kan hjälpa en, vart vänder man sig då?

hultman
2007-12-20, 03:29
Jag säger inte att jag är kapabel att göra bedömningar än dom, men om inte rättsystemet kan hjälpa en, vart vänder man sig då?

Till Lellan?

Pez
2007-12-20, 03:29
Så om någon systematiskt misshandlar din dotter utan att åka dit och du sätter stopp för det med våld är du alltså ett svin?

Om någon stoppar en slickepinne i din vänstra näsborre och du skjuter honom är du en stor fluffig nallebjörn. Eller?

Ja, jag tänkte - när vi ändå spekulerar och pratar påhittade scenarion så kan vi ju ta i lite. :)


Ptja, alternativet hade ju varit att låta han ge sig på min lillebror igen, efter en par misshandlar till hade väl säkert åkt fast. Ska ha det i åtanke till nästa gång :thumbup:
Att du tycker att du gjort rätt som storebror har inget med min värdering som åskådare på ett känslomässigt bekvämt avstånd från det hela att göra. Men att det du gjorde är "fel" ur ett större perspektiv borde du nog kunna se själv.

Lellan
2007-12-20, 03:31
Att bespara andra det lidande de utsätts för om de genomför en affär med brottslingen i fråga är ingen förmildrande omständighet, menar du?

Jag har då aldrig kikat på fb innan jag handlar på blocket el likn..

I vissa delstater i usa måste tex dömda pedofiler vara kända för tex förskolor och liknande. Det kan jag känna är motiverat och är en förmildrande omständighet att inte den personliga integriteten får råda. Men inte i det här fallet nej.

Lagen anser väl mig veterligen att det aldrig är befogat.

dared
2007-12-20, 03:31
Förvånad att alla är på maaherra så jäkligt. Jag hade garanterat lagt upp hans namn och adress osv på flashback om jag inte fick tillbaka pengarna eller att polisen ignorera det hela. Däremot skulle jag verkligen försöka de två först.

Skulle någon spöa min lillebror helt oprovocerat (som mobbning) och de inte åkte dit. Sedan händer det igen. Då skulle jag förhoppningsvis nitat dem. Har ingen lillebror och aldrig varit i slagsmål typ så svårt att säga, men jag hoppas att jag ahde gjort det.

maaherra
2007-12-20, 03:32
Man kan ju polisanmäla så tar dom banditerna direkt!! zomg!

Men att misshandla någon är ju olagligt osv så därför är det fel om du gör det med det är även omoraliskt osv.

Sen att din bror aldrig fick spö mer och att du inte alls åkte dit var bara tur och sånt här händer är väldigt ovanligt.

Men om vi ska vara seriös så våld föder våld se bara på där dom har familjeheder osv där dom tar på kol på varandra hela tiden och det tar aldrig slut.

Skulle säga att jag är likgiltig för ditt agerande, du får ingen applåd men jag tänker heller inte såga dig, hade någon rört min syster vet jag itne vad jag hade gjort mycket möjligt att jag skadat personen ifråga om jag fick chansen.

tror de flesta människor har en gräns där de skulle använda fysisktvåld av olika anledningar trotts att det är fel att skada andra.

Notera att jag skrev systematiskt misshandlar UTAN att åka dit.

Våld föder våld om det rör sig om kriminella som yrke eller andra typer som är i "gäng", inte om det rör sig om att sätta punkt för en tönt med dålig självförtroende som måste hävda sig genom att ge sig på fyra år yngre killar.

XroW
2007-12-20, 03:33
Förvånad att alla är på maaherra så jäkligt. Jag hade garanterat lagt upp hans namn och adress osv på flashback om jag inte fick tillbaka pengarna eller att polisen ignorera det hela. Däremot skulle jag verkligen försöka de två först.

