handdator

Visa fullständig version : Byta lås


manko
2007-12-18, 21:03
Jag har tappat mina hem nycklar och måste byta själva "hylsan" och göra två nya nyckelkopior. Vad tror ni det kostar? Rekommenderar ni någon billig låssmed?

Handcuff
2007-12-18, 21:09
Jag har tappat mina hem nycklar och måste byta själva "hylsan" och göra två nya nyckelkopior. Vad tror ni det kostar? Rekommenderar ni någon billig låssmed?

Det heter låscylinder. ASSA = 600-700:- , ALFA (annat märke)= ca 300:- inkl 3 nycklar.

manko
2007-12-18, 21:16
Är det lätt att göra det själv eller vad tror ni det kostar att en låssmed fixar det?

Handcuff
2007-12-18, 21:18
Är det lätt att göra det själv eller vad tror ni det kostar att en låssmed fixar det?

Mycket enkelt. Skruva loss vredet (ej handtaget) från insidan. Då kommer du se två skruvar som håller cylindern på plats ("hylsan") lossa dessa skruvar och dra ut cylindern framifrån. Montera ny. Klart.

manko
2007-12-18, 21:20
Mycket enkelt. Skruva loss vredet (ej handtaget) från insidan. Då kommer du se två skruvar som håller cylindern på plats ("hylsan") lossa dessa skruvar och dra ut cylindern framifrån. Montera ny. Klart.

Hur är det då med försäkring och allt sånt tjaffs? För hyresvärden sa att man måste ha en låssmed som gör det så man får kvitto, så att försäkringen gäller. Vet du hur det ligger till?
I såna fall byter jag ju själv och sparar några hundra kronor :)

Handcuff
2007-12-18, 21:22
Hur är det då med försäkring och allt sånt tjaffs? För hyresvärden sa att man måste ha en låssmed som gör det så man får kvitto, så att försäkringen gäller. Vet du hur det ligger till?
I såna fall byter jag ju själv och sparar några hundra kronor :)

Vänta nu...gäller det en lägenhet? Då är det nog ett spärrat system = den som äger systemet måste göra det....

I annat fall så får man montera standardlås själv och försäkring gäller.

manko
2007-12-18, 21:24
Vänta nu...gäller det en lägenhet? Då är det nog ett spärrat system = den som äger systemet måste göra det....

I annat fall så får man montera standardlås själv och försäkring gäller.

Vad innebär med att det är spärrat system? Vad tror du att det kostar att göra ett sånt byte?

Är bara så less, för måste ha det fixat innan fredag då jag åker iväg 2veckor.

Handcuff
2007-12-18, 21:27
Vad innebär med att det är spärrat system? Vad tror du att det kostar att göra ett sånt byte?

Spärrat innebär att endast ägaren av systemet (fastighetsägaren) kan beställa nyckal + låscylindrar. Detta för att ha koll på hur många nycklar det finns i omlopp osv.

Svårt säga pris....men det dubbla får du räkna med i alla fall. Prata med din hyresvärd.

manko
2007-12-18, 21:31
Spärrat innebär att endast ägaren av systemet (fastighetsägaren) kan beställa nyckal + låscylindrar. Detta för att ha koll på hur många nycklar det finns i omlopp osv.

Svårt säga pris....men det dubbla får du räkna med i alla fall. Prata med din hyresvärd.

"Du har som hyresgäst alltid rätt att byta låscylinder till ytterdörren utan värdens samtycke eller vetskap. Så länge du hyr en lgh eller lokal så är det bara du som har rätt att inneha nyckel dit. Din försäkring gäller inte om dörren öppnas med nyckel och din hyresvärd bör inte ha någon huvudnyckel."

Läste jag på ett annat forum när jag googla om detta.

Men man tycker ju att man borde ju kunna få byta själv låscylinder.

stevooooo
2007-12-18, 21:48
Om du går till polisen och gör en förlustanmälan så kankse hyresvärden står för kostnaderna att byta cylinder men det beror helt på hur bussiga dom är..........................

