handdator

Visa fullständig version : HMB, nån?


Wilson
2003-05-05, 00:17
Någon som prövat HMB och vet hur man ska använda det? Det ska tydligen vara bäst när man tränar mycket.
Ska få två burkar snart...
Kanske eseilt-mannen Henrik kan ge lite tips?

Kan ju även passa på att fråga hur jag ska använda mitt ALA. Nåt speciellt man bör tänka på? tex ifall man ska träna på ett annorlunda sätt?

Veggie
2003-05-05, 13:22
HMB skulle inte jag lägga ned pengar på. Finns blandade uppgifter på dess effektivitet, enligt mina erfarenheter ger det inte valuta för pengarna ivf...

ALA tas med fördel i samband med dina kolhydratrika mål. Kan finnas fördelar med att inta ALA innan sänggående och innan morgonpromenad också.

Har läst att personer på andra forum har känt av extra trötthet under passen vid intag av ALA innan träning, bara att testa och se hur det funkar för dig...

//Veggie

Wilson
2003-05-05, 14:37
he ok. redan försent, beställde grejerna nästa veckan... man får väl testa å se ;)

tack för hjälpen veggieboy!

Perry Pecs
2003-05-06, 12:03
På Pauluns sida finns det info om HMB

Själv tar jag 3g om dagen uppdelat på två gånger, alla dagar i veckan, även tränings fria.
Under träningsdagar: före och efter träning
Under träningsfriadagar: vid frukost och middag

Petrus
2003-05-06, 12:55
Senaste forskningen visar att 3gr/dag inte har någon som helst effekt på kroppssammansättningen hos proffisionella fotbollsspelare (NFL) som tränade hårt.
...och jag har sett många andra studier som visar detsamma.
Däremot visas fler positiva resultat av HMB när studierna är gjorda på möss...

För er som vill testa HMB endå rekomenderar jag minst den dubbla doseringen,, allstå minst 6gr/dag.

Vänligen,,,
Petrus

Veggie
2003-05-06, 13:55
För att förstöra placebo effekten ännu mer för dig kan jag ju posta denna uppmuntrande läsning :D
-----------------------------------------
MAIN ABSTRACT: This investigation evaluated the effects of oral beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) supplementation on training responses in resistance-trained male athletes who were randomly administered HMB in standard encapsulation (SH), HMB in time release capsule (TRH), or placebo (P) in a double-blind fashion. Subjects ingested 3 g x day(-1) of HMB or placebo for 6 weeks. Tests were conducted pre-supplementation and following 3 and 6 weeks of supplementation. The testing battery assessed body mass, body composition (using dual energy x-ray absorptiometry), and 3-repetition maximum isoinertial strength, plus biochemical parameters, including markers of muscle damage and muscle protein turnover. While the training and dietary intervention of the investigation resulted in significant strength gains (p < .001) and an increase in total lean mass (p = .01), HMB administration had no influence on these variables. Likewise, biochemical markers of muscle protein turnover and muscle damage were also unaffected by HMB supplementation. The data indicate that 6 weeks of HMB supplementation in either SH or TRH form does not influence changes in strength and body composition in response to resistance training in strength-trained athletes.

ISSN: 1526-484X
---------------------------------------------------------
En annan stolle som inte gillar HMB är ju AST killen Paul Cribb, som skriver om det här:
http://www.*******.se/vetenskaplig_forskning/forskningsartiklar/hmb_bygger_det_muskler/hmb_bygger_det_muskler.asp

Roligt är att han faktiskt hänvisar till en studie där 3 gram visade sig ge resultat men 6 gram gjorde det inte :smash:

//Veggie