handdator

Visa fullständig version : Vad gäller vilopulsen under deff och de låga extremvärden som kan nås då.


Fredrik_S
2007-12-18, 19:33
Läste att vilopulsen ligger mellan 60-80 för en normal otränad person och 40-60 för en vältränad, men att vissa elitidrottare och dykare kunde ha så lågt som runt 30.

Men hur mäts den på ett rättvist sätt? Jag menar att sent under en deff så kan man ju ha 10-20 pulsslag lägre i vilopuls när man vaknar jämfört med om man äter ordentligt med mat utan att för den delen vara bättre tränad.
Jag har ca 60 i vilopuls normalt sett tex men kunde vissa dagar under en deff ha så låg puls som 40 slag per minut på morgonen.

Vad är det som säger att dessa extremvärden som vissa ska ha runt 30 inte är tagna under just såna omständigheter att de ätit väldigt lite i några dar innan testen tas?

Olsson
2007-12-18, 21:24
Vilopuls är inte överförbart mellan olika personer. Det är skillnad i sin egna personliga vilopuls som är det intressanta, och den ska mätas under så lika förhållanden som möjligt. Lämpligtvis direkt på morgonen innan man stigit ur sängen och på ungefär samma energiintag vid varje test.

Miguel Induain, Gunde Svan är väl i alla fall två som har mätt vilopuls på under 30 slag/min och vad jag vet så käkade dessa grabbarna 6-8000kcal / dag. Ingen direkt deff.