handdator

Visa fullständig version : Antagningsbesked, studera.nu


shut teh face
2007-12-18, 21:25
Jag ska ringa dem så fort jag kan imorgon och jag har även skickat e-mail. Men varför inte få veta tidigare ifall någon här kan? :hbang:


Jag har anmält mig till ett par sena kurser. På ett program jag sökte så stor det Reserv 24, aha inte så svårt att förstå.

Men på alla kurser så står det

Urvalsgrupp: SA (Sen anmälan ofc)
Meritvärde: xxx

Men inget mer än så.

Någon mer som sökt restplatser och kan förklara lite för mig? Ska jag behöva vänta tills 1 dag innan och poff "nej du vart inte antagen"?

dice
2007-12-18, 21:29
Jag ringde till antagningsenheten på universitetet jag sökte till och frågade.

Scratch89
2007-12-18, 21:31
Står du som 24e reserv är det precis vad du är. Det är ditt besked. Vet du om det här är det är det slutgiltiga beskedet? Det brukar ju vara både första och andra gallring.
Om du verkligen vill gå på kurserna så gå till deras respektive upprop och sitt med. Om det blir platser lediga så får du hoppa in.

shut teh face
2007-12-18, 21:32
Nej det där med reserv var mest ett exempel på en annan utbildning jag sökt.

Förut kunde man anmäla sig sent till vårterminen, sen blev det att man inte kunde söka, och sen kom antagningsbesked. Nu för cirka en vecka sedan öppnade de upp igen så man kunde söka. Det finns väl en del platser att fylla ut till våren nu.

shut teh face
2007-12-18, 21:39
Det går nog inte att gå till upprop för det är distanskurser.

:)

Om ingen här har något svar på vad endast texten urvalsgrupp + meritvärde betyder, så ringer jag dem och skäller imorrn

Mental
2007-12-18, 21:51
Att eftersom du var sen så får du vänta till efter andra urvalet? Då syns det om det blev platser över och då får du en av dem?

SA = Sist i kön

Hades
2007-12-18, 21:56
Precis, och andra antagningen är ju 10-11 januari. Alla som ansökte i tid hamnar ju givetvis före dig i kön, oavsett om du har bättre meriter.

Mental
2007-12-18, 21:57
Rätt tid
Rätt plats
Rätt utrustning

Yay, något fick man ut av livet i det gröna :D

Angel
2007-12-18, 21:59
Ja har också SA på några distanskurser. ska man vänta då? Går ju inte att tacka ja till dom heller? Och vad betyder meritvärdet? Mitt va på 900 nått tror ja, hoppas det inte betyder att ja e 900:de i kön.

Mental
2007-12-18, 22:10
Se om detta förklarar lite:

Hur får jag besked och information om antagning?
Sent anmälnda som hinner handläggas innan urval får antagningsbesked med uppgift om antagning/reservplacering på samma sätt som de som sökt i tid.

Efter sista urvalet lämnas kompletterande reservantagning över till ansvarig institution. Det är institutionen som kallar reserver/sent sökande utifrån upprättad kölista och kan svara på frågor om dina chanser till antagning.

z_bumbi
2007-12-18, 22:16
Är det någon mer som väntar på sitt besked? Det skulle ju varit ute den 14 men jag har inte sett röken av det.

shut teh face
2007-12-18, 22:17
Tack för svaren.

Angel nej det är nog inte så illa, jag ligger på 960 själv.

Ok, ja sist i kön är man. Men det var ju antagning alldeles nyss men eftersom det kommer igen nu måste det ju iaf finnas platser lediga.

Hoppas jag kommer in iaf. Det känns ju som man borde det eftersom folk har kunnat komma in ändå sedan augusti men fortfarande är det inte fullt.

För de annonserar väl inte med massa restplatser ifall det inte finns ledigt?
De borde ju inte finnas några före oss som sökt rest.