Pepparkakssmurfen
2007-12-18, 21:50
Prata med hyresvärden först.

manko
2007-12-18, 21:58
Prata med hyresvärden först.

Ska ta och göra det imorgon bitti. Har någon annan varit med om något liknande?

hahavaffan
2007-12-18, 22:13
Har någon annan varit med om något liknande?Jag söp väck nyckeln till mitt cykelhänglås förra helgen. Igår försökte jag såga upp det, men det är ett sånt sjukt dyrt, klass XXXXVI Abus cphärdat så det gick inte ens att göra en skråma på skiten med stålsåg eller klen bultsax. Men så hittade jag min Dremel, och TADDAA! 35.000 rpm i 90 sekunder, och så var det klart.*drool*

Tuniz
2007-12-18, 23:11
Åker du till Bauhaus eller liknande kan du få en cylinder (oval 701:a) för runt 300 spänn. Är det en rundcylinder (711) får du ge 100-200 kr mer.

Dessa ställen brukar vanligtvis endast sälja ASSA cylindrar, och det är bra saker.

Byta cylinder får du göra men du måste däremot spara den gamla ifall du skulle flytta därifrån. Då måste du skruva tillbaka den gamla och lämna in lika många nycklar som du fick när du flyttade in.

I många fall ingår hyreslägenheter i ett system ("spärrat" som vissa skrivit). Då är respektive cylinder samt nyckel stämplade med ett systemnummer. Är det ett äldre system så är det gamla standard 701 eller 711 cylindrar med vanliga 700-nycklar. Dessa får vem som helst kopiera.

Är det ett nyare system så sitter det ASSA MAX cylindrar med kopieringsskyddade nycklar vilket betyder att du inte får kopiera dessa. Det står "pat" eller "pat protected" på nyckeln då.
Endast hyresvärden kan ge dig nya nycklar samt cylindrar som passar i systemet då (dom kontaktar sin låssmed som dom sammarbetar med och fixar nya saker till dig).


Vill du att en låssmed gör jobbet åt dig så räkna med 9-1200 kr för cylindern samt pengar för jobbet.
Skulle våran firma åka ut till en person i stan skulle vi ta 1200 kr på dagtid för att sälja dig en cylinder med 3 nycklar samt montera den. 1500 under jourtid.

Skulle det också vara en låsöppning så får du räkna med mer pengar :cool:

// Låssmeden Tuniz

manko
2007-12-18, 23:23
Åker du till Bauhaus eller liknande kan du få en cylinder (oval 701:a) för runt 300 spänn. Är det en rundcylinder (711) får du ge 100-200 kr mer.

Dessa ställen brukar vanligtvis endast sälja ASSA cylindrar, och det är bra saker.

Byta cylinder får du göra men du måste däremot spara den gamla ifall du skulle flytta därifrån. Då måste du skruva tillbaka den gamla och lämna in lika många nycklar som du fick när du flyttade in.

I många fall ingår hyreslägenheter i ett system ("spärrat" som vissa skrivit). Då är respektive cylinder samt nyckel stämplade med ett systemnummer. Är det ett äldre system så är det gamla standard 701 eller 711 cylindrar med vanliga 700-nycklar. Dessa får vem som helst kopiera.

Är det ett nyare system så sitter det ASSA MAX cylindrar med kopieringsskyddade nycklar vilket betyder att du inte får kopiera dessa. Det står "pat" eller "pat protected" på nyckeln då.
Endast hyresvärden kan ge dig nya nycklar samt cylindrar som passar i systemet då (dom kontaktar sin låssmed som dom sammarbetar med och fixar nya saker till dig).


Vill du att en låssmed gör jobbet åt dig så räkna med 9-1200 kr för cylindern samt pengar för jobbet.
Skulle våran firma åka ut till en person i stan skulle vi ta 1200 kr på dagtid för att sälja dig en cylinder med 3 nycklar samt montera den. 1500 under jourtid.

Skulle det också vara en låsöppning så får du räkna med mer pengar :cool:

// Låssmeden Tuniz

Det är ett hus från 70talet. På nyckeln står det inte med PAT eller Pat protected. Var även och kollade på dörren och där var ett ovalt ASSA låt. Stod inget PAT på den heller. Så jag kan bara byta cylindern själv utan att det blir problem?

