handdator

Visa fullständig version : En natts förlorad sömn har ingen akut negativ påverkan på styrkeprestation.


King Grub
2007-12-15, 09:26
Currently, the degree to which sleep loss influences weightlifting performance is unknown. This study compared the effects of 24 hours of sleep loss on weightlifting performance and subjective ratings of psychological states pre-exercise and postexercise in national-caliber male collegiate weightlifters. Nine males performed a maximal weightlifting protocol following 24 hours of sleep loss and a night of normal sleep. The subjects participated in a randomized, counterbalanced design with each sleep condition separated by 7 days. Testosterone and cortisol levels were quantified prior to, immediately after, and 1 hour after the resistance training session. Additionally, profile of mood states and subjective sleepiness were evaluated at the same time points. The resistance training protocol consisted of several sets of snatches, clean and jerks, and front squats. Performance was evaluated as individual exercise volume load, training intensity and overall workout volume load, and training intensity. During each training session the maximum weight lifted for the snatch, clean and jerk, and front squat were noted. No significant differences were found for any of the performance variables. A significant decrease following the sleep condition was noted for cortisol concentration immediately after and 1 hour postexercise. Vigor, fatigue, confusion, total mood disturbance, and sleepiness were all significantly altered by sleep loss. These data suggest that 24 hours of sleep loss has no adverse effects on weightlifting performance. If an athlete is in an acute period of sleep loss, as noticed by negative mood disturbances, it may be more beneficial to focus on the psychological (motivation) rather than the physiological aspect of the sport.

J Strength Cond Res. 2007 Nov;21(4):1146-54. The acute effects of twenty-four hours of sleep loss on the performance of national-caliber male collegiate weightlifters.

Mourten
2007-12-15, 13:46
De kunde dem frågat lite ex-jägare om så hade de fått samma svar som i undersökningen ;)

jwzrd
2007-12-15, 13:58
De kunde dem frågat lite ex-jägare om så hade de fått samma svar som i undersökningen ;)

Hur upplevde du att dina kortisol-nivåer var timmen efter ett träningspass efter 24 timmars sömnbrist?

Mourten
2007-12-15, 15:54
Hur upplevde du att dina kortisol-nivåer var timmen efter ett träningspass efter 24 timmars sömnbrist?

dem är förhöjda, eftersom kroppen inte reagerar normalt så blir den juh stressad, trött, "panik" men hur man känner att dem är höjda det vet jag inte hur du menar. Men eftersom man är trött och stressad så ÄR dem iaf höjda, right?

überstarken
2007-12-15, 15:58
Jag har slagit PB efter att ha sovit två timmar de senaste två dygnen, det var LAN och jag hade levt mestadels på godis och energidryck.. trööck! :D

Pez
2007-12-15, 17:07
De kunde dem frågat lite ex-jägare om så hade de fått samma svar som i undersökningen ;)

Eller varför inte bagare?
Vet du hur svårt det är att ringla kransar när man är trött?!

Relevans Mourten - du verkar inte ens riktigt själv veta vad du vill säga, eller snarare vad du kommenterar.

tejpis
2007-12-15, 17:25
Jag slog PB i chins sista dagen på baskermarschen...

C.E.J.
2007-12-15, 17:26
Då finns det på svart och vitt också. Har själv satt en del pb:n utan att ha sovit nåt under natten.

Allan
2007-12-15, 17:28
Vi är väl rätt många som sovit rejält illa natten före en tävling, och det har gått hur bra som helst.

Mourten
2007-12-15, 17:49
Eller varför inte bagare?
Vet du hur svårt det är att ringla kransar när man är trött?!

Relevans Mourten - du verkar inte ens riktigt själv veta vad du vill säga, eller snarare vad du kommenterar.

Nej men det va poängen, att prestera fysisk trött är enkelt, att prestera mentalt är svårare, tex skriva, räkna samt läsa.:smash:

Allan
2007-12-15, 18:04
Armhävningar i lumpen har mycket lite att göra med maximal styrkeprestation

Eddie Vedder
2007-12-15, 18:11
Vi är väl rätt många som sovit rejält illa natten före en tävling, och det har gått hur bra som helst.

+1 (även om jag förstås inte syftar på styrkeidrott i mitt fall;))

Dålig sömn är för mig mer regel än undantag inför t.ex. lopp som jag ska springa eller förr i tiden inför viktiga fotbollsmatcher/turneringar.

