handdator

Visa fullständig version : Linfröolja/rapsolja


HC77
2007-12-15, 18:38
Hej,

Är det någon som vet hur linfröolja och rapsolja står sig om de blandas med proteinpulver, honung och sirap?

Tänkte göra lite egna bars av proteinpulver, honung, sirap, blockchoklad och linfröolja alternativt rapsolja.

Jag antar att det finns risk att fettet oxiderar? Annars har jag sett flertalet barer som innehåller just rapsolja numera. Är det då någon speciell som är stabilare än vanlig som säljs i affären?

Mvh
Henrik

Sverker
2007-12-15, 19:11
Linfröolja skulle jag INTE använda.
Att blanda ut linolja över en pulveryta kommer att öka linoljas yta många tusen gånger och därmed öka risken för oxidation och radikalbildning rejält. Risk för självantändning:(


Du får använda rapsolja och dragera kakan med choklad.

Mega_man1000
2007-12-15, 19:29
Linfröolja skulle jag INTE använda.
Att blanda ut linolja över en pulveryta kommer att öka linoljas yta många tusen gånger och därmed öka risken för oxidation och radikalbildning rejält. Risk för självantändning:(


Du får använda rapsolja och dragera kakan med choklad.

Shit!!! Visste inte att linfröolja hade sånna risker?:confused:

HC77
2007-12-15, 19:41
Linfröolja skulle jag INTE använda.
Att blanda ut linolja över en pulveryta kommer att öka linoljas yta många tusen gånger och därmed öka risken för oxidation och radikalbildning rejält. Risk för självantändning:(


Du får använda rapsolja och dragera kakan med choklad.

Tack för svaret.

Men det fungerar alltså att använda rapsolja, inga bekymmer med oxidering av fettet så att dess nyttiga egenskaper blir försämrade och i såfall, måste de ligga i kylskåp för att fettet skall hålla sig stabilt eller kan man ha dem i rumstemperatur?

Mvh
Henrik

Sverker
2007-12-15, 19:45
Ska inte spela så stor roll ifall du har kakorna i kylskåp eller i rumstemperatur. Frågan är snarare vilken hållbarhet du förväntar dig. Någon månad eller så är inte omöjligt men därefter blir nog kakan bitter*spy*

HC77
2007-12-15, 20:37
Okej, då är det lugnt. Längre än 1 månad lär de inte bli liggande:) .

Intressant dock om man köper någon av de bars som finns på marknaden som innehåller rapsolja och som enligt tillverkarna har en hållbarhet på 6 månader till 1 år. Kan man då utgå från att de inte smakar något vidare om de legat ett tag och att de till och med kanske är rent utav ohälsosamma?

Ett av de större märkena i Sverigelanserade i veckan en bar med rapsolja som största fettkälla, kanske inte var så smart då?

Eddie Vedder
2007-12-15, 20:53
Ett av de större märkena i Sverigelanserade i veckan en bar med rapsolja som största fettkälla, kanske inte var så smart då?

Kan inte tänka mig att det är några problem. Titta på de flesta bakade sakerna i en affär, majoriteten har rapsolja som huvudsaklig fettkälla, bröd, kex, skorpor o.s.v.
I vissa fall är oljan delvis härdad (och kan således innehåla transfettsyror) men långt ifrån alla idag (skulle påstå att majoriteten INTE är delvis härdad olja i dagsläget).

Visst blir produkter sämre med tiden och ickehärdad olja står sig kortare tid, men det är ju bara att äta upp inom hyfsad tid och det är knappast jättebråttom.:)

Sverker
2007-12-16, 08:02
Jag tänker mer på vad du har hemma i köket.
Tillverkarna kan blanda ihop sin smet under vakumm för att omedelbart trycka ut kakor som täcks med ett tunt lager choklad.
Är det riktigt mycket Hi-tech lägger det kakorna i tunn, tunn, aluminiumfolie och fyller den med kvävgas innan påsen svetsas ihop.

Din matberedare kommer att trycka in en del luft i kakorna. Du kan heller inte skydda kakorna när du packar dem.

machine gun
2007-12-16, 15:59
Att frysa in kakorna ger dem längre hållbarhet och en frys har ju de flesta tillgång till.

Sverker
2007-12-16, 18:17
Njaa...att frys in fleromättat fett är ingen höjdare. Någon månad eller så är OK men fettet härsknar fortare i frysen.



Varför måste du ha olja med. Finns ju jordnötssmör att blanda i. Rosta nötter och kör i matberedaren till ett fint smör. Kokosfett hör ju julen till. Då kan du blanda i kladdigare ingredienser utan att kakan smälter.