handdator

Visa fullständig version : Det här med mat och kostnad....


Ronja
2007-12-18, 10:35
Hej hallå! Jag har kollat runt i lite gamla trådar om hur mkt ni här på kolo lägger ut på mat. Har fört kassabok nu i några månader och hamnar om och om igen på omkring 3000-4000kr / per månad i mat(utan näringsdrycker) Räknar då med allt ätbart/drickbart.
Nu senaste månaden hamnade summan på 3446:-
Förra månaden 3440:-

Äter minst 500g frukt o grönt/dag
Till lunch o middag antingen 150g kyckling/räkor/tonfisk eller
200g vit fisk eller
125g fet fisk
Till det äter jag oftast 40g (torrvikt) linser/ bulgur/dinkelris/ quinoa mm
eller omkring 100g kokta bönor

Äter mkt avocado(säkert en pengabov eftersom mer än hälften man köper ej är goda) oliver mm
Är laktosintollerant så mjölken är ju något dyrare + yoghurten.

Är det en väldigt onormal kostnad? vad kan ja göra för fel? Måste ju gå att äta bra nyttig mat utan att ruineras.

Nån som vet vad normen är om man ligger på ett kaloriintag på omkring 2000-2500kcal? ( en proteinrik kost alltså, ej ur gamla skolan:) )

Ä

Tabbe
2007-12-18, 10:40
Skulle absolut tro att det är mjölken och avocadon.

Låglaktosmjölk är ju dubbelt så dyr och avocado är absolut inte billigt.
men runt 2-3000 borde va rimligt för en person även billigare om man har tex havregryn och potatis som kolhydratkällor.

Exhale_
2007-12-18, 10:41
Jag ligger inom det kcalområdet och jag spenderar sällan mer än 2000 kr i månaden på mat.

Mina basvaror är dock riktigt billiga (mjöl, havregryn, potatis, musli, spaghetti, quinoa, torsk, frysta grönsaksblandningar, morötter, kålrot osv) samtidigt som jag storhandlar en gång i veckan. Då väljer jag även att handla på de butiker som har bra erbjudande på de lite dyrare varorna, som t ex kyckling och kött. Det jag lägger mycket pengar

Så med lite planering och en stor frys ska du ju kunna komma långt under dina nuvarande kostnader. Det som drar iväg mina matkostnader är alla förpackningar bär jag köper men det kan jag leva med.

Ironwoman
2007-12-18, 10:45
Jag handlar på ICA för runt 2500 / månad och då ingår ju lite mer än enbart mat, vilket borde jämna ut sig på de få gånger jag äter ute (pga tjänsteresor). Köper det jag vill utan att bry mig så mycket av vad det kostar. Snittar runt 3000 kcal/dag. Äter närmare 1 kg frukt + grönsaker /dag

bollio
2007-12-18, 12:00
Jag har en matkostnad på 1100-1300. Rätt så lite tycker jag, med tanke på att jag för det mesta köper mat av animaliskt ursprung, och handlar all mat på en mindre butik.

Tränar 4 ggr veckan. Man. 75kg.

Eddie Vedder
2007-12-18, 13:34
( en proteinrik kost alltså, ej ur gamla skolan:) )

Vad betyder det där?

L-Sami
2007-12-18, 14:36
Äter ca 3000kcal per dag och det kostar ca 2000kr per månad. Energifördelningen ser ut följande, 50% kolhydrater, 25% fett och 25% protein.

z_bumbi
2007-12-18, 15:22
Äter minst 500g frukt o grönt/dag
Till lunch o middag antingen 150g kyckling/räkor/tonfisk eller
200g vit fisk eller
125g fet fisk
Till det äter jag oftast 40g (torrvikt) linser/ bulgur/dinkelris/ quinoa mm
eller omkring 100g kokta bönor

Äter mkt avocado(säkert en pengabov eftersom mer än hälften man köper ej är goda) oliver mm
Är laktosintollerant så mjölken är ju något dyrare + yoghurten.

500 g frukt och grönt, 10 kr

300 g kyckling 20 kr

100 g kokta bönor 1-2 kr

1 l mjölk 16 kr (laktosfri)

0,5 l yoghurt 8 kr

ca 1400 kr/månad

Ronja
2007-12-18, 16:13
Vad betyder det där?
Hehe:D så som näringsrekommendationerna var förr från dietisterna med endast 10E%protein och typ över 55E% kolhydrater

Ronja
2007-12-18, 16:22
500 g frukt och grönt, 10 kr

300 g kyckling 20 kr

100 g kokta bönor 1-2 kr

1 l mjölk 16 kr (laktosfri)

0,5 l yoghurt 8 kr

ca 1400 kr/månad
Rättning:

500 g frukt och grönt, 10 kr = Hur? ej möjligt(1banan kostar ca 4kr bara den, melon 20kr/kg(med skal dessutom) mm

300 g kyckling 20 kr - Hm köper euroshopper färsk 79kr/kg(en del går ju till spillo vid "ansningen" innan tillagningen

100 g kokta bönor 1-2 kr - låter lite men köper 1 burk zeta för ca 10:-

1 l mjölk 16 kr (laktosfri) - den jag köper kostar ca: 18:-

0,5 l yoghurt 8 kr - kostar ca:17 kr(laktoslåg valio)

Tack iaf! :)

Ronja
2007-12-18, 16:24
Jag har en matkostnad på 1100-1300. Rätt så lite tycker jag, med tanke på att jag för det mesta köper mat av animaliskt ursprung, och handlar all mat på en mindre butik.

Tränar 4 ggr veckan. Man. 75kg.

Vad i hela friden lever du på? andra medmänniskor?

agazza
2007-12-18, 16:32
Det var otroligt mycket pengar. Jag och min rumskamrat får bidrag på 2580kr var per månad.
2580*2= 5160
minus hyra
5160-3900= 1260
minus bredband
1260-319= 941
minus el
941- (~170)= 771
delat på 2
771/2= 385,5
minus bensin
385,5 - 100kr veckan= 285,5


285,5 i månaden har vi att köpa mat för var, och det går hur bra som helst, men vi äter en ytterst ensidig kost också.

20 pack ägg= 20 kr
falukorv ring=20kr
smör=10kr
kaviar=20kr
passerade tomater=10kr
mjölk=7kr
creme fraishe(?)=12kr
ris=20kr

äggmackor med oboy
och korvstroganoff med ris lever vi på, och vi mår bra. Men vi har säkert brist på något.

Jag ville bara visa att mat behöver verkligen inte va dyrt, det beror på vad man nöjer sig med. 3000kr i månaden så hade jag ätit fläskfile varje dag.

Vi äter ungefär 3000kcal var per dag

z_bumbi
2007-12-18, 16:42
Rättning:

500 g frukt och grönt, 10 kr = Hur? ej möjligt(1banan kostar ca 4kr bara den, melon 20kr/kg(med skal dessutom) mm

300 g kyckling 20 kr - Hm köper euroshopper färsk 79kr/kg(en del går ju till spillo vid "ansningen" innan tillagningen

100 g kokta bönor 1-2 kr - låter lite men köper 1 burk zeta för ca 10:-

1 l mjölk 16 kr (laktosfri) - den jag köper kostar ca: 18:-

0,5 l yoghurt 8 kr - kostar ca:17 kr(laktoslåg valio)

Tack iaf! :)

Frysta grönsaker kostar 10-15 kr/kg, 1 kg äpplen kostar ibland 10 kr, rotfrukter är billigt under hösten (3 kr/kg) osv.

Färsk kyckling är nästan alltid dyrare än fryst.

1 kg torkad bönor kostar ca 15 kr.

Är mjölken dyr så drick mindre mjölk, iofs dricker man en liter mjölk per dag som i mitt exempel så behöver inte få i sig några andra mejeriprodukter.

Eddie Vedder
2007-12-18, 17:57
Hehe:D så som näringsrekommendationerna var förr från dietisterna med endast 10E%protein och typ över 55E% kolhydrater

Öka på kanske 10% på proteinet och ligg på samma kolhydrat% så har du en väldigt bra fördelning tycker jag, åtminstone bättre än den du har idag.

Martin Löwgren
2007-12-18, 18:27
Jag ligger runt 4500-5000 kcal. Handlar allt på citygross i bromma. Blir cirka 4000-5000kr per månad.

jwzrd
2007-12-18, 18:33
Du måste ha glömt 2 kg godis om dagen eller något annat för det där är ungefär vad jag och min sambo äter för per månad och då är jag på donken och äter några gånger. Jag ligger på typ 5500kcal om dagen och min sambo kanske 1500. Det finns helt enkelt inte en chans i helvete att din kost kostar så mycket om du äter som du påstår.

Scratch89
2007-12-18, 18:35
Du måste ha glömt 2 kg godis om dagen eller något annat för det där är ungefär vad jag och min sambo äter för per månad och då är jag på donken och äter några gånger. Jag ligger på typ 5500kcal om dagen och min sambo kanske 1500. Det finns helt enkelt inte en chans i helvete att din kost kostar så mycket om du äter som du påstår.

