handdator

Visa fullständig version : Alkohol-tråden


Greg
2007-12-18, 20:55
Jag tänkte att här inne kan folk ge förslag och tips om olika sorters alkoholhaltiga-drycker.

Jag skulle vilja börja med att fråga om rom. Jag är en nybörjare bland alla rom-sorter, och vill gärna köpa mig en flaska. Vet ingenting om rom, så vill be någon om råd för vilken sorts rom är god? Ha i åtanke att jag är nybörjare, så ge mig tips om "snälla" rom-sorter.

hultman
2007-12-18, 21:12
Jag tänkte att här inne kan folk ge förslag och tips om olika sorters alkoholhaltiga-drycker.

Jag skulle vilja börja med att fråga om rom. Jag är en nybörjare bland alla rom-sorter, och vill gärna köpa mig en flaska. Vet ingenting om rom, så vill be någon om råd för vilken sorts rom är god? Ha i åtanke att jag är nybörjare, så ge mig tips om "snälla" rom-sorter.

Är det du som blir tvungen att både dricka upp och betala? Tänkte du använda spriten som drinkingrediens, ha den stående i barskåpet eller dricka den rent på en gång? :D

Greg
2007-12-18, 21:22
Är det du som blir tvungen att både dricka upp och betala? Tänkte du använda spriten som drinkingrediens, ha den stående i barskåpet eller dricka den rent på en gång? :D

Idén är att dricka romen, ja. Och det ser ut som om jag får betala.

PowPow
2007-12-18, 21:26
Jag har inget att tillfära romdiskussionen, men om någon har koll på portvin så får han eller hon gärna hojta till.

Vad ska man börja med? Och hur ska det egentligen drickas?

shut teh face
2007-12-18, 21:31
Jag har inget att tillfära romdiskussionen, men om någon har koll på portvin så får han eller hon gärna hojta till.

Vad ska man börja med? Och hur ska det egentligen drickas?
Portvin är ju rätt starkt så jag har alltid fått det serverat i ett litet vinglas (stor som ett nubbeglas) innan maten.

hultman
2007-12-18, 21:39
Idén är att dricka romen, ja. Och det ser ut som om jag får betala.

De vanligaste romsorterna är Bacardi Superior och Havana Club. Båda är ljusa och smakar förjävligt, precis som rom i största allmänhet. Om du är sugen på drickbar rom så kan du ju alltid köpa Bacardis smaksatta alternativ "Apple" eller "Razz". Står valet mellan Bacardi Superior och Havana Club Añejo Blanco så rekommenderar jag den sistnämnda, vilken är aningen godare.

PowPow
2007-12-18, 21:41
Portvin är ju rätt starkt så jag har alltid fått det serverat i ett litet vinglas (stor som ett nubbeglas) innan maten.

Ja, enda gången jag fått det serverat ute, så fick jag det också i ett litet vinglas. Kan inte minnas om det var normal rödvinstemperatur, eller lite kallare. Har för mig att jag även fick en skiva apelsin i den.

ArcTiC
2007-12-18, 22:09
Mintuu, iskall alena eller i varm choklad = *tummen upp manöver*

Såg att den även finns i saltlakrits.

hultman
2007-12-18, 22:10
Mintuu, iskall alena eller i varm choklad = *tummen upp manöver*

Såg att den även finns i saltlakrits.

Minttu är inte rom :D

XroW
2007-12-18, 22:13
Minttu är inte rom :D

Jag tänkte att här inne kan folk ge förslag och tips om olika sorters alkoholhaltiga-drycker.

:smash:

fetochdryg
2007-12-18, 22:15
Är det riktig rom du ska ha så är det kaptenen som gäller, Captain Morgan Spiced rum.
Blanda detta med cola!
Annars kan du ju köra brudvarianterna á la Bacardi

hahavaffan
2007-12-18, 22:16
Minttu är inte rom :DSå sant, min herre. Minttu är en GUDADRYCK
Underbar i 50% exportvariant. Mums. Man blir så full!

The_RobRoy
2007-12-18, 22:16
Mörk rom, som jag fattat det, är starkare i smaken än ljus rom. Beställde rom & cola med mörk rom en gång på krogen, den var väldigt stark i smaken.

Har överlag svårt för rom, men den är ju ett måste i barskåpet iallafall :)

hahavaffan
2007-12-18, 22:21
Det står en halv flaska Bacardi 8 años som någon glömt här efter en förfest. Enligt systemets sida går den loss på 542 kr litern. Jag har inte vågat testa, för den ser rätt äcklig ut :D Rom o Cola är dock jävligt gott. Även Malibu o Cola äger.

Osten80
2007-12-18, 22:21
http://img406.imageshack.us/img406/4892/15081771ai4.png (http://imageshack.us)

L-Sami
2007-12-18, 22:32
Det står en halv flaska Bacardi 8 años som någon glömt här efter en förfest. Enligt systemets sida går den loss på 542 kr litern. Jag har inte vågat testa, för den ser rätt äcklig ut :D Rom o Cola är dock jävligt gott. Även Malibu o Cola äger.