Skulle någon spöa min lillebror helt oprovocerat (som mobbning) och de inte åkte dit. Sedan händer det igen. Då skulle jag förhoppningsvis nitat dem. Har ingen lillebror och aldrig varit i slagsmål typ så svårt att säga, men jag hoppas att jag ahde gjort det.

på och på, förstår att han lackar och spöar killen.
Sen hurvida det är rätt eller inte är ju klart, det är itne rätt gjort?
Sen att det kanske var förjänt eller tillochmed värt det är väl en annan femma.

Lellan
2007-12-20, 03:34
Om någon stoppar en slickepinne i din vänstra näsborre och du skjuter honom är du en stor fluffig nallebjörn. Eller?

Ja, jag tänkte - när vi ändå spekulerar och pratar påhittade scenarion så kan vi ju ta i lite. :)


Att du tycker att du gjort rätt som storebror har inget med min värdering som åskådare på ett känslomässigt bekvämt avstånd från det hela att göra. Men att det du gjorde är "fel" ur ett större perspektiv borde du nog kunna se själv.

Typ så ja.. :thumbup: Det är skillnad på vad som är mänskligt förståeligt agerande och vad som man utifrån sin inneboende rättskänsla anser vara rättfärdigt och orättfärdigt agerande.

Jag har inte en enorm tilltro till rättsväsendet men jag är ganska övertygad om att våld föder våld och jag hatar våld.

Pez
2007-12-20, 03:35
Förvånad att alla är på maaherra så jäkligt. Jag hade garanterat lagt upp hans namn och adress osv på flashback om jag inte fick tillbaka pengarna eller att polisen ignorera det hela. Däremot skulle jag verkligen försöka de två först.

Skulle någon spöa min lillebror helt oprovocerat (som mobbning) och de inte åkte dit. Sedan händer det igen. Då skulle jag förhoppningsvis nitat dem. Har ingen lillebror och aldrig varit i slagsmål typ så svårt att säga, men jag hoppas att jag ahde gjort det.

Att påpeka att det inte är speciellt bra att folk skipar egen rättvisa är att vara "på maaherra så jäkligt"?
Njae. Det håller jag inte med om.
Vad vet du om bakgrunden? Kanske var det så att Maaherras lillebror är en liten illbatting som spöade nåns lillebrorsa.. som hämnades. Genom att spöa honom.
Ljus? Går upp? *Pling*?

XroW
2007-12-20, 03:35
Notera att jag skrev systematiskt misshandlar UTAN att åka dit.

Våld föder våld om det rör sig om kriminella som yrke eller andra typer som är i "gäng", inte om det rör sig om att sätta punkt för en tönt med dålig självförtroende som måste hävda sig genom att ge sig på fyra år yngre killar.

Nä, jag vet hur det fungerar. Man kommer ditt ger dom en omgång dom blir rädd för dig och blir rädd för din bror eftersom du skyddar han.
Problemet som uppstår när man hämtar in galningar i bråk är att andra sidan också känner galningar sedan är man fort på kriminellnivå. Det förekommer, inte i yngre åldrar men när man blir äldre. Det är en situation som bara kan sluta på ett otrevligt sätt.

Som sagt har förstålse för att du försvarar din bror och jag hade gjort dessama.

Pez
2007-12-20, 03:38
Nä, jag vet hur det fungerar. Man kommer ditt ger dom en omgång dom blir rädd för dig och blir rädd för din bror eftersom du skyddar han..

Och så får nån en smäll så dom går i backen, slår skallen i asfalten.. och dör.
Så sitter nån på häktet och gråter, Sverige är chockat och alla mår dåligt.

dared
2007-12-20, 03:40
Typ så ja.. :thumbup: Det är skillnad på vad som är mänskligt förståeligt agerande och vad som man utifrån sin inneboende rättskänsla anser vara rättfärdigt och orättfärdigt agerande.

Jag har inte en enorm tilltro till rättsväsendet men jag är ganska övertygad om att våld föder våld och jag hatar våld.

