handdator

Visa fullständig version : Ständigt sjuk!


Maizena
2007-12-18, 09:38
*drool*
Ända sedan jag började träna på allvar (ca 3 år nu) så har jag titt som tätt varit sjuk*gah!*

Jag anser mig själv äta, träna och vila som man ska. Tränar två dagar vila en, träna två, vila en... osv. Men ändå blir jag sjuk.

På den tiden jag degade framför soffan var på sin höjd sjuk vart tredje år! Vad är det som händer???

blekfet2
2007-12-18, 09:45
för lite vila? dålig återhämtning? brist i kosten? barn på dagis? :D

Eddie Vedder
2007-12-18, 09:47
Jag anser mig själv äta, träna och vila som man ska. Tränar två dagar vila en, träna två, vila en... osv. Men ändå blir jag sjuk.

På den tiden jag degade framför soffan var på sin höjd sjuk vart tredje år! Vad är det som händer???

När du satt hemma och degade framför soffan så satt du hemma. Nu är du på gymmet och riskerar att bli smittad av andra svettiga människor som ligger på samma bänkar som du, håller i samma hantlar, samma skivstänger etc.

Maizena
2007-12-18, 09:49
för lite vila? dålig återhämtning? brist i kosten? barn på dagis? :D

Inga barn har knappt kontakt med barn, tokmycket vila, bra mat.

Frukost: Gröt med protein, glutamin & kratin. + ett ägg
Mellanmål: kesella eller keso + frukt
Lunch: ca 150g kyckling (vikt innan tillagning) 50g ris (vikt innan tillagning) 1/2 avocado + sallad
Mellanmål: proteindrink (ibland en banan)
Middag: ungefär som lunchen.



*mini*

Maizena
2007-12-18, 09:52
När du satt hemma och degade framför soffan så satt du hemma. Nu är du på gymmet och riskerar att bli smittad av andra svettiga människor som ligger på samma bänkar som du, håller i samma hantlar, samma skivstänger etc.



ja, kanske. Är dock väldigt noga med handhygienen på gymmet. Men visst, det kan vara en poäng. Tycker dock att det är grymt lustigt. Själv borde jag ju har varit sjuk då jag i mitt förra jobb jobbade med människor och var dagligen i kontakt "fysiskt" med dessa. Men men.. lite skit har inget dött av.

birra_peroni
2007-12-18, 11:05
Du kan ju alltid kombinera kosten med tabletter med dagsintag av vitaminer och mineraler.
Sen kan du alltid tänka på att direkt efter träning sänks ditt immunförsvar vilket gör att du bör vara extra försiktig.

Psychological
2007-12-18, 11:33
*drool*
Ända sedan jag började träna på allvar (ca 3 år nu) så har jag titt som tätt varit sjuk*gah!*

Jag anser mig själv äta, träna och vila som man ska. Tränar två dagar vila en, träna två, vila en... osv. Men ändå blir jag sjuk.

På den tiden jag degade framför soffan var på sin höjd sjuk vart tredje år! Vad är det som händer???


HIV testa dig i värsta fall.. Hiv smittade är ofta sjuka

GolvMupp
2007-12-18, 12:33
Tvätta händerna, ofta och noga.

blekfet2
2007-12-18, 12:37
Tvätta händerna, ofta och noga.

Tror inte hiv går att tvätta bort när man väl blivit smittad.



(f´låt, kunde inte hålla inne med den)

zeusden1
2007-12-18, 12:48
HIV testa dig i värsta fall.. Hiv smittade är ofta sjuka

*cry* Så jag kan vara HIV smittad? Har bara haft oskyddat sex en gång *gah!*

Maizena
2007-12-18, 13:10
HIV testa dig i värsta fall.. Hiv smittade är ofta sjuka

Hmm, nja, det där tror jag då inte att jag har. Skulle vara omöjligt. Men tack iaf!

Maizena
2007-12-18, 13:16
Tvätta händerna, ofta och noga.

Det där tror jag ju mer på än på att jag skulle ha HIV. :mallan:
Men måste erkänna att det kändes knasigt konstigt att någon förelsår det.

