handdator

Visa fullständig version : Bläh för alla kreatinsorter :(


Muaytudd
2007-12-19, 21:43
Tänkte inhandla kreatin nu när man är ledig för att boosta träningen lite.
Men fatsiken vad trött man blev när man börja titta runt . Hur ska man kunna välja när inte ens leverantörerna kan differentiera sina kreatinprodukter..


Ngn som har ngt vettigt att säga eller är det som stickytråden säger att det inte finns ngt superkreatin?

I så fall är det ju bäst att bara köpa det billigaste.. Kanske bara kolla så att det inte är fullt med tungmetaller.

MVH

Chrille

doni
2007-12-20, 10:43
Satsa på monohydrat, gärna creapure. T.ex. Eiselts här på kolo kör jag på, är lättlösligt och bra. Dessutom ganska billigt :)

blekfet2
2007-12-20, 10:51
monohydrat, billigt
San Fierce, Kp3 gillar jag själv väldigt mycket.

Spader
2007-12-20, 10:56
kp3

ligne
2007-12-20, 11:49
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101325

kanske kan vara ditt svar?

Muaytudd
2007-12-20, 13:17
Tack för alla svar. Ville egentligen inte starta "ännu en kreatintråd" blev bara så enerverad när jag skulle beställa igår.

Köper litta Kolokreatin och ser hur det är. Rage vill jag inte köpa pga. koffeinet.

MVH

Solve
2007-12-20, 19:30
kreatin som kreatin har jag hört, märket på burken som bstället priset? :) stämmer de så är de väl o köpa billigast o köra

blekfet2
2007-12-20, 20:13
kreatin som kreatin har jag hört, märket på burken som bstället priset? :) stämmer de så är de väl o köpa billigast o köra

Du har hört fel.

Solve
2007-12-20, 20:57
Det enda som skiljer är märket på förpackningen.

/Jaco

Fick jag till svar från han som gjort kreatintråden v.2
Det står ju på innehållsförteckningen 99% kreatin monhydrat på alla förpackningar, är det kvalliten som är skillnaden menar du? tacksam för svar :)

Jorgen
2007-12-20, 21:38
Köper litta Kolokreatin och ser hur det är. Rage vill jag inte köpa pga. koffeinet.

MVH
Rage skall tydligen komma med i en version utan koffein nästa år tyckte jag att Lasse skrev i rage-tråden.

Guddi
2007-12-20, 21:54
Du har hört fel.motivera...gärna med lite fakta och inte bara egna upplevelser

Solve
2007-12-20, 22:32
motivera...gärna med lite fakta och inte bara egna upplevelser

Äntligen lite debatt :thumbup: håller mej på guddis sida än så länge

blekfet2
2007-12-20, 22:42
nä, ledsen men jag orkar inte. Tror du mig inte så är det bara att söka, men du ska veta att mina ord väger tungt (lol)



(debatt avslutad, 2-1 till mig)

Haeffner
2007-12-23, 14:36
Du har hört fel.

Visst att vissa kreatinprodukter innehåller en massa andra härliga substandser som "hottar upp" hela produkten men kreatinet i sig är ändå i princip detsamma.

blekfet2
2007-12-23, 17:34
Visst att vissa kreatinprodukter innehåller en massa andra härliga substandser som "hottar upp" hela produkten men kreatinet i sig är ändå i princip detsamma.

ja exakt. vin kan smaka olika men grundar sig på samma byggstenar. (årets sämsta jämförelse) :D

z_bumbi
2007-12-23, 18:20
motivera...gärna med lite fakta och inte bara egna upplevelser

Monohydrat
Det första problemet är att man måste lita på vad som står på förpackningen och när det gäller vissa märken gör jag inte det. Tyvärr är det i de flesta fallen bara andrahandsinformation och den som har förstahandsinfon vill inte få det spritt då det ganska lätt går att hamna i en rättegångsprocess som stjäl mer energi och pengar än vad många mindre företag har råd med. Bara att skriva något negativt här på forumet om vissa märken har inneburit hot om stämning..
Det andra problemet är att det kan finnas högre halter av restprodukter i vissa märken även här har jag mest andrahandsinfon men liksom ovan så kan jag tyvärr inte berätta mer.
De flesta som är involverade i marknaden känner säker igen problemen ovan och i många fall har de också koll på vilka företagen är då det görs tester från olika håll. De känner även till frustrationen över att inte kunna berätta hur det verkligen fungerar. :(
Men är produkten rätt märkt och halten av restprodukter är hygglig så ser inte jag heller någon skillnad på vanliga monohydrat, man får helt enkelt vara lite kritisk till marknadsföring, prissättning och märket som helhet. Jag vet att det vagt skrivet och man kan lita på någon som luras (vilket jag själv har gjort) men tyvärr kan jag inte skriva mer utförligt.

För att inte peka ut något företag som leverantör av infon så känner jag av en slump en del inom branchen och får även info från folk jag inte känner (jag har däremot ingen aning om varför jag får den infon då jag inte brukar skiva sådana här inlägg).

Blandningar
Det finns det en del jag faktiskt tror på men jag har inga bevis utom det fåtal studier som brukar refereras till för att de funkar bättre. Det är för mig dock inte helt otroligt att vissa ämnen i kombination gör att man presterar bättre. Problemet är även här att plocka ut de produkter som faktiskt är bra jämfört med det stora antal som bara blandar ihop något som låter bra och sen påstår att det är det nästan är som steroider. Innehållsförteckningarna på de senare brukar iofs innehålla ett antal olika kreatintyper (varför?) samt massor av olika ämnen som påstås ha effekt men det är omöjligt att utläsa på ett ungefär hur mycket det är av varje.

Till sist
Om man läser igenom mina inlägg om kreatin så tror jag inte att jag någon gång rekommenderat något annat än monohydrat. Jag tror att 99,9% av alla som tränar får lika bra effekt av det som något annat men sen finns det en liten grupp som kan tjäna på att kombinera olika saker men framtiden får utvisa mer vetenskapligt vad det är. I de fall man tränar på en sådan nivå att man bör känna av skillnaden så gör de flesta det nog också helt enkelt genom att se hur man presterar men även placebo kan vara värt skillnaden i pengar på den nivån. :D

gajo fino
2007-12-25, 00:37
Fick en burk kreatin i julklapp nu, stör mig lite på att det är tablettform, men kan ju inte klaga på en julklapp... Blev dock minst sagt förvånad när jag läste doseringen, ""Uppladdningsdos (1:a veckan) 5 tabletter 4ggr dagligen."

Vet att man ska köra en uppladdning på drygt en vecka, men kan det verkligen stämma att jag ska ta 20 tabletter dagligen? tycker det låter helt galet mkt, tabletterna är ju ändå rätt stora (lite större än 500mg tabletter)... Har kört kreatin för ett bra tagsen (då i pulverform), men då var det mkt mindre doser, men det kanske är jag som minns fel...

Kebab-Arne
2007-12-25, 11:26
Fick en burk kreatin i julklapp nu, stör mig lite på att det är tablettform, men kan ju inte klaga på en julklapp... Blev dock minst sagt förvånad när jag läste doseringen, ""Uppladdningsdos (1:a veckan) 5 tabletter 4ggr dagligen."

Vet att man ska köra en uppladdning på drygt en vecka, men kan det verkligen stämma att jag ska ta 20 tabletter dagligen? tycker det låter helt galet mkt, tabletterna är ju ändå rätt stora (lite större än 500mg tabletter)... Har kört kreatin för ett bra tagsen (då i pulverform), men då var det mkt mindre doser, men det kanske är jag som minns fel...

Går det inte att hacka sönder skiten och ta det som pulver?
20 tabeletter blir ju drygt 10 gram vilket ju inte är så mycket för uppladdningsfas.

Solve
2007-12-25, 15:30
har läst också på hälsokostaffär att man ska ta så mycke... dom är nästan som pingisbollar, en bedrift o svälja en, och sen 19till

Z_bumpi förstod inte riktigt vad du kom fram till :) kreatin som kreatin eller var de större skillnad mellen märkena som man inte fick skriva om? Bara det inte är restavfall är de samma skit i alla burkar?

gajo fino
2007-12-25, 17:21
jo knappast värt att köpa på tabletter i framtiden då, hela burken tar ju slut till inkörsveckan, riktigt sjukt!