handdator

Visa fullständig version : Träningen som kommer rädda mitt liv!


Zipic
2007-12-17, 19:42
Tjena!
Jocke heter jag. Hängde en hel del här på forumet för några år sedan då jag sammtidigt tränade som bara den.
Trivdes bra med folket här på forumet och tänkte därför ge det en ny chans när jag nu ska sätta igång med
träningen igen!

Men först får jag ta och berätta grunden till varför jag valt att ta upp min träning igen.
Var väll runt 16-17år när jag började styrketräna första gången. Fattade tycke för det rätt snabbt och efter
bara några månader var jag på gymmet minst 5dagar i veckan.
Läste också så mkt jag kunde om träning, kost osv. En stor del av det här på kolozzeum.
Allt gick bra och jag träna på i ungefär ett år. Men sen helt plötsligt av diverse anledningar så slutade jag
träna. Drog ner på det mer och mer och tillslut la jag av helt.

Några månader efter detta gjorde tjejen jag haft ett seriöst förhållande med slut. Detta knäckte mig totalt.
Så vad gjorde jag, jo vände mig till mina vänner såklart! Hade en polare som var i samma sitts som jag och
en annan som heller inte mådde speciellt bra psykiskt.

Så gick det runt en månad när min ena polare helt plötsligt en kväll sa att han fått tag på lite
smärtstillande tabbleter av en annan polare. Dum som man var så prova jag några stycken.
Fan, det här var ju skitnice. Alla problem bara försvann ur huvudet och man blev helt likgiltig.
Vidare fortsatte vi med dessa tabbleterna (Tramadol), mest på helger och så. Men efter ett tag kom
andra droger på tal och det sluta med att jag provade på ecstasy. (Kan tillägga att jag i tidig ålder
redan hade provat att röka brass.)
Efter kvällen med ecstasy så eskalerade det bara mer och mer, och under 1 års tid hade jag nog provat mer
eller mindre alla droger, säkert över 30st olika substanser.
Sen gick det ett år till och jag började fatta tycke för Heroin....
Höll på med det i ungefär ett halvår (Rökte det, Injecerade inte!!). Insåg inte vad jag höll på att göra.
Att jag sakta men säkert tog död på mig själv.

Sen nu för bara några månader sen var jag med i en trafikolycka som jag mirakalöst överlevde. Under tiden
jag låg på sjukhus tänkte jag mycket och insåg verkligen att jag fått en ny chans att leva.
Är bara 20år gammal och har hela livet framför mig så varför knarka sönder sig själv när man kan göra
så mycket bättre och roligare saker!?

Så därför bestämde jag mig för att det var nog med drogerna. Stegvis trappade jag ner från heroinet och
äter nu bara den medicin min läkare ordinerat efter olyckan (Citodon).

Så man kan säga att jag trappat ner från drogerna nu men det är nu den svåra biten börjar. Det är nu man
inte ska börja igen.

Och därför hade jag tänkt börja träna ordentligt igen. Gå in för det riktigt seriöst både med träning, kondition,
kost osv. För jag vet om att om jag bara gör detta kommer jag klara mig från att falla ner bland drogerna igen.
Man kan säga att jag byter ut pundandet mot träningen. Istället för att stoppa i mig droger stoppar jag i mig
proteintillskott osv.
Jag tror verkligen på att det här kommer lyckas. Men vet också att det kommer kräva extrem självdiciplin och
mycket stöd från alla håll. Därav tänkte jag bli aktiv här igen på forumet för att även här kunna finna lite
stöd, om inget annat i min träning!

Just nu i dagens läge har jag en nackkrage då en kota i min nacke flyttade på sig och denna kragen kommer jag att
har tom 11 januari. Sen blir det lite sjukgymnastik ett par veckor sen kan jag köra igång med träningen.
Det enda läkaren sa var att när jag började träna skulle jag börja från noll och inte köra på för hårt direkt
utan ta det stegvis och vänja kroppen.

Så ja, skriv gärna om ni har nån frågor eller så? Sen får ni gärna komma med tips osv om ni har några!?
Kanske någon som varit i samma sitts som jag?


Hoppas att ni ger mig en chans här och inte ser mig som en jäkla knarkare och bannar mig ;)

Mvh / Jocke

Hades
2007-12-17, 19:49
Kul att du är på rätt spår igen. Lycka till! :thumbup:

Stoltz
2007-12-17, 19:50
Riktigt kul att läsa att du har kommit in på rätt bana. Lycka till med allting!

Zipic
2007-12-17, 19:57
Tack så mycket :)

egge
2007-12-17, 20:00
Börja redan nu med promenader (om det är lugnt med läkaren förstås) för att få upp suget.

U can do it! :thumbup:

Fatalist
2007-12-17, 20:01
Du kommer lyckas, du har rätt inställning. Kör hårt!

Handcuff
2007-12-17, 20:02
Riktigt kul att läsa att du har kommit in på rätt bana. Lycka till med allting!

