handdator

Visa fullständig version : Vettig tigersåg för runt 5-600:-?


daja
2007-12-15, 10:19
Finns det någon vettig tigersåg som är värd att köpa för runt 5-600?
Det är en julklapp och mottagaren av den gör mest lite småjobb på huset och tomten så jag antar inte att han behöver någon för 5000:-, eller har jag fel?

Jorgen
2007-12-15, 10:25
Du kan säkert hitta en duglig tigersåg för den summan på tex Bauhaus eller liknande.
Men det är rätt stor skillnad på kvalité mellan dom billiga och dom lite dyrare.

champion
2007-12-15, 10:34
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=125198

Men tyvär så är kvalitén på dena produkt USEL. Gått sönder 2 gånger sen ville jag ha pengarna tillbaka.
Ska tigersågen användas mycket så är smartast att lägga till några kronor.

spange
2007-12-15, 12:00
njaa..det är nog bättre att lägga ut lite mer pengar..billiga elverktyg tenderar tyvärr att vara rätt kassa...jag använder en dewalt, som är helt suverän.

Kaboffastar
2007-12-15, 12:21
njaa..det är nog bättre att lägga ut lite mer pengar..billiga elverktyg tenderar tyvärr att vara rätt kassa...jag använder en dewalt, som är helt suverän.

Det är väl självklart att din dewalt för 3000 spänn funkar skitbra.
Han vill ju inte lägga mer än 5-600.

Edit : Helvete han säger ju småjobb!

Ignatius72
2007-12-15, 17:46
Köpte en från harald Nyborg, jag hoppades att den skulle klara ett jobb. Men jag har misshandlat den i månader och den ger inte upp. Kommer inte ihåg märket just nu och jag orkar inte gå 10 m för att ta reda på det. men jag tror jag kommer att gå förbi den under kvällen, då ska jag kolla upp det.

Allan
2007-12-15, 17:58
Ferm. Finns ingen anledning för en hemmafixare att köpa grejor som är svindyra. Hellre en rondell för 199 spänn som jag kan slänga när den går sönder än en rondell för 2795 som jag får ångest av om den går sönder. Likadant med en tigersåg. Jag känner inga hemmafixare som inte klarar sig jättebra med verktyg i den lägre prisklassen.

MasterChief
2007-12-15, 18:55
Ferm. Finns ingen anledning för en hemmafixare att köpa grejor som är svindyra. Hellre en rondell för 199 spänn som jag kan slänga när den går sönder än en rondell för 2795 som jag får ångest av om den går sönder. Likadant med en tigersåg. Jag känner inga hemmafixare som inte klarar sig jättebra med verktyg i den lägre prisklassen.

Tycker det är skönt när proffs har den där åsikten. :thumbup:

Kråckodilen
2007-12-15, 19:55
Jepp, själv haft en Ferm tigersåg i några år. Kan rekommendera för hemmabruk!

spange
2007-12-15, 20:02
Det är väl självklart att din dewalt för 3000 spänn funkar skitbra.
Han vill ju inte lägga mer än 5-600.

Edit : Helvete han säger ju småjobb!

saken är väl den att billiga elverktyg oftast inte funkar till småjobb heller. bättre isf om man går ihop flera och köper en för ett par tusen, problemet med billiga verktyg är att det som hade vart ett "småjobb" med ett dyrare verktyg ofta kan bli ett rent helvete med ett billigt skitverktyg, och då kanske det är bättre att t.ex hyra en bra maskin.

daja
2007-12-15, 23:44
Tack, ska garanterat kolla upp Ferm!

daja
2007-12-18, 21:19
Vad är det för skillnad på en tigersåg och en svärdsåg?

Aasa
2007-12-18, 21:31
Utökar denna utmärkta verktygstråd med att fråga efter en bra skruvdragare / lättare borrmaskin som ska klara följande två saker;
1.) Dra ihop en IKEA-möbel då och då.
2.) Borra små hål i gipsplatta/panel för att hänga upp tavlor och dyl.

En ganska billig men trevlig skruvdragare alltså efterlyst!

Jorgen
2007-12-18, 21:35
Utökar denna utmärkta verktygstråd med att fråga efter en bra skruvdragare / lättare borrmaskin som ska klara följande två saker;
1.) Dra ihop en IKEA-möbel då och då.
2.) Borra små hål i gipsplatta/panel för att hänga upp tavlor och dyl.

En ganska billig men trevlig skruvdragare alltså efterlyst!

Till det duger "vad för skit som helst" typ.
Finns ingen anledning att lägga några pengar på en "riktig" batterimaskin för att klara av dom uppgifterna. Annat än om man vill ha riktiga grejor.

Stick till Bauhaus/whatever och köp en som känns bra.

daja
2007-12-19, 17:01
Vad är det för skillnad på en tigersåg och en svärdsåg?

bump

z_bumbi
2007-12-19, 18:03
bump

Är det inte bara två olika märken/system? Aligatorsåg är ett annat namn om jag kommer ihåg något så när rätt.

Jorgen
2007-12-19, 18:12
Är det inte bara två olika märken/system? Aligatorsåg är ett annat namn om jag kommer ihåg något så när rätt.

Alligatorsåg använder man när man sågar i lecablock, det är inte samma sak som tigersåg. http://www.maxit.se/2156

z_bumbi
2007-12-19, 18:28
Alligatorsåg använder man när man sågar i lecablock, det är inte samma sak som tigersåg. http://www.maxit.se/2156

Nu vill jag ju ha en av varje istället för bara en tigersåg.

(tack för klargörandet)

daja
2007-12-20, 08:01
Alligatorsåg använder man när man sågar i lecablock, det är inte samma sak som tigersåg. http://www.maxit.se/2156

är det då någon skillnad mellan svärd- och tigersåg?

jogustaf
2007-12-20, 09:44
är det då någon skillnad mellan svärd- och tigersåg?

Vad jag vet är det olika namn på samma sak.

För övrigt finns det som söks på Jem & Fix för 188:-. Den fungerar alldeles utmärkt för hemmabruk. Jag fattar inte ens hur man kan få ihop en så gedigen känsla i nåt så billigt.

Jem & Fix kanske bara finns längst i söder när jag tänker efter...

daja
2007-12-20, 10:42
Vad jag vet är det olika namn på samma sak.

För övrigt finns det som söks på Jem & Fix för 188:-. Den fungerar alldeles utmärkt för hemmabruk. Jag fattar inte ens hur man kan få ihop en så gedigen känsla i nåt så billigt.

Jem & Fix kanske bara finns längst i söder när jag tänker efter...

ok, det är vad jag har hört med men vill dubbelkolla med någon insatt.

Jorgen
2007-12-20, 16:37
är det då någon skillnad mellan svärd- och tigersåg?

Inte vad jag vet.