8 årig Bacardi har lite whiskey smak i sig. Cachaca (kah-shah-sha) är brasiliansk rom liknande sprit, värt att prova :)

deztron
2007-12-18, 22:33
Det står en halv flaska Bacardi 8 años som någon glömt här efter en förfest. Enligt systemets sida går den loss på 542 kr litern. Jag har inte vågat testa, för den ser rätt äcklig ut :D Rom o Cola är dock jävligt gott. Även Malibu o Cola äger.

Hade jag varit du hade jag druckit den där ren, istället för whiskey :)

Vill du blanda drinkar så är det i regel ljus rom du bör fundera på, vill du köra en rom o cola tycker jag (precis som det redan har föreslagits i tråden) att captain morgan spiced passar bra. Jag uppfattar den som lätt "vaniljig" i tonen, så där funkar den utmärkt :)
Vill du ha lite mer krydda (om du i regel faller för lite mer smakstarka spritsorter, tänk whiskey/cognac) så rekommenderar jag mörk rom, att dricka för sig själv eller i drinkar (tex bara med ginger ale och lite lime). Isf tycker jag att havana clubs 7åriga fungerar mkt bra. Men smaken är som baken :)

Eddie Vedder
2007-12-18, 22:37
Så sant, min herre. Minttu är en GUDADRYCK
Underbar i 50% exportvariant. Mums. Man blir så full!

Den drycken fick mig att missa ett antal inplanerade konserter på Hultsfredfestivalen 06.:(

Det var mycket varmt, Mintuun smakade bra. Jag sov klockan 16:00.:D

On topic har jag fått upp ögonen för glögg igen sedan jag satt och smuttade Blossas starkvinsglögg på en filmkväll häromveckan. Har tröttnat på glögg iom saftglöggen som jag alltid drack förr. Men starkvinsglögg är uppenbarligen mycket gott och är ju en sak som gör Julen mindre vidrig att genomlida.:thumbup:

Einar
2007-12-18, 22:41
Ja, enda gången jag fått det serverat ute, så fick jag det också i ett litet vinglas. Kan inte minnas om det var normal rödvinstemperatur, eller lite kallare. Har för mig att jag även fick en skiva apelsin i den.

Det låter nästan som om du blivit serverad Sangria :)

Du kan testa ett portvin som heter Kopke. Det är en gammal klassiker.

The_RobRoy
2007-12-18, 23:24
Jag passar på att ställa en fråga, har problem att blanda till en riktigt bra Long Island Ice Tea.

En riktigt välgjord long island är så att spritsmakerna tar ut varann (fast den är rejält spritstark egentligen).

Skulle behöva tips på vilka märken av spritsorterna man ska ha och om det verkligen ska vara exakt 2cl av varje?

Löjtnant Blank
2007-12-18, 23:31
Jag tänkte att här inne kan folk ge förslag och tips om olika sorters alkoholhaltiga-drycker.

Jag skulle vilja börja med att fråga om rom. Jag är en nybörjare bland alla rom-sorter, och vill gärna köpa mig en flaska. Vet ingenting om rom, så vill be någon om råd för vilken sorts rom är god? Ha i åtanke att jag är nybörjare, så ge mig tips om "snälla" rom-sorter.

Bacardi Dark är riktigt fin. Vet inte om den finns på Systemet, eftersom jag bara druckit den utomlands. Hör med personalen!

http://www.beveragewarehouse.com/images/products/2871.gif

PowPow
2007-12-18, 23:38
Det låter nästan som om du blivit serverad Sangria :)

Du kan testa ett portvin som heter Kopke. Det är en gammal klassiker.

Nejdå, det var inte sangria.

Kopke, säger du. Tror du det passar en ovan drickare?
Ska testa nästa gång jag är på bolaget.
Jag menar, det är ju inte en jättesvår dryck, så det mesta borde väl fungera.

Greg
2007-12-18, 23:41
Bacardi Dark är riktigt fin. Vet inte om den finns på Systemet, eftersom jag bara druckit den utomlands. Hör med personalen!

[IG]http://www.beveragewarehouse.com/images/products/2871.gif[/IMG]

Det såg ut att de hade den på systemet. Det blir väl att införskaffa en sådan då till helgen.

Löjtnant Blank
2007-12-18, 23:43
Det såg ut att de hade den på systemet. Det blir väl att införskaffa en sådan då till helgen.

Back when Mark Wahlberg was Marky Mark
This is how we used to make the party start
We used to mix in with Bacardi Dark
And when it kicks in you can hardly talk...

Älskar den låten.

mela
2007-12-18, 23:43
Jag har inget att tillfära romdiskussionen, men om någon har koll på portvin så får han eller hon gärna hojta till.

Vad ska man börja med? Och hur ska det egentligen drickas?

Jag fick en flaska som heter "Old invalid" ifrån SANDEMAN. Lätt smak av laktris. Riktigt gott.Jag smuttar på det som folk smuttar på whiskey. Det ska väl egentligen serveras i dessertvinsglas (små vinglas) och kan också drickas som dessertvin.