Ungefär vad jag tänkte. Mitt matkonto hamnar på runt 1500, kanske lite mer om jag var hemma väldigt mycket den månaden eller om jag hade besök. Någon krona extra för godis och tobak, när det avnjutes.

Martin Löwgren
2007-12-18, 18:54
Du måste ha glömt 2 kg godis om dagen eller något annat för det där är ungefär vad jag och min sambo äter för per månad och då är jag på donken och äter några gånger. Jag ligger på typ 5500kcal om dagen och min sambo kanske 1500. Det finns helt enkelt inte en chans i helvete att din kost kostar så mycket om du äter som du påstår.

Bara undrar om du syftade du på mig och mina 5000kcal eller trådskaparens :confused: då du skrev direkt efter mitt inlägg.

bollio
2007-12-18, 20:07
Vad i hela friden lever du på? andra medmänniskor?

Jag har räknat en hel del på det där matkostnad och har på så vis kunnat skära ned på mina utgifter. Min filosofi är att köpa mat som ger mig mest kalorier per krona spenderad. Grädde t.ex. kan tyckas dyrt men ger ca 3x370 kalorier för 7-9 kr vad det nu kan kosta. Mjölk köper jag bara i 3l förpackningar 3% fett, blir mest mat för pengarna på så vis. Kött brukar jag inte lyxa på så mycket utan det blir mest köttfärs och billigare delar från djuret. Fläskkött (billigt) när jag kan hitta det i en E250 fri form (inte alltid) blir det också. En eller ett par gånger per vecka kan jag lyxa till det med filé (100+ kr/kg som bekant) eller lax. Så fort jag ser ett extrapris så slår jag till och köper flera kilon, på så vis kan jag köpa kött för 40-50 kr/kg regelbundet. Jag fryser alltså ned mycket mat och inte bara kött utan andra livsmedel också.

Min absoluta basvara är dock ägg. Ägg är billigt och mycket näringsriktigt. Köper i största förpackningen och kan på så vis få bästa priset. Ett annat billigt och bra livsmedel är bönor. Pasta, ris och potatis också, även om jag inte äter så mycket av det.

Äta ute gör jag väldigt sällan. Att äta ute ofta är antagligen största anledningen till höga maträkningar. Lagar istället två portioner till middag dagen innan så jag kan ta med mig en portion till lunch dagen efter. Ibland blir det t.o.m. att jag lagar mat för 4+ personer, fryser in det och sen äter jag av det flera dagar.

Det var väl vad jag kunde komma på just nu.

Ronja
2007-12-18, 20:29
Öka på kanske 10% på proteinet och ligg på samma kolhydrat% så har du en väldigt bra fördelning tycker jag, åtminstone bättre än den du har idag.

Kan stämma, är väldigt förvirrad över det här med kolhydratintaget om ja ska va ärlig, alla säger olika. En del säger högst 40E% och andra att man kan ha upp mot 70E% om man tränar väldigt mkt.:confused:

Ronja
2007-12-18, 20:31
Jag ligger runt 4500-5000 kcal. Handlar allt på citygross i bromma. Blir cirka 4000-5000kr per månad.

Äter du typ samma saker som ja när du lyckas komma upp i de summorna?eller va äter du?

bollio
2007-12-18, 20:34
Kan stämma, är väldigt förvirrad över det här med kolhydratintaget om ja ska va ärlig, alla säger olika. En del säger högst 40E% och andra att man kan ha upp mot 70E% om man tränar väldigt mkt.:confused:

Ja, det är väl den eviga diskussionen, tyvärr :(

agazza
2007-12-18, 20:37
Ja, det är väl den eviga diskussionen, tyvärr :(

Bollio?*whistle*


Är det inte så att det skiljer så mycket eftersom alla inte tränar lika dant?

Eddie Vedder
2007-12-18, 20:39
Kan stämma, är väldigt förvirrad över det här med kolhydratintaget om ja ska va ärlig, alla säger olika. En del säger högst 40E% och andra att man kan ha upp mot 70E% om man tränar väldigt mkt.:confused:

Vilka är "alla"? Jag tycker det råder ganska tydlig konsensus över att en tränande individ bör hålla ett kolhydratintag runt hälften av ens energiintag.

Om det sedan är något man trivs med själv är ju en annan sak, om inte ska man såklart äta på ett annat sätt.
Men aldrig har jag någonsin läst från någon (enlig mig) pålitlig källa där ett jättehögt proteinintag och ett lågt kolhydratintag ger något av värde i längden.


För dig som tydligen vill sänka dina matkostnader och påstår att du vill upp i vikt ser jag ingen som helst anledning till att hålla igen på kolhydrater och äta så mycket köttprodukter. Du säger att du vill upp i vikt, att du har svårt med tillräckligt högt energiintag utan dina näringsdrycker men ändå äter du en kost som man kan tro är direkt tagen ur textboken för hur man äter så mättande som möjligt.

Ryska_raketen
2007-12-18, 20:42
Jag ligger runt 4500-5000 kcal. Handlar allt på willys ocg Ica maxi/kvantum. Blir cirka 4000-5000kr per månad.

+1, lol!

Ronja
2007-12-18, 20:52
Vilka är "alla"? Jag tycker det råder ganska tydlig konsensus över att en tränande individ bör hålla ett kolhydratintag runt hälften av ens energiintag.

Om det sedan är något man trivs med själv är ju en annan sak, om inte ska man såklart äta på ett annat sätt.
Men aldrig har jag någonsin läst från någon (enlig mig) pålitlig källa där ett jättehögt proteinintag och ett lågt kolhydratintag ger något av värde i längden.


För dig som tydligen vill sänka dina matkostnader och påstår att du vill upp i vikt ser jag ingen som helst anledning till att hålla igen på kolhydrater och äta så mycket köttprodukter. Du säger att du vill upp i vikt, att du har svårt med tillräckligt högt energiintag utan dina näringsdrycker men ändå äter du en kost som man kan tro är direkt tagen ur textboken för hur man äter så mättande som möjligt.

Du har säkert helt rätt för nånstans bak i mitt huvud så klingar det mkt trovärdigt:) Blir att höja kolhydrater och fett framöver *flex*

bollio
2007-12-18, 21:20
För dig som tydligen vill sänka dina matkostnader och påstår att du vill upp i vikt ser jag ingen som helst anledning till att hålla igen på kolhydrater och äta så mycket köttprodukter. Du säger att du vill upp i vikt, att du har svårt med tillräckligt högt energiintag utan dina näringsdrycker men ändå äter du en kost som man kan tro är direkt tagen ur textboken för hur man äter så mättande som möjligt.

Jag är bevis på att man kan äta mycket animaliskt och ändå ha låga matkostnader. Det där om mättnad är huvudet på spiken dock.

Problemet jag har med den här mathållningen är att jag har svårt att få i mig nog med energi. Jag har en målvikt på 77-80kg muskler men det känns svårt att trycka i mig nog med energi. Får antagligen göra några modifikationer på min diet.

jaaaaag
2007-12-18, 22:24
4000/månad minst. Jag handlar jätteidiotiskt.

jwzrd
2007-12-18, 22:30
Bara undrar om du syftade du på mig och mina 5000kcal eller trådskaparens :confused: då du skrev direkt efter mitt inlägg.

Nej verkligen inte.

Fredrik_S
2007-12-19, 00:11
Förstår inte hur man kan komma under 100 kronor per dag, eller 50 kronor som vissa säger här.

Om jag är billig

Frukost 20 kronor
Lunch 40 kronro
Middag 40 kronor
Kosttilskot 15 kronor

115*30= 3450 i månaden

Om jag är obillig/normaldag

Frukost 25 kr
Lunch 65 kr
Middag 65 kr
Kosttilskott 25 kr
180*30=5400

z_bumbi
2007-12-19, 06:32
Förstår inte hur man kan komma under 100 kronor per dag, eller 50 kronor som vissa säger här.

Om jag är billig

Frukost 20 kronor
Lunch 40 kronro
Middag 40 kronor
Kosttilskot 15 kronor

115*30= 3450 i månaden

Om jag är obillig/normaldag

Frukost 25 kr
Lunch 65 kr
Middag 65 kr
Kosttilskott 25 kr
180*30=5400

Du äter inte så billigt som du tycker.

Ronja
2007-12-19, 07:28
4000/månad minst. Jag handlar jätteidiotiskt.

Oki :) vad har du för energibehov då?

Ronja
2007-12-19, 07:32
Men om man inte äter rött kött eller mindre smakliga delar av djur, som många med en billig matpenning verkar göra, hur gör man då? omöjligt eller nån som klarar äta trevlig mat utan jättekostnader?

z_bumbi
2007-12-19, 07:49
Från en annan tråd

Ca 34 % protein i sojabönor. Ett kilo kostar ca 20-25 kr.

