handdator

Visa fullständig version : Är detta bra?


Sputnik
2003-05-04, 21:52
Hej!

Jag är helt ny här men har lustläst en del inlägg ett par veckor. Jag har en fundering någon kanske kan hjälpa mig att bli klokare med.

Jag är en grabb, 26 år 176 cm och väger ca. 84 kg. För 2 år sedan drabbades jag av psykisk ohälsa och började käka antidep-tabletter. Detta resulterade i att jag gick upp i vikt ca 15 kilo, och har efter detta lyckats gå ner 5, alltså fortfarande 10 kg för mycket. Jag mår nu mycket bättre och har börjat röra på mig mera. Jag är till kroppsbyggnaden ganska grov och innan min sjukdom var jag ganska vältränad. Nu har nästan alla mina extra kilon satt sig runt magen :insane: .

Dessa 10 kg vill jag nu ha bort. Jag skriver därför hur jag äter och motionerar så för ni ge ris och ros på detta. Är för tillfället arbetslös så därför tänkte jag ta mig i kragen när jag verkligen har tid.

09.00 Kaffe
09.30 Promenad ca 35 min rask takt
10.15 Frukost. En tallrik lättfil med all-bran. 2 skivor av pågens "längtan" utan smör + skinkskiva + gurka och paprika

12.00 Nån frukt

13.00 Mat. Nåt protenrikt som kyckling/nötkött/fisk med ris/pasta/potatis + grönsaker

14.00 Promenad ca 35 min rask takt

16.00 Nån frukt

18.00 Mat samma som 13.00

20.00 Promenad 35 rask takt

21-23 macka/fil/ frukt om jag blir hungrig

Vad tror ni om detta? Kan tippa på att jag ligger på ca 1500 kcal/dag

snatch_ct
2003-05-04, 22:00
jag skulle tipsa dig om att motionera lite mer än så. kanske jogga eller styrketräna.
det finns flera anledningar till detta.

det sägs att större muskelmassa för förbränningen lättare.
du kommer må psykiskt bättre (inget personligt) och träning kommer få dig mer motiverad till att hålla dieten.

högintensiv intervallträning rekomenderas av många men det är ungefär lika jobbigt som det låter så att jag komma ut och jogga kunde vara en bra start.

och så unioversaltipset: skaffa hund! :)

lycka till!

Sputnik
2003-05-04, 22:14
Jodå, vovve har jag redan så utöver mina längre promenader blir det korta promenader á 10 minuter ca. Om jag börjar träna styrka, hur skall jag börja eller rättare sagt hur mycket ska jag träna?:confused:

2-3 gånger i veckan á 1 timme? Pga av min ohälsa har jag med all sannolikhet tappat en hel del muskelmassa oxå. Vad ska jag träna? Mage, armar ben? Vad är bra att starta med?? Många frågor... :( Kan nån klok hjälpa?

Frazze
2003-05-04, 22:28
Du ska träna HELA kroppen, om än uppdelat på olika tillfällen.
Vill du behålla de muskler du har ligger du främst på för FÅ kalorier. Dessutom Bör du äta protein vid varje måltid för att minska muskelnedbrytning.