handdator

Visa fullständig version : Kustjägare


eppenjet
2007-12-19, 23:36
Tjenare!

Har just varit o mönstrat och det gick bra:) Jag har sökt kustjägare och kommer förmodligen få vara med på "extramönstringen" (där de har vidare uttagning för kustjägartjänsten).

Dessa tester ser ut på följande sätt:

Styrketest
Samtliga prov genomförs i takt och är mycket strikta, därför bör Du klara fler än det angivna kravet.

 40 Ryggresningar
 40 Situps
 40 Armböjningar/sträckningar
 25 Knäböj med 30 kilos ryggsäck
 8 Armhävningar ("räckhäv")

Frågor på detta är följande: Vad är armböjningar/sträckningar? Vad är armhävningar ("räckhäv")?

Pudzianovski
2007-12-19, 23:42
Vad är armböjningar/sträckningar?

Vanliga armhävningar som folk oftast kallar det...

Vad är armhävningar ("räckhäv")?

Chins med handflatan emot dig.

Mental
2007-12-20, 00:10
Är det milen på tid också? Eller är det bara flygplansjägeriet som gör det?

Korkade typer, hoppa ur ett fult fungerande flygplan...

Coldsmith
2007-12-20, 00:10
inte mycket till krav på eliten :P... ;)

ugly_kid
2007-12-20, 06:59
inte mycket till krav på eliten :P... ;)

Dessa kraven är väl framförallt för att sålla bort dom som är helt otränade bara, resten kommer sållas bort senare.
Och sen räcker det med att klara 40armhävningar, det är inte det som avgör om du blir en bra kustjägare. men sen finns det ju inget negativt med att klara 100st.

MasterChief
2007-12-20, 07:09
Kan det finnas någon människa på denna jord som inte klarar 40 armhävningar/ryggresningar/situps om man kan göra 8 chins?

z_bumbi
2007-12-20, 07:30
Kan det finnas någon människa på denna jord som inte klarar 40 armhävningar/ryggresningar/situps om man kan göra 8 chins?

Pull-ups t o m och du har nog ganska rätt i det antagande, det man kan få fram är väl om det finns några uppenbara skador som stressas i de olika momenten. Iofs finns det de som gör extramönstringen som inte klarar steptestet så det kanske är bra med lite överskott av övningar.

machine gun
2007-12-20, 09:13
Brukar det inte vara terrängmilen på 49 min (eller var det 45?) som krav också?

MasterChief
2007-12-20, 09:17
Brukar det inte vara terrängmilen på 49 min (eller var det 45?) som krav också?

Tror du har rätt:

http://www.jsweb.com/kj/monstring.asp

(och flera av testerna verkar vara lite det som z_bumbi pratade om. Att upptäcka brister snarare än bara att testa maxkapacitet).

jogustaf
2007-12-20, 09:51
Jag klarar både 8 chins och 8 pullups men aldrig 40 armhävningar (pushups) på raken.

MasterChief
2007-12-20, 10:09
Jag klarar både 8 chins och 8 pullups men aldrig 40 armhävningar (pushups) på raken.

Då måste du vara extremt explosiv.

Baan
2007-12-20, 12:35
Då måste du vara extremt explosiv.

Jag tror inte det är direkt några högre krav på utförande, man får nog flaxa gött med benen osv. Då kan man säkert gå från få x strika till 1.5x ostrika eller något sånt.

NY-Giants
2007-12-21, 08:14
Chins med handflatan mot mig måste väl vara pull ups typ? En vanlig icke gymmare är starkare i övriga kroppen än biceps vilket är idén med pull ups. Det tar mest i armarna än vad det gör i ryggen. De flesta klarar nog 40 armhävningar men inte 10 pull ups.

z_bumbi
2007-12-21, 08:45
Det som anges är dessutom miniminivån och överskrider man den med bra marginal så ökar nog chanserna att man kommer in om de måste välja mellan några stycken som gjort likvärdigt på resten av testerna.

hassesbodega
2008-05-22, 22:03
Kan det finnas någon människa på denna jord som inte klarar 40 armhävningar/ryggresningar/situps om man kan göra 8 chins?