Alltid nervös och spänd och har skitsvårt med sömnen. Likväl går det i regel bra, tröttheten brukar vara enkel att undertrycka när det behövs. Den kommer istället efteråt när utmaningen är över och jag ger mig tillåtelse till avslappning.

dyxeldoff
2008-01-22, 21:58
jag har dock tagit massor av PBs när jag varit utvilad och laddad
*gah!*

Gnusram
2008-01-22, 22:02
jag har dock tagit massor av PBs när jag varit utvilad och laddad
*gah!*

Nå, det var väl ingen som påstod att det var en nackdel att vara utvilad?

dyxeldoff
2008-01-23, 01:07
Nå, det var väl ingen som påstod att det var en nackdel att vara utvilad?

förlåt jag lämnade lite åt fantasin

låt mej ta ett exempel

jag har tagit 7 PBs med limegröna byxor
vad bevisar det här ?;)

jo bara att jag maxar med fula byxor.

ingen vet hur det hadde gåt om dom hadde maxat pigga och utvilade.
och om man ska göra en studie utav det och räkna på hur många PBs som tagits trött/pigg tror jag Pigg vinner hur som hälst *rolleyes*

Gnusram
2008-01-23, 02:27
förlåt jag lämnade lite åt fantasin

låt mej ta ett exempel

jag har tagit 7 PBs med limegröna byxor
vad bevisar det här ?;)

jo bara att jag maxar med fula byxor.

ingen vet hur det hadde gåt om dom hadde maxat pigga och utvilade.
och om man ska göra en studie utav det och räkna på hur många PBs som tagits trött/pigg tror jag Pigg vinner hur som hälst *rolleyes*

Var inte det vad de gjorde i just den studien? En natt alltså, pratar vi över tid så kan man såklart inte sluta att sova...

Exemplet med de fula byxorna får du kanske vässa lite?

Doris
2008-01-23, 02:40
Jag presterar sällan PB's om jag varit vaken mer än 20 timmar.
16-20 timmar är gränsen efter 20 timmar så är det fysiskt "kört" för mig att topp prestera på gymmet, dock så har jag satt rätt många PB's just runt 18-20 timmars snåret.

Eddie Vedder
2008-01-23, 06:03
ingen vet hur det hadde gåt om dom hadde maxat pigga och utvilade.
och om man ska göra en studie utav det och räkna på hur många PBs som tagits trött/pigg tror jag Pigg vinner hur som hälst *rolleyes*

Jag förstår inte vad du vill säga. Studiens syfte är ju inte att motbevisa att det är bra med sömn. Det handlar ju bara om att undersöka hur dålig sömn påverkar akut och resultatet tyder här på att man kan prestera bra även med störd sömn.

Det handlar ju inte om att dålig sömn är bättre än bra. Klart att pigg och utvilad hade vunnit i längden, finns väl ingen som ens skulle ifrågasätta?

Men jag kan mycket väl ha missuppfattat dig nu.

Emil_Larsson
2008-01-23, 07:16
Känner ni också att ni blir piggare frampå dagen om ni endast sover 5-6 timmar istället för att riktigt gröta ner sig i sängen i 12 timmar. Jag känner iaf att jag blir slöare av att sova för länge. Jag har sovit max 7 timmar nu i snart 3-4 månader och jag känner att jag "kan inte" sova längre, kroppen vill upp vid just dom timmarna. Ligger jag längre blir sömnen snarare mer lidande :D

J de Koof
2008-01-23, 07:20
Armhävningar i lumpen har mycket lite att göra med maximal styrkeprestation

Precis. Lata jäkla jägare, armhävningar är vad de pysslar med.

"Currently, the degree to which sleep loss influences weightlifting performance is unknown".... shit ba. Så nu vet vi att national-caliber male collegiate weightlifters lyfter lika bra efter sleep loss som annars. Makalöst funktionell kunskap. Framgår det vem som finansierat studien?

/J

King Grub
2008-01-23, 07:32
Makalöst funktionell kunskap´.

Ja, visst är det. En lyftare som vet, att det antagligen inte påverkar hans prestation negativt, slipper tankar som "oj, nu har jag inte sovit ordentligt, nu kommer det att gå helt värdelöst", om han skulle råka ha sömnsvårigheter natten inför ett viktigt lyft. Sådana tankar och den undermedvetna inställning dessa bidrar med skulle däremot kunna påverka hans prestation negativt.