Såhär står det på wiki:
"Portvin finns både som rött vin och som vitt vin. Vitt portvin är emellertid ett enklare vin som lämpligen serveras om apertif. Rött portvin passar till exempel som dessertvin eller till smakrika ostsorter som stilton."



http://www.vin.is/upload/images/medium/13-8-2007-7363.jpg

PowPow
2007-12-18, 23:50
Jag fick en flaska som heter "Old invalid" ifrån SANDEMAN. Lätt smak av laktris. Riktigt gott.Jag smuttar på det som folk smuttar på whiskey. Det ska väl egentligen serveras i dessertvinsglas (små vinglas) och kan också drickas som dessertvin.

Såhär står det på wiki:
"Portvin finns både som rött vin och som vitt vin. Vitt portvin är emellertid ett enklare vin som lämpligen serveras om apertif. Rött portvin passar till exempel som dessertvin eller till smakrika ostsorter som stilton."



http://www.vin.is/upload/images/medium/13-8-2007-7363.jpg

Tack för svaret!
lol på namnet "old invalid" :laugh:

Jag googlade lite och kom fram till att det skulle drickas vid typ 14-18 grader (rött portvin), lite varierande på typ. Som vanligt rött vin alltså.

HÄr står en hel del om det är någon annan som är intresserad:
http://web.comhem.se/~u63806869/port/5servera.htm

Greg
2007-12-18, 23:51
Älskar den låten.

Eminem?

Löjtnant Blank
2007-12-18, 23:54
Eminem?
Yes, sir!

mela
2007-12-18, 23:55
Tack för svaret!
lol på namnet "old invalid" :laugh:

Jag googlade lite och kom fram till att det skulle drickas vid typ 14-18 grader (rött portvin), lite varierande på typ. Som vanligt rött vin alltså.

HÄr står en hel del om det är någon annan som är intresserad:
http://web.comhem.se/~u63806869/port/5servera.htm

Ja, man blir väl som en efter en flaksa eller så :D
Men det är gott, och lättdrucket. Väldigt len smak. Inte för sött.

Intressant läsning där PowPow:)

Greg
2007-12-18, 23:56
Yes, sir!

Aight.

Nej men, som sagt, bara fyll på med mer rom-tips.

hultman
2007-12-19, 00:26
:smash:

Vad är det med mig idag egentligen? :D

Minttu är för övrigt en typisk finnsprit. Jag kan se framför mig hur 130_kilo_stor_jävla_sisu sänker en sjuttis på under en minut, varefter han sätter sig i bastun och bara måste berätta vad invandraren på hans jobb gjorde förra veckan :)

XroW
2007-12-19, 01:22
Vad är det med mig idag egentligen? :D

Minttu är för övrigt en typisk finnsprit. Jag kan se framför mig hur 130_kilo_stor_jävla_sisu sänker en sjuttis på under en minut, varefter han sätter sig i bastun och bara måste berätta vad invandraren på hans jobb gjorde förra veckan :)

När vi kör till findland för att handla biligsprit äre finlandia eller Tapio som gäller ;D Supa på minttu måste vara tungt.

krilleh
2007-12-19, 07:49
Nej fy fan. Denna tråden får vänta. Känner fortfarande alkoholsmaken sen igår. eller ja, 6 timmar sedan *gah!*

William
2007-12-19, 09:02
Är en väldigt ovan alkoholdrickare så jag har inte testat så mkt men jag gör ett slag för Xanté päroncognac. Väldigt fin i mitt tycke!

skaparn
2007-12-19, 09:25
Ah, bra tråd. Jag behöver hjälp.

Fick en flaska rosévin av min chef efter att ha dominerat med en prognos, och undrar vad jag ska göra av den. Systembolaget säger:

Errazuriz Cabernet Sauvignon Rosé (nr 2970)
Land Chile
Distrikt Valle Central
Alkoholhalt 13,0 %
Färg Ljus, körsbärsröd färg.
Doft Ungdomlig, mycket fruktig doft med inslag av svartvinbärsblad, hallon och smörkola.
Smak Torr, ungdomlig, fruktig smak, inslag av hallon, svartvinsbärsblad och smörkola.
Användning Serveras vid cirka 8°C som sällskapsvin eller till sallader och fisk.

Instämmer ni i deras rekommendation? Jag vill ju inte verka som den bonde jag ibland är genom att servera den till en en halv special eller Spittekaaka och för se inse att det gästen skrattar åt är inte mina skämt utan mitt val av dryck.

Förutsatt att jag skulle bjuda någon på den då... Lär sluta med att jag berusar mig med den hälld i ett stort dricksglas på nyårsafton.

Jax
2007-12-19, 10:05
Att föreslå Bacardi till någon som vill dricka rom är ungefär som att föreslå Jack Daniels till någon som vill dricka whiskey. Skit med andra ord. Visst, det funkar att blanda med och låt mig då föreslå Bacardi Oro som är en mörkare rom.

Vill du dricka riktigt rom så är det tyvärr lite svårt att hitta på systemet. Ofta så har de bara någon eller några få. Den jag gillar och som brukar finnas heter Trinidad Plantation Rum 1993. Inte så fasligt dyr heller.

