handdator

Visa fullständig version : Intensitet och Belastning?


Kappa
2007-12-16, 12:46
Tja

Kollat igenom best of kolozzeum och hittat precis det jag behöver men jag har inte riktigt fått häng på intensitet och belastning. Vad menas exakt med följande begrepp:

Medelintensitet, låg intensitet, hög intensitet
Medel belastning, lätt belastning, tung belastning

Letat på forumet men inte hittat några enkla förklaringar.

En snabb förklaring med skillnader vore mycket uppskattat.

/D

Bajjeen
2007-12-16, 13:40
belastningen är väl hur mycket/tunga vikter du använder dig av.

intensiteten är ju hur mycket energi du gör åt. alltså hur hårt du pushar kroppen.

svårt att förklara intensitet bra, tycker jag iaf... nån annan får gärna fylla på den punkten =P

Honken
2007-12-16, 13:51
Hög intensitet är "nä nu jävlar ska skiten upp!" medans låg intensitet är "nej nu blir det jobbigt, bäst jag vilar".

Bjorn
2007-12-16, 13:55
intensitet på själva passet, kan variera beroende på hur lång setvila man har. Mindre vila mellan set och övningar, desstu intensivare blir det.

Intensiviteten på själva utförandet, varierar beroende på hastigheten man förflyttar vikten med. Men det är ju inte riktigt så här linjärt i verkligheten.

major Pectoralis
2007-12-16, 14:10
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2657346&postcount=22

Kappa
2007-12-16, 16:12
Jag tror jag förstår hur det hänger ihop. Tack :)

Så låg intensitet och tung belastning är tunga vikter lyftna långsammare än normalt. (Tung träning)

Och hög intensitet och lätt belastning är lätta vikter men snabbt och explosivt. (Toppning)

Finns det nåt förutbestämt antal reps vid de olika begreppet?

Skillnaden mellan intensiv och lätt träning är bara att man kör långsammare eller? För man kör väl med relativt lätta vikter i båda fallen? Eller är det ännu lättare vikter under lätt träning?

/D

major Pectoralis
2007-12-16, 16:29
Jag tror jag förstår hur det hänger ihop. Tack :)

Så låg intensitet och tung belastning är tunga vikter lyftna långsammare än normalt. (Tung träning)

Och hög intensitet och lätt belastning är lätta vikter men snabbt och explosivt. (Toppning)

Finns det nåt förutbestämt antal reps vid de olika begreppet?

Skillnaden mellan intensiv och lätt träning är bara att man kör långsammare eller? För man kör väl med relativt lätta vikter i båda fallen? Eller är det ännu lättare vikter under lätt träning?

/D

Där missförstod du.

Intensitet i styrketräning är "% av 1RM", dvs. belastningen i förhållande till det man maximalt kan lyfta.

Det finns emellertid vissa filurer som envisas om att använda begreppet i andra sammanhang; det finns alltså en viss språkförbistring och brist på konsensus för intensitetsbegreppet.

Kappa
2007-12-16, 18:28
Så intensiteten beror på hur mkt man orkar från början och hur mkt man lyfter under en tidsperiod. Har jag förstått det rätt då?

Så ju tyngre jag lyfter i förhållande till MITT normala och ju mer jag lyfter det under t.ex. 30 sek desto högre är intensiteten?

Men då skulle ju tung träning kunna ha hög intensitet också, om man tänker kilo/min, men klassificeringen på tung träning är ju hög belastning men låg intensitet.

Eller har intensiteten ingenting med hur snabbt jag lyfter det under en bestämd tid? Bara vikt i förhållande till mitt max?

/D

Corpobal
2007-12-16, 20:40
För att förtydliga i kommunikationen med andra så kan man använda olika prefix, exempelvis viktintensitet istället för bara intensitet. För att betona att man avser en procentuell intensitet på vikten i kg och inte intensitet baserat på tid eller repetitioner.

C.E.J.
2007-12-16, 21:14
Så intensiteten beror på hur mkt man orkar från början och hur mkt man lyfter under en tidsperiod. Har jag förstått det rätt då?

Så ju tyngre jag lyfter i förhållande till MITT normala och ju mer jag lyfter det under t.ex. 30 sek desto högre är intensiteten?

Men då skulle ju tung träning kunna ha hög intensitet också, om man tänker kilo/min, men klassificeringen på tung träning är ju hög belastning men låg intensitet.

Eller har intensiteten ingenting med hur snabbt jag lyfter det under en bestämd tid? Bara vikt i förhållande till mitt max?

/D

Jo de har med varandra att göra, skulle jag väl säga. Om ditt max i marklyft är 100kg på två sekunder så har ju det en viss effekt, och 80% intensitet skulle då kunna översättas till 80kg på två sekunder eller 90kg på fyra sekunder - jag hittar bara på siffror, men du kanske förstår hur jag menar.

major Pectoralis
2007-12-16, 22:30
Så intensiteten beror på hur mkt man orkar från början och hur mkt man lyfter under en tidsperiod. Har jag förstått det rätt då?

Så ju tyngre jag lyfter i förhållande till MITT normala och ju mer jag lyfter det under t.ex. 30 sek desto högre är intensiteten?

