handdator

Visa fullständig version : LÅNGtids-löpning?


Maharadja
2007-12-17, 22:56
Är det någon här som ställt upp i t.ex 2 dagars-löparlopp i svår terräng eller andra längre lopp mellan städer? Fått en fix idé som jag måste försöka göra verklighet av till våren åtminstone haha. Vad krävs? Misstag som nybörjare alltid gör?

regus
2007-12-18, 01:07
Är det någon här som ställt upp i t.ex 2 dagars-löparlopp i svår terräng eller andra längre lopp mellan städer? Fått en fix idé som jag måste försöka göra verklighet av till våren åtminstone haha. Vad krävs? Misstag som nybörjare alltid gör?

Inte för jag har så stor erfarenhet av löpning. Men "2dagars-löparlopp" och "till våren" är nog ett misstag. Om man inte redan nu ligger på en hyffsad nivå av konditionsträning.

LadyG
2007-12-18, 10:26
Är det någon här som ställt upp i t.ex 2 dagars-löparlopp i svår terräng eller andra längre lopp mellan städer? Fått en fix idé som jag måste försöka göra verklighet av till våren åtminstone haha. Vad krävs? Misstag som nybörjare alltid gör?

Om du ska springa i två dagar kan du inte räkna med att hålla något högt tempo. Lär dig springa i ett lågt tempo, träna på att springa energisnålt och lär dig äta och springa samtidigt.

Om att springa 100km
http://www.loparlarsson.se/content/view/31/57/

Om att springa 24-timmars
http://www.loparlarsson.se/content/view/32/57/

Ironwoman
2007-12-18, 11:04
Jag har provat på 10 mil, men det är en bit från 2 dagar. Det är inte direkt löpning det handlar om när man kommer upp på de sträckorna (förutom för några få som orkar springa på i ett eller 2 dygn), utan snarare att ta sig framåt länge utan att belasta för mycket. För mig gick det bra att köra det med mycket lite löpträning, men bra psyke samt vana med långa distanser.

Tabbe
2007-12-18, 11:09
Kom på något bra att tänka på, måste bli fruktansvärt tråkigt.
Eller så kan du lära dig ett nytt språk samtidigt i ipoden så gör du lite nytta också.

machine gun
2007-12-18, 11:20
Det finns ju tävlingar som går under två dagar, men där man springer etapper. Dvs, det är inte 2-dygnslöpning, utan kanske 70 km uppdelat på två dagar. BAMM (http://www.bamm.nu/sv/) är ett sådant exempel.

Ironwoman
2007-12-18, 11:25
http://www.gax100.info.se/ är väl det som är planerat här, skulle jag gissa.

Jay-Z
2007-12-18, 11:35
KG Nyström ftw! (http://www.stadium.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/sv_SE/-/SEK/cc_ViewArticle-ShowArticle;pgid=85gMTmMuy3pSR089aSd9dICW0000Vbj5Y WQZ?ArticleID=kMvCROinouEAAAERLpp5vbyl&Level4MenuSelected=0270001&TopMenuSelected=)

Tanman
2007-12-18, 11:53
Jag har kört 100km-asfaltlopp och flera bergsmaror och längre multisporttävlingar över flera dygn och min erfarenhet är att det är stor skillnad på löptävlingar i terräng eller på asfalt, så träna på det du ska göra. Att springa tex BAMM är extremt mycket enklare än att hålla sig löpande i 100km på asfalt tycker jag. Är det något speciellt lopp du tänker på?

Maharadja
2007-12-18, 16:59
Till våren tycker jag ju är svinlänge till :) Jag har ok kondition, men det krävs ju mer ifall man snackar såna sträckor, det förstår jag ju! Men lite lost på hur man ska lägga upp träningen för ett sånt mål.

Etapptävlingar är även intresssant, t.ex BAMM! Känns bra att dela upp lite iallafall,så det inte blir mastodont-sträcka...

Att asfaltsträckor är tuffare är också nåt jag hört,men som jag inte riktigt kan begripa? Kan tänka mig att såna sträckor känns som outhärdligt långa ibland, medan terränglöpning "suddar" ut distansen lite, eller är det nåt annat som syftas?

LadyG
2007-12-18, 17:12
"You're not going to spend most of your waking hours running. That's because prepping for a 50-miler is much like marathon training, but with fewer and slower intervals, and somewhat longer (and slower) long runs spiced with walking breaks. Our plan offers enough miles in the proper dosages to prepare you for your first 50, while leaving you with enough time and energy to have, like, an actual life.

