handdator

Visa fullständig version : Firefox/IE slutar fungera


747
2007-12-16, 17:34
Förut hade jag Explorer och då fick jag ibland upp ett meddelande där det stod Microsoft windows - Internet explorer har slutat fungera och så måste man stänga programmet och alla sidor man hade uppe försvann. Ibland så stod det att den att hade hittat en lösning på problemet och den fantastiska lösningen var att det berodde på flash player som inte hade någon lösning på problemet.
Så då fick jag nog och bytte till firefox, som alla jag känner tycker är så fantastisk. Förutom att FF är en aning fulare så har jag samma problem här. Kommer nu upp en ruta om att FF har slutat fungera och måste avslutas. Fast nu står det ingenting om någon lösning på problemet.
Någon som känner igen problemet eller har någon? Kör med Vista.

kalle_banan
2007-12-16, 18:14
Jag har inte Vista, och du kan ta mina lösningar med en nypa salt om du önskar, hade jag fått bestämma hade du, i ordning gjort följande: Skaffat windows xp, om inte det duger så: Skaffa linux, om inte det duger så: Skaffa en mac.
Xp funkar som det ska, det har inga sjuka eller konstiga problem som Vista har, linux kan verka avlägset men det funkar out of the box precis som det är tänkt, om du har 10 000kr över rekomenderar jag dig en iMac eller MacBook, sen är dina problem ur världen.

Om du vill fortsätta med Vista så prova ominstallation av FF, eller installera Opera och se hur länge det håller. Om du är våghalsig finns det en betaversion av SP1 du kan ladda hem från windows hemsida, det kanske fixar dina problem, kan dock skapa fler och känner du dig ohändig med datorer bör du inte försöka.

747
2007-12-16, 18:25
Jag känner inte att jag har tillräckliga kunskaper för att köra linux. Dessutom har jag nyss köpt en ny dator för 10000*gah!* :cryout:
Får bli att köpa sig en extern hårdisk och formatera skiten då :(

747
2007-12-16, 18:26
Dock är jag tacksam för dina tips även om det inte framkom i min frustration.

shut teh face
2007-12-16, 18:29
I regel så har jag fått sånt där när datorn är fylld med skit.

Jag skulle testat att rensa temponära filer, sökt efter spywares osv.

Troligtvis så kommer en formatering hjälpa dig iaf.

Trance
2007-12-16, 18:39
Jag har inte Vista, och du kan ta mina lösningar med en nypa salt om du önskar, hade jag fått bestämma hade du, i ordning gjort följande: Skaffat windows xp, om inte det duger så: Skaffa linux, om inte det duger så: Skaffa en mac.
Xp funkar som det ska, det har inga sjuka eller konstiga problem som Vista har, linux kan verka avlägset men det funkar out of the box precis som det är tänkt, om du har 10 000kr över rekomenderar jag dig en iMac eller MacBook, sen är dina problem ur världen.

Om du vill fortsätta med Vista så prova ominstallation av FF, eller installera Opera och se hur länge det håller. Om du är våghalsig finns det en betaversion av SP1 du kan ladda hem från windows hemsida, det kanske fixar dina problem, kan dock skapa fler och känner du dig ohändig med datorer bör du inte försöka.

Totalt kasst jäkla råd. Har han problem med Internet Explorer på Vista så lär det knappast finnas en Linxu-distribution som inte suger as för honom. Sedan fattar jag inte varför folk gillar XP mer än Vista, antingen har man en riktigt kass dator eller så går man bara på rykten eller använder kassa tredjepartsprogram.

Sedan, kolla på ett Mac-forum eller Mac-tråden här. Det existerar inget "Just works" med Mac. Det är enbart att svälja reklamen rakt av.

shut teh face
2007-12-16, 18:41
Sluta lek tuff Trance.

Min pappa med datorkunskaper som räcker till att kolla blocket.se har Vista och det är enligt mitt tyckte (alltså en global regel) bra för de som surfar/ordbehandlar/kollar mail och använder program i allmänhet.

Men när det kommer till spel så är det röev. Visst; det finns spel som funkar. Men om man vill spela äldre spel så måste det krånglas med patcher och diverse (oftast finns inte ens patchar för att få det att funka i Vista).

Henke
2007-12-16, 18:42
Jag har haft samma probs, var problem med active x, speciellt aftonpravdan ballade ur, funkar bra nu med senaste versionen av ff.

Trance
2007-12-16, 18:47
Sluta lek tuff Trance.

Min pappa med datorkunskaper som räcker till att kolla blocket.se har Vista och det är enligt mitt tyckte (alltså en global regel) bra för de som surfar/ordbehandlar/kollar mail och använder program i allmänhet.

