handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott Onödigt?


Vin
2007-12-18, 11:24
Hej,

Är 18 år, 180 lång och väger 98kg, jag gick upp 8kg när jag började träna på gym, men inte i fett. Ni kan observera att jag var riktigt otränad innan det och bänkade 40kg idag bänkar jag 70+ så det är ett ganska bra exempel på att jag ökat ganska mycket i styrka och även muselmassa. Så jag är lite halvfet. Jag tränar på gym för att det är roligt, socialt och ett trevligt sätt att hålla igång kroppen på. Sen vill man väl börja bli av med lite fett på kroppen men har inte kommit till fettförbränningsstadiet ännu, ska börja löpa snart.

Jag tränar iaf på gym och kör enbart med whey80 som kosttillskott. Jag tar 1 shake efter träningen och följer doseringen så jag överkonsumerar inte (vet inte om det ens går med protein). Men det jobbiga är att morsan gnäller som fan på att kosttillskott är onödigt. Hon påstår att man bara blir fet av whey80 samt att det räcker med vanlig mat enbart.

Nåja, jag har inte brytt mig vad hon har sagt, för att jag alltid vetat att hon inte vet vad hon pratar om. Men så var min Farsa på en föreläsning angående dopning, träning osv. Där hade föreläsaren sagt att det är helt onödigt att det bara är skit att ta proteindrinkar efter träningen, att det bara sätter sig på buken.

Vad jag har uppfattat så hjälper whey80 till och ökar fettförbränningen + hjälper till och återhämtar kroppen bättre.

Men varför jag gör denna tråd är för att jag skulle vilja ha lite bra argument varför det är bra med Whey80 efter träningen så kan jag kan få tyst på morsan.

Exhale_
2007-12-18, 11:47
Hej,

Är 18 år, 180 lång och väger 98kg, jag gick upp 8kg när jag började träna på gym, men inte i fett. Ni kan observera att jag var riktigt otränad innan det och bänkade 40kg idag bänkar jag 70+ så det är ett ganska bra exempel på att jag ökat ganska mycket i styrka och även muselmassa. Så jag är lite halvfet. Jag tränar på gym för att det är roligt, socialt och ett trevligt sätt att hålla igång kroppen på. Sen vill man väl börja bli av med lite fett på kroppen men har inte kommit till fettförbränningsstadiet ännu, ska börja löpa snart.

Mest troligt fett och muskler!


Jag tränar iaf på gym och kör enbart med whey80 som kosttillskott. Jag tar 1 shake efter träningen och följer doseringen så jag överkonsumerar inte (vet inte om det ens går med protein). Men det jobbiga är att morsan gnäller som fan på att kosttillskott är onödigt. Hon påstår att man bara blir fet av whey80 samt att det räcker med vanlig mat enbart.

Man blir inte fet av Whey-80 lika lite som man blir fet av vanlig mat så länge energi in = energi ut.


Nåja, jag har inte brytt mig vad hon har sagt, för att jag alltid vetat att hon inte vet vad hon pratar om. Men så var min Farsa på en föreläsning angående dopning, träning osv. Där hade föreläsaren sagt att det är helt onödigt att det bara är skit att ta proteindrinkar efter träningen, att det bara sätter sig på buken.

Bullshit.

Vad jag har uppfattat så hjälper whey80 till och ökar fettförbränningen + hjälper till och återhämtar kroppen bättre.

Men varför jag gör denna tråd är för att jag skulle vilja ha lite bra argument varför det är bra med Whey80 efter träningen så kan jag kan få tyst på morsan.


Bullshit, Whey80 ökar inte fettförbränningen och hjälper inte till något extra med återhämtningen av kroppen om man jämför med vanlig mat. Whey80 tillför protein till din kropp vilket är bra efter styrketräning, men ännu viktigare inför ett styrketräningspass.

Argument för att få tyst på morsan kan vara: "Whey80 är en beståndsdel utav vanlig mjölk, skillnaden är att mitt pulver endast består av vassle vilket är en snabbare form än det protein som finns i mjölk. Visst funkar det med vanlig mat också, men jag får lite bättre effekt av att inta snabba proteiner innan och efter träningen. Sen är det mycket lättare att ta en shake istället för att ställa mig och kocka ihop en massa mat som ska innehålla en massa protein. Nu tar jag en shake och äter vad jag vill sen efter träningen. Därför käkar jag mitt proteinpulver!"

C.E.J.
2007-12-18, 19:09
Din mamma kommer inte gilla att du äter vassle no matter what you tell her.

Pepz
2007-12-18, 19:17
Föräldrar är som de är och de vill bara ditt bästa

å andra sidan så gör det ingen skillnad på dina resultat om du dricker en liter mjölk efter träningen istället för ditt protein. gäller bara att man förstår det själv och inte tror på vad det står på kostillskottsburken.
I det här fallet har du ju faktiskt gått på det som tillverkaren skriver utan att ta reda på hur det verkligen är-.

Kostillskott onödigt är fel att säga
kostillskott ej nödvändigt är ett bättre uttryck

Wilden
2007-12-19, 23:56
Blir less då jag läser om alla propagerande föräldrar som vill trycka ner proteintillskott oavsett om det skulle varit bara mjöl i påsen. Har på sistånde läst en hel del om just föräldrar som påstått att kosttillskott är både farligt, onödigt, placebo etc.

Så en dag i veckan då jag satt i köket och åt med min moder frågade jag henne rakt på sak "Varför gnäller inte du på mitt bruk av kosttillskott?". Svaret jag fick löd: "Din bror använder ju såntdär proteinpulver och säger att det är bra". Han väger förövrigt 100kg fördelat på ca 180 cm och han är hård. Slutsatsen jag drog av detta är att föräldrar behöver bara en pålitlig källa för att tro på vad fasen som hälst. Kliver Ronnie coleman innanför min dörr och påstår att man blir lika grov som honom av att isbergssallad och russin så sväljer nog fan morsan det.

Pez
2007-12-20, 00:18
Kliver Ronnie coleman innanför min dörr och påstår att man blir lika grov som honom av att isbergssallad och russin så sväljer nog fan morsan det.

Skulle så vara så tror jag snarare att den typiska tonårsföräldern ser till att kasta ut all isbergssallad och russin ur huset samt totalförbjuder sin avkomma att inmundiga nämnda livsmedel.
Du förstår - dina föräldrar tror generellt att dom har bättre koll än du själv har på vad du vill, vad som är bra för dig och även då vad som inte är bra för dig. Att ens barn ser ut som/vill se ut som Coleman är gissningsvis en sådan där grej man kan anta kommer ogillas. :)

De allra flesta föräldrar som reagerar negativt mot kosttillskott har rätt i sak - det är inte nödvändigt med kosttillskott för en växande tonåring.
Kosttillskott kan förenkla tillvaron, ge extra skjuts i träningen etc - men det är näppeligen nödvändigt.. nu tror jag att de allra flesta negativa tankar runt just kosttillskott är brist på kunskap och/eller tillit till konceptet såväl som producenter. Det är inte "normalt" alltså är det "konstigt" och därmed "ej önskvärt". Typ.

De val en typisk tonåring står inför är mer eller mindre "acceptera", "utbilda" eller "skrik i vanmakt och gör saken större än den är". :thumbup: