handdator

Visa fullständig version : Vadträning?!?!?


Snezz
2003-05-04, 21:43
Där jag tränar har vi ingen stående vadpress, och vad jag har läst och kollat upp ska det vara mycket bättre än nån annan vadträning. Jag har testat att köra i smithen men jag harf problem med att jag får så fruktansvärt ont i nacke/axlar. Någon som vet nått annat sätt?

Tack på förhand

Martin

shirunai
2003-05-04, 21:56
Originally posted by Snezz
Där jag tränar har vi ingen stående vadpress, och vad jag har läst och kollat upp ska det vara mycket bättre än nån annan vadträning. Jag har testat att köra i smithen men jag harf problem med att jag får så fruktansvärt ont i nacke/axlar. Någon som vet nått annat sätt?

Tack på förhand

Martin

nej inte om du ska ha ren stående vadpress anser jag...sen finns det ju fina hacksquats som man tränar lika dant

Snezz
2003-05-04, 21:58
men hur funkar det i dom? e där upphöjt så man kan köra vader eller?

z_bumbi
2003-05-04, 22:22
Hacksquat, smithmaskin eller en vanlig benpress kan funka beroende på hur de ser ut och vad det finns för utrustning på gymet.
Annars får du köra ett ben i taget och hålla en tung hantel i ena handen.

Fråga någon på gymet var de brukar köra vader och be dem visa dig hur de gör.

Funkar inget av detta så kan det ju vara läge att klaga tills de skaffar en vadpress.

liQ
2003-05-04, 22:23
du kan ju alltid köra donkey raises
de e jubliga,behöver däremot en extra partner för det:hbang:

Snezz
2003-05-05, 06:00
Originally posted by liQ
du kan ju alltid köra donkey raises
de e jubliga,behöver däremot en extra partner för det:hbang:


donkey raises ????

Castro
2003-05-05, 06:53
Åsneresningar...resten kan du väl räkna ut

King Grub
2003-05-05, 11:32
Donkeys är den enda vadövning man behöver! :hbang:

Vänskap
2003-05-05, 11:37
Borde man inte kunna göra vadpress med en vanlig skivstång. Man kan ju använda ett powerrack och placera sidopinnarna högt upp.

Lite balansproblem bara, men det brukar räknas som en fördel.
Uj, uj vad mycket bättre man bygger muskler om man tvingas hålla balansen själv brukar det heta.

z_bumbi
2003-05-05, 11:55
Vänskap: Nackdelen är att vaderna oftast är så starka att belastningen på resten av kroppen blir väldigt hög.
Jämför du vikten du kan använda vid knäböj och vadpress på det sätt du beskriver så ser du förhoppningsvis en stor skillnad, samma sak vid vanlig benpress och vadträning i samma benpress osv osv

Wilson
2003-05-05, 16:33
borde man inte kunna köra donkeys i smithen? Lägga stången på röven lr nåt?

Nils
2003-05-05, 17:04
Originally posted by Wilson
borde man inte kunna köra donkeys i smithen? Lägga stången på röven lr nåt?
Det känns som det i alla fall borde bli precis samma övning om man kör "donkeys" i benpress som riktiga donkeys. Höften böjd 90 grader och så.
Mycket lättare att lägga på mycket vikt också.
Har aldrig vitsen med donkeys. Skall man köra den enbent för att få något motstånd? Elller skall man hitta extremt tunga kompisar? Enbent verkar vingligt.
Två ben och en normal kompis blir ju inte mer än ett ben utan extra vikt. Och det är ju inte mycket. (och då blir det bra mycket mer praktiskt att köra på ett ben). Eller är hela tanken med övningen att ha en "kompis" som man vill att skall rida på en :kinky:
och inte egentligen en vadövning?
:confused:
Nils

Chris
2003-05-05, 17:22
Allan körde ju donkeys med ett ben med mig på ryggen :thumbup:






... Jag tror han gillade det :thefinger

Snezz
2003-05-05, 19:20
Originally posted by Castro
Åsneresningar...resten kan du väl räkna ut

Nej dte kan jag inte =(

Jorgen
2003-05-05, 19:40
Donkey : http://www.exrx.net/WeightExercises/Gastrocnemius/WTDonkeyCalfRaise.html

//jörgen

Survivor
2003-05-05, 19:40
Originally posted by Wilson
borde man inte kunna köra donkeys i smithen? Lägga stången på röven lr nåt?
Visst kan man det, jag har aldrig provat själv men jag har sett det utföras. Tänk på att lägga något mjukt emellan stången & kroppen då bara.
Men det lär väl i alla fall inte vara något vidare skönt för ryggen/röven(?)

Lellan
2003-05-05, 19:42
Jag vill inte träna vader men frågade gymets PT (antar att många ser ut såhär nu --> :rolleyes: ) om jag ändå skulle göra det. Han rekommenderade att jag passade på när jag benpressade, och tryckte till lite extra med tårna på slutet bara.

Efteråt kom jag på att det inte kan vara så bra då jag lätt översträcker knäleden, borde inte vara så bra att utmana ödet med det sättet då (:confused: ). Men är det en vanlig vadövning annars? (bara nyfiken)

Survivor
2003-05-05, 19:48
Originally posted by Nils

Det känns som det i alla fall borde bli precis samma övning om man kör "donkeys" i benpress som riktiga donkeys. Höften böjd 90 grader och så.
Mycket lättare att lägga på mycket vikt också.
Har aldrig vitsen med donkeys. Skall man köra den enbent för att få något motstånd? Elller skall man hitta extremt tunga kompisar? Enbent verkar vingligt.
Två ben och en normal kompis blir ju inte mer än ett ben utan extra vikt. Och det är ju inte mycket. (och då blir det bra mycket mer praktiskt att köra på ett ben). Eller är hela tanken med övningen att ha en "kompis" som man vill att skall rida på en :kinky:
och inte egentligen en vadövning?
:confused:
Nils
Vitsen är ju att få ett bra motstånd, sen om man kan få det med 2-bens donkeys med en kompis på ryggen, så räcker väl det.

z_bumbi
2003-05-05, 19:50
Lellan: Nja. Vanligare är att man bara har tårna kvar på plattan och resten av foten under/utanför, på det sättet kan man ju även sträcka ut vaden vilket man ju inte kan i det förslag som du fick.

Jorgen
2003-05-05, 19:52
Jag kör vader i benpressen. Jag sätter fötterna längst ner på fotplattan bara, annars får man ingen strech. Det är ju lätt att översträcka knät så man får vara lite försiktig. Jag kör med ganska bockade knän för att förhindra detta.

//jörgen

Nils
2003-05-05, 20:16
Originally posted by Survivor

Vitsen är ju att få ett bra motstånd, sen om man kan få det med 2-bens donkeys med en kompis på ryggen, så räcker väl det.
Ja, det kan ju säga. Men då blir det bra mycket enklare och lika tungt att köra ett ben i taget utan någon på ryggen.
Nils