Men när det kommer till spel så är det röev. Visst; det finns spel som funkar. Men om man vill spela äldre spel så måste det krånglas med patcher och diverse (oftast finns inte ens patchar för att få det att funka i Vista).

Jag spelar inte tuff. Tror du verkligen man går in i en nördtråd på ett träningsforum om man skall impa på folk? Nej det handlar om att folk ger så jäkla kassa råd.

Sedan, vilka spel menar du nu? Vill du spela riktigt gamla spel så måste du ju fatta att ett operativsystem inte kan hålla på att stödja 10 år gammal mjukvara, det finns inget som gör det.

shut teh face
2007-12-16, 18:48
Klipp dig och skaffa dig ett jobb.

Nämn ett spel som inte funkar i windows xp. :hbang:

King Grub
2007-12-16, 18:50
Håll er till ämnet och låt inte tråden bli en Vista vs XP-tråd. Skapa en egen sådan, om så önskas.

Trance
2007-12-16, 18:54
Klipp dig och skaffa dig ett jobb.

Nämn ett spel som inte funkar i windows xp. :hbang:

Smart grabb. Vissa Dos-spel, som var gamla när XP släpptes...

Hur som helst till trådskaparen:

Är det specifika sidor den krashar på?
Har du googlat på felmeddelandet?

747
2007-12-16, 20:28
Felmeddelanden var ju bara att programmet har slutat fungera och måste avslutas. Men nu ska jag köra med explorer ett tag, för jag har för mig att det var ett mer utförligt felmeddelande där, nåt i stil med nån flash-spelare.

747
2007-12-16, 20:31
Ok nu vet jag iaf att om jag använder firefox så får jag upp meddelandet "firefox har slutat fungera" varje jag öppnar fmsweden.se

Granatgiraffen
2007-12-16, 20:54
Ok nu vet jag iaf att om jag använder firefox så får jag upp meddelandet "firefox har slutat fungera" varje jag öppnar fmsweden.se

Pröva att ominstallera java, eller testa att avinstallera det först och se om det går.

sehnpaa
2007-12-16, 21:22
Starta firefox från något terminal-liknande för att får fram ett mer informativt felmeddelande.

Jag vet inte om det är annorlunda i Vista, men något i stil med Start -> Kör -> cmd [enter] -> firefox [enter] -> Upprepa krash genom att surfa in på fmsweden.se -> Felmeddelande i kommandotolken.

747
2007-12-16, 22:05
Starta firefox från något terminal-liknande för att får fram ett mer informativt felmeddelande.

Jag vet inte om det är annorlunda i Vista, men något i stil med Start -> Kör -> cmd [enter] -> firefox [enter] -> Upprepa krash genom att surfa in på fmsweden.se -> Felmeddelande i kommandotolken.

Det blir åtkomst nekad, känner att de va väldigt länge sen man behövde hålla på att skriva in kommandon.

sehnpaa
2007-12-17, 10:53
Åtkomst nekad? Har du inte behörighet att köra Firefox nu? Står det endast "Åtkomst nekad"? Gäller det iexplore också?

Är problemet att du inte hittar filen får du ange hela sökvägen. Är problemet att du inte har behörighet till programmen får du snacka med administratören.

Hmm, jag vet inte om man kan göra som jag föreslog. Jag provade just i Windows XP och det funkar inte alls som jag hoppats på. Tolken släpper webbläsaren fri och matar således inte ut någon bakgrundsinformation.

747
2008-01-02, 18:56
Jag bumpar upp min egen tråd. Nu är läget så här att jag kan bara titta på youtubefilmer som visas direkt i trådar genom att använda FF. Om jag kör IE så blir det bara en ruta med liten symbol uppe i hörnet. Om jag klickar på egenskaper så står det att det är ett firefox-dokument. Hur lösa detta? Kan ju iofs avinstallera FF så kanske det funkar, men tänkte man kan lika gärna fråga innan.

747
2008-01-02, 19:00
äh dumt att skriva här. Ja ska försöka ominstallera Flash player ist. Blev väl nåt tjaffs när jag återställde explorer.

747
2008-01-02, 23:59
Nä nu behöver jag hjälp ändå. Vad behöver man för att kunna spela upp youtubelänkar direkt i trådarna, som jag har haft för en vecka sedan men inte längre har? Så lyder 10 000krfrågan. Trodde det var Adobe Flash player men de verkar det inte vara. Tänkte de kunde vara något tillägg som var inaktiverat men inte det heller.