Första gallringen var fram till den 14:e nu, då tackade folk ja eller inte. Och nu dyker det upp igen, då måste alltså det blivit en del platser över för folk tackat nej.

Angel
2007-12-18, 22:28
Palliativ vård, distans 25% på högskolan i dalarna är den som ja vill komma in på, den hade passat perfekt

Löjtnant Blank
2007-12-18, 23:19
Ja har också SA på några distanskurser. ska man vänta då? Går ju inte att tacka ja till dom heller? Och vad betyder meritvärdet? Mitt va på 900 nått tror ja, hoppas det inte betyder att ja e 900:de i kön.

Har du muckat nu? Hur var det att leva utan Kolo?

mela
2007-12-18, 23:24
Är det någon mer som väntar på sitt besked? Det skulle ju varit ute den 14 men jag har inte sett röken av det.

Jag har bara sett på hemsidan, inte fått i brevlådan.

jakke
2007-12-18, 23:25
Är det någon mer som väntar på sitt besked? Det skulle ju varit ute den 14 men jag har inte sett röken av det.

Har bara fått ett mail om att jag ska kolla på studera.nu. Loggat in på studera.nu och kollat?

Löjtnant Blank
2007-12-18, 23:27
Jag har bara sett på hemsidan, inte fått i brevlådan.
Anmäler man sig via studera.nu, skickas inga pappersbesked ut. Då är det upp till en själv att logga in på hemsidan och titta. Vill man ha besked i brevlådan, får man se till att skicka in en pappersanmälan.

mela
2007-12-18, 23:27
Anmäler man sig via studera.nu, skickas inga pappersbesked ut. Då är det upp till en själv att logga in på hemsidan och titta. Vill man ha besked i brevlådan, får man se till att skicka in en pappersanmälan.

Jag har alltid fått besked i brevlådan även om jag anmält mig via hemsidan.

edit: förutom nu

Löjtnant Blank
2007-12-18, 23:28
Jag har alltid fått besked i brevlådan även om jag anmält mig via hemsidan.

edit: förutom nu
Återigen: anmäler man sig via studera.nu, skickas inga pappersbesked ut. Det kan vara nytt för i år, men så ligger det till.

mela
2007-12-18, 23:35
Återigen: anmäler man sig via studera.nu, skickas inga pappersbesked ut. Det kan vara nytt för i år, men så ligger det till.

Jag har ändå alltid fått pappersbesked.
Har sökt 4 gånger och det är bara nu jag inte fått.

z_bumbi
2007-12-18, 23:37
Har bara fått ett mail om att jag ska kolla på studera.nu. Loggat in på studera.nu och kollat?

Japp jag har loggat in och det finns inget besked, iofs hittar jag inte heller min anmälan men det kanske man inte gör efter så här lång tid?

Löjtnant Blank
2007-12-18, 23:48
Jag har ändå alltid fått pappersbesked.
Har sökt 4 gånger och det är bara nu jag inte fått.

Är du läskunnig? Jag har förklarat två gånger hur det ligger till.

Hur får jag mitt antagningsbesked?

Om du har anmält dig på webben får du dina antagningsbesked på Dina sidor.
En förutsättning för att du ska kunna ta del av antagningsbeskedet på Dina sidor, är att du är bekräftad användare.

Om du behöver en kopia på antagningsbeskedet kan du enkelt skriva ut det efter urvalet när du loggat in på Dina sidor.

Per post

Om du har gjort en pappersanmälan så skickas antagningsbeskedet till din folkbokföringsadress. Du kan också ange en annan tillfällig adress om du så önskar.

https://www.studera.nu/sokutbildning/efterdinanmalan/antagningsbesked1.615.html

mela
2007-12-18, 23:49
Är du läskunnig? Jag har förklarat två gånger hur det ligger till.




Ja det är jag, men du verkar också trög. Jag skiter i vad det står på hemsidan.

Jag har fortfarande fått hem pappersbesked. Jag slängde alla gamla häromveckan.