Det är inte så att våld alltid föder våld. Ibland krävs det tex Krig för att stoppa krig. Hur skulle man stoppat Hitler utan krig?

Om någon spöar upp en mobbare kan denna få sig en läxa och sluta, det tror jag allvarligt. Dock bör man ju testa lite alternativ.

Ps. Jag hatar också våld och krig.

XroW
2007-12-20, 03:41
Och så får nån en smäll så dom går i backen, slår skallen i asfalten.. och dör.
Så sitter nån på häktet och gråter, Sverige är chockat och alla mår dåligt.

Ja, det kan också hända. Vilket skulle vara väldigt tråkigt för alla parter inblandade

Lellan
2007-12-20, 03:41
Notera att jag skrev systematiskt misshandlar UTAN att åka dit.

Våld föder våld om det rör sig om kriminella som yrke eller andra typer som är i "gäng", inte om det rör sig om att sätta punkt för en tönt med dålig självförtroende som måste hävda sig genom att ge sig på fyra år yngre killar.


Källa på det? ;)

Känns orimligt att förvänta sig ryggdunk eller uppmuntran till tillvägagångssättet du beskriver. Däremot så kan man förstå dina känslor och att du inte såg någon annan utväg, dock HAR samhället andra utvägar (synd när de inte fungerar) och jag förstår inte att du inte förstår att man kan tycka att det är fel sätt det du tog till.

maaherra
2007-12-20, 03:44
Om någon stoppar en slickepinne i din vänstra näsborre och du skjuter honom är du en stor fluffig nallebjörn. Eller?

Ja, jag tänkte - när vi ändå spekulerar och pratar påhittade scenarion så kan vi ju ta i lite. :)

På vilket sätt var det påhittat, det hade ju korrelationen till fallet med min bror att det skedde vid upprepade tillfällen.

Att du tycker att du gjort rätt som storebror har inget med min värdering som åskådare på ett känslomässigt bekvämt avstånd från det hela att göra. Men att det du gjorde är "fel" ur ett större perspektiv borde du nog kunna se själv.

Skall gränsdragningen till vad som är rätt och fel alltid göras utifrån lagboken? Även den revideras ständigt. Det är så att jag gav mig på förövaren direkt och skapade min egen rättvisa likt en anarkist, den sk. "rättvisan" sa sitt (ingenting) och det fortsatte. Vad skall man göra, sätta sin tilltro till en institution som uppenbarligen inte bestraffar den skyldige även fortsättningsvis? Bara för att det finns en lag som skall skydda oss från oförätter betyder det inte att den alltid fungerar.

Och misstolka mig inte, jag väljer själv även den juridiska vägen först. Men drar mig inte heller för att gå en annan väg om den fallerar. Vad är det som säger att den brottspåföljd jag utmätte (spö) ur ett större perspektiv är mindre rättvis än att domstolen friade denne från oförätter han begått?

maaherra
2007-12-20, 03:45
Källa på det? ;)

Känns orimligt att förvänta sig ryggdunk eller uppmuntran till tillvägagångssättet du beskriver. Däremot så kan man förstå dina känslor och att du inte såg någon annan utväg, dock HAR samhället andra utvägar (synd när de inte fungerar) och jag förstår inte att du inte förstår att man kan tycka att det är fel sätt det du tog till.

Källa på vad?

Vilka är dom andra utvägarna? Kan du redogöra det för mig?

Lellan
2007-12-20, 03:47
Källa på vad?

Vilka är dom andra utvägarna? Kan du redogöra det för mig?

Källa på att den typen av hämnd du beskrev inte accelererar i våld föder våld.

maaherra
2007-12-20, 03:48
Nä, jag vet hur det fungerar. Man kommer ditt ger dom en omgång dom blir rädd för dig och blir rädd för din bror eftersom du skyddar han.
Problemet som uppstår när man hämtar in galningar i bråk är att andra sidan också känner galningar sedan är man fort på kriminellnivå. Det förekommer, inte i yngre åldrar men när man blir äldre. Det är en situation som bara kan sluta på ett otrevligt sätt.