Men då skulle ju tung träning kunna ha hög intensitet också, om man tänker kilo/min, men klassificeringen på tung träning är ju hög belastning men låg intensitet.

Eller har intensiteten ingenting med hur snabbt jag lyfter det under en bestämd tid? Bara vikt i förhållande till mitt max?

/D

För att göra det enkelt kan du tänka att intensitet är vikt i förhållande till max, dvs. "% av 1RM" (1RM = 1 repetition maximum).

Kappa
2007-12-17, 14:25
Ok, då förstår jag. Men vad är det då för skillnad på tung träning och intensiv träning? Det skulle ju kunna, tekniskt sätt vara samma sak. Målet med mina frågor är att förstå program där begreppen används. Eller ska jag utgå från att i dom fallen hög intensitet är mera konstant, utmattande träning och tung träning tyngre än mitt max med mera vila?

Tack för alla svar hittils, funderat länge över det här.

/D

major Pectoralis
2007-12-17, 15:45
Ok, då förstår jag. Men vad är det då för skillnad på tung träning och intensiv träning? Det skulle ju kunna, tekniskt sätt vara samma sak. Målet med mina frågor är att förstå program där begreppen används. Eller ska jag utgå från att i dom fallen hög intensitet är mera konstant, utmattande träning och tung träning tyngre än mitt max med mera vila?

Tack för alla svar hittils, funderat länge över det här.

/D

Det kan vara problematiskt att förstå program efter begreppet intensitet eftersom ordet använts i flera olika sammanhang, t.ex. hävdar Nautilus att intesiteten ökar under settes gång allteftersom man blir tröttare ovh vikten därmed upplevs som tyngre (vilket naturligtvis är felaktigt). Man skall inte förväxla "intensivitet" (mitt eget ord, märk väl) med intensitet.

Salus
2007-12-17, 16:13
Tre viktiga faktorer som påverkar viktträning, precis som övningar i allmänhet, är intensitet, volym och frekvens. Intensitet refererar till mängden kraft som behövs för att utföra aktiviteten, vilket i detta fall är vikten som ska lyftas (att lyfta 20 kg kräver mer kraft eller intensitet än att lyfta 10 kg oavsett antalet repetitioner eller set), volym refererar till hur mycket du gör under en träningspass dvs antalet set, rep och övningar du utför för varje muskel, medan frekvens betyder hur många träningspass du gör per vecka. En jämförelse kan göras med löpning där intensiteten är hur snabbt du springer, volymen är hur långt och frekvensen är hur många gånger du springer per vecka.

JohnRick
2007-12-17, 19:42
Eller snarare frekvens sett till vilken tidsperiod som helst. Det här insnöandet på "per vecka" börjar gå mig på nerverna:=)

major Pectoralis
2007-12-17, 21:27
Eller snarare frekvens sett till vilken tidsperiod som helst. Det här insnöandet på "per vecka" börjar gå mig på nerverna:=)

Fast praktiskt taget alltid när man talar om träningsfrekvens så gör man det i pass per vecka. Det är praxis och den använder man sig av även i litteruaturen.

JohnRick
2007-12-17, 21:58
Fast praktiskt taget alltid när man talar om träningsfrekvens så gör man det i pass per vecka. Det är praxis och den använder man sig av även i litteruaturen.

Javisst. Det säger mer om litteraturen och behovet av att revidera gängse praxis, än vad det gör om mitt uttalande.

Nitrometan
2007-12-17, 22:34
Javisst. Det säger mer om litteraturen och behovet av att revidera gängse praxis, än vad det gör om mitt uttalande.
Ja, för ingen annan använder ju en sjudagarsperiod till nåt vettigt. Typ en arbetsvecka. Dela in kalendern i veckor och sånt.

Nej, det verkar behöva revideras.

JohnRick
2007-12-17, 22:57
Ja, för ingen annan använder ju en sjudagarsperiod till nåt vettigt. Typ en arbetsvecka. Dela in kalendern i veckor och sånt.

Nej, det verkar behöva revideras.

Allt är en social konstruktion. Jag säger inte att den gregorianska kalendern med sina veckor inte fyller sin funktion i de flesta sammahang eftersom vi självklart måste ha en uppdelning i perioder och en etikett för tid. Men att kategoriskt räkna frekvens i ggr/vecka när man diskuterar träningsmängd blir bara ett semantiskt hinder när vissa, som jag själv t ex, ligger på tre ggr över en femdagarsperiod, vilket iofs blir 4.2 ggr/veckan.

major Pectoralis
2007-12-17, 23:08
Man kan även skriva exempelvis 3-4 pass per vecka (dvs. 48h mellan pass). Ett språk är ett kommunikationsmedel och därför är det klart positivt om det finns ett enhetligt system för ord, grammatik, uttryck osv.

Salus
2007-12-18, 13:35
något offtopic va?

moment22
2007-12-18, 18:29
Haha det är bara för skönt att prata om sånt som verkligen inte går att ändra på.

jwzrd
2007-12-18, 18:42
Haha det är bara för skönt att prata om sånt som verkligen inte går att ändra på.

Vad går inte att ändra på?

Kappa
2007-12-20, 21:36
Trots att det blev lite off topic har jag fått svar på mina frågor.

Tack för alla svar :)

/D