Pez
2008-01-23, 07:34
Precis. Lata jäkla jägare, armhävningar är vad de pysslar med.

"Currently, the degree to which sleep loss influences weightlifting performance is unknown".... shit ba. Så nu vet vi att national-caliber male collegiate weightlifters lyfter lika bra efter sleep loss som annars. Makalöst funktionell kunskap. Framgår det vem som finansierat studien?

/J
Ja fyfan. Du har rätt.
Varför ska folk sitta och skriva inlägg, utbyta information, citera studier och diskutera runt olika ämnen för att på så sätt addera till sin kunskap?
Jag tycker att det är skandalöst! Je accuse!

J de Koof
2008-01-23, 07:54
Je accuse!

Mi too.

Det antyddes nämligen i tråden att en paralell till, exempelvis, kustjägare/fallskärmsjägare/norrlandsjägare icke är tillämplig emedan dessa ej ägnar sig åt den studerade formen av prestation (utan armhävningar).

Därav min tåtrampande intellektuellt förolämpande (?) fundering över studiens påtagligt smala föremål. Men visst, jag erkänner villigt att manliga tyngdlyftare på SM-nivå kan ha stor glädje av dess resultat, och ber härmed om ursäkt.

/J

dyxeldoff
2008-01-23, 18:12
det har en direkt negativ efect att sova för mycket

dyxeldoff
2008-01-23, 18:14
Var inte det vad de gjorde i just den studien? En natt alltså, pratar vi över tid så kan man såklart inte sluta att sova...

Exemplet med de fula byxorna får du kanske vässa lite?

vände mig till alla som berättade att dom hadde massa PBs som trött
tyckte det var onödigt bara. eftersom det inte säger något

jo visst går den att slipa på :)

Raggis
2008-01-23, 18:15
Känner ni också att ni blir piggare frampå dagen om ni endast sover 5-6 timmar istället för att riktigt gröta ner sig i sängen i 12 timmar. Jag känner iaf att jag blir slöare av att sova för länge. Jag har sovit max 7 timmar nu i snart 3-4 månader och jag känner att jag "kan inte" sova längre, kroppen vill upp vid just dom timmarna. Ligger jag längre blir sömnen snarare mer lidande :D

Hehe, ja. Känner igen det där. Är mycket piggare på eftermiddagen om jag bara har sovit 5-6 timmar, än 9-10 timmar.

Koloftw
2008-01-23, 18:16
Ja, visst är det. En lyftare som vet, att det antagligen inte påverkar hans prestation negativt, slipper tankar som "oj, nu har jag inte sovit ordentligt, nu kommer det att gå helt värdelöst", om han skulle råka ha sömnsvårigheter natten inför ett viktigt lyft. Sådana tankar och den undermedvetna inställning dessa bidrar med skulle däremot kunna påverka hans prestation negativt.

+1.

Har bräkt mig hela dagen över att jag inte kommer lyckas på passet idag, för att jag bara fick en 6-7hs sömn. Nu vet jag dock att det är nocebo, här jävlar ska lyftas, allt som krävs är lite vilja *flex*

Emil_Larsson
2008-02-14, 13:46
Bump, lite nyfiken.

Om man ställt in kroppen på att sova 6 timmar per natt och vänjer kroppen vid det, kan man då få bra resultat från träningen, eller måste man sova mer? finns det någon garanti på att man får bättre resultat av mer sömn? inte hängt med ordentligt i tråden så skriver denna fråga lite på måfå.

tobbo
2008-02-14, 13:47
Bump, lite nyfiken.

Om man ställt in kroppen på att sova 6 timmar per natt och vänjer kroppen vid det, kan man då få bra resultat från träningen, eller måste man sova mer? finns det någon garanti på att man får bättre resultat av mer sömn? inte hängt med ordentligt i tråden så skriver denna fråga lite på måfå.

Om 6 timmar sömn räcker för dig så är det nog inga problem.

Emil_Larsson
2008-02-14, 13:49
Om 6 timmar sömn räcker för dig så är det nog inga problem.