+1 Kör hårt nu grabben :thumbup:

gnagaren
2007-12-17, 20:12
Riktigt bra initiativ :thumbup:


Känner folk som gjort samma sak, bara att vissa av dem har börjat med sterioder i samband med träning istället för att använda droger. Fast så dum hoppas jag att du inte är. Lycka till!

Sebbe_H
2007-12-17, 20:14
Alltid lika trevligt att höra om folk som tagit sig ur det och skaffat sig ett nytt och bättre liv! Bra jobbat och lycka till!

Nitrometan
2007-12-17, 20:15
Jättekul läsning. Lycka till!

Keep us posted.

von huff
2007-12-17, 20:19
Hoppas fler gör som du!Lycka till:)

Yankeee
2007-12-17, 20:23
Lycka till!

Durre
2007-12-17, 20:27
Lycka till!

King Grub
2007-12-17, 20:35
Kör i vind!

Tricce
2007-12-17, 20:39
Starkt att ens börja tänka så och vilja själv det är det som avgör, har man inte viljan att lägga av med skiten så är det ju lönlöst!
Dra igång en journal om du nu redan inte gjort det, tror det kommer ge dig än mer inspiration. :hbang:

ManuelIT
2007-12-17, 20:46
Önskar dig lycka till!

NiXPhoenix
2007-12-17, 20:52
Får man fråga hur du hade råd med drogerna?
Kanske inte var så stora kvantiteter men ändå, knappast gratis.


Nåja, hoppas det går bra för dig. Har du slutat umgås med de forna missbrukarvännerna?

Octavus Fortuna
2007-12-17, 21:44
Mycket starkt av dig! Lycka till med allt!!

Maharadja
2007-12-17, 21:56
U got the spirit! :)

tjabon
2007-12-17, 22:08
Lycka till!

Och glöm inte:
Det är kul att träna!!! :)

Löjtnant Blank
2007-12-17, 22:16
Får man fråga hur du hade råd med drogerna?
Kanske inte var så stora kvantiteter men ändå, knappast gratis.

Vad har hans privatekonomi med något att göra?

Lycka till!

jaaaaag
2007-12-17, 22:21
Gl!! =)

Imni
2007-12-17, 22:23
Det låter som om att du kommer att klara detta galant. Kör hårt och diciplinerat så kommer även resultaten och det hela blir ännu roligare. Och ingen här inne ser dig som nån knarkare, tro mig. Blir faktiskt lite tårögd när jag läser din berättelse om jag ska vara ärlig. LYCKA TILL:)

joriice
2007-12-17, 22:31
Kör på, håll ett sunt förhållande till träningen nu, och "kompensera" inte drogerna med den, det kanske då kan gå samma väg.

Och väx inte för fort, då kommer folk på forumet kanske misstänka dig för att ta anabola. ;)

scum
2007-12-17, 22:41
du gjorde precis min dag mkt trevligare! lycka till!

Pudzianovski
2007-12-17, 22:45
Akta så du inte bara lägger all din tilltro till träning. Ha gärna något annat i beredskap också. :thumbup:

Honken
2007-12-17, 22:47
(Kan tillägga att jag i tidig ålder
redan hade provat att röka brass.)

Jo det är ju så, har man rökt på en gång i livet så blir man en tung drogmissbrukare. Tvivlar starkt på att det är brasset som ledt dig till det som var, det är snarare din ställning till droger och din vilja att pröva nya saker.

Iaf så är det skönt att höra att du lyckats slå dig ur den svarta cirkeln! Man får önska dig lycka till!

*cupid*

Tomten
2007-12-17, 23:32
Jo det är ju så, har man rökt på en gång i livet så blir man en tung drogmissbrukare. Tvivlar starkt på att det är brasset som ledt dig till det som var, det är snarare din ställning till droger och din vilja att pröva nya saker.

Häll dig till ämnet please.

Till Ziplic lycka till och hoppas det går bra för dig! Min kusin var missbrukare, tyvärr så hann han aldrig komma till samma insikt som dig, utan missbruket kostade honom livet. Var glad för att du fått en andra chans och fall aldrig tillbaka till missbruk. Du klarar det!

Noctrl
2007-12-17, 23:42
Lycka till!

LadyInsane
2007-12-17, 23:47
Zipic!! Bra förändring! Men som du själv skriver, den jobbiga delen kommer nu! Se till att fokusera på hur du vill förändras, samt vad du vill göra med ditt liv. Gör det lätt för dig, och jobba för att du ska må bra. Det viktigaste av allt;)

Zipic
2007-12-17, 23:49
Börja redan nu med promenader (om det är lugnt med läkaren förstås) för att få upp suget.

U can do it! :thumbup:


Jepp! Jag är ute och går minst två gånger om dagen nu! Sen kör jag lite såna cirkulationsövningar för att få blod till musklerna i nacken. Pga nackkragen så blir man helt stel annars!
Och promenaderna hjälper verkligen! Drogsuget försvinner efter bara 5min!