Som sagt har förstålse för att du försvarar din bror och jag hade gjort dessama.

Tror du jag hade varit så dum så jag riskerat min familjs säkerhet genom att ge mig ge mig på någon i ett "gäng"?

dared
2007-12-20, 03:48
Och så får nån en smäll så dom går i backen, slår skallen i asfalten.. och dör.
Så sitter nån på häktet och gråter, Sverige är chockat och alla mår dåligt.

Våld är riktigt vidrigt. Dock om ingen gör något åt saken (De finns dem som blir slagna och mobbade i år utan att nån stoppar det) kan det vara din lillebror som går i backen slår i asfalten och dör.

Då skulle jag ta livet av mig för att jag inte gjorde något.

Dock så ska man verkligen försöka andra alternativ. Tycker dock man hela tiden hör fall av 4 års mobbning och skolan eller polisen gjorde ingenting.

Pez
2007-12-20, 03:51
På vilket sätt var det påhittat, det hade ju korrelationen till fallet med min bror att det skedde vid upprepade tillfällen.

Den var ju påhittad? Det är ett faktum. Det var en hypotetisk situation.
Eventuell korrelation går att diskutera, situationerna skiljer sig på flera uppenbara punkter - a) kön, b) typ av relation, c) individerna.


Skall gränsdragningen till vad som är rätt och fel alltid göras utifrån lagboken? Även den revideras ständigt. Det är så att jag gav mig på förövaren direkt och skapade min egen rättvisa likt en anarkist, den sk. "rättvisan" sa sitt (ingenting) och det fortsatte. Vad skall man göra, sätta sin tilltro till en institution som uppenbarligen inte bestraffar den skyldige även fortsättningsvis? Bara för att det finns en lag som skall skydda oss från oförätter betyder det inte att den alltid fungerar.
Ja. Vad knäpp jag är som ur ett makroperspektiv kan säga en sak men ur ett mikroperspektiv troligtvis skulle välja annat själv.
Eller så är jag bara mänsklig - precis som du.

Och misstolka mig inte, jag väljer själv även den juridiska vägen först. Men drar mig inte heller för att gå en annan väg om den fallerar. Vad är det som säger att den brottspåföljd jag utmätte (spö) ur ett större perspektiv är mindre rättvis än att domstolen friade denne från oförätter han begått?
Lagen?

XroW
2007-12-20, 03:51
Och misstolka mig inte, jag väljer själv även den juridiska vägen först. Men drar mig inte heller för att gå en annan väg om den fallerar. Vad är det som säger att den brottspåföljd jag utmätte (spö) ur ett större perspektiv är mindre rättvis än att domstolen friade denne från oförätter han begått?

Kan hålla med dig tillvisdel här, även fast jag vet att det är fel att misshandla någon eftersom dom spöat ens syskon så skulle jag medvetet kunna göra fel.

Låter dumt jag vet, men det anser jag vara värt det.

Värt att notera att jag blivit slagen i huvudet osv under onyktratillstånd men helt enkelt inte tyckt att det varit värt det.

Lellan
2007-12-20, 03:52
Dock så ska man verkligen försöka andra alternativ. Tycker dock man hela tiden hör fall av 4 års mobbning och skolan eller polisen gjorde ingenting.

Flera hundra elever kanske inte heller gjorde någonting... det är bra med antimobbningsgrejer i skolan, tidigt.

Vem är det då som ska spöa den/de där ungen/arna som mobbar barnet i fråga då? Förälder, syskon, klasskompis?

Nä.. nu blir det sängen. Å jag tror att maherre et al förstår att ingen menat att vara "på" någon eller vad det nu stod. En diskussion bara. :)

maaherra
2007-12-20, 03:52
Källa på att den typen av hämnd du beskrev inte accelererar i våld föder våld.