4 öre per gram protein plus att man får nog med kolhydrater och fibrer för en bra måltid på köpet.

Är man "fattig" student så ser jag det som ett utmärkt livsmedel att skapa en grund med, jag skulle aldrig klara av att leva helt vegetariskt men har man inga pengar så..

Jag har hittat sojabönor för 15 kr/kg och de flesta andra bönorna ligger på samma prisnivå, en gryta med kött, bönor och grönsaker blir både gått och nyttigt. Ris, pasta, bröd eller potatis till.

Oskar123
2007-12-19, 08:15
vårat matkonto brukar ligga på 7000-8000kr.. trodde det var normalt..

pia
2007-12-19, 08:29
Mina matkostnader ligger på minst 3000 kr i månaden och då har jag inte räknat med alla kosttillskott. Det springer iväg om man äter mycket grönsaker och frukt framför allt när grönsakerna ligger mellan 30-40 kr/kg. Jag vill äta det jag känner för och tycker är gott så jag vill inte snåla med pengar på mat. Jag försöker ändå handla ekonomiskt men det är omöjligt när man äter mycket råa grönsaker och en hel del protein. Jag är lite kräsen när det gäller mat. Jag äter runt 3000 kcal per dag.

Eddie Vedder
2007-12-19, 08:52
omöjligt eller nån som klarar äta trevlig mat utan jättekostnader?

Alltså, sånt här får du ju definirea lite. Vad är "trevlig mat"? Det är svårt att förstå vad du menar ibland eftersom du verkar ha en så himla snedvriden syn på kosten oftast.

Jag lever billigt. Här är basvarorna:

*Havregryn
*Naturell yoghurt, antingen lättyoghurt eller standardyoghurt.
*Ägg
*Vitkål
*Broccoli
*Morötter
*Tonfisk
*Makrill i tomatsås
*Baljväxter, sojabönor mest men även black-eyed bönor, gula ärter, vita bönor och röda linser äts en del.
-Rågflingor
-Lättfil
-Potatis
-Rapsolja
-Linfröolja
-Majonnäs
-Fullkornspasta

* = Absolut vanligaste och - = Andra basvaror.

lillam1
2007-12-19, 08:55
2500kr jag äter 4500-5500kcal om dan 2svullodagar i veckan dom kostar

Exhale_
2007-12-19, 10:08
Jag räknade just ut att min frukost kostar i snitt 6,50 kronor vilket är ju inte alltför mycket pengar. Den bestod utav Havregrynsgröt med Glass, morötter och prottedrink. Smarra!

Sen råkade jag trycka bort fönstret så uträkningen får ni inte se :D

En typisk påkostad lunch för min del kostar

Kokosmjölk ca 10 kr
1 kycklingfilé 200 gram (1kg = 50 kr) = 10 kr
2 stora potatisar = 4 kr
Kryddor

Alltså 24 kr för en indisk Massaman Curry Soppa.

Ronja
2007-12-19, 10:17
Mina matkostnader ligger på minst 3000 kr i månaden och då har jag inte räknat med alla kosttillskott. Det springer iväg om man äter mycket grönsaker och frukt framför allt när grönsakerna ligger mellan 30-40 kr/kg. Jag vill äta det jag känner för och tycker är gott så jag vill inte snåla med pengar på mat. Jag försöker ändå handla ekonomiskt men det är omöjligt när man äter mycket råa grönsaker och en hel del protein. Jag är lite kräsen när det gäller mat. Jag äter runt 3000 kcal per dag.

Det du skriver stämmer bra in på mig :) äter också mkt råa grönsaker och vill veta vad jag stoppar i mig. Köper inte så mkt av konstiga märken osv .. antar att man får punga ut då kanske.....men förhoppningsvis visar det sig på ens hälsa ;)

Ronja
2007-12-19, 10:22
Alltså, sånt här får du ju definirea lite. Vad är "trevlig mat"? Det är svårt att förstå vad du menar ibland eftersom du verkar ha en så himla snedvriden syn på kosten oftast.

Jag lever billigt. Här är basvarorna:

*Havregryn
*Naturell yoghurt, antingen lättyoghurt eller standardyoghurt.
*Ägg
*Vitkål
*Broccoli
*Morötter
*Tonfisk
*Makrill i tomatsås
*Baljväxter, sojabönor mest men även black-eyed bönor, gula ärter, vita bönor och röda linser äts en del.
-Rågflingor
-Lättfil
-Potatis
-Rapsolja
-Linfröolja
-Majonnäs
-Fullkornspasta

* = Absolut vanligaste och - = Andra basvaror.

Dina basvaror låter kanon allihopa! det ja menar med otrevlig mat(ur min SKEVA :Virro synvinkel)är halvfabrikat eller varor med tillsatser av olika slag och kött med senor/ben/svål mm.

Jag tycker vi har nästan lika basförråd, förutom att jag nästan aldrig äter potatis.

Eddie Vedder
2007-12-19, 10:27
det ja menar med otrevlig mat(ur min SKEVA :Virro synvinkel)är halvfabrikat eller varor med tillsatser av olika slag och kött med senor/ben/svål mm.


Ja och det skulle jag generellt sett kalla ganska dyr mat. Visst, ett paket fiskpinnar kanske inte kostar så mycket men så får man ju inte särskilt mycket för pengarna jämfört med makrill eller torsk heller (vilka är billiga och nyttiga).

Mycket handlar om hur kräsen man är med märken o.s.v. Måste det vara ekologiskt kostar det mer såklart, duger bara Barillas pasta men inte Euroshoppers blir det också mycket dyrare.
Jag skulle kunna vara Euroshoppers "spokesperson".:D

Exhale_
2007-12-19, 10:29
Mycket handlar om hur kräsen man är med märken o.s.v. Måste det vara ekologiskt kostar det mer såklart, duger bara Barillas pasta men inte Euroshoppers blir det också mycket dyrare.
Jag skulle kunna vara Euroshoppers "spokesperson".:D

Euroshopper FTW! :D Blir en hel del från det sortimentet, gillar ju främst deras frysta Hallon!

Eddie Vedder
2007-12-19, 10:32
Euroshopper FTW! :D Blir en hel del från det sortimentet, gillar ju främst deras frysta Hallon!

Euroshoppers tonfisk är mer eller mindre standardfrukost för mig. Tveksamt om en katt skulle gå med på att äta det ens.:D

Exhale_
2007-12-19, 10:33
Euroshoppers tonfisk är mer eller mindre standardfrukost för mig. Tveksamt om en katt skulle gå med på att äta det ens.:D

Dem är ju så kräsna :Virro

Ronja
2007-12-19, 10:35
Äter iaf två saker vet jag från euroshopper och det är färsk kycklingfile(lite seg men går i :) ) och så hallonen som ni också skrev! De är kanon ibland o ibland helt utan smak ...

machine gun
2007-12-19, 10:37
förutom att jag nästan aldrig äter potatis.

Börja ät potatis, så kommer du sänka dina matkostnader. Potatis är världens grymmaste baslivsmedel! Superbilligt, närproducerat, mättar bra, har nästan oändliga variationsmöjligheter och är jättenyttigt.

Potatis, baljväxter, nån säsonganpassad grönsak (just nu: vitkål, morötter) och nån fettkälla, t.ex. rapsolja, så klarar man sig länge.

Angående märke på pasta osv, så tycker jag inte att det gör så stor skillnad. Jag köper alltid Barillas pasta för att den är godare. 1 kg spagetti kostar då ca 10 kr, mot kanske 5 kr för Euroshopper, men å andra sidan är den tusen ggr godare. Sen så kanske jag gör av med... tja.. 1-2 kg pasta på en månad och då snackar vi 5-10 kr skillnad per månad eller 60-120 kr per år. Inte mkt att orda om tycker jag :)

machine gun
2007-12-19, 10:38
Euroshoppers tonfisk är mer eller mindre standardfrukost för mig. Tveksamt om en katt skulle gå med på att äta det ens.:D

Blir det inte väldigt mkt tungmetaller om man äter tonfisk varje dag?

Eddie Vedder
2007-12-19, 10:39
Angående märke på pasta osv, så tycker jag inte att det gör så stor skillnad. Jag köper alltid Barillas pasta för att den är godare. 1 kg spagetti kostar då ca 10 kr, mot kanske 5 kr för Euroshopper, men å andra sidan är den tusen ggr godare. Sen så kanske jag gör av med... tja.. 1-2 kg pasta på en månad och då snackar vi 5-10 kr skillnad per månad eller 60-120 kr per år. Inte mkt att orda om tycker jag :)

Min poäng var billiga märken kontra dyrare märken, förlåt om jag valde "fel" produkt som exempel.:Virro

Blir det inte väldigt mkt tungmetaller om man äter tonfisk varje dag?

Blir det säkert, men det är inte varje dag riktigt. På sistone har det blivit oftare. Annars varierar jag frukostfisken.