Till Ziplic lycka till och hoppas det går bra för dig! Min kusin var missbrukare, tyvärr så hann han aldrig komma till samma insikt som dig, utan missbruket kostade honom livet. Var glad för att du fått en andra chans och fall aldrig tillbaka till missbruk. Du klarar det

Beklagar det med din kusin, tyvär så slutar det ofta så :(
Och tack för ditt stöd! Jag ska ge mig fan på att klara det!

När det gäller frågan om hur jag haft råd med drogerna så är det enkelt!
Jag jobbar och sliter som alla andra, jobbar som elektriker så pengarna har ju inte varit något problem.

Journal kanske man skulle starta? Vet inte riktigt vad det är men ska kolla det!

Och alla ni andra som svarat! Tusen tack! Ni ska veta att så många svar gjorde mig tårögd! Det känns verkligen som ett jättestort stöd och betyder jättemkt för mig!

Tack ska ni ha och jag ska inte svika er eller nån annan. Det är slut med allt vad droger heter nu!

Mvh / Jocke

Einar
2007-12-18, 00:00
Trevligt att läsa att du är på G igen. Ett stort lycka till från mig med! :thumbup:

aitamaa
2007-12-18, 01:12
Är i liknande sits.. Bränner iväg ett pm till dig :)

the_PL_man
2007-12-18, 11:27
Lycka till, men bli inte för manisk när det gäller träningen utan försök hitta en bra livsbalans.

/the_PL_man

iNCREDiBLE
2007-12-18, 11:54
Det finns en skillnad mellan att kunna vägen och att vandra den. Det handlar om vilja och hur stark du är. Du har en livslång kamp framför dig och jag hoppas att du aldrig kommer ge upp. Lycka till!

skaparn
2007-12-18, 12:22
Alltid lika trevligt att höra om folk som tagit sig ur det och skaffat sig ett nytt och bättre liv! Bra jobbat och lycka till!

Verkligen! Ett bevis och inspiration för de som försöker.

Tricklev
2007-12-18, 12:38
Lycka till

psirus
2007-12-18, 12:53
Lycka till!

Zipic
2007-12-18, 12:57
Lycka till, men bli inte för manisk när det gäller träningen utan försök hitta en bra livsbalans.

/the_PL_man

Jo det har du rätt i! Blir ju lätt att man blir helt extrem tillslut.. Men ja som sagt gäller och hitta den där balansen. Och för min del gäller det att ställa om hela kroppen och hela mitt tänkande.

Tack igen för allt ert stöd! :):)

Men nu ska jag ut och promenera en sväng! *flex*

Mvh / Jocke

lectris
2007-12-18, 13:44
bra! nu kan det bara gå frammåt. Lustigt hur det krävs något så drastiskt för att man ska komma till en insikt och inte ta sitt liv för givet. var med om en liknande insikt för ett par år sedan, dock utan missbruk.

håller tummarna för dig! :thumbup:

Zipic
2007-12-18, 14:08
Ja visst är det lustigt att det ska vara så.. Att man nästan ska behöva förlora det man har för att inse hur bra man egentligen har det.

Var precis nere på bibloteket när jag var ute och promenerade. Lånade bla 8000plus med Göran Kropp.. Tänkte att det kan vara nyttig läsning.
Den utmaningen jag har framför mig är ju ingenting jämfört med vad han genomförde!

Mvh / Jocke

Raggis
2007-12-18, 14:19
Starkt jobbat! Bara att tuta o köra nu =)

Lycka till!

kolle
2007-12-18, 20:24
Bra gjort att sluta, kör på nu!

Zipic
2007-12-18, 23:11
Tack igen för alla possitiva svar!

Var hos en Terapeft (stava?) idag och snacka lite med. Han tyckte det var en bra ide med träningen men tyckte också att jag skulle göra andra saker som bla gå med i Anonyma Narkomaner. Så ska gå på några möten och se om det är nått för mig!

Mvh / Jocke

shut teh face
2007-12-18, 23:51
Det kan vara bra att du får hjälp av folk i samma sits som dig. Värt att kolla upp kanske. :)


Hade en kompis som höll på med droger förut, tack och lov slutade han vid cb iaf.

Utöver träningen finns det säkert något du hitta som ger dig något. Musik har gett mig mkt.

Lycka till mannen

Honken
2007-12-19, 00:51
Häll dig till ämnet please.

Till Ziplic lycka till och hoppas det går bra för dig! Min kusin var missbrukare, tyvärr så hann han aldrig komma till samma insikt som dig, utan missbruket kostade honom livet. Var glad för att du fått en andra chans och fall aldrig tillbaka till missbruk. Du klarar det!

"Iaf så är det skönt att höra att du lyckats slå dig ur den svarta cirkeln! Man får önska dig lycka till!"

Jag höll väl mig till ämnet? Kommenterade något som skrevs, önskade lycka till.