Jax
2007-12-19, 10:10
Hittade en kort introduktion till rom med några förslag.
http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showdocument&lintDocumentID=3880

hahavaffan
2007-12-19, 10:21
Bacardi Dark är riktigt fin. Vet inte om den finns på Systemet, eftersom jag bara druckit den utomlands. Hör med personalen!

[I1MG]http://www.beveragewarehouse.com/images/products/2871.gif[/IMG]Det är en sådan någon glömt här *slap*

Får väl smutta på den när övriga häller i sig glögg!


Fråga. Finns det nåt alternativ mellan Asti och Champagne? Jag hatar champagne, och dricker enbart asti när det ska drickas bubbel. Så finns det nån champagne som inte smakar rävgift?

Ignatius72
2007-12-19, 10:30
Att föreslå Bacardi till någon som vill dricka rom är ungefär som att föreslå Jack Daniels till någon som vill dricka whiskey. Skit med andra ord.

Du kanske är en expert av rang, det har jag ingen aning om. Men påfallande ofta så har självutnämnda smakexperter påtagligt svårt att skilja på dryckers lämplighet vid ett blindtest.

Alexton
2007-12-19, 10:39
Jag tänkte att här inne kan folk ge förslag och tips om olika sorters alkoholhaltiga-drycker.

Jag skulle vilja börja med att fråga om rom. Jag är en nybörjare bland alla rom-sorter, och vill gärna köpa mig en flaska. Vet ingenting om rom, så vill be någon om råd för vilken sorts rom är god? Ha i åtanke att jag är nybörjare, så ge mig tips om "snälla" rom-sorter.

Efter ha rest en del i karibien och provat deras rom så inser man att det som säljs här i europa är 90% skit. Väldigt smaklöst och karaktärslös rom vi har.
Några bra sorter jag provade var Angostura1919 , Pyrat Blanco/XO och Pango rum. Bacardi ska man hålla sig borta ifrån samma , sak med havanna club dvs om man inte får tag på deras längre lagrade sorter. Tror import är det bästa sättet att få tag på bra rom.

Jax
2007-12-19, 10:42
Du kanske är en expert av rang, det har jag ingen aning om. Men påfallande ofta så har självutnämnda smakexperter påtagligt svårt att skilja på dryckers lämplighet vid ett blindtest.
Jag är verkligen ingen expert, men för att klara av att skilja på vanlig Bacardi och lagrad rom så räcker det med att ha provat. Ungefär som fultequila på krogen eller lagrad tequila. Nu gillar jag inte någon av dem, men skillnaden är ändå enorm.

skaparn
2007-12-19, 10:42
Du kanske är en expert av rang, det har jag ingen aning om. Men påfallande ofta så har självutnämnda smakexperter påtagligt svårt att skilja på dryckers lämplighet vid ett blindtest.

Det är väl inte så överdrivet HiFi-kabel att skilja på drycker som, åtminstone enligt uppgift, skiljer lika mycket som JD och en lite finare Whiskey. Det är ju en sak om man sitter och sniffar sig till huruvida hon som trampade druvorna verkligen var jungfru, då kan jag tycka att din syrliga kommentar är på sin plats, men nu förstår jag inte vad du vill ha sagt. Att all rom är bra rom kanske?

hultman
2007-12-19, 10:54
Att föreslå Bacardi till någon som vill dricka rom är ungefär som att föreslå Jack Daniels till någon som vill dricka whiskey. Skit med andra ord. Visst, det funkar att blanda med och låt mig då föreslå Bacardi Oro som är en mörkare rom.

Vill du dricka riktigt rom så är det tyvärr lite svårt att hitta på systemet. Ofta så har de bara någon eller några få. Den jag gillar och som brukar finnas heter Trinidad Plantation Rum 1993. Inte så fasligt dyr heller.

Intressant parallell. Det känns förvisso som att du faller på eget grepp när du rekommenderar en flera år lagrad och, antar jag, äckligare romsort än exempelvis Bacardi Superior. Om trådskaparen istället efterlyst en vodka så hade jag gissningsvis rekommenderat Absolut istället för någon ovanlig sort.

Ignatius72
2007-12-19, 11:02
Det är väl inte så överdrivet HiFi-kabel att skilja på drycker som, åtminstone enligt uppgift, skiljer lika mycket som JD och en lite finare Whiskey. Det är ju en sak om man sitter och sniffar sig till huruvida hon som trampade druvorna verkligen var jungfru, då kan jag tycka att din syrliga kommentar är på sin plats, men nu förstår jag inte vad du vill ha sagt. Att all rom är bra rom kanske?

jag är ingen smakexpert alls, jag kollar bara på förhållandet mellan procent och pris. Huruvida det finns bra och dålig rom låter jag vara osagt pga av ovanstående. Däremot har jag sett alldeles för många orera om (särskilt om whiskey), ja nästan hålla lärda föreläsningar om vissa sorters formidabla förträfflighet och andra billigare varianters plats i diket, och sedan när det kommer till kritan inte ens kan smaka sig till vare sig avarterna eller för den delen toppskiktet. Men det är å andra sidan underhållning.