Löjtnant Blank
2007-12-18, 23:53
Jag skiter i vad det står på hemsidan.

Du tror inte att Högskoleverket har bättre koll på hur antagningen går till än du? Det står klart och tydligt att du måste logga in på studera.nu för att ta del av antagningsbeskedet. Men sitt du och vänta på papperskopior om du känner för det, jag skiter i vilket. Lycka till.

mela
2007-12-18, 23:54
Du tror inte att Högskoleverket har bättre koll på hur antagningen går till än du? Det står klart och tydligt att du måste logga in på studera.nu för att ta del av antagningsbeskedet. Men sitt du och vänta på papperskopior om du känner för det, jag skiter i vilket. Lycka till.

Men orka. Jag vill inte ha några papperskopior. Jag sa bara som det var. *slap* Har ändå tackat nej till kurserna så jag bryr mig inte.

shut teh face
2007-12-18, 23:55
Pm'a ditt namn så vet jag till vilken psykolog jag INTE ska gå till. ;)

Mental
2007-12-18, 23:56
Japp jag har loggat in och det finns inget besked, iofs hittar jag inte heller min anmälan men det kanske man inte gör efter så här lång tid?

Jodå, anmälan ska stå kvar, den står tills nästa termin typ

Mental
2007-12-18, 23:58
Under min anmälan ska det se ut så här:
Om den inte fins med där skulle jag börja bli orolig.
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/studera.jpg

Löjtnant Blank
2007-12-18, 23:58
Pm'a ditt namn så vet jag till vilken psykolog jag INTE ska gå till. ;)
C.G. Jung. Låt mig va.

jakke
2007-12-19, 00:13
Förr fick jag också pappersbesked. Fick säkert 4st inom 2veckor varje gång jag sökte, samma sak hände min lghkompis ibland.

Angel
2007-12-19, 00:24
Har du muckat nu? Hur var det att leva utan Kolo?

Jag lyckades med en tenta i näringslära + skaffa mig ett jobb på en medicinklinik + frilansjobb som krönikör. Dessutom fick jag ligga sjukt mycket. Så det hände mer än vad det gjort på hela året.

Löjtnant Blank
2007-12-19, 00:40
Jag lyckades med en tenta i näringslära + skaffa mig ett jobb på en medicinklinik + frilansjobb som krönikör. Dessutom fick jag ligga sjukt mycket. Så det hände mer än vad det gjort på hela året.
Well then, grattis till jobben och samlagen! Kul att ha dig tillbaka.

hultman
2007-12-19, 01:10
C.G. Jung. Låt mig va.

Hahhahaha :laugh: Dryg som du är har du dock skrivit fel namn alt fel födelsedatum på din profil :D

jakke
2007-12-19, 02:33
Finns det något sätt att inloggad på studera.nu bekräfta att man tackat Ja till en kurs/utbildning?
Börjar bli lite nojjig

machine gun
2007-12-19, 07:52
Finns det något sätt att inloggad på studera.nu bekräfta att man tackat Ja till en kurs/utbildning?
Börjar bli lite nojjig

Du får ett bekräftelsemail när du tackat ja.

Mental
2007-12-19, 08:51
Finns det något sätt att inloggad på studera.nu bekräfta att man tackat Ja till en kurs/utbildning?
Börjar bli lite nojjig

Om du klickar på svara en gång till så skall markeringarna i ja svars rutorna stå kvar.

machine gun
2007-12-19, 08:55
Jag är iofs också nyfiken på vad sjutton meritvärde innebär? Kan inte hitta det nånstans på sidan. Det verkar inte följa nåt direkt logiskt resonemang heller, för på den programkurs jag sökt (och som man måste gå programmet för att söka = platsgaranti för oss) står det 156 eller nåt och på övriga kurser typ 999 :confused:

Hades
2007-12-19, 09:10
Jag har bara sett på hemsidan, inte fått i brevlådan.