Fredrik_S
2007-12-19, 13:14
Äter iaf två saker vet jag från euroshopper och det är färsk kycklingfile(lite seg men går i :) ) och så hallonen som ni också skrev! De är kanon ibland o ibland helt utan smak ...

Inte är den seg inte? Det måste ha med tillagningen att göra.
Den är ju mörad rejält(20% saltlake) till skilnad från kronfågel som inte har någon tillsatt saltlake. Där kan man snacka seg kyckling. 13% är max tillåtna gräns för tillsatt vätska(saltlake) för svensk fågels medlemmar f.ö.

lectris
2007-12-19, 13:41
är du ensam på den kostnaden?? i så fall är 3500 spänn väldigt mycket. äter du ute varje dag på jobbet och räknar in det i kostnaden också eller? ;)

jag lägger mellan 2500-3000kr på mat i månaden, och då är vi två personer (och en katt..) som äter hemma.

machine gun
2007-12-19, 13:54
Min poäng var billiga märken kontra dyrare märken, förlåt om jag valde "fel" produkt som exempel.:Virro

Jag förstod det. Jag ville bara poängtera att man inte nödvändigtvis måste ta det billigaste om det ändå gäller en relativt billig produkt. Största vinsten görs ju egentligen genom att byta ut lite basvaror, t.ex. dyra varor som quinoa eller dinkel mot potatis, ris eller nån annat billigare kolhydratkälla.

Ronja
2007-12-19, 16:04
Inte är den seg inte? Det måste ha med tillagningen att göra.
Den är ju mörad rejält(20% saltlake) till skilnad från kronfågel som inte har någon tillsatt saltlake. Där kan man snacka seg kyckling. 13% är max tillåtna gräns för tillsatt vätska(saltlake) för svensk fågels medlemmar f.ö.

Den är inte mörad alls, köper färsk = 100% kycklingfile, vill ej betala för salt/sockervatten

Ronja
2007-12-19, 16:06
är du ensam på den kostnaden?? i så fall är 3500 spänn väldigt mycket. äter du ute varje dag på jobbet och räknar in det i kostnaden också eller? ;)

jag lägger mellan 2500-3000kr på mat i månaden, och då är vi två personer (och en katt..) som äter hemma.
Japp jag ensam på den kostnaden. Äter alltid hemma, går hemma för tillfället...

Gpajpen
2007-12-19, 16:31
Förstår inte hur man kan komma under 100 kronor per dag, eller 50 kronor som vissa säger här.

Om jag är billig

Frukost 20 kronor
Lunch 40 kronro
Middag 40 kronor
Kosttilskot 15 kronor

115*30= 3450 i månaden

Om jag är obillig/normaldag

Frukost 25 kr
Lunch 65 kr
Middag 65 kr
Kosttilskott 25 kr
180*30=5400

Seriöst. Vad äter du ?! Var inte så kräsen. Jag lägger 200kr/vecka på mat. Om jag slarvar så 250 ungefär. Varenda kalori inräknad. Vid frukost har du typ bräckt hela min dagsbudget :D
Äter 2g protein/kg KV (väger 90kg), 1g fett/kg KV och resten kolhydrater. 0,5-1kg frukt och grönt om dagen.

Baha
2007-12-19, 18:58
Seriöst. Vad äter du ?! Var inte så kräsen. Jag lägger 200kr/vecka på mat. Om jag slarvar så 250 ungefär. Varenda kalori inräknad. Vid frukost har du typ bräckt hela min dagsbudget :D
Äter 2g protein/kg KV (väger 90kg), 1g fett/kg KV och resten kolhydrater. 0,5-1kg frukt och grönt om dagen.

skriv gärna ungefär vad du äter på en dag då?

Ronja
2007-12-19, 20:16
Seriöst. Vad äter du ?! Var inte så kräsen. Jag lägger 200kr/vecka på mat. Om jag slarvar så 250 ungefär. Varenda kalori inräknad. Vid frukost har du typ bräckt hela min dagsbudget :D
Äter 2g protein/kg KV (väger 90kg), 1g fett/kg KV och resten kolhydrater. 0,5-1kg frukt och grönt om dagen.


Lever du på kassler, fläsk o reservdelar då lr? :)

Eddie Vedder
2007-12-19, 20:18
Lever du på kassler, fläsk o reservdelar då lr? :)

Vad har du egentligen för uppfattning om vilken mat man kan leva billigt på? Vad får dig att tro att man måste leva på slaktavfall bara för att man är ekonomisk?

Du såg ju min mat exempelvis, den är billig och den verkade du ju inte döma ut.

Ronja
2007-12-19, 20:54
Vad har du egentligen för uppfattning om vilken mat man kan leva billigt på? Vad får dig att tro att man måste leva på slaktavfall bara för att man är ekonomisk?

Du såg ju min mat exempelvis, den är billig och den verkade du ju inte döma ut.

Vad betalar du per månad då(kan ha missat om du skrev det tidigare)? men äter inte du bara gröt lunch o middag?det ä ju mkt billigare än "riktig" lagad mat.

Eddie Vedder
2007-12-19, 21:02
Vad betalar du per månad då(kan ha missat om du skrev det tidigare)? men äter inte du bara gröt lunch o middag?det ä ju mkt billigare än "riktig" lagad mat.

Det är lika riktig mat som något annat, vad pratar du om?:confused: Vad jag betalar per månad vet jag inte, men inte är det dyrt iaf.
Jag äter ju nyttig mat och den nyttiga maten är billigare. Det handlar ju om sunt förnuft när man handlar helt enkelt.

bollio
2007-12-19, 21:06
Jag misstänker att en stor anledning till högre matkostnader är alla lågkaloriprodukter som verkar vara så populära.

GurraGo
2007-12-19, 22:22
En dag i mitt liv – vad jag äter och vad det kostar

Frukost
Banan: 3 kr
Jordgubbar (80 gram?) : 5 kr
Havregryn (50 gram) : 0,84 kr
125 g Lätt-Kesella : 6,50 kr
Ägg, 1 st : 1, 95 kr
Kaffe: 2 kr ?
__________
Delsumma: 20 kr

Mellanmål
Banan: 3 kr

Lunch
Kycklingwrap
Kyckling (150 gram): 8 kr
Avokado (½): 4 kr?
Wrap-bröd: 4 kr
Lätt-Kesella (125 gram): 6,50 kr
______________________
Delsumma: 25 kr (ung.)

Mellanmål
Banan: 3 kr

Middag
Kesolasagne : 15,50 kr

Kvällsmål:
Lätt-Kesella (125 g): 6,50 kr
Banan: 3 kr
________________
Delsumma: 9,50 kr

Totalsumma: 76 kr/dag = 2280 kr/månad

Jag tycker jag är ekonomisk av mig nu. Detta med tanke på att jag inte käkar utelunch (inte ens nationslunch även om min bara är 5 kr billigare) enligt denna budget. Den gör att jag tillgodoser mina behov (om jag har räknat ung. rätt). Handlar iofs på Konsum Mårtenstorget i Lund som är dyr förhållandevis. Har dock liten frys och Willys ligger relativt långt bort och är inte sååå mkt billigare. Kan dock bli något långpass till Lidl i Staffanstorp alt. Lomma snart eftersom jag nu käkar mkt mer kesella än tidigare och konsum tar 13 spänn för kesellan :furious:

Fredrik_S
2007-12-19, 22:25
Den är inte mörad alls, köper färsk = 100% kycklingfile, vill ej betala för salt/sockervatten

Aha! Sorry missade att du skrev färsk. Men då får du nog räkna med att den är lite "seg" oavsett märke när man köper färsk.

Tolkia
2007-12-19, 22:29
Till trådskaparen: Blir det så att du får kasta mycket mat? Jag får lite den känslan när du skriver att av avokadon du köper är bara hälften ätbar (varför?) och antyder att du putsar kycklingfiléerna så mycket att det blir ett spill att räkna med. Det gör ju lätt att matkostnaderna drar iväg. Ang. avokadon skulle jag nog hellre köpa dyrare styckefrukter än "på påse", för om det är så många som är dåliga i påsarna blir det nog dyrare i längden även om kilopriset är lägre.

Ang. "fläsk och reservdelar" så är det inte särskilt billigt att leva på slaktavfall, däremot lever myten kvar att det skulle vara det (korv är t.ex. inte särskilt billig mat, och den korv som är billig är det i regel för att den innehåller mycket potatisflingor och ganska lite slaktavfall).

Fredrik_S
2007-12-19, 22:37
Seriöst. Vad äter du ?! Var inte så kräsen. Jag lägger 200kr/vecka på mat. Om jag slarvar så 250 ungefär. Varenda kalori inräknad. Vid frukost har du typ bräckt hela min dagsbudget :D
Äter 2g protein/kg KV (väger 90kg), 1g fett/kg KV och resten kolhydrater. 0,5-1kg frukt och grönt om dagen.

