handdator

Visa fullständig version : Måste ha hjälp med tolkning!


Tom Jr
2007-12-19, 17:17
Hej, lite osäkert om man får skapa en sådan här tråd, om inte, så ursäktar jag.

Hur som helst, så behöver jag hjälp med att tolka en text från bibeln.

"På deras frukt skall ni känna igen dem.

Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar?

Så bär varje gott träd bra frukt, men ett uselt träd bär dålig frukt.

Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett uselt träd bära bra frukt.

Varje träd som inte bär bra frukt huggs ner och kastas i elden.

På deras frukt skall ni alltså känna igen dem." Matt 17:16

Tack för hjälpen.

Prankie
2007-12-19, 17:20
Försöker hitta likheten mellan bibeln och evolutionsteori?

Yankeee
2007-12-19, 17:23
Skolarbete, frågas.

Tom Jr
2007-12-19, 17:25
Skolarbete, frågas.

Sant, men detta är endast en del av en större fråga. Just den här delen av frågan förstår jag mig inte riktigt på - därför letar jag nu hjälp.

Mvh

Trance
2007-12-19, 17:35
Döda onda var snäll mot goda.

C.E.J.
2007-12-19, 17:43
Till att börja med är det kapitel 7, inte 17, som du citerat från. En nyckel till svaret finns i vers 15:

Beware of false prophets, which come to you in sheep's clothing, but inwardly they are ravening wolves. Ye shall know them by their fruits...

Tom Jr
2007-12-19, 17:47
........ Så meningen med texten är att man skall vara försiktig mot onda människor?

Trance
2007-12-19, 17:49
........ Så meningen med texten är att man skall vara försiktig mot onda människor?

eller hugga av deras ben. Jesus var lite tvetydig ibland.

Ett tips är annars att googla på delar av frasen, brukar väl finnas massor av människor som tolkar bibelverser som är lite kända.

krebbe
2007-12-19, 17:49
Hej, lite osäkert om man får skapa en sådan här tråd, om inte, så ursäktar jag.

Hur som helst, så behöver jag hjälp med att tolka en text från bibeln.

"På deras frukt skall ni känna igen dem.

Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar?

Så bär varje gott träd bra frukt, men ett uselt träd bär dålig frukt.

Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett uselt träd bära bra frukt.

Varje träd som inte bär bra frukt huggs ner och kastas i elden.

På deras frukt skall ni alltså känna igen dem." Matt 17:16

Tack för hjälpen.

Spontantolkning av mig är väl att de vill att man skall bränna/döda alla som är usla, dvs de som inte tror på samma saker som dem, skiljer sig från dem eller på annat sätt avviker från bibeln.

Hades
2007-12-19, 17:54
Till att börja med är det kapitel 7, inte 17, som du citerat från. En nyckel till svaret finns i vers 15:

Beware of false prophets, which come to you in sheep's clothing, but inwardly they are ravening wolves. Ye shall know them by their fruits...

Vad är det för frukter som åsyftas?

Trance
2007-12-19, 17:56
Vad är det för frukter som åsyftas?

Vad de säger?

Hades
2007-12-19, 18:01
Vad de säger?

Det skulle det ju kunna vara. Å andra sidan kan det vara svårt att skilja falska profeter från the real deal bara utifrån deras ord. Men med tanke på hur nyanserad bibeln är i övrigt kan man ju tänka sig att det var meningen att man skulle betrakta alla som inte gav sitt stöd åt J-dog som tistlar och törnen.

C.E.J.
2007-12-19, 18:02
Vad är det för frukter som åsyftas?

Äpplen... Frukterna av profeternas utsagor.

C.E.J.
2007-12-19, 18:03
Det skulle det ju kunna vara. Å andra sidan kan det vara svårt att skilja falska profeter från the real deal bara utifrån deras ord. Men med tanke på hur nyanserad bibeln är i övrigt kan man ju tänka sig att det var meningen att man skulle betrakta alla som inte gav sitt stöd åt J-dog som tistlar och törnen.

Mjo, i GT står det dock att man kan skilja falska profeter från the real deal genom att de förras profetior inte slår igenom - Benny Hinn t.ex. :D

Hades
2007-12-19, 18:15
Äpplen... Frukterna av profeternas utsagor.

Mjo, i GT står det dock att man kan skilja falska profeter från the real deal genom att de förras profetior inte slår igenom - Benny Hinn t.ex. :D

Det var mer logiskt, men det känns ändå som ett lite ineffektivt sätt att skilja vargarna från fåren. Vissa profetior gällde väl saker som skulle hända väldigt långt fram i tiden?

C.E.J.
2007-12-19, 18:31
Det var mer logiskt, men det känns ändå som ett lite ineffektivt sätt att skilja vargarna från fåren. Vissa profetior gällde väl saker som skulle hända väldigt långt fram i tiden?

Ja det känns inte särskilt effektivt alls. Som exempel på profetior som hände mycket längre fram i tiden har vi ju t.ex. vad Job säger:

I know that my Redeemer lives, and that in the end he will stand upon the earth. (Job 19:25)

Kanske ingen profetia som så, but hey...

tossefar
2007-12-19, 18:34
Det var mer logiskt, men det känns ändå som ett lite ineffektivt sätt att skilja vargarna från fåren. Vissa profetior gällde väl saker som skulle hända väldigt långt fram i tiden?

Logiska luckor i Bibeln, kan det vara möjligt!?*gah!*

Hades
2007-12-19, 18:52
Logiska luckor i Bibeln, kan det vara möjligt!?*gah!*

Vi har nog bara missat något i vår tolkning av budskapet.