Jax
2007-12-19, 11:04
Intressant parallell. Det känns förvisso som att du faller på eget grepp när du rekommenderar en flera år lagrad och, antar jag, äckligare romsort än exempelvis Bacardi Superior. Om trådskaparen istället efterlyst en vodka så hade jag gissningsvis rekommenderat Absolut istället för någon ovanlig sort.
Som sagt, skulle någon fråga efter whiskey så skulle man inte föreslå JD eller liknande som man oftast använder för att blanda med (eller dricker för att man vill vara hårdrock).

Hur du i så fall menar att jag faller på eget grepp förstår jag inte. Parallellen klargör ju att vanlig bacardi inte kan jämföras med lagrad rom. Om jag då ska föreslå någon dryck själv så måste jag ju givetvis välja en lagrad rom.

Ignatius72
2007-12-19, 11:08
Som sagt, skulle någon fråga efter whiskey så skulle man inte föreslå JD eller liknande som man oftast använder för att blanda med (eller dricker för att man vill vara hårdrock).

Hur du i så fall menar att jag faller på eget grepp förstår jag inte. Parallellen klargör ju att vanlig bacardi inte kan jämföras med lagrad rom. Om jag då ska föreslå någon dryck själv så måste jag ju givetvis välja en lagrad rom.

jag borde inte ha citerat dig överhuvudtaget, det var mer att likna vid en allmän observation och hade vädligt lite med dig att göra. Sorry.

Jax
2007-12-19, 11:10
jag är ingen smakexpert alls, jag kollar bara på förhållandet mellan procent och pris. Huruvida det finns bra och dålig rom låter jag vara osagt pga av ovanstående. Däremot har jag sett alldeles för många orera om (särskilt om whiskey), ja nästan hålla lärda föreläsningar om vissa sorters formidabla förträfflighet och andra billigare varianters plats i diket, och sedan när det kommer till kritan inte ens kan smaka sig till vare sig avarterna eller för den delen toppskiktet. Men det är å andra sidan underhållning.
Känner du skillnad på vodka och rom? I så fall är jag tämligen säker på att även du har smaklökar nog att skilja på Bacardi Superior och en lagrad rom.

*edit*
jag borde inte ha citerat dig överhuvudtaget, det var mer att likna vid en allmän observation och hade vädligt lite med dig att göra. Sorry.
Ajt, np.

hultman
2007-12-19, 11:14
Som sagt, skulle någon fråga efter whiskey så skulle man inte föreslå JD eller liknande som man oftast använder för att blanda med (eller dricker för att man vill vara hårdrock).

Hur du i så fall menar att jag faller på eget grepp förstår jag inte. Parallellen klargör ju att vanlig bacardi inte kan jämföras med lagrad rom. Om jag då ska föreslå någon dryck själv så måste jag ju givetvis välja en lagrad rom.

Förväntar du dig att trådskaparen skulle uppskatta en mörk, lagrad rom? Av samma anledning jag inte skulle rekommenderat Talisker eller Bowmore till en whiskeynoob så skulle jag inte rekommenderat en romnoob någonting gammalt och lagrat.

Jax
2007-12-19, 11:18
Förväntar du dig att trådskaparen skulle uppskatta en mörk, lagrad rom?
Om han, som jag förstår det, ska dricka det rent så är svaret ja. Då håller jag det för högst troligt att han skulle föredra det. I mitt inlägg skrev jag även om meningen är att blanda så funkar Bacardi och jag tog mig även friheten att föreslå den Bacardin jag föredrar att blanda med.

*edit*
Svar på din edit:
Men du skulle föreslå en mildare whiskey eller hur? De två du nämde nu är ju tämligen rökiga. En lagrad rom är oftast betydligt mer lättdrucken än "vanlig" rom, om man dricker rent.

hultman
2007-12-19, 11:28
Om han, som jag förstår det, ska dricka det rent så är svaret ja. Då håller jag det för högst troligt att han skulle föredra det. I mitt inlägg skrev jag även om meningen är att blanda så funkar Bacardi och jag tog mig även friheten att föreslå den Bacardin jag föredrar att blanda med.

*edit*
Svar på din edit:
Men du skulle föreslå en mildare whiskey eller hur? De två du nämde nu är ju tämligen rökiga. En lagrad rom är oftast betydligt mer lättdrucken än "vanlig" rom.

Jag föredrar Bacardi S eller Havana Club före mörka och/eller lagrade alternativ. Det är å andra sidan möjligt att mina åsikter inte är representativa, men oavsett vilket så är det trådskaparen som kommer att dricka upp flaskan :)

Precis. Även om Talisker och Bowmore är kritikerrosade så skulle en nybörjare med största sannolikhet ha svårt för rökigheten.

mela
2007-12-19, 12:51
Ah, bra tråd. Jag behöver hjälp.

Fick en flaska rosévin av min chef efter att ha dominerat med en prognos, och undrar vad jag ska göra av den. Systembolaget säger:

Errazuriz Cabernet Sauvignon Rosé (nr 2970)
Land Chile
Distrikt Valle Central
Alkoholhalt 13,0 %
Färg Ljus, körsbärsröd färg.
Doft Ungdomlig, mycket fruktig doft med inslag av svartvinbärsblad, hallon och smörkola.
Smak Torr, ungdomlig, fruktig smak, inslag av hallon, svartvinsbärsblad och smörkola.
Användning Serveras vid cirka 8°C som sällskapsvin eller till sallader och fisk.

