handdator

Visa fullständig version : Diafragmans roll för magmuskler


S_R_G
2007-12-18, 19:44
För sisådär 10 år sedan arbetade jag med en kille som var ex Spetsnaz och hade ruggiga magmuskler (genetik).

När jag en gång frågade om magen, berättade han att under deras bassängträning satt halva gruppen och blåste i typ vattenslangar som låg slingrade i polen (skulle öka motståndet).
Det skulle stärka "diafragman" och leda till djupare rutor..??

Är det någon kunnig som kan kommentera på detta?

När man tänker efter så efter man försett ett barnkalas med en massa ballonger är ju magmusklerna ganska ömma.

Nimille
2007-12-18, 19:46
Svårt att blåsa ballonger utan att använda magmusklerna faktiskt.

Termy
2007-12-18, 19:48
Ökar motståndet vid utandning och man blir tvingad till att andas ut kraftigare, kopplas magmuskulaturen in. Om det nu leder till djupa magmuskler vettefan... någon får rätta mig om jag har fel, men personer med obstruktiva lungsjukdomar har väl en tendens att ha relativt starka magmuskler, då dessa får jobba hårt?

skivan
2007-12-19, 15:52
Låter intressant, kanske man bör skaffa en powerbreathe

L-Sami
2007-12-19, 16:14
Transversus abdominis (djupa magmuskeln) är en viktig muskel vid utandning och kan tänka mig att fler muskelfibrer rekryteras i den muskeln när motståndet blir större för utandning.

Hades
2007-12-19, 17:27
För att öka några större mängder muskelmassa krävs ju en kontinuerlig ökning av belastningen. Jag har svårt att se hur man ska åstadkomma detta för andningsmusklerna.

z_bumbi
2007-12-19, 18:04
berättade han att under deras bassängträning satt halva gruppen och blåste i typ vattenslangar som låg slingrade i polen (skulle öka motståndet).

För att öka några större mängder muskelmassa krävs ju en kontinuerlig ökning av belastningen. Jag har svårt att se hur man ska åstadkomma detta för andningsmusklerna.

Längre slangar? :D

Hades
2007-12-19, 18:35
Längre slangar? :D

Haha, ja. Men jag gissar att det finns andra fysiska begränsningar än just andningsmusklernas styrka som gör att man inte kan öka belastningen särskilt mycket. Det skulle ju förstås vara kul att göra ett experiment, förutsatt att man själv slapp vara försökskanin. Några frivilliga?

L-Sami
2007-12-19, 18:36
Längre slangar? :D

+ mindre diameter på slangarna :)

Julan79
2007-12-19, 22:28
Du kan be någon att kittla dig oxå, skratt stärker magmusklerna :)