Ultra training is not about speed, or even distance, but rather time on your feet. Hence, the core element in getting you ready is the long run "sandwich": back-to-back long, slowish runs on successive days (likely Saturday and Sunday) bookended by two days of total rest."
Ultramaraton på 16 veckor (http://www.runnersworld.com/article/0,7120,sss6-238-244--7556-3-2X3X4-4,00.html)

Schemat förutsätter att du regelbundet springer långpass om 15-18 miles dvs 24-29km på dina lånpass.

LadyG
2007-12-18, 17:18
Att asfaltsträckor är tuffare är också nåt jag hört,men som jag inte riktigt kan begripa? Kan tänka mig att såna sträckor känns som outhärdligt långa ibland, medan terränglöpning "suddar" ut distansen lite, eller är det nåt annat som syftas?

Asfalt är tufft mot knän, fotleder osv eftersom det är stumt och har du en tung löpstil blir stötarna väldigt hårda. Terränglöpning å andra sidan är inte mycket lättare eftersom fötter och ben hela tiden måste korrigera för ojämheter, steglängd och steghöjd måste anpassas till saker som grenar, rötter och stenar som man ska springa över och underlaget kan variera från lervälling till lingonris (inget av dem är opti att springa i heller).

Vilket som frestar på mest beror nog mest på vad man springer mest av. En del springer alla sina pass, inklusive långpasset, på asfalt och får aldrig ont av det medan en del får ont efter bara någon mil på asfalt.

machine gun
2007-12-19, 09:56
Att springa tex BAMM är extremt mycket enklare än att hålla sig löpande i 100km på asfalt tycker jag.

Kan det inte ha att göra med att BAMM är 2x35 km medan 100 km är... 100 km? Dessutom i ett sträck. Iofs svårt att jämföra två så pass olika typer av tävlingar antar jag.

Ironwoman
2007-12-19, 11:33
På asfalt kommer smärtan tidigare och blir större i benen. Det kände jag tydligt då jag genomförde 10 mil, på 90% grus och 10% asfalt, varvbana. Asfalten var liknande tortyr sista milen, skulle inte ge mig på ett långt lopp på asfalt. Där räcker ju maror.

+ de saker som redan nämnts

machine gun
2007-12-19, 11:40
Vill man köra lite kortare ultralopp och gillar terränglöpning, så är kanske Lidingö Ultra 50 km i maj nåt att satsa mot? Terräng är ju trots allt ganska skonsamt mot kroppen, även om det kan vara påfrestande för kondition och muskler. Alternativt Sörmland Ultramarathon 50 km i oktober om man vill ha längre förberedelsetid.

Jag tror att det kan vara bra att känna att man klarar av att springa långt en dag innan man ger sig på tvådagarslopp.

Själv tycker jag att marathon är tillräckligt långt än så länge :D

Tanman
2007-12-27, 01:07
"Vill man köra lite kortare ultralopp och gillar terränglöpning, så är kanske Lidingö Ultra 50 km i maj nåt att satsa mot? Terräng är ju trots allt ganska skonsamt mot kroppen, även om det kan vara påfrestande för kondition och muskler. Alternativt Sörmland Ultramarathon 50 km i oktober om man vill ha längre förberedelsetid."

Eller Ursvik Ultra, 75 km i april, som undertecknad är stolt grundare av :)

LadyG
2007-12-27, 22:13
Ursviks Ultra är kanske lite väl häftigt att börja med, 75km mitt i natten i april med allt vad det innebär när det gäller snö, slask, halka och kyla. Ursvik kan vara förrädiskt redan på dagen med alla kottar, rötter, tuvor och stenar.

Fast det är helt klart ett mål att sikta på för framtiden, för den som har lite mod och vilja.

Maharadja
2007-12-28, 12:07
"Vill man köra lite kortare ultralopp och gillar terränglöpning, så är kanske Lidingö Ultra 50 km i maj nåt att satsa mot? Terräng är ju trots allt ganska skonsamt mot kroppen, även om det kan vara påfrestande för kondition och muskler. Alternativt Sörmland Ultramarathon 50 km i oktober om man vill ha längre förberedelsetid."

Eller Ursvik Ultra, 75 km i april, som undertecknad är stolt grundare av :)

DET lät som en utmaning! Blir nog inte mitt första lopp...men lite längre fram hoppas ja klara av ditt lopp! ;)