Anmäler man sig via studera.nu, skickas inga pappersbesked ut. Då är det upp till en själv att logga in på hemsidan och titta. Vill man ha besked i brevlådan, får man se till att skicka in en pappersanmälan.

Jag har alltid fått besked i brevlådan även om jag anmält mig via hemsidan.

edit: förutom nu

Återigen: anmäler man sig via studera.nu, skickas inga pappersbesked ut. Det kan vara nytt för i år, men så ligger det till.

Jag har ändå alltid fått pappersbesked.
Har sökt 4 gånger och det är bara nu jag inte fått.

Är du läskunnig? Jag har förklarat två gånger hur det ligger till.



https://www.studera.nu/sokutbildning/efterdinanmalan/antagningsbesked1.615.html

Ja det är jag, men du verkar också trög. Jag skiter i vad det står på hemsidan.

Jag har fortfarande fått hem pappersbesked. Jag slängde alla gamla häromveckan.

Du tror inte att Högskoleverket har bättre koll på hur antagningen går till än du? Det står klart och tydligt att du måste logga in på studera.nu för att ta del av antagningsbeskedet. Men sitt du och vänta på papperskopior om du känner för det, jag skiter i vilket. Lycka till.

Men orka. Jag vill inte ha några papperskopior. Jag sa bara som det var. *slap* Har ändå tackat nej till kurserna så jag bryr mig inte.

BWAHAHAHAHA :laugh:

Mental
2007-12-19, 09:24
Jag är iofs också nyfiken på vad sjutton meritvärde innebär? Kan inte hitta det nånstans på sidan. Det verkar inte följa nåt direkt logiskt resonemang heller, för på den programkurs jag sökt (och som man måste gå programmet för att söka = platsgaranti för oss) står det 156 eller nåt och på övriga kurser typ 999 :confused:

Om det är platsgaranti så ska det stå 999. Är urvalsgruppen PG?

z_bumbi
2007-12-19, 10:29
Under min anmälan ska det se ut så här:
Om den inte fins med där skulle jag börja bli orolig.

Jag undersöker i alla fall var min anmälan tog vägen. Att bli orolig är ett projekt för januari om det mot förmodan visar sig att det är fullt på kurserna.

Mental
2007-12-19, 16:20
Jag undersöker i alla fall var min anmälan tog vägen. Att bli orolig är ett projekt för januari om det mot förmodan visar sig att det är fullt på kurserna.

Uppdatera här när du vet vad som hänt, är nyfiken.

shut teh face
2007-12-19, 16:39
Får helt enkelt vänta tills den 11-12 och se ifall man kom in eller inte... :(

Pez
2007-12-19, 20:49
Japp jag har loggat in och det finns inget besked, iofs hittar jag inte heller min anmälan men det kanske man inte gör efter så här lång tid?
Anmälan skall ligga kvar, så nåt vajsing verkar du allt råkat ut för.

Pm'a ditt namn så vet jag till vilken psykolog jag INTE ska gå till. ;)

Du kan komma till mig istället.
Hur känner du inför det? :D

machine gun
2007-12-19, 22:24
Om det är platsgaranti så ska det stå 999. Är urvalsgruppen PG?

Tror jag inte. Fast jag kanske har rört ihop det. Skitsamma, jag kom in på allt jag sökt iaf :)

Jag var mest nyfiken på vad meritvärdet innebär. Är det ett kodsystem eller beräknas det på nåt sätt? Hittade ingen förklaring på hemsidan.

EDIT: På kursen med platsgaranti står det "PDIE-156", på övriga "KPEM-999"

Pez
2007-12-19, 22:34
Tror jag inte. Fast jag kanske har rört ihop det. Skitsamma, jag kom in på allt jag sökt iaf :)

Jag var mest nyfiken på vad meritvärdet innebär. Är det ett kodsystem eller beräknas det på nåt sätt? Hittade ingen förklaring på hemsidan.

