handdator

Visa fullständig version : vad bränner bäst?


kaysim
2007-12-18, 12:19
vad bränner fett/kalorier bäst? en 45 min promenad, eller 20-30 minuter cykla skiten ur sig på en träningscykel?

samt bör man käka nåt kosttillskot efter cyklandet? (brukar ju t ex käka gainer efter gym-träning) tack!!

Exhale_
2007-12-18, 12:28
Givetvis bränner cyklingen mest kalorier. Vad som bränner fett mest är energiunderskott! :P

Vanlig mat går bra efter cyklingen

Solve
2007-12-18, 18:33
jag tyckte löpning hjälpte mej o bränna fläsk... cycklade mest först men övergick till löpning va mycke effektivt ;) kolla min journal för bilder... rätt stor skillnad

Raschmus
2007-12-18, 22:54
Fråga mig inte varför, men gå innan frukost ska tydligen vara jävligt bra för fettförbränningen. Sen sånt du pratar om, på så lång tid som möjligt. Man börjar inte bränna ordentligt försen du löpt, cyklat whatever försen efter en halvtimma. Sen bör man även äta nyttiga fetter såsom fiskolja o dyl. för att lättare bränna fett.
"Du bränner mer på att löpa i lungt tempo 1.5timmar än gärnet i 20"- Något liknande sa en lam kärring aka Gympa lärare.


Källor; Gymnastik läraren, Kolozzeum och Pappa. Rätta mig gärna om jag har fel.

:thumbup:

regus
2007-12-18, 22:58
Fråga mig inte varför, men gå innan frukost ska tydligen vara jävligt bra för fettförbränningen. Sen sånt du pratar om, på så lång tid som möjligt. Man börjar inte bränna ordentligt försen du löpt, cyklat whatever försen efter en halvtimma. Sen bör man även äta nyttiga fetter såsom fiskolja o dyl. för att lättare bränna fett.
"Du bränner mer på att löpa i lungt tempo 1.5timmar än gärnet i 20"- Något liknande sa en lam kärring aka Gympa lärare.


Källor; Gymnastik läraren, Kolozzeum och Pappa. Rätta mig gärna om jag har fel.

:thumbup:

Även om du springer 24km om dagen kommer du inte förbränna mer fett än om du styrketränar i en timma om man under båda dagarna hamnar på 500kcal minus.

Det är bättre att prata om förbruka energi än att prata om "bränna fett".

Solve
2007-12-18, 23:16
Även om du springer 24km om dagen kommer du inte förbränna mer fett än om du styrketränar i en timma om man under båda dagarna hamnar på 500kcal minus.

Det är bättre att prata om förbruka energi än att prata om "bränna fett".

Är inte de där lite fel? om man klarar o springa 24km om dagen betyder de att man har rätt bra kondis och med bra kondition har man lättare o bränna fett om jag förstått det rätt?

Solve
2007-12-18, 23:17
Fråga mig inte varför, men gå innan frukost ska tydligen vara jävligt bra för fettförbränningen. Sen sånt du pratar om, på så lång tid som möjligt. Man börjar inte bränna ordentligt försen du löpt, cyklat whatever försen efter en halvtimma. Sen bör man även äta nyttiga fetter såsom fiskolja o dyl. för att lättare bränna fett.
"Du bränner mer på att löpa i lungt tempo 1.5timmar än gärnet i 20"- Något liknande sa en lam kärring aka Gympa lärare.


Källor; Gymnastik läraren, Kolozzeum och Pappa. Rätta mig gärna om jag har fel.

:thumbup:

INnan frukost är typ för insulinnivåerna är så låga... fina källor också :thumbup:

blekfet2
2007-12-18, 23:29
Är inte de där lite fel? om man klarar o springa 24km om dagen betyder de att man har rätt bra kondis och med bra kondition har man lättare o bränna fett om jag förstått det rätt?

ja men spelar ingen roll om man äter för 3 Rambo´s.

Pepz
2007-12-18, 23:34
Fråga mig inte varför, men gå innan frukost ska tydligen vara jävligt bra för fettförbränningen. Sen sånt du pratar om, på så lång tid som möjligt. Man börjar inte bränna ordentligt försen du löpt, cyklat whatever försen efter en halvtimma. :

Spelar ingen roll. fettförbränningen är större vid promenad innan frukost men då sänks fettförbränningen istället över hela dagen. så det går på ett ut när du tar promenaden

Fettförbränning pågår hela tiden

kaysim
2007-12-19, 01:16
tack för alla svar=) ska se till att komma igång ordentligt med konditionsträningen nu!

Bajjeen
2007-12-19, 10:14
INnan frukost är typ för insulinnivåerna är så låga... fina källor också :thumbup:

just att det mesta i kroppen är tomt skulle ajg vilja säga.. kroppen har ingenstans att hämta energi från efter en natt eftersom du inte ätit något på sådär en 7-8 timmar förutom i dina fettreserver och muskler? men den tar vi fettreserverna först ?

