handdator

Visa fullständig version : Kriminella?


Maharadja
2007-12-15, 01:35
Vad har ni för erfarenhet av the CRIMES? Själv är jag laglydig darling,men har en del runt mig som flänger runt. Vad anser ni om de som valt den kriminella vägen? Har ni upplevt kriminella svårigheter,både enkla och svåra?

Löjtnant Blank
2007-12-15, 01:37
Jag känner en kille som brukar tanka film.

hultman
2007-12-15, 01:38
"The Crimes"? Ja, brottsligheten i Luleå är ingenting att skämta om. Vapen, narkotika och massförstörelsevapnens centrum, liksom.

regus
2007-12-15, 01:39
"The Crimes"? Ja, brottsligheten i Luleå är ingenting att skämta om. Vapen, narkotika och massförstörelsevapnens centrum, liksom.

Annat är det i Gävle, tallibaner överallt!

Och finnar i träningsoveraller.

Viktor_Balck
2007-12-15, 01:40
Jag vet folk som kör över hastighetsbegränsningen.

Manta
2007-12-15, 01:40
Jag känner en kille som brukar tanka film.

Jag också! Måste vara samma kille.

Kwon
2007-12-15, 01:41
Don't do the crime if you can't do the time.

Maharadja
2007-12-15, 01:42
Jag känner en kille som brukar tanka film.

Tanka film är inget brottsligt enligt mig ;)

Greg
2007-12-15, 01:42
Don't do the crime if you can't do the time.

Ninjakod?

Whaddup Kwone.

hultman
2007-12-15, 01:43
Tanka film är inget brottsligt enligt mig ;)

...någon verkar följa sina kriminella polares fotspår.

regus
2007-12-15, 01:44
Don't do the crime if you can't do the time.

And dont go wrap em wrappas if you cant eat the falafell
Dont run around chasing cheese if you cant beat the mouse
Beat the Italian after Jay Leno.

Pick one.

Maharadja
2007-12-15, 01:44
"The Crimes"? Ja, brottsligheten i Luleå är ingenting att skämta om. Vapen, narkotika och massförstörelsevapnens centrum, liksom.

Ja grova nuclear-industrier till grannar vettu!

hultman
2007-12-15, 01:45
Annat är det i Gävle, tallibaner överallt!

Och finnar i träningsoveraller.

Du skulle bara veta. Kom nyss hem från en galen kväll fylld av extremt olaglig fortkörning, galet olaglig fildelning och ett stycke förargelseväckande beteende (pekade finger åt någon idiot som vägrade låta mig köra om). Sitter och väntar på samtal från bEnGeN.

egge
2007-12-15, 01:48
Tanka film är inget brottsligt enligt mig ;)

Skjuta (ja skjuta) roids är inte olagligt enligt mig.

Maharadja
2007-12-15, 01:48
Du skulle bara veta. Kom nyss hem från en galen kväll fylld av extremt olaglig fortkörning, galet olaglig fildelning och ett stycke förargelseväckande beteende (pekade finger åt någon idiot som vägrade låta mig köra om). Sitter och väntar på samtal från bEnGeN.



Shit värsta kvällen liksooom! hastighetsgränser är onödigt,böter får man ta ;)

regus
2007-12-15, 01:49
Du skulle bara veta. Kom nyss hem från en galen kväll fylld av extremt olaglig fortkörning, galet olaglig fildelning och ett stycke förargelseväckande beteende (pekade finger åt någon idiot som vägrade låta mig köra om). Sitter och väntar på samtal från bEnGeN.

Shit mannen. Det var en thug, ett riktigt fullblodsdjur på 14 år som kastade en ölburk på gatan nyss. PÅ GATAN! Det är hårda städer vi lever i. Men ghettofåglar som oss flyger alltid fria! Peace.

Kwon
2007-12-15, 01:52
Jag brukar gå över gatan när det är rött, ibland går jag inte ens över via övergångsstället.

I'm livin' the life of a criminal.

Maharadja
2007-12-15, 01:54
För att förtydliga mina frågor lite. (Fortkörning är INTE brott för mig, bara hastighetsgränsen som är för tok för låg). Men jag menar allvar...hur hanterar ni de kriminella runt er? själv tycker jag att gränserna är svåra ibland.