EDIT: På kursen med platsgaranti står det "PDIE-156", på övriga "KPEM-999"

Meritvärdet är det du söker på/dina meriter inom den urvalsgrupp du ligger bäst till inom. HP-2.0 = Högskoleprov 2.0 exempelvis.

Det du listar verkar vara någon typ av kod, ja.

machine gun
2007-12-19, 22:40
Meritvärdet är det du söker på/dina meriter inom den urvalsgrupp du ligger bäst till inom. HP-2.0 = Högskoleprov 2.0 exempelvis.

Det du listar verkar vara någon typ av kod, ja.

Det står i kolumnen för meritvärde. Det kanske är andra värden som gäller om man är programstudent?

z_bumbi
2007-12-19, 22:44
Anmälan skall ligga kvar, så nåt vajsing verkar du allt råkat ut för.

Jag börjar misstänka det så jag ska terrorisera högskolan i morgon för att se om jag kan söka direkt.

Mental
2007-12-19, 22:47
Det står i kolumnen för meritvärde. Det kanske är andra värden som gäller om man är programstudent?

Näe, så här ser mina ut, de två övre är programkurser:
De undre 2 är inte det, men där är jag antagen på mina lysande meriter *whistle*
Notera att jag saknar betyg från gymnasieskolan att konkurera med, högskoleprov FTW!
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/kurser.jpg

Pez
2007-12-19, 23:01
Det står i kolumnen för meritvärde. Det kanske är andra värden som gäller om man är programstudent?

Troligtvis är det väl nåt med platsgaranti då.
Notera att jag saknar betyg från gymnasieskolan att konkurera med, högskoleprov FTW!
HP är teh shit. :D

Mental
2007-12-19, 23:24
Troligtvis är det väl nåt med platsgaranti då.

HP är teh shit. :D

Yes, annars skulle vi allmänbildade smarta mäniskor som hade vettigare saker för oss under gymnasietiden vara fett ogynnade :D

hultman
2007-12-19, 23:27
Yes, annars skulle vi allmänbildade smarta mäniskor som hade vettigare saker för oss under gymnasietiden vara fett ogynnade :D

Skulle högskoleprovet mäta allmänbildning, menar du?

Mental
2007-12-19, 23:32
Skulle högskoleprovet mäta allmänbildning, menar du?

Nej, det mäter förmågan att klara ett högskoleprov.

Sen att jag är allmänbildad och därför anser mig ha hög förmåga att klara högskoleprov är en annan sak.

Men faktum är att jag som otroligt smart mäniska skulle tycka det var irriterande om jag nekades av högskolan när jag så uppenbart är lämpad för högre studier.

Du kanske missade min smiley förra gången, om så, så kommer den här igen

:D

hultman
2007-12-19, 23:34
Nej, det mäter förmågan att klara ett högskoleprov.

Sen att jag är allmänbildad och därför anser mig ha hög förmåga att klara högskoleprov är en annan sak.

Men faktum är att jag som otroligt smart mäniska skulle tycka det var irriterande om jag nekades av högskolan när jag så uppenbart är lämpad för högre studier.

Du kanske missade min smiley förra gången, om så, så kommer den här igen

:D

Om du var skämtsam även förra gången så ursäktar jag mina höga växlar :)

Mental
2007-12-20, 00:07
Om du var skämtsam även förra gången så ursäktar jag mina höga växlar :)

Äh, du hängde ju med på andra varvet i alla fall, inte illa för en normalbegåvad

:D

Nej, men det jag menar är i grund och botten att det är bra att det fins andra vägar till högskolestudier, för man kan vara mycket lämpad till högre studier även om gymnasiebetygen vitnar om annat.

Själv behövdes det grönkläder, skrikande fänrikar, regn, lera, skjutvapen och en jävla massa tid till att tänka innan jag blev "vuxen"

hultman
2007-12-20, 00:41
Äh, du hängde ju med på andra varvet i alla fall, inte illa för en normalbegåvad

:D


Shut.The.Fuck.Up :D