Okej.
Jag vaknar pigg och utvilad och har inga svårigheter som helst att gå upp ur sängen efter 6 timmars sömn.
Tänkte bara om det uppstod problem utan att man själv kände av dom.

King Grub
2008-02-14, 14:04
Jag antar, att tillräckligt med sömn för ett normalt liv inte nödvändigtvis är tillräckligt för optimal prestation.

Slartibartfast
2008-08-13, 08:58
Jag antar, att tillräckligt med sömn för ett normalt liv inte nödvändigtvis är tillräckligt för optimal prestation.

Så även om man känner sig utvilad, så kanske inte kroppen är det i övrigt?

t.ex. Är man pigg hela dagen på sex timmars sömn, så kan det ändå hända att träningen blir lidande för att man egentligen skulle behöva 8+ timmar per natt?

Grub, du sover bara sex timmar per natt, vad jag förstått. Hur påverkar det din träning?

Nu snackar vi alltså under längre tidsperioder, och inte bara en natt.

Slartibartfast
2008-08-13, 09:08
Jag spammar lite, men tycker det är onödigt att bumpa två trådar, så jag klipper in det här isf.

8 timmar är ju att slösa bort 1/3 av dygnet. 6 timmar fungerar jag bäst på (även om jag klarar mig med 4-5).

Är det stor individuell variation gällande sömnbehovet individer emellan? Eller är det en vanefråga? Kan man vänja sig med att sova 5-6 timmar per natt även om man, som vissa, känner sig behöva 9 timmar?

King Grub
2008-08-13, 09:22
Hur påverkar det din träning?

Positivt. Jag behöver inte sex timmar heller egentligen. Sover jag sex eller, mer, hemska tanke åtta, så är jag seg och trött hela dagen. Det gör jag bara om jag är sjuk. Vanligen somnar jag runt elva och vaknar fem.

Slartibartfast
2008-08-13, 09:25
Positivt. Jag behöver inte sex timmar heller egentligen. Sover jag sex eller, mer, hemska tanke åtta, så är jag seg och trött hela dagen. Det gör jag bara om jag är sjuk. Vanligen somnar jag runt elva och vaknar fem.

Jag skulle pröjsa vad som helst för att kunna det! *gah!*

Eddie Vedder
2008-08-13, 10:12
Jag skulle pröjsa vad som helst för att kunna det! *gah!*

Du kan byta med mig i såna fall. Jag har nästan exakt samma sömnrytm som King Grub, jag vaknar oftast mellan 4-5 och lgger mig vanligtvis mellan 22-23. Jag sover som skit dock, där ligger antagligen skillnaden då jag sover dåligt och vaknar trött utan att kunna somna om medans Grub troligtvis sover som en stock och vaknar utvilad.

Men å andra sidan lider jag ju av anemi också så tröttheten är ju förståelig av andra anledningar än "bara" mina värdelösa sömnvanor.:(

Och som svar på din fråga om hur det kan tänkas påverka träningen så skulle jag säga att det i mitt fall påverkar negativt. Så det handlar nog inte om antal timmar utan kvalité under de timmarna man väl sover. 5-6 timmar toppensömn är antagligen bättre än 7-8 timmar avbruten och halvtaskig sömn

Hemi
2008-08-13, 14:34
Ni som fixar det på 5-6 timmar, hur ser era liv ut? Vill inte påstå att ni inte har något att göra men kör ni även bil? Jag sov inte heller mer än så förr när man kunde pendla på tåg osv men situationen idag skulle göra det omöjligt. Att sätta mig bakom ratten med 3 dagar a 5 tim. sömn skulle göra mig till en livsfara.

King Grub
2008-08-13, 14:37
Men mitt sömnbehov är inte större. Att du inte klara dig på fem timmar betyder inte att jag måste reagera på samma sätt. Jag vaknar utsövd och stirrpigg efter 5-6 timmar.

Hemi
2008-08-13, 14:41
Ok. Ja, utan bilkörning sover jag ofta inte mer än 5-6 men jag kan och skulle väl vilja sova 2 till.

Dan S
2008-08-13, 15:41
Som slarti nämnde tidigare, går det att vänja sig till detta? Går det att öka "värdet" av sömnen? Genom metoder och inte tung medecinering

-Englund
2008-08-13, 19:00
Jag slog PB i chins sista dagen på baskermarschen...