Personer av den typen jag hade hand om är den typen med låg självkänsla som vill hävda sig genom att slåss, dennes identitet bygger kring hur många den nitar. När den personen sedan går i väggen och märker att här har jag inget att hämta försvinner hotbilden. Den källan är empirisk, dels från fallet med min bror. Men även vad gäller andra vänner.

Kan du svara på frågan vart man ska vända sig när inte rättssystemet kan skydda en? Vilka är dom andra utvägarna?

XroW
2007-12-20, 03:53
Tror du jag hade varit så dum så jag riskerat min familjs säkerhet genom att ge mig ge mig på någon i ett "gäng"?

Jag känner inte dig men vad jag har utrönat ur andra diskutioner annar jag att har rätt bra koll på hur det ligger till så att säga. Min mening var helt enkelt bara att dra ut det hela till ett worstcase senario så att säga varför det inte är så bra alla ggr att dra in folk.

Frida.B
2007-12-20, 03:55
och nu handlar tråden om att spöa mobbare

maaherra
2007-12-20, 03:55
Flera hundra elever kanske inte heller gjorde någonting... det är bra med antimobbningsgrejer i skolan, tidigt.

Vem är det då som ska spöa den/de där ungen/arna som mobbar barnet i fråga då? Förälder, syskon, klasskompis?

Nä.. nu blir det sängen. Å jag tror att maherre et al förstår att ingen menat att vara "på" någon eller vad det nu stod. En diskussion bara. :)

Givetvis förstår jag det. Vi har två olika ståndpunkter och att utbyta argument för varandra är bara stimulerande. Alltid har man något att lära sig av varandra :thumbup:

Sov gott!

Pez
2007-12-20, 03:56
Våld är riktigt vidrigt. Dock om ingen gör något åt saken (De finns dem som blir slagna och mobbade i år utan att nån stoppar det) kan det vara din lillebror som går i backen slår i asfalten och dör.

Då skulle jag ta livet av mig för att jag inte gjorde något.

Dock så ska man verkligen försöka andra alternativ. Tycker dock man hela tiden hör fall av 4 års mobbning och skolan eller polisen gjorde ingenting.

Om man verkligen är villig att ta fängelsestraff eller riskera att döda någon, som alltid är fallet när man involverar fysiskt våld i en situation, så torde det finnas energi och vilja att förändra saker och ting innan det eskalerar till det stadiet.
Det finns många ideella organisationer som gör bra saker för att påverka - ta kontakt med dessa istället, tex kan du bli kontaktperson genom socialtjänsten i din hemkommun. Lycka till. :)

Det är mycket snack och lite verkstad när det kommer till sånt här. Det är först när folk blir drabbade personligen som de verkar få lust att göra något - och då verkar det första de kommer på vara att puckla på någon. Låter väldigt inspirerat.

maaherra
2007-12-20, 04:04
Den var ju påhittad? Det är ett faktum. Det var en hypotetisk situation.
Eventuell korrelation går att diskutera, situationerna skiljer sig på flera uppenbara punkter - a) kön, b) typ av relation, c) individerna.

Klart den var påhittad, däremot hade den en mer realistisk förankring till den verkliga situationen än din hypotetiska situation om en glasspinnen och pistolsalvan.


Ja. Vad knäpp jag är som ur ett makroperspektiv kan säga en sak men ur ett mikroperspektiv troligtvis skulle välja annat själv.
Eller så är jag bara mänsklig - precis som du.

Lagen?

Så om lagen säger att inte brott har begått har inget brott begåtts?

Och nej, det rör sig inte om att min lillebror varit på hans lillebror. Faktum är att vi båda är bra vän med honom då vi är konsekventa och ser skillnad på folk. Likaså dennes lillebror.

Kan hålla med dig tillvisdel här, även fast jag vet att det är fel att misshandla någon eftersom dom spöat ens syskon så skulle jag medvetet kunna göra fel.

