handdator

Visa fullständig version : Bulkar/deffar OL:are också?


Slartibartfast
2007-12-15, 11:55
Gör dom det? Eller är det bara ett byggarfenomen?

130kg finsk sisu
2007-12-15, 12:21
Nej varken OLare eller SLare deffar, men många av de lättare väger över 4-5kg under offseason för att före tävling banta bort de kilona

Edit: Som du ser på avataren så är jag inne i deffens slutskede!

Allan
2007-12-15, 12:26
Det vanligaste är ju att man går i tyngre viktklasser ju längre man tränat/tävlat. Det är inte alls ovanligt med folk som påbörjat sin ungdomskarriär i en lätt viktklass för att sedan avsluta den i supertungvikt.

Slartibartfast
2007-12-15, 12:28
Det är imponerande hur 80-kilos OL:are kan bygga upp sådan styrka att de kan reppa på 180 i frontböj utan att köra massiva bulkningar under processen.

pragmatist
2007-12-15, 12:49
I alla sporter där det finns viktklasser förekommer det naturligtvis att folk bantar ner sig för att kvala in om de ligger några kilo över gränsen, liksom att de medvetet byter till en högre viktklass genom att träna och äta upp sig. Om man har fem kilo kvar till nästa viktgräns så är det ju bara smart att försöka fylla ut de kilona så effektivt man kan. Den typ av långvarig deffning som bodybuilders ägnar sig åt torde däremot vara ganska kontraproduktivt för en kraft- eller kampsportare eftersom det har en så negativ effekt på prestationsförmågan.

Slartibartfast
2007-12-15, 12:55
I alla sporter där det finns viktklasser förekommer det naturligtvis att folk bantar ner sig för att kvala in om de ligger några kilo över gränsen, liksom att de medvetet byter till en högre viktklass genom att träna och äta upp sig. Om man har fem kilo kvar till nästa viktgräns så är det ju bara smart att försöka fylla ut de kilona så effektivt man kan. Den typ av långvarig deffning som bodybuilders ägnar sig åt torde däremot vara ganska kontraproduktivt för en kraft- eller kampsportare eftersom det har en så negativ effekt på prestationsförmågan.

Jo, självklart förstår jag att de inte alltid håller sig inom sin viktklass utan det är fråga om att banta ner sig till tävlingar, men OL:are lägger väl inte på sig 10-15 kg extra under ett år så som byggare gör, trots att de som Allan säger ofta går upp i viktklasser efter hand? Så länge de inte tävlar i supertungvikten så är de väl aldrig så ur form som byggare är?

tp_88
2007-12-15, 14:14
Så länge de inte tävlar i supertungvikten så är de väl aldrig så ur form som byggare är?
Långt ifrån alla byggare är ju i dålig form offseason heller dock...

C.E.J.
2007-12-15, 17:32
Jo, självklart förstår jag att de inte alltid håller sig inom sin viktklass utan det är fråga om att banta ner sig till tävlingar, men OL:are lägger väl inte på sig 10-15 kg extra under ett år så som byggare gör, trots att de som Allan säger ofta går upp i viktklasser efter hand? Så länge de inte tävlar i supertungvikten så är de väl aldrig så ur form som byggare är?

Eftersom man tävlar oftare än byggare (de bästa byggarna tävlar väl 1-2ggr per år typ) så har man inte råd att lägga på sig lika mycket fett mellan tävlingarna eftersom man då skulle få svårt att banta bort det. Själv väger jag 62.2kg och har därför möjlighet att antingen banta bort ungefär ett halvt kilo och tävla i -62kg klassen, eller ligga på samma vikt alt. bulka upp mig och tävla i -69kg klassen. Som exempel bara ;)

Allan
2007-12-15, 17:35
Jo, självklart förstår jag att de inte alltid håller sig inom sin viktklass utan det är fråga om att banta ner sig till tävlingar, men OL:are lägger väl inte på sig 10-15 kg extra under ett år så som byggare gör, trots att de som Allan säger ofta går upp i viktklasser efter hand? Så länge de inte tävlar i supertungvikten så är de väl aldrig så ur form som byggare är?

Det har ju att göra med vad du betraktar som bra form. De flesta riktigt bra lyftare är knappast snygghetsfenomen utan ligger på en vikt de kan hålla utan vare sig överätande eller deffnoja. Man lyfter bäst när man mår bra helt enkelt, och att jaga kalorier är alldeles för tidskrävande

Arf Pingvin
2007-12-15, 18:44
OL handlar så mycket om teknik, rörlighet och snabbhet utöver ren styrka. Det vore kontraproduktivt att behöva ändra tekniken efter rondören, ökad massa ger problem med rörlighet och massabyggande träning är inte samma som snabbhetsträning. OL bygger på att man har en stadig progression eftersom det är så många bitar som ska falla på plats. Det är alltså inte fördelaktigt att jojobanta.

SL är väl konstant bulk *popcorn*

jwzrd
2007-12-15, 19:12
Alla skjuter men missar.

Byggning handlar om muskelmassa. Lyftning handlar om att lyfta. Givetvis blir lyftare (av båda slagen) både starkare (och snyggare at that) än byggare i och med att man tränar på olika sätt mot olika mål.