Jaja, har iaf inhandlat omega - 3 kapslar, vitlökskapslar, vitamin&mineralpiller, alvedon, magnecyl, ipren, rödbetor, morötter och minimjölk... Ska köra alla ingredienser i mixern och dricka....:Virro

Åke
2007-12-18, 13:29
Det kanske ä nått du ä alergisk mot! På sommaren när det är pollen ute blir jag lätare sjuk.

Pez
2007-12-18, 13:59
för lite vila? dålig återhämtning? brist i kosten?

När du satt hemma och degade framför soffan så satt du hemma. Nu är du på gymmet...

Inga barn har knappt kontakt med barn, tokmycket vila, bra mat.

Frukost: Gröt med protein, glutamin & kratin. + ett ägg
Mellanmål: kesella eller keso + frukt
Lunch: ca 150g kyckling (vikt innan tillagning) 50g ris (vikt innan tillagning) 1/2 avocado + sallad
Mellanmål: proteindrink (ibland en banan)
Middag: ungefär som lunchen.



*mini*
Hur mycket tränar du? 2-1-2-1 förstår jag - men hur långt är ett pass, innefattar det även cardio osv..?
Vikt/längd?

Jag tror på "dålig" återhämtning.
Bra mat - ja, men inte så värst mycket.. det är ju lite beroende på hurpass aktiv du är.
Sen finns det ju andra aspekter som spelar in i återhämtning, fysiologiska såväl som mentala och det är nog vanligare med "kaka på kaka"-effekten än att en enskild faktor stjälper.

Maizena
2007-12-18, 14:25
Det kanske ä nått du ä alergisk mot! På sommaren när det är pollen ute blir jag lätare sjuk.

Tja, det är ju också ett alternativ. Vad jag vet så har jag inte något. Men från att ha flyttat från en liten håla till en större (Sthlm) så är det inte omöjligt att man har fått en släng av ngt!

Maizena
2007-12-18, 14:35
Hur mycket tränar du? 2-1-2-1 förstår jag - men hur långt är ett pass, innefattar det även cardio osv..?
Vikt/längd?

Jag tror på "dålig" återhämtning.
Bra mat - ja, men inte så värst mycket.. det är ju lite beroende på hurpass aktiv du är.
Sen finns det ju andra aspekter som spelar in i återhämtning, fysiologiska såväl som mentala och det är nog vanligare med "kaka på kaka"-effekten än att en enskild faktor stjälper.


Visst det kanske är så enkelt. Men det känns så irriterande. Att man precis blir frisk och sätter igång träningen. Kommer igång på allvar och livet leker. Men så kommer det där lilla ettriga viruset/bacillusker eller vad det nu är... och så är man tillbaka på ruta ett.

166/68

Passen är rätt tunga, älskar att överträffa mig själv.. (det kanske är det som är felet) passen är på ca 1 - 1 1/2 timme.:)

Pez
2007-12-18, 15:38
Återhämtning är något du styr över.
Den har inte med ev. baciller, virus eller allergi att göra - inte direkt i alla fall.. det är faktorer som alla utsätts för. Folk blir sjuka, även de som tränar, men blir man sjuk hela tiden och upplever det som ett problem så bör man se över sin återhämtning och andra faktorer man faktiskt kan påverka själv.

z_bumbi
2007-12-18, 15:47
Att man precis blir frisk och sätter igång träningen. Kommer igång på allvar och livet leker. Men så kommer det där lilla ettriga viruset/bacillusker eller vad det nu är... och så är man tillbaka på ruta ett.

Hur kommer du igång efter sjukdom?

Maizena
2007-12-18, 20:41
Hur kommer du igång efter sjukdom?

Åh, för mig är det liksom "pang på rödbetan". Till och med nu när jag är superförkyld, megaont i halsen så VILL JAG TRÄNA.:smash: Men, jag vet ju bättre...

Efter det att jag varit sjuk så tar jag det lugnt typ en vecka... då jag kör medelhårt igenom hela kroppen...

enzodiac
2007-12-18, 20:51
Har själv varit förkyld med feber 2 ggr och lite lättare förkylning 1 gång i år. Vanligtvis brukar jag få en lätt förkylning om året. Kan tillägga att även jag börjat jobba i sthlm detta året... Många på jobbet är också sjukare mer ofta nu när dom jobbar i sthlm.

Åker du mycket kommunalt ?