Ok lycka till att bara få tag i 180 gram protein och 500-1kg frukt/grönt för 28 spänn totalt på en dag. Då har jag inte ens räknat in att du måste betala för kolhydrater och fett.

sälmannen
2007-12-19, 22:39
Hmm, intressnat tråd, jag har aldrig funderat över hur mycket jag lägger på maten. Jag köper varorna jag tycker om och vet är bra utan att tänka för mycket på priset. Dags att uppskatta kostnaden! :)

Frukost:

2 ekologiska ägg: 5,50
1 kiwi: 3
Havregryn: typ 1 spänn?
Mjölk: 2
Hallon+blåbär eller jordgubbar: 4

summa: 15,50

Lunch äter jag oftast ute, men räknar på samma som middagen då för jämförelse.

Middag

1 Kycklingfilé: 15:- (jag vägrar euroshopper o.d.)
4 mackor: 6:-
Smör/ost/etc: pja, 5:- kanske?
1 avokado: olika, säg 5:- som referens
300g frysta grönsaker: 6:-

Summa: 37
Dubbla för lunchen: 74

Uppskattningsvis 12:- extra under dagen för frukt/nötter/annat tugg.

Summa dag: 74+15,50+12 = 101,50
Summa månad: 30*101,50 = 3045:-

Oj, en rejäl slant! Och då var det här ändå räknat på det billigaste jag brukar äta. Ofta äter jag färska grönsaker istället för frysta och då är det dyrare.
Och då jag äter lunch ute i vanliga fall så är det ju ännu mer pengar man bokstavligt talat äter upp...

z_bumbi
2007-12-19, 23:21
Ok lycka till att bara få tag i 180 gram protein och 500-1kg frukt/grönt för 28 spänn totalt på en dag. Då har jag inte ens räknat in att du måste betala för kolhydrater och fett.

240 g sojabönor, 81 g protein, a 5 kr
3 burkar vita bönor i tomatsås (jag har för mig det är 240 g/burk?),36 g protein, a 10-12 kr
500 g pasta, 62,5 g protein, a 3-4 kr

1100 g grönsaker
500 g morötter 4-5 kr
500 g vitkål, a 4-5 kr
100 g lök, en väldigt grov gissning är 1-3 kr?
Kryddor a 1 kr
Kostnad 35 kr för 180 g protein, 565 g kolhydrat, 95 g fett och totalt ca 3800 kcal.
Det är 1,2 kg grönsaker (inräknat tomatsåsen) per dag vilket är i överkant och man kan leka med sammansättningen för att få större variation.
Jag saknar t ex själv mejeriprodukter vilket går att lösa genom att byta ut 24-30 g protein från någon annan källa mot 100 g ost a 5 kr.

Scratch89
2007-12-19, 23:44
Var sjutton får du tag på så billiga bönor?

z_bumbi
2007-12-19, 23:48
Var sjutton får du tag på så billiga bönor?

15 kr/kg för sojabönor är inte något unikt om man letar lite men räknar jag på 25 kr/kg så kostar de i alla fall bara 10 kr dvs hela dagsmenyn för under 40 kr.

Scratch89
2007-12-20, 00:09
15 kr/kg för sojabönor är inte något unikt om man letar lite men räknar jag på 25 kr/kg så kostar de i alla fall bara 10 kr dvs hela dagsmenyn för under 40 kr.

Men då måste du leta i så kallade "turkaffärer", för det finns ju inget sånt på t.ex Willys? Jag bor ju iofs i Göteborg så jag har ju mångkultur överallt, men jag har inte hittat något så billigt. Kanske bara letar på fel ställe.

Ronja
2007-12-20, 07:44
Till trådskaparen: Blir det så att du får kasta mycket mat? Jag får lite den känslan när du skriver att av avokadon du köper är bara hälften ätbar (varför?) och antyder att du putsar kycklingfiléerna så mycket att det blir ett spill att räkna med. Det gör ju lätt att matkostnaderna drar iväg. Ang. avokadon skulle jag nog hellre köpa dyrare styckefrukter än "på påse", för om det är så många som är dåliga i påsarna blir det nog dyrare i längden även om kilopriset är lägre.

Ang. "fläsk och reservdelar" så är det inte särskilt billigt att leva på slaktavfall, däremot lever myten kvar att det skulle vara det (korv är t.ex. inte särskilt billig mat, och den korv som är billig är det i regel för att den innehåller mycket potatisflingor och ganska lite slaktavfall).

Jo jag får kasta en del men inte speciellt mkt, d ja kastar oftast är väl frukt o grönt som hinner bli ofräsch, avocado, skarvarna på brödet ja bakar :) , fett/sen-slamsor från köttdelar, gammal mjölk...hm ja d va nog allt.

Slänger ni här på kolo inget?

Jag köper aldrig avocado i nät utan lösvikt och oftast omogna som får mogna hemma, men det spelar ingen roll de kan vara vattniga o ej goda ändå, gillar när de är krämiga i konsistensen(bra konsistens att bre på mackan).

Eddie Vedder
2007-12-20, 07:46
Slänger ni här på kolo inget?

Jag köper aldrig mat som jag inte äter upp. Inhandlar jag något så äter jag det innan det blir för gammalt.

Så nej, jag slänger aldrig någonting. Äter t.o.m. kärnhuset på äpplen.:D

Milia
2007-12-20, 08:06
Som Eddie och Bumbi mfl redan sagt så handlar det ju om vilka livsmedel du köper inom en viss "grupp"
"Frukt och grönsaker" är ju ett rätt vitt begrepp som inte säger någonting. Menar du Euroshoppers frysta grönsaker och den för tillfället billigaste frukten (typ äpplen) eller menar du färska grönsaker som paprika, avokado, aubergine o.s.v. tillsammans med diverse dyrare frukter (exotiska, vattenmelon o.s.v.)
Att köpa bönor på burk blir t.ex. mkt dyrare än att köpa torra på Willys eller ÖB och koka själv. Såna bönor är dessutom näringsrikare.

Byter du dessutom ut kycklingen/fisken/köttet mot bönor eller linser några gånger i veckan sparar du en hel del kronor där.
Att tillgodose sitt fettbehov med avokado låter ruskigt dyrt jämfört med att använda oljor.

Jag menar inte att du ska sluta äta alla livsmedel du nu brukar äta, men det du äter nu verkar ju vara rena rama lyxkosten. Se de istället som just lyxlivsmedel som du festar till det med till helgen eller andra speciella tillfällen.
Mitt sista och antagligen mest ekonomiska råd till dig är att släppa på kontrollen av vad du äter. Du kommer varken att rusa upp i vikt eller bli störtsjuk av att sluta räkna på ditt energiintag/fördelning och äta billigare mat (som inte behäver vara ohälsosam för att den är billig)

pia
2007-12-20, 08:19
Det här är vad jag äter och min kostnad är på över 3000 kr i månaden. Grönsakerna och frukten äter jag mycket av. Det går åt en hel del. Jag slänger aldrig något och äter aldrig ute.

Vitkål
Morötter
Salladskål
Tomat
Gurka
Ruccola
Spenat färsk
Paprika
Äpplen
Melon
Ananas färsk
Potatis
Kyckling
Kött(Magert)
Fisk
Rökt kalkon
Kesella
Keso
Ost(10%)
Äggvitor

Detta är basen i min kost och sedan dricker jag cola light på helger och mineralvatten i veckorna. Blir nog 2 1,5 l cola light på helgen och 1,5 l mineralvatten på ca 2 dagar i veckorna. Visst skulle jag kunna ändra och äta billigare men jag är kräsen och detta är vad jag tycker om.

Alfred Nobel
2007-12-20, 08:23
Prisa gud, eller prisa morsan får jag nästan ta och säga, att jag slipper stå för matkostnaderna. Tack vare mig blir det en extra nolla, eller två, när vi åker och storhandlar, haha.

Det är helt perfekt, tycker hon. Jag står för gratis bärhjälp med kassarna, och i gentjänst plockar jag i lite det jag vill under besökets gång. Det blir allt från det märkligaste på denna planet till 3kg glass i slutändan :thumbup:

(jag kommer sakna morsan när jag flyttar ut...)

Naggande go!
2007-12-20, 08:45
Jag köper aldrig mat som jag inte äter upp. Inhandlar jag något så äter jag det innan det blir för gammalt.

Så nej, jag slänger aldrig någonting. Äter t.o.m. kärnhuset på äpplen.:D

Haha, trodde jag var ensam om att göra det!
Edit jag lägger nog 3000-4000 på mat varje mån, men då behöver jag oxå rätt mycket special mat pga av känslig mage och annat tjaffs

Vin
2007-12-20, 11:44
heh ebara äta fiskbullar till lunch o middag en burk går på ~15kr och räcker för 2 portioner så man blir extremt mätt.
till det , potatis/potatismos, ris eller pasta allt funkar :P

lectris
2008-02-08, 22:05
Prisa gud, eller prisa morsan får jag nästan ta och säga, att jag slipper stå för matkostnaderna. Tack vare mig blir det en extra nolla, eller två, när vi åker och storhandlar, haha.