Instämmer ni i deras rekommendation? Jag vill ju inte verka som den bonde jag ibland är genom att servera den till en en halv special eller Spittekaaka och för se inse att det gästen skrattar åt är inte mina skämt utan mitt val av dryck.

Förutsatt att jag skulle bjuda någon på den då... Lär sluta med att jag berusar mig med den hälld i ett stort dricksglas på nyårsafton.

Går det att lagra vinet? Eller ja, "vinner" det på lagring?
Jag tycker att rosé är godast med en isbit i på sommarn som just sällskapsvin. Sitta i solen och smutta på. Mums! Annars funkar det ypperligt som mingelvin på nyårsafton. Jag är väl lite konservativ när det gäller vin till mat och föredrar vitt eller rött.

För övrigt har Errazuriz goda viner, dock inte testat deras rosé.

Jazzman
2007-12-19, 13:25
Bästa rommen: Zacapa 23-årig. Den 25-åriga är också god. Bästa portvinet jag smakat: Weis & Krohn 1958. Både porten och rommen kostar runt 1000-lappen så det blir väl en fin Julklapp.
Zacapan kommer från Guatemala och lagras i ekfat. (Den 25-åriga de två sista åren på konjaksfat). Har vunnit pris som bästa rom 5-6 år i rad, blev till sut utesluten ur tävlingen då ingen annan hade en chans. Finns inte i bolagets ordinarie eller beställningssortiment men väl i restaurangsortimentet, fråga efter den så går den att beställa.
Porten är en Kolheita som började lagras 1963 på fat och tappades på flaska 2005. Just detta portvinshus grundades av Norrmän. Pratade med importören för några månader sedan och de hade då bara ett fåtal flaskor kvar, skulle gissa att det finns kanske 5 kvar nu i Sverige och sedan går den inte att få tag på längre.
Andra spritsorter:
Calvados: Calvados du Pays d'Auge Vénérable, runt 700kr på systemet. Mycket god. 20 år på fat. Som en fin konjak med äppeltoner.
Whisky:
Favorit just nu: Ardbeg Uigeadail. 579kr. Whiskyn i denna flaska är bl a från mitten av 70-talet och är både rökig komplex och välbalanserad. Enormt prisvärd och god.
/Jazz

Greg
2007-12-19, 13:40
Bästa rommen: Zacapa 23-årig. Den 25-åriga är också god. Bästa portvinet jag smakat: Weis & Krohn 1958. Både porten och rommen kostar runt 1000-lappen så det blir väl en fin Julklapp.
Zacapan kommer från Guatemala och lagras i ekfat. (Den 25-åriga de två sista åren på konjaksfat). Har vunnit pris som bästa rom 5-6 år i rad, blev till sut utesluten ur tävlingen då ingen annan hade en chans. Finns inte i bolagets ordinarie eller beställningssortiment men väl i restaurangsortimentet, fråga efter den så går den att beställa.
Porten är en Kolheita som började lagras 1963 på fat och tappades på flaska 2005. Just detta portvinshus grundades av Norrmän. Pratade med importören för några månader sedan och de hade då bara ett fåtal flaskor kvar, skulle gissa att det finns kanske 5 kvar nu i Sverige och sedan går den inte att få tag på längre.
Andra spritsorter:
Calvados: Calvados du Pays d'Auge Vénérable, runt 700kr på systemet. Mycket god. 20 år på fat. Som en fin konjak med äppeltoner.
Whisky:
Favorit just nu: Ardbeg Uigeadail. 579kr. Whiskyn i denna flaska är bl a från mitten av 70-talet och är både rökig komplex och välbalanserad. Enormt prisvärd och god.
/Jazz

http://www.billig-sprit-shop.de/s01.php?shopid=s01&cur=sek&sp=se&ag=1&pp=aa&bnr=1117085

Är det denna du menar?

Jazzman
2007-12-19, 13:44
http://www.billig-sprit-shop.de/s01.php?shopid=s01&cur=sek&sp=se&ag=1&pp=aa&bnr=1117085

Är det denna du menar?

Jajemen, finns även en lite ovanligare cask strenghtutgåva av samma som om möjligt är ännu godare.
/Jazz

mela
2007-12-19, 17:17
Någon som har tips på ett gott, billigt vin som passar till sillen på julbordet? *popcorn*

Jax
2007-12-19, 17:45
Någon som har tips på ett gott, billigt vin som passar till sillen på julbordet? *popcorn*
http://www.ikea.com.sg/images/swedish_shop/julmust.jpg

mela
2007-12-19, 17:46
http://www.ikea.com.sg/images/swedish_shop/julmust.jpg

Vin sa jag. Dessutom är julmust något utav det räligaste man kan dricka.

L-Sami
2007-12-19, 17:46
Någon som har tips på ett gott, billigt vin som passar till sillen på julbordet? *popcorn*

California White.

Jax
2007-12-19, 17:55
Vin sa jag. Dessutom är julmust något utav det räligaste man kan dricka.
Jo jag såg det, men nu ska vi inte ta in en massa utländska traditioner. Vi ska göra som vi alltid har gjort.