Dock så passar ju hemnyckeln till ytterdörren på fastigheten. hmm

edit: Tack så mycket för ditt inlägg :)

manko
2007-12-18, 23:31
Byta cylinder får du göra men du måste däremot spara den gamla ifall du skulle flytta därifrån. Då måste du skruva tillbaka den gamla och lämna in lika många nycklar som du fick när du flyttade in.



// Låssmeden Tuniz


Det är ju för att jag tappat min ena nyckel som jag måste byta hela låscylindern :D

Bushi^
2007-12-19, 03:07
Min kompis tappade sin nycket till sin lägenhet och det kostade honom 2000kr. Kostnaden bestämdes av hyresvärden som i det här fallet var stångåstaden. Så det kan bli en rätt dyr historia beroende på hur schysst din hyresvärd är.

manko
2007-12-19, 08:35
Min kompis tappade sin nycket till sin lägenhet och det kostade honom 2000kr. Kostnaden bestämdes av hyresvärden som i det här fallet var stångåstaden. Så det kan bli en rätt dyr historia beroende på hur schysst din hyresvärd är.

Måste det verkligen gå genom hyrevärden och man får INTE göra det själv?

manko
2007-12-19, 09:32
Sådär, Nu har jag varit i konakt med hyresvärden och dom säger att jag får byta själv. Sedan var jag i kontakt med låssmeden och ett ASSA oval standard kostar ca 450kr.

Någon som har en how to guide hur man byter ? Vilka verktyg som behövs osv?

Bushi^
2007-12-19, 13:47
Måste det verkligen gå genom hyrevärden och man får INTE göra det själv?

I det här fallet var han tvungen att gå genom hyresvärden och han fick inte byta låscylinder själv. Kan ha berott på att han bodde i en korridor men jag vet inte.

Men skönt att det löste sig så smidigt och billigt för dig.

manko
2007-12-19, 14:04
I det här fallet var han tvungen att gå genom hyresvärden och han fick inte byta låscylinder själv. Kan ha berott på att han bodde i en korridor men jag vet inte.

Men skönt att det löste sig så smidigt och billigt för dig.

Oja, nu gäller det bara att se om jag är handyman nog att skruva ihop skiten själv. Men det tror jag inte ska vara några problem iaf. :) När vi ändå är inne på lås och nycklar.

I samma veva som jag tappade mina nycklar försvann även nyckeln till tvättstuge parkeringspluppen. Hur ska man göra med en sån mackapär då? Kruxet är också att jag har bokat en tid i tvättstugan så den sitter fast på den tiden nu :D

Tuniz
2007-12-22, 11:59
Om det inte är kopieringsskyddade nycklar så är det bara att gå in till en låssmed och be dom göra en kopia på en av nycklarna till det gamla låset samt stämpla den likadant ;).

Vips! så har du lämnat tillbaka lika många nycklar som du fick när du flyttade in :P.

Tyvärr får du ha kvar en gammal nyckel så du kan komma in genom ytterporten.

Tvättlåset får du borra upp alt försöka bryta upp. Enklast är att ta typ ett 7 mm järnborr och bra borra rätt in i nyckelhålet ca 1-1.5 cm (till du kommer längst in) och sen köra in en vanlig skruvmejsel och vrida om som det vore nyckeln. Ibland får man knacka lite med hammaren för att vrida om. Våld löser allt :D.

Du kan köpa ett nytt tvättlås hos en välsorterad låssmed. Vi säljer våra för 150-200 kr.

ryssen
2007-12-22, 12:57
Sådär, Nu har jag varit i konakt med hyresvärden och dom säger att jag får byta själv. Sedan var jag i kontakt med låssmeden och ett ASSA oval standard kostar ca 450kr.

Någon som har en how to guide hur man byter ? Vilka verktyg som behövs osv?


behövs endast stjärnmejsel(flatmejsel om det är riktigt gammalt) bara och skruva 2 skruvar vid vredet 2 innanför som håller cyl.