Det är helt perfekt, tycker hon. Jag står för gratis bärhjälp med kassarna, och i gentjänst plockar jag i lite det jag vill under besökets gång. Det blir allt från det märkligaste på denna planet till 3kg glass i slutändan :thumbup:

(jag kommer sakna morsan när jag flyttar ut...)

ja jösses. vissa har det bra *rolleyes*

lär dig att sätta upp en budget innan du flyttar hemifrån, annars kanske du får en smärre chock när du står på ica och ska betala din mat med extra nollor på slutet ;)

(jaja, gammal tråd men bättre sent än aldrig..)

Koloftw
2008-02-08, 22:18
1500kr per månad, ungefär.

nickodemus
2008-02-08, 23:52
250-300kr per dag blir det nog i snitt
så 7500-9000.
och ändå går man inte upp i vikt : )

WHITEFOLKS
2008-02-09, 08:03
Dina 250-300 om dagen är ju dock för att du väljer att äta dyrare livsmedel. Kan inte tänka mig att det skulle vara några större problem att kalorimatcha din mat på 50kr/dag.

Koloftw
2008-02-09, 09:19
och ändå går man inte upp i vikt : )

Har du testat att äta lite högfett-högkolhydrat skräp? Typ kakor, tårta etc.?

Testa det, nå dina behov med nyttiga livsmedel och ät en del skräp på det så kommer du nog gå upp i vikt :).

Blir du rädd för att bara bli fet så kan jag passa på att berätta att stärkelse alltid är stärkelse och rapsolja är rapsolja och mjölkfett är mjölkfett, oavsett om det är i kakor eller i mat.

:thumbup:

Ryska_raketen
2008-02-09, 09:25
Har du testat att äta lite högfett-högkolhydrat skräp? Typ kakor, tårta etc.?

Testa det, nå dina behov med nyttiga livsmedel och ät en del skräp på det så kommer du nog gå upp i vikt :).

:

Varför testa "skit" ? Är väl bättre att få i sig kaloririka livsmedel som är "nyttiga" tex släng i dig nötter av alla dess slag. Häll på lite raps/olivolja på maten. Osv.

Koloftw
2008-02-09, 09:27
Det har ju uppenbarligen inte fungerat ...?

Ryska_raketen
2008-02-09, 09:32
Det har ju uppenbarligen inte fungerat ...?

Eftersom jag inte har läst tråden, men läste ditt dumma förslag så var jag tvungen att lägga mig i. Varför har det inte fungerat? Jo för att han/hon har ätit/er för lite, så.

shut teh face
2008-02-09, 09:48
Lägger 5k i månaden. Jag och sambon.

Vi äter rätt god mat då.

Koloftw
2008-02-09, 09:54
Eftersom jag inte har läst tråden, men läste ditt dumma förslag så var jag tvungen att lägga mig i. Varför har det inte fungerat? Jo för att han/hon har ätit/er för lite, så.

Ja, men har man dålig aptit, och har nått vitamin-/mineral-/protein- och fettsyrabehoven och inte har någon aptit kvar så behöver man väl inte trycka i sig mer nyttig mat även om man inte vill?

Att man inte bör överdosera fruktos är väl en sak, men som jag skrev: stärkelse är stärkelse och rapsolja är rapsolja, oavsett var det kommer ifrån.

Osten80
2008-02-09, 09:59
Jag fattar inte hur ni kan klara er på 1500 i månaden? Det är 50 kronor om dagen. Äter ni makaroner och köttbullar varje dag eller?

Koloftw
2008-02-09, 10:07
Jag fattar inte hur ni kan klara er på 1500 i månaden? Det är 50 kronor om dagen. Äter ni makaroner och köttbullar varje dag eller?

Mjöl/gryn, mjölkprodukter, ägg, lågprismärkevaror etc. etc.

Sen får man köpa kött/fågel/fisk när det är extrapris på Lidl t.ex. Inte sällan det kommer typ fläskkarré för 30kr kilot, och igår fanns det hel kyckling för 25kr kilot etc. Sen finns det alltid kycklingbröstfile för 50kr/kg.

Går utmärkt tycker jag :thumbup: , men det skulle ju inte vara fel att vara ekonomiskt oberoende och kunna äta entrecote varenda dag :eating:

Eddie Vedder
2008-02-09, 10:20
Jag fattar inte hur ni kan klara er på 1500 i månaden? Det är 50 kronor om dagen. Äter ni makaroner och köttbullar varje dag eller?

Jag vill minnas att kebab och pizza är exempel på mat som inte direkt är ovanliga i din kost.;)

Där har du ju faktiskt väldigt dyra måltider, visst det är en hel del kcal för pengarna om man vill se det på det sättet men fortfarande dyrt och relativt näringsfattigt sett till energimängd.


Jag lever sjukt billigt, havregryn, yoghurt, ägg, torkade bönor, pasta, makrill i tomatsås, tonfisk, brovvoli, vitkål och morötter är mina absoluta basvaror. Mycket sällan jag äter något utöver det som bas i en måltid.
Dessutom köper jag alltid dom billigare varianterna också, Euroshopper går före abba t.ex. Att den tonfisken duger åt mig men skulle ratas av en utsvulten katt är ju en annan femma.:D

Yankeee
2008-02-09, 10:20
Skulle aldrig få för mig att försöka äta så billigt som möjligt. God mat kostar och det är inget jag är beredd att dra in på.

Koloftw
2008-02-09, 10:22
Skulle aldrig få för mig att försöka äta så billigt som möjligt. God mat kostar och det är inget jag är beredd att dra in på.

Hur mycket matpengar per dag eller månad gör du av med?

Yankeee
2008-02-09, 10:23
Hur mycket matpengar per dag eller månad gör du av med?

Blir väl en hundring om dagen i snitt.

Koloftw
2008-02-09, 10:26
Låter ... gott :eating:

Osten80
2008-02-09, 10:28
Jag vill minnas att kebab och pizza är exempel på mat som inte direkt är ovanliga i din kost.;)


Jag äter mycket mindre kebab och pizza nu. Jag lagar mer mat nu. Jag har provat olika grejor från Euroshopper och de andra lågprismärkena. Jag köpte tex pyttipanna från Euroshopper. Jag brukar kunna äta det mesta, men av detta klöktes jag. För att inte tala om tonfisken. Fullständigt vidrig.
Om jag måste börja köpa lågprisvaror för att få ner matkostnaden, så ger jag upp redan nu. Det ska inte vara äckligt att äta.

Eddie Vedder
2008-02-09, 10:35
Om jag måste börja köpa lågprisvaror för att få ner matkostnaden, så ger jag upp redan nu. Det ska inte vara äckligt att äta.

Det tycker jag är en bra inställning.:) Jag är glad att jag alltid varit så sjukt okräsen, tycker inte billig mat smakar illa.

Men i dom fallen där jag faktiskt tycker det är skillnad så köper jag också dyrare varianter, Euroshoppers smör/margarin skulle jag t.ex. inte ta i med tång även om jag tycker om deras havregryn och deras tonfisk.

Även när det gäller pasta köper jag lite dyrare, oftast AXA Sports proteinberikade eftersom jag alltid äter pasta+bönor och då vill ha en lite proteinrikare pasta.

WHITEFOLKS
2008-02-09, 10:36
Om du vill äta billigt så ka du ju inte satsa på att byta en färdigrätt mot en annan utan att köpa billiga råvaror och göra maten själv.

CoKEmaN
2008-02-09, 18:09
Jag har ingen aning om hur många kcal jag äter per dag, men då jag brukar äta ungefär tre gånger så mycket som dom på jobbet som är vuxna män kan jag tänka mig att jag äter runt 4000kcal. Det är då med tanke på att jag brukar äta en lite lättare middag, om jag inte tränar den dagen, då kanske jag kommer upp i 5000kcal.

Mina matkostnader brukar ligga på 3-4000 per månad, om man räknar in de "få" gånger jag äter ute. dvs lördag&söndag, lunch. Annars lagar jag all min mat varje kväll, och det räcker då till en matlåda dagen efter.

Jag har börjat träna mer och mer nu, och är lite orolig för mina matkostnader, de lär väl stiga i takt med att jag äter mer, men det ska jag försöka motverka med en deff.
Nu är jag 180 lång, 82kg. siktar på 78kg i juni.

gatewarden
2008-02-11, 00:02
Bra råvaror kostar, skulle aldrig falla mig in att köpa halvfabrikat. Lägger mellan 3000-4000 i månaden på mat skulle jag tro.

WHITEFOLKS
2008-02-11, 05:17
Dyra råvaror kostar.Det finns många råvaror som inte är särskilt dyra som är bra.

Sniggel
2008-02-11, 10:46
Jag litar inte på Euroshopper :D
När de kom på marknaden blev jag förtjust över priserna, tills jag testat några olika märken och insåg att det faktiskt är skillnad i smak på olika märken (och jag brukar annars aldrig märka sånt). Fattar inte vad det beror på att de lyckas hålla nere priserna så pass, men på något vis går det ut över kvalitén, ganska hårt.