King Grub
2007-12-19, 10:16
Ja, fett används i största utsträckning under aktiviteten, men träning för ingen skillnad dygnets fettförbränningen vid en viss kaloribalans. Fettförlusten är beroende av energiunderskottet, hur det än skapats. Fettförbränningen blir lika stor om man sitter hemma i soffan och äter 1500 kcal men förbrukar 2000 kcal som om man hade tränat och ätit 2500 kcal men förbrukat 3000.

Eddie Vedder
2007-12-19, 10:24
men den tar vi fettreserverna först ?

Det beror dels på intensitet. Men det är helt fel att man kommer tappa mer fläsk för det.

Jag kan säga att Raschmus källa om Kolozzeum INTE stämmer, den myten om den fantastiska morgonträningen är ganska död här skulle jag säga:;)

Och bättre kondition innebär inte heller att man bränner bort mer bara sådär. Man har såklart en fysisk fördel iom kapaciteten till energiförbrukande aktiviteter men att konditionehn i sig skulle bidra med särskilt mycket är fel.

Jag vet en doktorsavhandling från Uppsala universitet (Sjödin A. Energy and substrate metabolism in endurance exercise. 1996) där man först uppskattade skidåkares BMR utifrån en ekvation och sedan mätte den med labbutrustning (respirometer om jag inte minns fel) och deras BMR visade sig vara lite högre än vad ekvationen visade. Antagligen p.g.a. av kroppssammansättningen som troligtvis var nästintill fettfri.

hasse36
2007-12-19, 10:40
vad bränner fett/kalorier bäst? en 45 min promenad, eller 20-30 minuter cykla skiten ur sig på en träningscykel?


45 min promenad bränner 200-300 kcal utöver basalförbränningen.
30 min blodsmakscykling bränner 400-450 kcal utöver basalförbränningen.

Promenaden kan du ta varje dag - cykelpasset kanske varannan. You do the math.

Sen blir jag väldigt trött på alla tangentbordsbantare som hävdar att det inte spelar någon roll när man utför träningen.

Visst, det är energiunderskottet som förbränner fett.
Men man skall skapa det där underskottet också.

Det är mycket lättare att träna först och äta efteråt.
Det tråkiga först - sedan det roliga.
Tjäna pengar först - sedan göra av med dem.

Det hela blir uppenbart efter ett par månader av energiunderskott. :thumbup:

Eddie Vedder
2007-12-19, 10:42
Det är mycket lättare att träna först och äta efteråt.
Det tråkiga först - sedan det roliga.

Ja det håller jag med om. Jag tränar alltid före lunch eller före middag. Före frukost finns inte för mig, då känns hela dagen förstörd.

z_bumbi
2007-12-19, 10:43
Det är mycket lättare att träna först och äta efteråt.
Det tråkiga först - sedan det roliga.
Tjäna pengar först - sedan göra av med dem.

Eller så presterar man bättre om man ätit rimlig tid innan träningen och då är det bättre att träna efter att man ätit.
Morgonpromenader är däremot ett bra sätt att få in en ny vana som inte stjäl tid från något annat men många missar nog att de behöver gå och lägga sig tidigare för att återhämtningen från träningen ska bli så bra som möjligt.

Jonny_88
2007-12-19, 11:57
Har det kommit något nytt? Då folk säger att det inte spelar någon roll om man promenerar före eller efter frukost. Jag tänkte på det att man har mer glykogen kvar till styrketräningen om man går före. Och även att det då borde bli mer fördelaktigt för att stimulera musklerna... Det var ett tag sen jag läste något om morgonpromenader.

obs. Samma kaloribalans!

z_bumbi - Då stjäl det ju tid från kvällen. :D

Sorry12
2007-12-19, 12:38
gick det på en 1 månad?Oo

Bajjeen
2007-12-19, 12:49
Ja det håller jag med om. Jag tränar alltid före lunch eller före middag. Före frukost finns inte för mig, då känns hela dagen förstörd.

före lunch eller middag funkar så länge man har käkat en bra frukost.. men håller med, innan frukost existerar ju bara inte för mig ^^

Eddie Vedder
2007-12-19, 18:48
Har det kommit något nytt?

Nej det har inte kommit något nytt. Det har aldrig spelat någon roll. Vissa kanske har påstått det för att krångla till det lite men någon metabol skillnad gör det inte.
Man får aldrig någonsin glömma att vissa upplägg passar in bättre i ens vardag, en morgonpromenad kanske innebär en allmänt mer aktiv dag jämfört med att kliva upp senare och bara gå och dega under förmiddagen? Kanske är det såpass tidseffektivt att man utan problem får in ett pass till under dagen? Kanske håller man lättare aptiten i schack under dagen?

Alla fungerar vi olika, skulle dagarna dock vara identiska bortsett från att dag 1 innehåller en promenad mellan 06:00 och 07:30 och dag 2 innehåller en lika energiförbrukande promenad mellan 20:00 och 21:30 kommer kaloribalansen under båda dagarna vara identiska.