Hmm. Under extramönstringen går det oftast till på följande sätt. Väckning vid 4 på morgonen, stress, löpning, stress, fippla, löpning, stress, vattenfys, stress, terränglöpning, stress, lunch (oftast ingen som får i sig något, brukar ges 5-10 minuter för lunch, stress, löpning tillbaka, march med 45 kilo vikt (väldigt jobbigt när man är ovan, stress, löpning, därefter 40 armhävningar och övriga tester.

Oftast har man gjort många, många fler armhävningar under dagen + mkt mer härliga övningar.

Av allra högsta vikt är dock att ha psyket. Ge inte upp, vad du än gör, skit i att träna gym, det behövs inte. Orientering och marchträning är det som gäller.


Lycka till!

MojjMojj
2008-05-22, 22:21
Hmm. Under extramönstringen går det oftast till på följande sätt. Väckning vid 4 på morgonen, stress, löpning, stress, fippla, löpning, stress, vattenfys, stress, terränglöpning, stress, lunch (oftast ingen som får i sig något, brukar ges 5-10 minuter för lunch, stress, löpning tillbaka, march med 45 kilo vikt (väldigt jobbigt när man är ovan, stress, löpning, därefter 40 armhävningar och övriga tester.

Oftast har man gjort många, många fler armhävningar under dagen + mkt mer härliga övningar.

Av allra högsta vikt är dock att ha psyket. Ge inte upp, vad du än gör, skit i att träna gym, det behövs inte. Orientering och marchträning är det som gäller.


Lycka till!

Väl skrivet. Detta är det du har att förvänta dig. :)

Dessa fysiska tester (armhävningar etx) brukar vara krav för basker senare i utbildningen också. Brukar klaras av på en dag.

jesse
2008-05-22, 22:59
Kan det finnas någon människa på denna jord som inte klarar 40 armhävningar/ryggresningar/situps om man kan göra 8 chins?

provade max på armhävningar nu det tog stop vid 35. Pull-ups klarar jag minst 12 av i alla fall. Till saken hör att jag inte är explosiv utan i grunden snarare har anlag för uthållighetsidrotter.
Så visst finns vi ;)

renad
2008-05-22, 23:15
Väl skrivet. Detta är det du har att förvänta dig. :)

Dessa fysiska tester (armhävningar etx) brukar vara krav för basker senare i utbildningen också. Brukar klaras av på en dag.

Precis se till och klara av march grejerna, var hjälpsam mot dom andra mycket sånt som bedöms oxå..

Viktor_Balck
2008-05-22, 23:31
Hmm. Under extramönstringen går det oftast till på följande sätt. Väckning vid 4 på morgonen, stress, löpning, stress, fippla, löpning, stress, vattenfys, stress, terränglöpning, stress, lunch (oftast ingen som får i sig något, brukar ges 5-10 minuter för lunch, stress, löpning tillbaka, march med 45 kilo vikt (väldigt jobbigt när man är ovan, stress, löpning, därefter 40 armhävningar och övriga tester.

Oftast har man gjort många, många fler armhävningar under dagen + mkt mer härliga övningar.

Av allra högsta vikt är dock att ha psyket. Ge inte upp, vad du än gör, skit i att träna gym, det behövs inte. Orientering och marchträning är det som gäller.


Lycka till!

När lär man sig jaga vid kusten då?

burre
2008-05-22, 23:42
När lär man sig jaga vid kusten då?

http://www.amf1.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=28874&ncid=138

Man metar mkt på kj. Flugfiske på helgerna.

Spiffy
2008-05-23, 05:50
Kan det finnas någon människa på denna jord som inte klarar 40 armhävningar/ryggresningar/situps om man kan göra 8 chins?

Nu vet jag inte, men förr gjorde jag 10 chins med 15 kg extra vikt, 110 i bänk, och klarade kanske sådär 25 armhävningar :D