Och anledningen till att jag bara skriver dravel är naturligtvis att jag inte har något svar på din fråga.

mela
2007-12-19, 17:55
California White.
Ska kika påt :)
Jo jag såg det, men nu ska vi inte ta in en massa utländska traditioner. Vi ska göra som vi alltid har gjort.

Och anledningen till att jag bara skriver dravel är naturligtvis att jag inte har något svar på din fråga.

Att supa sig full på julafton är väl väldigt svenskt? :Virro

Jax
2007-12-19, 17:58
Att supa sig full på julafton är väl väldigt svenskt? :Virro
Naturligtvis, men då på din vidrigaste snapsen systemet har att erbjuda. Alternativt så får du smyga ut till garaget tillsammans med de andra farbröderna och grogga på explorer.

hultman
2007-12-19, 18:04
Att supa sig full på julafton är väl väldigt svenskt? :Virro

Öhm? Vem fan super sig full på självaste julafton? Ärligt alltså.

z_bumbi
2007-12-19, 18:36
Att föreslå Bacardi till någon som vill dricka rom är ungefär som att föreslå Jack Daniels till någon som vill dricka whiskey. Skit med andra ord. Visst, det funkar att blanda med.

Ja men sen ska man dricka det också och då är det värre.

skaparn
2007-12-19, 18:38
Öhm? Vem fan super sig full på självaste julafton? Ärligt alltså.

Bra fråga. Vi bönder gör det på juldagen vet jag, men julafton tar jag på sin höjd en snaps.

hultman
2007-12-19, 18:42
Bra fråga. Vi bönder gör det på juldagen vet jag, men julafton tar jag på sin höjd en snaps.

Juldagen kan jag köpa, men att det skulle vara tradition att supa på julafton köper jag inte. Särskilt inte om det finns barn i huset :)

Jax
2007-12-19, 18:53
Bra fråga. Vi bönder gör det på juldagen vet jag, men julafton tar jag på sin höjd en snaps.
Jag också då förutom snapsen, dricker bara en kopp glögg på julafton, men det jag kan om andra delar av landet har jag lärt mig från Tomten är far till alla barnen.

mela
2007-12-19, 19:03
Naturligtvis, men då på din vidrigaste snapsen systemet har att erbjuda. Alternativt så får du smyga ut till garaget tillsammans med de andra farbröderna och grogga på explorer.
Sant. Jag hade iofs inte tänkt supa mig full, jag ska köra bil på julafton. Men ska på ett julbord + fest på fredag.
Öhm? Vem fan super sig full på självaste julafton? Ärligt alltså.
Jadu. Min släkt?
Juldagen kan jag köpa, men att det skulle vara tradition att supa på julafton köper jag inte. Särskilt inte om det finns barn i huset :)
Tur att jag är yngst i huset ;)

hultman
2007-12-19, 19:06
Sant. Jag hade iofs inte tänkt supa mig full, jag ska köra bil på julafton. Men ska på ett julbord + fest på fredag.

Jadu. Min släkt?

Tur att jag är yngst i huset ;)

Då är det en helt annan sak. Att som småbarnsförälder supa stenhårt på julafton är däremot vidrigt.

The_RobRoy
2007-12-19, 19:19
Det va ingen som kunde konsten att blanda en riktigt bra long island alltså?

mela
2007-12-19, 19:21
Det va ingen som kunde konsten att blanda en riktigt bra long island alltså?

Är det recept eller trix som du vill åt?

The_RobRoy
2007-12-19, 19:25
Är det recept eller trix som du vill åt?

Min fråga tidigare:

Jag passar på att ställa en fråga, har problem att blanda till en riktigt bra Long Island Ice Tea.

En riktigt välgjord long island är så att spritsmakerna tar ut varann (fast den är rejält spritstark egentligen).

Skulle behöva tips på vilka märken av spritsorterna man ska ha och om det verkligen ska vara exakt 2cl av varje?

mela
2007-12-19, 19:28
Min fråga tidigare:

Jag passar på att ställa en fråga, har problem att blanda till en riktigt bra Long Island Ice Tea.

En riktigt välgjord long island är så att spritsmakerna tar ut varann (fast den är rejält spritstark egentligen).

Skulle behöva tips på vilka märken av spritsorterna man ska ha och om det verkligen ska vara exakt 2cl av varje?

Brukar inte dricka det,har blandat några på bröllop osv. Men i princip alla recept jag läst har det varit 2cl av varje, det är så jag blandat. I ett var det 2cl vodka och 1cl av resten, varför vet jag inte.

Jax
2007-12-19, 19:35
Robroy:
Konsulterade Arne Häggqvists Största cocktail boken och till min förvåning så fanns den inte med, vilket känns lite konstigt. Men jag gjorde ett försök.

z_bumbi
2007-12-19, 20:02
Min fråga tidigare:

Jag passar på att ställa en fråga, har problem att blanda till en riktigt bra Long Island Ice Tea.

En riktigt välgjord long island är så att spritsmakerna tar ut varann (fast den är rejält spritstark egentligen).