Maizena
2007-12-18, 21:08
Har själv varit förkyld med feber 2 ggr och lite lättare förkylning 1 gång i år. Vanligtvis brukar jag få en lätt förkylning om året. Kan tillägga att även jag börjat jobba i sthlm detta året... Många på jobbet är också sjukare mer ofta nu när dom jobbar i sthlm.

Åker du mycket kommunalt ?

njaaeee... ...jobbar som gymnasielärare... Men jag tror att det är stor skillnad på dessa ungdomar och att ha kontakt med småbarn!?


Jaja, om en vecka är jag väl frisk = gymmet nästa! :D

bompa
2007-12-18, 21:12
Känner igen de där, tycker ja blitt sjuk oftare sen jag börjat träna. Har hört att imunförsvaret är nedsatt timmarna efter träning, vet inte om det har nån större inverkan dock.

z_bumbi
2007-12-18, 21:23
Åh, för mig är det liksom "pang på rödbetan". Till och med nu när jag är superförkyld, megaont i halsen så VILL JAG TRÄNA.:smash: Men, jag vet ju bättre...

Efter det att jag varit sjuk så tar jag det lugnt typ en vecka... då jag kör medelhårt igenom hela kroppen...

Det här är ju en möjlig bidragande orsak till att du blir sjuk igen, ta det lite lugnare och låt kroppen återhämta sig efter sjukdomen.

Bubban
2007-12-18, 21:57
Instämmer med föregående talan.
Lita på oss permanent sjuka crohn-patienter, we know the drill. ;-)

Maizena
2007-12-19, 06:01
:rolleyes:

Frågan
2007-12-19, 07:01
Känner igen det där jag var lite småkrasslig men tränade ändå
drog på mig fetaste förkylningen. Sen var jag bra 1 vecka tränade fast lugnt så de lär inte givit något. Men veckan efter åker man på halsfluss mindre kul.

Så här sitter man 5 kg lättare och taggar till sig inför dagens träningspass! YEAH!

No Pain No GaIn

flesh
2007-12-19, 20:28
Kroppen hinner inte återhämta med anledning av någon av dessa variabler: kost, vila eller träning.

I min erfarenhet så är överträning lätt att åstadkomma hos oss rena individer med normal testoproduktion.

Pez
2007-12-19, 21:01
Kroppen hinner inte återhämta med anledning av någon av dessa variabler: kost, vila eller träning.

I min erfarenhet så är överträning lätt att åstadkomma hos oss rena individer med normal testoproduktion.

Mja.. lätt att åstadkomma möjligtvis, men knappast vanligt förekommande.

Att folk nöter ner sitt immunförsvar genom att inte se till att sköta återhämtningen - sova för lite/dåligt, äta för lite/dåligt och träna lite för mycket periodvis är nog relativt vanligt. Men det har inte så mycket med överträning att göra.

IggaN
2007-12-19, 22:55
Efter att jag har börjat ta Vitamin/mineral tabletter har jag fan inte varit sjuk i cirka 1 år.

Maizena
2007-12-21, 10:37
*drool* Nu tycker jag faktiskt supersynd om mig själv. Inte nog med att jag åkte på en dunderförkylning så att lukt och smak domnade bort och halsont, så ledde detta till en influensa*spy* Ont i hela kroppen och kände mig lagom dizzy.... efter mkt om och men tog jag temp, som visade 39,2 och uuuhaaa Helt plötsligt mådde jag superdåligt.


Jaja, nä, nu är det slut på att vara sjuk. Är trött på det hela! Jag tar era råd och tips på allvar. Ska försöka att ta mina vitaminpiller varje dag (är speciallist på att glömma).


Tjing

Maizena
2007-12-21, 10:40
Känner igen det där jag var lite småkrasslig men tränade ändå
drog på mig fetaste förkylningen. Sen var jag bra 1 vecka tränade fast lugnt så de lär inte givit något. Men veckan efter åker man på halsfluss mindre kul.

Så här sitter man 5 kg lättare och taggar till sig inför dagens träningspass! YEAH!

No Pain No GaIn



Jag vet precis hur du känner dig. ÅÅÅÅHHHH!!!! Träningen är ju en del av mitt liv. Det kliar i knogarna, vill träna!!!

Ta det bara piano....