Som sagt, en viss person kanske känner att det är den perfekta starten på dagen samtidigt som jag tycker det är helt vidrigt. Även promenader alltså, att träna på morgonen är ÄNNU mer uteslutet för mig.:D

Haeffner
2007-12-19, 20:28
Jag greppar det här med att en vikt nedgång är beroende av ett kaloriminus på samma sätt som det krävs ett kaloriplus för att gå upp i vikt. Det är enkel matematik.

Vad jag däremot känner mig lite små skeptisk eller kanske snarare förvånad över (Med tanke på vad alla "gurus" här säger) är att det inte spelar någon roll för fettförbränningen hur man tränar eller äter bara underskopttet är det samma, att man får samma resultat.

Vet inte men är det bara jag som tror att en person som stiger upp slänger i sig lite EAA, går en 1h morgonpromenad/dag, äter näringsrik mat med jämna mellanrum och har bra näringstiming, kort sagt ett nästan pedantiskt upplägg runt kost och träning. Att denna person får samma fettförbrännande resultat som en snubbe som sitter vid TVn hela dagen, dricker lite cola och slänger i sig en enda rejäl måltid/dag innehållande mest skräp (pizza, chips osv) förutsatt att kaloriminuset är detsamma i dagens slut.

Detta förutsätter också att både person 1 och 2 har exakt samma förutsättningar vad gäller kroppsammansättning, att de ligger på exakt samma kaloriminus/dag och att båda är tillräckligt motiverade att köra vidare på sina respektive dieter trots att det tar emot. Styrketräning bedrivs även på samma sätt.
Visst fan måste resultaten skilja mellan dessa två?

Eddie Vedder
2007-12-19, 20:38
Vet inte men är det bara jag som tror att en person som stiger upp slänger i sig lite EAA, går en 1h morgonpromenad/dag, äter näringsrik mat med jämna mellanrum och har bra näringstiming, kort sagt ett nästan pedantiskt upplägg runt kost och träning. Att denna person får samma fettförbrännande resultat som en snubbe som sitter vid TVn hela dagen, dricker lite cola och slänger i sig en enda rejäl måltid/dag innehållande mest skräp (pizza, chips osv) förutsatt att kaloriminuset är detsamma i dagens slut.

Det där är extremexempel du tar upp. Klart en bättre kosthållning och träning kommer ge bättre hälsa och således bättre resultat o.s.v. En helt bedrövlig kosthållning och inaktivitet är värdelöst.

Ingen har påstått något annat.

Det är skillnad på att jämföra två extremiteter som du gör nu, jämfört med att jämföra två likadana upplägg men med promenader vid olika tidpunkter. DET är oväsentligt.

Hur man åstadkommer sitt underskott är faktiskt av sekundär betydelse, kaloribalansen är primärt. Men sedan finns ju alla hälsomässiga parametetrar i ett längre perspektiv givetvis.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2654538&postcount=133

Jonny_88
2007-12-19, 21:16
Nej det har inte kommit något nytt..
Det var inte morgonpromenade eller kaloribalansen i sig jag var intresserad av. Utan av hur en aktivitet före respektive efter frukost påverkade glykogenförråden till träning senare under samma dag. Just för att mindre kolhydrater förbrukas under en morgonpromenad innan frukost jämfört med efter. För att användningen av kolhydrater som energikälla därefter är högre för variant ett jämfört med variant två.

Haeffner
2007-12-19, 22:08
Det där är extremexempel du tar upp. Klart en bättre kosthållning och träning kommer ge bättre hälsa och således bättre resultat o.s.v. En helt bedrövlig kosthållning och inaktivitet är värdelöst.

Ingen har påstått något annat.

Det är skillnad på att jämföra två extremiteter som du gör nu, jämfört med att jämföra två likadana upplägg men med promenader vid olika tidpunkter. DET är oväsentligt.

Hur man åstadkommer sitt underskott är faktiskt av sekundär betydelse, kaloribalansen är primärt. Men sedan finns ju alla hälsomässiga parametetrar i ett längre perspektiv givetvis.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2654538&postcount=133

Förstår givetvis att alt.2 kommer få en att må som kiss och att få brist av alla möjliga vityaminer, mineraler och spårämnen och att det därav är omöjligt att leva på en sån diet med någolunda resultat.

Men det jag egentligen undrade var om fettförbränningen och viktminskningen kommer vara densamma förutsatt givetvis samma kcal-intag totalt.

JohnRick
2007-12-19, 22:55
Det är skillnad på att jämföra två extremiteter som du gör nu...

"Extremiteter" - det var lite kul...hehe...:D

Eddie Vedder
2007-12-20, 07:18
Men det jag egentligen undrade var om fettförbränningen och viktminskningen kommer vara densamma förutsatt givetvis samma kcal-intag totalt.

Om en person håller ett bra proteinintag kombinerat med tung styrketräning och klockren näringstiming runt träning så lär ju den få ett bättre resultat än den som ligger framför TV:n och bara underäter eftersom den första personen antagligen kommer spara muskelmassa.

En gissning. Men då är det som sagt två så extremt olika förutsättningar att det blir rätt så ointressant tycker jag.