Annars för att svara trådskaparen så brukar jag alltid hålla koll på kilopriserna på matvaror, samt innehållsdeklarationen. Och det är ju oftast proteinkällorna som är själva kostnaden i budgeten så det är mest där jag försöker kompromissa (50 kr/kg kyckling, massa ägg och "30g protein/kg-ost"). Frukt och grönt kan också kosta lite men det måste man ju ha för att prestera och må bra. Kolhydratskällor är billiga så länge man inte tvunget ska äta lite mer "exotiska" sådana som bulgur/quinoa varje dag (finns säkert billiga märken där också).

haiduc
2008-02-11, 22:07
Jag är väldigt kinkig med maten och när jag handlar så köper jag det jag är sugen på och kollar aldrig på några kilo/jmf priser. Har oftast bråttom jämnt så jag slänger mest ner lite saker i vagnen.

Det jag äter mest är:

Lax
Räkor
Qournfärs
Soyakorv
Soyaschnitzel
Pasta
Harricot verts
Broccoli
Avocado
Frysta grönsaker
Fetaost
Mjölk
Grädde
Potatis
Frukt
Bär
Yoghurt

Tror jag lever hyffsat billigt men det är för att jag äter mer eller mindre gratis på jobbet, samt ibland i skolan.. Kan i vilket fall inte tänka mig att det blir några enorma summor..

Den största kostnaden är nog alla djurfoder..

shut teh face
2008-02-17, 02:07
När jag går och handlar, så köper jag det jag vill äta.
Min mardröm är att behöva gå runt och kolla vad det är rea på.

Det är inget fel med detta, man kanske vill vara ekonomiskt. Men om det är en ekonomisk omöjlighet att äta det man vill; ja då får jag problem.

Bara för det behöver jag inte köpa dyra saker..

Eddie Vedder
2008-02-17, 07:28
Min mardröm är att behöva gå runt och kolla vad det är rea på.

Min mardröm, också. Eftersom rean alltid ljuger då dom reade produkterna fortfarande är dyrare än Euroshoppervarorna jag handlar.:D

Pet
2008-02-18, 11:57
Vi brukade äta för 2000-2500kr i månaden, men nu när vi har bättre ekonomi går vi äter vi för ungefär 3000-3500 kr i månaden (Två pers som äter allt hemma) Jag tyckte vi åt dyrt! Efter att ha läst denna tråden, så kanske vi eg. äter billigt?

Min Man är lite knasig, så jag får inte göra storkok, utan man lagar bara det man äter till det målet. Grönsaker får aldrig värmas, och det är bara två grönsaker jag får äta, gurka och morot. :(

bollio
2008-02-18, 14:32
Jag kanske har sagt det förut men jag äter för 1200 kr i månaden. Mestadels animalier. Det går att handla smart.

shut teh face
2008-02-18, 14:34
Min mardröm, också. Eftersom rean alltid ljuger då dom reade produkterna fortfarande är dyrare än Euroshoppervarorna jag handlar.:D
:D

Jag skulle faktiskt inte ens ge min katt euroshopper tonfisk. Fyfan ;P

machine gun
2008-02-18, 14:37
Jag skulle faktiskt inte ens ge min katt euroshopper tonfisk. Fyfan ;P

Man måste ju inte köpa just tonfisken. Jag köper euroshopper's frysta grönsaker t.ex. Jag kan inte för mitt liv känna någon skillnad på ES' frysta broccoli och Felix dito.

de_dave
2008-02-18, 15:46
Jag tycker faktiskt att Euroshoppers tonfisk är god.. :P En burk tonfisk plus ett glas mjölk är rätt standard mellanmål/frukost. Suckar alltid när min tjej köper abbas variant som kostar ca 3ggr mer....

Vi (2st) ligger på ca 3200-3400kr/månad, och vi äter mycket kött, kyckling och fisk (inte de billiga märkena pga min nojiga tjej...)

Har dock ingen aning om vad det ligger på rent kalorimässigt.

WHITEFOLKS
2008-02-18, 20:20
Mina matdagar brukar bestå av en blandning av råvaror som kostar 10-20kr för 3000kcal. Jag äter ungefär 3000kcal/dag så man kan väl säga att jag gör av med ungefär 20kr dag inklusive lite frukt och mjölk och sånt då som går utanför den andra maten. 600/månad eller så med andra ord.

Squirrel
2008-02-21, 16:43
Man måste ju inte köpa just tonfisken. Jag köper euroshopper's frysta grönsaker t.ex. Jag kan inte för mitt liv känna någon skillnad på ES' frysta broccoli och Felix dito.
Nu har ju jag inte smakat på Felix broccoli, men påsen Euroshopper jag har i frysen har legat ett bra tag för att den var helt smaklös. I fortsättningen blir det att fortsätta köpa (frysta) grönsaker på Lidl, deras Broccoli = :thumbup:

Men sen kan man ju gilla olika saker också. Jag gillar t ex X-tra Digestivekex. Men jag kan fullt förstå att andra gillar dyrare märken mer.

Jag, min flickvän, och vår katt äter för mindre än 2000 per månad. Dock är vi vegetarianer båda.

Ronja
2008-09-07, 18:22
Tack Eddie!! denna tråd hade ja helt glömt, ska skumma igenom den igen!! :D

Ronja
2008-09-07, 18:59
Varför är viss tonfisk så finfördelad? och annan som abbas o willys o hemköps mer file aktig o mkt godare?!

Eddie Vedder
2008-09-07, 19:41
Varför är viss tonfisk så finfördelad? och annan som abbas o willys o hemköps mer file aktig o mkt godare?!

Ja olika producenter väljer olika tillverkningsprocesser. Det är väl inget konstigt med det? Vissa brödföretag väljer tjocka skivor, visa tunna, vissa gör bullar, det finns det som gör delade bröd (typ Polarkraft och rågkusar) o.s.v.

I det här fallet KAN det nog vara så att råvaran helt enkelt är av bättre kvalité för det lite dyrare märkena, i Euroshoppers tonfisk hittar man ju spår av fjäll o.s.v. så mindre finfördelning hade kanske sett mycket mindre aptitligt ut samtidigt som de andra märkena snarare tjänar på att visa att det är fint kött. Bara en gissning.:)

Scratch89
2008-09-07, 19:57
De billiga burkarna ÄR fiskrens. Har man pengarna är det betydligt bättre att välja de dyrare varianterna. ICAs variant kostar ju inte direkt mycket, och är dimensioner godare.

Barca
2008-09-07, 20:02
De billiga burkarna ÄR fiskrens. Har man pengarna är det betydligt bättre att välja de dyrare varianterna. ICAs variant kostar ju inte direkt mycket, och är dimensioner godare.

12-13 kr är ändå ganska mkt för en tonfiskburk jämfört med euroshopper som ligger på 5 kr.

Lidl har tonfisk för 8-9kr burken och är precis lika fina som exempelvis ICAs egna. Stora fina fräscha filebitar som smakar riktigt bra. Rekommenderas!

Scratch89
2008-09-07, 20:05
Jag sa ju faktiskt "har man pengarna"... Men så dyrt är det inte. Helt perfekt protein och i princip fettfritt, och för ett kilopris på runt 70-80 kr. Dyrt är det inte, om man jämför med annat. Två burkar tonfisk blir liksom 60 gram protein; tillsammans med resten av maten så fyller man behovet utan problem.

zowie
2008-09-08, 16:31
kanske lite off-topic:
jag är väldigt tacksam och mkt glad över att jag behöver inte spara på bra mat och har råd med att köpa kvalitet vad det gäller mat i allmänhet och oftast ekologisk i synnerhet. vad jag tycker är absolut disgusting är tex billig choklad.
några saker är oxo smaksak, jag tycker faktsikt att euroshopper bryggkaffe är bättre än tex löfbergs lila eller lindvals (den är verkligen äckligt).
det luktar bara gott i uppsala, men smakar sk...

Barca
2008-09-08, 16:34
Jag sa ju faktiskt "har man pengarna"... Men så dyrt är det inte. Helt perfekt protein och i princip fettfritt, och för ett kilopris på runt 70-80 kr. Dyrt är det inte, om man jämför med annat. Två burkar tonfisk blir liksom 60 gram protein; tillsammans med resten av maten så fyller man behovet utan problem.

Japp, det sa du, det sa jag inte emot. Jag skrev att jag tyckte det var onödigt dyrt för en tonfiskburk när det finns likvärdiga för 8-9kr.