OM det var Amfibie så är det ju ett väldigt bra bevis, med tanke på tidsperioden och det fysiska slitandet.

Men det finns ju vissa andra baskermarscher som inte kvalar in där och därmed inte säger så mycket om sak-frågan :D

Eddie Vedder
2008-08-13, 20:28
Går det att öka "värdet" av sömnen? Genom metoder och inte tung medecinering

Sover du dåligt under dina timmar? För det är som sagt sömkvalitén som är det primära, antalet timmar från dess att du lagt dig tills dess att du kliver upp är sekundärt i det sammanhanget även om det råkar vara fler.

Men de få sakerna som till viss del hjälpt mig är att äta en stor måltid ganska tätt inpå sömn och att försöka undvika dryck närmsta timmarna innan. Om det sedan finns mycket skit som jag tänker på och mår dåligt över kan det vara klokt att åtminstone försöka att till viss del komma tillrätta med det för stt slippa för mycket grubblerier och slippa somna under psykisk press. Men det sistnämnda är svårt och en av anledningarna till min taskiga sömn.:(

Scratch89
2008-08-13, 21:15
Men vadå, Grub, vaknar du av dig själv runt fem på morgonen utan väckarklocka? Galning. :D

Jag har inga problem att sova 4-6 timmar max, och då gå up vid 5, men jag vill nog gärna ha en väckarklocka.

Deceiver85
2008-08-13, 22:21
A good night's sleep and a nutritious breakfast should be the cornerstone of every american!

Alltidxx
2008-08-14, 08:14
Men mitt sömnbehov är inte större. Att du inte klara dig på fem timmar betyder inte att jag måste reagera på samma sätt. Jag vaknar utsövd och stirrpigg efter 5-6 timmar.OMG tänk om man kunde det! Tänk om jag då alltså fick 2-3 extra timmar per dygn att göra annat på. Jag skulle kunna sitta och spela PS3 innan jobbet ett par timmar eller gå morgonpromenader och äta stadig frukost OCH hinna läsa tidningen (om jag hade någon). *drool*

occt
2008-11-04, 16:45
OMG tänk om man kunde det! Tänk om jag då alltså fick 2-3 extra timmar per dygn att göra annat på. Jag skulle kunna sitta och spela PS3 innan jobbet ett par timmar eller gå morgonpromenader och äta stadig frukost OCH hinna läsa tidningen (om jag hade någon). *drool*

+1

Jag måste MINST sova 7.5timmar :S

Går det lära sig att sova mindre? Typ vänja kroppen.

Eller tajma rem sömnen?

King Grub
2008-11-20, 11:34
A one night period without sleep is not uncommon amongst athletes travelling across time zones and military personnel during training and operations. However, the effect of one night without sleep on immune indices in response to strenuous exercise remains unknown. The objective was to determine the effect of one night without sleep on immune indices in response to subsequent strenuous exercise. Using a repeated measures cross-over design, on one occasion eleven male participants slept normally (CON) and on another they were sleep deprived for 30 h (SDEP). After 30 h participants performed 30 min steady state (SS) treadmill exercise at 60% [Formula: see text] followed by a 30 min treadmill time trial (TT). Blood and saliva samples were collected at 0 h, 30 h, post-SS, post-TT, 2 h post-TT and 18 h post-TT. Circulating leukocyte and T-lymphocyte subset counts, bacterially-stimulated neutrophil degranulation, saliva secretory immunoglobulin A (S-IgA) and plasma cortisol were determined. No trial x time interactions were observed for immune indices and plasma cortisol. A leukocytosis, neutrophilia, and lymphocytosis was observed post-TT compared with 30 h (P < 0.01). Also, at post-TT compared with 30 h an increase in circulating T-lymphocyte CD3 + (55%) and CD8 + (67%) counts (P < 0.05), a decrease in neutrophil degranulation (20%; P < 0.05) and an increase in S-IgA concentration (83%) was observed (P < 0.01). Plasma cortisol concentration increased post-TT (62%) compared with post-SS (P < 0.01). In conclusion, a 30 h period of sleep deprivation does not alter leukocyte trafficking, neutrophil degranulation or S-IgA responses either at rest or after submaximal and strenuous exercise.

Eur J Appl Physiol. 2008 Nov 19. No effect of a 30-h period of sleep deprivation on leukocyte trafficking, neutrophil degranulation and saliva IgA responses to exercise.