Skulle behöva tips på vilka märken av spritsorterna man ska ha och om det verkligen ska vara exakt 2cl av varje?

Chidde är nog den du ska kontakta för en bra beskrivning.

Jazzman
2007-12-19, 20:25
Long Island Iced Tea:
1 del Vodka
1 del Gin
1 del Tequila
1 del Rom
1 del Triple Sec eller annan apelsinlikör typ Cointreau
Sedan finns det två alternativ
Fyll upp med Cola och massa is. Pressa lite lime i och garnera med en limeskiva.
Presto!


Vin till sill är jäkligt svårt. Kanske en torr fruktig tysk riesling skulle kunna matcha sötman sältan och syran. Mycket bättre med öl och/eller snaps.
/Jazz

skaparn
2007-12-20, 19:54
Går det att lagra vinet? Eller ja, "vinner" det på lagring?
Jag tycker att rosé är godast med en isbit i på sommarn som just sällskapsvin. Sitta i solen och smutta på. Mums! Annars funkar det ypperligt som mingelvin på nyårsafton. Jag är väl lite konservativ när det gäller vin till mat och föredrar vitt eller rött.

För övrigt har Errazuriz goda viner, dock inte testat deras rosé.

Du har övertygat mig, det blir nog mingelvin av det hela. Tackar för tips, och för att du fick det att kännas lite bättre att supa mig full på det. Mingelvin låter mer sofistikerat.

mela
2007-12-20, 19:59
Du har övertygat mig, det blir nog mingelvin av det hela. Tackar för tips, och för att du fick det att kännas lite bättre att supa mig full på det. Mingelvin låter mer sofistikerat.

Det gäller att dölja alkoholismen *whistle*

Någon som smakat denna glögg? Köpte den i present till en kompis.

http://www.vinsprit.se/Site/images/product_images/Picture_Large/64096.jpg

Fatalist
2007-12-20, 20:16
Det gäller att dölja alkoholismen *whistle*

Någon som smakat denna glögg? Köpte den i present till en kompis.

http://www.vinsprit.se/Site/images/product_images/Picture_Large/64096.jpg

Den är mycket god, men den vita är ännu godare! :)

mela
2007-12-20, 20:17
Den är mycket god, men den vita är ännu godare! :)

vit med cognac? *screwy*

hahavaffan
2007-12-20, 20:43
vit med cognac? *screwy*Den med cognac är ännu godare ja.

mela
2007-12-20, 20:43
Den med cognac är ännu godare ja.

Den vita med cognac? Finns det?

Sebbe_H
2007-12-20, 20:56
Vit glögg är gött som fan.

hahavaffan
2007-12-20, 20:57
Den vita med cognac? Finns det?Nej det tror jag inte. Och det är ju den med cognac du har på bilden. Bra val!

Spiffy
2007-12-20, 21:13
Den vita är med rom

Jax
2007-12-20, 21:30
Det gäller att dölja alkoholismen *whistle*

Någon som smakat denna glögg? Köpte den i present till en kompis.

Är det den som kallas Blossa 2007 som folk tjatar om?

Eller står det helt sonika Blossa 2007 på den?

mela
2007-12-20, 21:36
Är det den som kallas Blossa 2007 som folk tjatar om?

Eller står det helt sonika Blossa 2007 på den?

Nej det finns en speciellt som det står "07" på.

http://www.kollor.com/blogg/upload/blossa_07.jpg

Spiffy
2007-12-20, 21:37
Är det den som kallas Blossa 2007 som folk tjatar om?

Eller står det helt sonika Blossa 2007 på den?

Nä det är inte samma.

Jax
2007-12-20, 21:37
Nej det finns en speciellt som det står "07" på.
God? Lika svår att få tag i som folk påstår?

mela
2007-12-20, 21:38
God? Lika svår att få tag i som folk påstår?

Jag vet inte. Har inte smakat på något annat än helt vanlig glögg.
Den fanns på systembolaget som jag var på idag iaf.

PowPow
2007-12-20, 22:03
God? Lika svår att få tag i som folk påstår?

Den ska vara jäkligt klurig att få tag på säger folk. Förstår inte det riktigt.
Jag fick en när jag fyllde år som jag har kvar, och jag har smakat lite av en kompis flaska. Tyckte den var jäkligt god. Och jag gillar inte ens glögg.

Greg
2007-12-21, 22:21
Får man lov att beställa sprit på nätet och få det hemskickat?

z_bumbi
2007-12-22, 07:03
Den vita är med rom

Jag har druckit vanlig glögg* som hade ett tillskott av rom, det var mycket gott.

*=en där man eldar sockerbitar och öser med sprit.

dared
2008-01-11, 18:17
Jag har en blå Chimay från 2004 som jag har sparat för jag har hört att de blir riktigt goda då. Det står att utgångsår 2009 så det börjar väl bli dags snart.
Höll flaskan precis framför ljuset och upptäckte endel småklumpar, ser ut som en sexåring som precis käkat skogaholmslimpa har tagit några stora klunkar ur den. Ja ni förstår.

Nån som har några erfarenheter av att lagra Chimay öl? Ska man sila bort klumparna och testa eller ska man totalt skita i den?