Låter dumt jag vet, men det anser jag vara värt det.

Värt att notera att jag blivit slagen i huvudet osv under onyktratillstånd men helt enkelt inte tyckt att det varit värt det.

Det har jag också, men det löser man enklast genom att gå därifrån. Har aldrig varit i slagsmål genom att någon provocerat mig som person. Har faktiskt aldrig varit i slagsmål överhuvudtaget förutom med den killen som gav sig på min lillebror. Är den som går emellan om mina polare håller på att hamna i slagsmål. I grund och botten är jag av den meningen att våld inte löser problem och det är en absolut sista utväg. Men om inte rättssystmet kan hjälpa en, ska man bara stå och se på? Det är inte mer fel av mig att sätta stopp för det än det är av rättssystemet att inte vidta åtgärder.

XroW
2007-12-20, 04:07
Det har jag också, men det löser man enklast genom att gå därifrån. Har aldrig varit i slagsmål genom att någon provocerat mig som person. Har faktiskt aldrig varit i slagsmål överhuvudtaget förutom med den killen som gav sig på min lillebror. Är den som går emellan om mina polare håller på att hamna i slagsmål. I grund och botten är jag av den meningen att våld inte löser problem och det är en absolut sista utväg. Men om inte rättssystmet kan hjälpa en, ska man bara stå och se på? Det är inte mer fel av mig att sätta stopp för det än det är av rättssystemet att inte vidta åtgärder.

Då står vi på samma sida i den här diskussionen. har inte heller behövt slås, förutom när man gick i lågstadiet. Nu ska jag sova du får ha det bra, godnatt *cupid*

maaherra
2007-12-20, 04:12
Om man verkligen är villig att ta fängelsestraff eller riskera att döda någon, som alltid är fallet när man involverar fysiskt våld i en situation, så torde det finnas energi och vilja att förändra saker och ting innan det eskalerar till det stadiet.
Det finns många ideella organisationer som gör bra saker för att påverka - ta kontakt med dessa istället, tex kan du bli kontaktperson genom socialtjänsten i din hemkommun. Lycka till. :)

Det är mycket snack och lite verkstad när det kommer till sånt här. Det är först när folk blir drabbade personligen som de verkar få lust att göra något - och då verkar det första de kommer på vara att puckla på någon. Låter väldigt inspirerat.

Socialtjänsten? Dom har vi haft kontakt med. Min bror har bla haft psykiska problem och efter ett självmordsförsök när vi kontaktade dom fick vi svaret: "Det finns inget ni kan göra om han vill göra det". Väldigt ordagrant citerat.

Hur mycket du själv haft att göra med dom här organisationerna?

Det krävdes ytterligare ett halvår och systematiska uppmaningar från föräldrarna om vårdbehovet innan det eskalderade i ett riktigt roid-rage på fyllan för dom att vakna. Och då dröjde det ytterligare tre månader innan det gavs vård.

Så att sätta sin fulla tillit till att staten skall kunna agera både rättskipare och kunna bistå med den hjälp som behövs är för mig en ganska skrattretande tanke. Det är en sak med vad dom kan bistå med i teorin, en annan sak hur det fungerar i praktiken.

maaherra
2007-12-20, 04:13
Då står vi på samma sida i den här diskussionen. har inte heller behövt slås, förutom när man gick i lågstadiet. Nu ska jag sova du får ha det bra, godnatt *cupid*

Sov gott sötnos *kissass* Är väl dags även för mig snart.

hultman
2007-12-20, 11:42
Det är mycket snack och lite verkstad när det kommer till sånt här. Det är först när folk blir drabbade personligen som de verkar få lust att göra något - och då verkar det första de kommer på vara att puckla på någon. Låter väldigt inspirerat.

I det här fallet är jag ganska övertygad om att förövaren fortsätter sin verksamhet även om han råkar få några smällar på näsan.