King Grub
2009-06-23, 08:54
The aim was to test the hypothesis that one night of sleep deprivation will impair pre-loaded 30 min endurance performance and alter the cardio-respiratory, thermoregulatory and perceptual responses to exercise. Eleven males completed two randomised trials separated by 7 days: once after normal sleep (496 (18) min: CON) and once following 30 h without sleep (SDEP). After 30 h participants performed a 30 min pre-load at 60% [Formula: see text] followed by a 30 min self-paced treadmill distance test. Speed, RPE, core temperature (T (re)), mean skin temperature (T (sk)), heart rate (HR) and respiratory parameters ([Formula: see text], [Formula: see text], [Formula: see text], RER pre-load only) were measured. Less distance (P = 0.016, d = 0.23) was covered in the distance test after SDEP (6037 (759) 95%CI 5527 to 6547 m) compared with CON (6224 (818) 95%CI 5674 to 6773 m). SDEP did not significantly alter T (re) at rest or thermoregulatory responses during the pre-load including heat storage (0.8 degrees C) and T (sk). With the exception of raised [Formula: see text] at 30 min on the pre-load, cardio-respiratory parameters, RPE and speed were not different between trials during the pre-load or distance test (distance test mean HR, CON 174 (12), SDEP 170 (13) beats min(-1): mean RPE, CON 14.8 (2.7), SDEP 14.9 (2.6)). In conclusion, one night of sleep deprivation decreased endurance performance with limited effect on pacing, cardio-respiratory or thermoregulatory function. Despite running less distance after sleep deprivation compared with control, participants' perception of effort was similar indicating that altered perception of effort may account for decreased endurance performance after a night without sleep.

Eur J Appl Physiol. 2009 Jun 20. One night of sleep deprivation decreases treadmill endurance performance.

sundvall
2009-06-23, 09:28
Börjar fan fundera på om det t o m är bra med lite sömn innan man maxar. Både mitt PB i mark och bänk har kommit efter nätter med 2-4 timmars sömn.

Rahf
2009-06-23, 09:38
Börjar fan fundera på om det t o m är bra med lite sömn innan man maxar. Både mitt PB i mark och bänk har kommit efter nätter med 2-4 timmars sömn.

Bra är det väl kanske inte, men uppenbarligen inte dåligt på kort sikt heller. Är man förberedd fysiskt så sitter de sista 24h i huvudet.

Guddi
2009-08-29, 07:56
Eur J Appl Physiol. 2009 Sep;107(2):155-61. Epub 2009 Jun 20.
One night of sleep deprivation decreases treadmill endurance performance.
Oliver SJ, Costa RJ, Laing SJ, Bilzon JL, Walsh NP.


The aim was to test the hypothesis that one night of sleep deprivation will impair pre-loaded 30 min endurance performance and alter the cardio-respiratory, thermoregulatory and perceptual responses to exercise. Eleven males completed two randomised trials separated by 7 days: once after normal sleep (496 (18) min: CON) and once following 30 h without sleep (SDEP). After 30 h participants performed a 30 min pre-load at 60% [VO(2 max) followed by a 30 min self-paced treadmill distance test. Speed, RPE, core temperature (T(re)), mean skin temperature (T(sk)), heart rate (HR) and respiratory parameters VO(2 max), VCO(2), VE, RER pre-load only) were measured. Less distance (P = 0.016, d = 0.23) was covered in the distance test after SDEP (6037 (759) 95%CI 5527 to 6547 m) compared with CON (6224 (818) 95%CI 5674 to 6773 m). SDEP did not significantly alter T(re) at rest or thermoregulatory responses during the pre-load including heat storage (0.8 degrees C) and T(sk). With the exception of raised VO(2) at 30 min on the pre-load, cardio-respiratory parameters, RPE and speed were not different between trials during the pre-load or distance test (distance test mean HR, CON 174 (12), SDEP 170 (13) beats min(-1): mean RPE, CON 14.8 (2.7), SDEP 14.9 (2.6)). In conclusion, one night of sleep deprivation decreased endurance performance with limited effect on pacing, cardio-respiratory or thermoregulatory function. Despite running less distance after sleep deprivation compared with control, participants' perception of effort was similar indicating that altered perception of effort may account for decreased endurance performance after a night without sleep.