Sen för att få "perfekt protein" och fettfritt så finns det billigare alternativ än tonfiskburkar för 70-80kr kilot :)
Kassler,kycklingfile, alaska pollock för att nämna några

Ronja
2008-09-24, 21:38
Lånar min egen tråd lite och kollar med er därute om nån vet varför det inte går att få hem tilapiafrån grossisterna längre???? håller på bli tokig när jag inte får en väldigt god o prisvärd fisk!saknar! nån som vet vad som är fel? väntat över en månad, men de säger att det står att när de får leveransen till affären att det är slut i "lager".....:(

Black Star Abyss
2008-09-24, 21:41
Jag ska göra en detaljerad räkning nu av all mat från den 25 sep - 25 okt, spara alla kvitton och se exakt vad jag äter på en månad. ska posta resultatet på forumet och visa hur billigt man kan äta ;)

Ronja
2008-09-25, 06:05
Lånar min egen tråd lite och kollar med er därute om nån vet varför det inte går att få hem tilapiafrån grossisterna längre???? håller på bli tokig när jag inte får en väldigt god o prisvärd fisk!saknar! nån som vet vad som är fel? väntat över en månad, men de säger att det står att när de får leveransen till affären att det är slut i "lager".....:(


ingen som vet?:(

Scratch89
2008-09-25, 06:10
Lax, makrill, kolja och tonfisk är fortfarande billigt i butikerna.

Grubben
2008-09-25, 06:56
Lidl's Tonfisk/vatten i konserv(Nixe) är den absolut godaste konserv tonfisken jag smakat, rekommenderas starkt! 9 kr 155g tona kan ej gå fel.
Ibland har de 3 för 20 och då ska man passa på.

Enda tonfisken jag kan äta ren och njuta, sjukt god.

WHITEFOLKS
2008-09-25, 08:08
ingen som vet?:(

Se möjligheterna och prova någonting nytt tills de får in det.

Ronja
2008-09-25, 08:31
Se möjligheterna och prova någonting nytt tills de får in det.

Nej! !!!!*cry*

WHITEFOLKS
2008-09-25, 08:41
Du har rätt, måste ha vad man inte kan få/gräset är alltid grönare på andra sidan!

zowie
2008-09-25, 08:48
tilapia?? vad är detta?

Krisz
2008-09-25, 10:41
tilapia?? vad är detta?

Vit fisk typ plattfisk. Annat namn eller liknanade fisk är pangasius eller hajmal. Jag tycker den rätt ofta tyvärr har dyig smak.

Ronja
2008-09-25, 11:56
Vit fisk typ plattfisk. Annat namn eller liknanade fisk är pangasius eller hajmal. Jag tycker den rätt ofta tyvärr har dyig smak.



FEl fel fel!!
Det är med andra ord en nilabborre, och precis som namnet säger så är det en abborrfisk. Odlad oftast i kina , smakar hur gott som helst väldigt lik vår abborre men utan ben!! Har man otur får man nån som smakar dy, händer mkt sällan för mig iaf, men den lever i sådana miljöer så d e int så konstigt....usch för pangasius däremot! :smash:

Scratch89
2008-09-26, 07:27
Den smakar ju som vanlig sej man får i skolrestaurangen, typ.

Eddie Vedder
2008-09-26, 07:31
FEl fel fel!!
Det är med andra ord en nilabborre, och precis som namnet säger så är det en abborrfisk. Odlad oftast i kina , smakar hur gott som helst väldigt lik vår abborre men utan ben!! Har man otur får man nån som smakar dy, händer mkt sällan för mig iaf, men den lever i sådana miljöer så d e int så konstigt....usch för pangasius däremot! :smash:

Du som är så mån om miljön, hur kommer det sig att du väljer fisk som odlats så långt bort? Och odlingen som sådan är väl inte så väldigt miljövänlig?

Ronja
2008-09-26, 07:56
Du som är så mån om miljön, hur kommer det sig att du väljer fisk som odlats så långt bort? Och odlingen som sådan är väl inte så väldigt miljövänlig?


haha väntade på en kmmentar av dig :D ....ja du vad kan man äta egentligen? det finns många åsikter om man ska äta tilapi eller inte, både positiva anledningar och negativa, men ngt måste jag ju äta och JAG är INTE PERFEKT på långa vägar, men har knappast kunskap om allt, men gör så gott ja kan och lär mig nytt varje dag som gör att ja ändrar min syn om saker o ting.

Ronja
2008-09-26, 07:58
Tilapiaodlingen har iaf godkänts av FAO

Ronja
2008-09-26, 08:00
Läs mer här omtransport o så:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1060&a=624226

Eddie Vedder
2008-09-26, 08:06
Tilapiaodlingen har iaf godkänts av FAO

Och?

Tror du inte konventionell hönsodling är godkänd den också? Man har kriterier för vad som skall uppnås och gör man det så godkänns man. T.ex. x antal individer per kvadratmeter samt diverse extratillgångar beroende på vilken "äggnivå" man vill producera (d.v.s. 0, 1, 2 eller 3).

Och du har ju mer eller mindre påstått att frigående höns utomhus är djurplågeri (eftersom det är nivå 1 och således inte når upp till ekologisk standard).

Krisz
2008-09-26, 08:16
FEl fel fel!!
Det är med andra ord en nilabborre, och precis som namnet säger så är det en abborrfisk. Odlad oftast i kina , smakar hur gott som helst väldigt lik vår abborre men utan ben!! Har man otur får man nån som smakar dy, händer mkt sällan för mig iaf, men den lever i sådana miljöer så d e int så konstigt....usch för pangasius däremot! :smash:

Ops, sorry :smash: Antog att det var samma eftersom den dyiga smaken finns hos båda. Mig hände det var och varannan gång jag köpte den, alltid fanns det en i paketet som smakade blä. Men ska nog ge tilapia en chans till om jag hittar den.

AmericanDragon
2008-09-26, 09:12
285,5 i månaden har vi att köpa mat för var, och det går hur bra som helst, men vi äter en ytterst ensidig kost också.


Vi äter ungefär 3000kcal var per dag


Hur lyckas du äta 3000 kalorier varje dag när du kan köpa mat för knappt 300 kr i månaden? I snitt äter du ju för 9 kr/dag. Låter väldigt svårt tycker jag :)

agazza
2008-09-30, 17:54
Hur lyckas du äta 3000 kalorier varje dag när du kan köpa mat för knappt 300 kr i månaden? I snitt äter du ju för 9 kr/dag. Låter väldigt svårt tycker jag :)

mycket smör och falukorv (51% fett) jag har inte räknat in gainern och den dagliga proteindrinken i den där summan kom jag på, men jag och min kompis fick 2500kr i månaden i bidrag, minus lägenhetshyra 3790kr, minus internet 319kr, minus gymkort 200kr.

Det blir 691kr till matkassa varje månad.

varannan helg åt jag även hemma lördag och söndag. så runt 13 kr per dag fungerade prima.

800 gram korv kostar 20kr
24 ägg kostar 20kr
ett kilo pasta kostar 20kr
bröd 20kr
kaviar 20kr
ketchup 20kr

Mycket mat för lite pengar. Men jag är inte mycket för variation heller ;)

Scratch89
2008-09-30, 18:20
Jag vågar påstå att det inte stämmer, men jag kan ha fel.

Musselbank
2008-09-30, 18:51
Billiga ägg :thumbup: mina favoriter gick just upp till fyra gånger det priset *grr* (men det är krav, i sexpack)

Men dyr pasta, Barilla @ 10 kr kg är inte omöjligt att hitta.

agazza
2008-09-30, 21:21
Jag vågar påstå att det inte stämmer, men jag kan ha fel.

Det är bra nära verkligheten. Det har ju förekommit vissa variationer vissa veckor. Ledighet osv. Men på ett ungefär

Billiga ägg :thumbup: mina favoriter gick just upp till fyra gånger det priset *grr* (men det är krav, i sexpack)

Men dyr pasta, Barilla @ 10 kr kg är inte omöjligt att hitta.

Finns en gammal tråd om det som jag startade, äggen såldes på ÖB, Pastan chansade jag på för jag har ingen anning vad det kostar, jag tyckte bara 20kr lät som en Ok gissning.

jag glömde även att nämna lidels kvarg för 10kr/500gram med musli, det var billigt och mätande, för 7000kr i månaden som vissa slösar hade jag kunnat ätit ute alla dagar i veckan ;)

Barca
2008-09-30, 21:59
Det är bra nära verkligheten. Det har ju förekommit vissa variationer vissa veckor. Ledighet osv. Men på ett ungefär



Finns en gammal tråd om det som jag startade, äggen såldes på ÖB, Pastan chansade jag på för jag har ingen anning vad det kostar, jag tyckte bara 20kr lät som en Ok gissning.

jag glömde även att nämna lidels kvarg för 10kr/500gram med musli, det var billigt och mätande, för 7000kr i månaden som vissa slösar hade jag kunnat ätit ute alla dagar i veckan ;)

Lidls kvarg kostar numera 12 kr, eller är det billigare hos dig?

agazza
2008-09-30, 22:05
Lidls kvarg kostar numera 12 kr, eller är det billigare hos dig?

Tråkigt att höra, det kostade 10kr vid tillfället jag pratar om :(

jag bor i norge nu så jag antar att svaret är nej :cryout: