handdator

Visa fullständig version : Extrem hjärtklappning på gymmet.


birra_peroni
2007-12-18, 10:24
Igår när jag gymmade var jag tvungen att avbryta sista övningen nästsista setet på Stående Vadpress pga. hjärtklappning. En av anledningarna till varför det hände vad jag tror är dålig sömn och en allt för hård helg. Men nu till frågan.

Ska man vara orolig över detta? Jag blev helt slut, och om man tittade på vänstra bröstmuskeln kunde man se den röra sig av hjärtats hastiga slag.

Att det inte är ultimat att gymma efter en hård helg och inte en alltför bra sömn är förståligt, men vad kan det få för konsekvenser om detta upprepas?

Tabbe
2007-12-18, 10:38
Efedrin?

Exhale_
2007-12-18, 10:46
Hjärtklappning är normalt sett inget att oroa sig för, men om oroskänslan i bröstet kvarstår längre än några minuter bör man söka läkare. Det gäller i synnerhet om du också har svårt att andas, yrsel eller svimningskänsla.

Men det sägs ju att det inte är något farligt i vanliga fall.

birra_peroni
2007-12-18, 10:57
Enda formen av upppiggande var 2st 200 mg koffeintabletter på Fredagen. Använde inte ens någon form av prestationshöjande innan träningspasset.

Rahf
2007-12-18, 14:08
Snusar eller röker du?

birra_peroni
2007-12-18, 14:25
Nope. :/

MikaelG.
2007-12-18, 14:48
Jag hade själv enorma problem med hjärtklappning och fick det väldigt ofta. Så jag gjorde förra året en operation och efter det har det aldrig kommit igen.
Om jag kommer ihåg rätt så sa läkaren att vissa personer har en extra "ven" i hjärtat som ibland öppnar sig under tex. stress så att det blir rundgång(hjärtklappning). Vanligtvis har man bara en "ven" men vissa har dock 2, men det var absolut inte farligt utan helt normalt.

För att försöka undvika det (det funkade ibland för mig):
Undvik koffein, var lugn och stressa inte.
Gör en ordentlig uppvärmning
Andas djupt och lungt, hyperventilera inte utan tänk på att andas rätt.
Redbull vodka kvällen före en träning var = 100% chans för hjärtklappning *whistle*

MikaelG.
2007-12-18, 15:00
Glömde skriva att operation för att fixxa detta är väldigt ovanligt. Jag var dock tvungen eftersom jag kör motocross på elitnivå och fick de i princip varje heat efter 2-3varv. Det som hände för mig om jag fortsatte köra med hjärtklappning var att jag tillslut blev svimfärdig, tappade styrsel i armar och ben. Detta ledde till endel krascher och var ju då också rätt farligt. Men är nog också ett extremfall då jag var väldigt nervös och spänd innan och under heaten.

Om du får det mer gånger så avsluta det du håller på med, sätt dig ner o ta stora djupa andetag då försvann de oftast rätt fort för mig.

He-man
2007-12-18, 15:05
Jag tycker du ska ta och kontakta hälsocentralen och få en tid. Är det ofarligt har du åtminstone uteslutit det.

birra_peroni
2007-12-18, 15:09
Jag brukade iofs få det förut när jag va mindre och simmade ganska mycket. Men sen har det inte kommit på ett väldigt långt tag, men om det stämmer att det ofta uppkommer vid hyperventilering och "stress" så borde ju ett högintensivt styrkepass vara orsaken till detta?

He-man
2007-12-18, 15:11
Är det som att du får extraslag, altså att hjärtat slår oregelbundet eller känns som det hoppar över ett slag och sen slår 2 snabba? Eller är det mer som att pulser rusar iväg och slår mycket fortare men utan oregelbundenhet?

MikaelG.
2007-12-18, 15:20
Om du ska köra ett högintensivt pass testa köra en lite hårdare uppvärmning på tex. roddmaskin för att få upp pulsen rätt bra. För mig kom ofta när jag gjorde tempoväxlingar altså gick från ingenting till pang boom ;)

birra_peroni
2007-12-18, 15:35
Hjärtat slår precis som vanligt fast mycket snabbare och mycket hårdare dvs. utan oregelbundenhet.

MikaelG.
2007-12-18, 15:46
Hjärtat slår precis som vanligt fast mycket snabbare och mycket hårdare dvs. utan oregelbundenhet.

Precis som jag hade då, det bara rusar iväg.
Får du det väldigt sällan så är det inget att oroa sig över. Har för mig jag träffade totalt 3-4 hjärtläkare o alla sa att det var ofarligt.

Ifall man har härjat under helgen så börja med ett lite lugnare pass

birra_peroni
2007-12-18, 15:51
Ok va bra, då lägger jag det på minnet :)

tack

Arnoldski
2007-12-18, 15:57
Gå alltid och kolla när det gäller hjärtat.
Vi är duktiga i Sverige på det.

Du kan ju gå med paroxysmalt (=kommer och går) förmaksflimmer och även fast det inte är livshotande bör man få det under kontroll.