Flykt
2007-12-15, 01:55
För att förtydliga mina frågor lite. (Fortkörning är INTE brott för mig, bara hastighetsgränsen som är för tok för låg). Men jag menar allvar...hur hanterar ni de kriminella runt er? själv tycker jag att gränserna är svåra ibland.
Gränsen svår? Är man inte helt enkelt kriminell om man begått ett brott?

Löjtnant Blank
2007-12-15, 01:56
Men jag menar allvar...hur hanterar ni de kriminella runt er? själv tycker jag att gränserna är svåra ibland.
Hanterar? Som i att anmäla dem till myndigheterna?

Kwon
2007-12-15, 01:56
...hur hanterar ni de kriminella runt er?

Beror väl på vilka brott som menas. Har många i bekantskapskretsen som går över gatan vid rött och jag behandlar dom väl skulle jag vilja påstå.

XroW
2007-12-15, 01:57
För att förtydliga mina frågor lite. (Fortkörning är INTE brott för mig, bara hastighetsgränsen som är för tok för låg). Men jag menar allvar...hur hanterar ni de kriminella runt er? själv tycker jag att gränserna är svåra ibland.

Alltså vadå hantera ? Dom är ju människor dom med.
Så länge dom är trevliga osv är det inga problem.
Fast du kanske mer tänker på killar/tjejer som knarkar ?

Maharadja
2007-12-15, 01:58
Gränsen svår? Är man inte helt enkelt kriminell om man begått ett brott?

Nej. Rent rättsligt är gränsen rätt lätt att förstå, Men annars inte! Det är ett virrvarr.

Maharadja
2007-12-15, 01:59
Alltså vadå hantera ? Dom är ju människor dom med.
Så länge dom är trevliga osv är det inga problem.
Fast du kanske mer tänker på killar/tjejer som knarkar ?

Jag menar inte HANTERA som att "hantera dessa eländiga kriminella"..utan hur hanterar ni situationen? :)

XroW
2007-12-15, 02:00
Jag menar inte HANTERA som att "hantera dessa eländiga kriminella"..utan hur hanterar ni situationen? :)

Hur hanterar du dina vänner?

Maharadja
2007-12-15, 02:02
äsch ni verkar int alls förstå vad jag menar.. what soe eve!

Bronkitkorv
2007-12-15, 02:03
Vi på kolo är laglyduga fast lite full är jag allt och det skulle vara olagligt för mej att köra bil just nu..... tänk om jag gör det... hur ska jag hantera mej själv nu då... HJÄÄÄÄLP !!

Kwon
2007-12-15, 02:03
Säger man inte "Whatever!" ? :D

Bronkitkorv
2007-12-15, 02:05
äsch ni verkar int alls förstå vad jag menar.. what soe eve!

Jodå vi förstår men umgås kanske inte med kriminella direkt eftersom dem oftast sitter inne eller är sönderknarkade och därmed värdelöst sällskap...
Lite dum tråd..

C.E.J.
2007-12-15, 02:17
Hur tusan kommer man i kontakt med kriminella? Räknar vi bort sedlighetsbrott känner jag då ingen som är kriminell och fattar absolut inte hur man kommer i kontakt med dem. Å andra sidan kommer jag ju från ett monetärt välbeställt hem på landsbygden s'att...

XroW
2007-12-15, 02:22
Hur tusan kommer man i kontakt med kriminella? Räknar vi bort sedlighetsbrott känner jag då ingen som är kriminell och fattar absolut inte hur man kommer i kontakt med dem. Å andra sidan kommer jag ju från ett monetärt välbeställt hem på landsbygden s'att...

Hon kommer från luleå, nej men endel bekanta kan ju göra korkade saker sen kan man känna folk igenom folk osv.

Men vad vilken typ av brott hon är ute efter vet jag inte?

Går gränsen vid mord eller misshandel?:p
Eller räcker det med att dom är straffade?

fat_joe
2007-12-15, 02:29
Hur tusan kommer man i kontakt med kriminella? Räknar vi bort sedlighetsbrott känner jag då ingen som är kriminell och fattar absolut inte hur man kommer i kontakt med dem. Å andra sidan kommer jag ju från ett monetärt välbeställt hem på landsbygden s'att...

Du får det att låta som kriminella var aliens med en stor sköld runt omkring sig som ingen kan ta sig förbi.

Sebbe_H
2007-12-15, 02:29
Går gränsen vid mord eller misshandel?:p
Eller räcker det med att dom är straffade?

Man kan vara rätt så hårt kriminell utan att vara straffad?

Sebbe_H
2007-12-15, 02:30
Alla är kriminella lite då och då, även om det är mer eller mindre.

Nej jag har ingen källa men det vet ni lika väl som jag.

XroW
2007-12-15, 02:34
Man kan vara rätt så hårt kriminell utan att vara straffad?

Självklart vet jag det :)
Det första man tänker på när hon ställer frågan är våldsbrott och stöld. (iaf jag)
Men vad hon egentligen menade var det jag vill veta, därför jag ställde frågan.

Betvivlar att man tex har problem att "hantera" skattefuskare :P

agazza
2007-12-15, 02:52
molotov cocktailat ett hus som jag är ganska bergsäker på just nu. Update sen

Durre
2007-12-15, 03:15
Nepp inte jag, har dock en barndoms kompis som just nu sitter inne, jadu hur ska de gå för han...

Shakemynuts
2007-12-15, 04:35
En del grövre brott har skett i min ungdom. Hur hanterade jag det? Föll för grupptrycket och hängde på. Idag umgås jag inte med folk som jag anser vara kriminella, för liksom, änfast det är ett brott att ladda ner, så kallar man väl inte personen kriminell? Så jag vet inte, men självklart skulle jag prata vettigt med personen som håller på med detta om denne betyder något för mig, är det bara en ignorant idiot jag aldrig växlat mer än 2 meningar med känns det väl inte som min sak att lägga sig i riktigt.

Psychological
2007-12-15, 04:37
Ekobrott gillar jag . Våldsbrott hatar jag.

Shakemynuts
2007-12-15, 04:44
Ekobrott gillar jag . Våldsbrott hatar jag.

Är du seriös eller?

Vet du hur många miljarder som kunde hamna på sjukvård och bättra på rehabilitering för brottslingar osv om folk inte fifflat med pengar och jobbat svart och liknande grejer?

Psychological
2007-12-15, 04:50
Är du seriös eller?

Vet du hur många miljarder som kunde hamna på sjukvård och bättra på rehabilitering för brottslingar osv om folk inte fifflat med pengar och jobbat svart och liknande grejer?


Klart jag är seriös.. När en snubbe lurar ett stort företag på flera miljoner så tycker jag han ska ha cred för det. Men jag skulle gilla personen mer om han delade ut pengar till fattiga. Robin Hood kriminella personer gillar jag.Sen har vi redan bra sjukvård mm så det gör nog inget att lite pengar till vården försvinner. Svartjobb är ju folk oxå tvungna att ta när vi har den idiotiska regeringen som bestämmer i dagens läge. Dom borde sitta i fängelse hela bunten. Gud vad jag längtar tills nästa val när ordningen blir återställd.

L-Sami
2007-12-15, 04:56
Jag är laglydig och de som bryter mot lagen bör straffas.

kspr
2007-12-15, 05:30
Jag är laglydig och de som bryter mot lagen bör straffas.

ffa dom som döper nallar till Muhammed (them bastards)

Shakemynuts
2007-12-15, 06:15
Klart jag är seriös.. När en snubbe lurar ett stort företag på flera miljoner så tycker jag han ska ha cred för det. Men jag skulle gilla personen mer om han delade ut pengar till fattiga. Robin Hood kriminella personer gillar jag.Sen har vi redan bra sjukvård mm så det gör nog inget att lite pengar till vården försvinner. Svartjobb är ju folk oxå tvungna att ta när vi har den idiotiska regeringen som bestämmer i dagens läge. Dom borde sitta i fängelse hela bunten. Gud vad jag längtar tills nästa val när ordningen blir återställd.

Ja, vi har bra sjukvård och så, men varför ska vi inte sträva efter att kunna hjälpa ännu fler? Jag slår vad om att du är nöjd med många saker i ditt liv, men visst kommer du sträva efter nya mål att uppnå? Vad är skillnaden på att nån snor ett par mille från ett företag och delar ut pengarna till fattiga som behöver dom till sjukvård och liknande, än att bara ge fan i att sno och låta pengarna gå dit dom kan gå så att fler fattiga ändå får det bättre?
Nej, ingen är tvungen att ta svartjobb. Visst bör man sträva efter att få det bättre, men det får gärna gå till på rätt sätt.

Eddie Vedder
2007-12-15, 08:58
Hur tusan kommer man i kontakt med kriminella?

I mitt fall är det kompisar från många många år tillbaka som tyvärr utvecklats åt ett helt annat håll.
Mina bästa barndomsvänner är rejält nedsöpna, pundade och mer eller mindre kriminella. Har ett par före detta jättebra kompisar som sitter inne numera, mestadels är det misshandel det handlar om.

Men alla dom här personerna har gjort då extremt mycket som de inte åkt fast för.

Yankeee
2007-12-15, 09:05
Det borde vara kriminellt att starta sådana här trådar.

pragmatist
2007-12-15, 10:05
Jag var gymkompis med Stockholms mest kände torped på 80-talet, sedermera ledande person i juggemaffian. Cigarettsmuggling var visst hans stora grej, liksom travspel, han ägde ett flertal hästar. Han var närmast mytomspunnen och väldigt ökänd i undre världen, vilket stod i skarp kontrast till hur trevlig han var privat. Han mördades på Solvalla 1998, nån 20-åring med en Glock sköt honom genom huvudet ett flertal gånger.

Närmare undre världen än så har jag aldrig varit!

Kwon
2007-12-15, 10:09
Jag var gymkompis med Stockholms mest kände torped på 80-talet, sedermera ledande person i juggemaffian. Cigarettsmuggling var visst hans stora grej, liksom travspel, han ägde ett flertal hästar. Han var närmast mytomspunnen och väldigt ökänd i undre världen, vilket stod i skarp kontrast till hur trevlig han var privat. Han mördades på Solvalla 1998, nån 20-åring med en Glock sköt honom genom huvudet ett flertal gånger.

Närmare undre världen än så har jag aldrig varit!

Samma herre hotade en av mina polare en gång i tiden (som hade restaurang).

Stoltz
2007-12-15, 10:26
Hur tusan kommer man i kontakt med kriminella? Räknar vi bort sedlighetsbrott känner jag då ingen som är kriminell och fattar absolut inte hur man kommer i kontakt med dem. Å andra sidan kommer jag ju från ett monetärt välbeställt hem på landsbygden s'att...

Ett socialt liv förmodligen.

scum
2007-12-15, 11:45
jag brukade träna med en kille som gick och dödade en annan kille... :S

Fartman
2007-12-15, 12:22
Jag är bekant med några killar som inte tränar ben.

Nitrometan
2007-12-15, 12:44
Det borde vara kriminellt att starta sådana här trådar.
Hur ska du hantera trådskaparen då?

Krampus
2007-12-15, 12:51
Hur ska du hantera trådskaparen då?

Ignorelist.

Nitrometan
2007-12-15, 12:55
Ignorelist.
Smart. :thumbup:

Jacksatan
2007-12-15, 12:58
Klart jag är seriös.. När en snubbe lurar ett stort företag på flera miljoner så tycker jag han ska ha cred för det. Men jag skulle gilla personen mer om han delade ut pengar till fattiga. Robin Hood kriminella personer gillar jag.Sen har vi redan bra sjukvård mm så det gör nog inget att lite pengar till vården försvinner. Svartjobb är ju folk oxå tvungna att ta när vi har den idiotiska regeringen som bestämmer i dagens läge. Dom borde sitta i fängelse hela bunten. Gud vad jag längtar tills nästa val när ordningen blir återställd.

på vilket sätt har han rätt att lura företaget på pengar? Varför är man tvungen till svartjobb? Det är väl snarare så att tidigare regeringen hade högre skatter så det var en större anlening till svartjobb.

Finska Raketen
2007-12-15, 13:05
Jag var gymkompis med Stockholms mest kände torped på 80-talet, sedermera ledande person i juggemaffian. Cigarettsmuggling var visst hans stora grej, liksom travspel, han ägde ett flertal hästar. Han var närmast mytomspunnen och väldigt ökänd i undre världen, vilket stod i skarp kontrast till hur trevlig han var privat. Han mördades på Solvalla 1998, nån 20-åring med en Glock sköt honom genom huvudet ett flertal gånger.

Närmare undre världen än så har jag aldrig varit!
DRAAAGAAAAAN *whistle*

Jense
2007-12-15, 15:40
DRAAAGAAAAAN *whistle*

carolavännen, kroppsbyggaren, ciggarettsmugglaren.. ingen dåligg meritlista!

Psychological
2007-12-15, 16:22
Ja, vi har bra sjukvård och så, men varför ska vi inte sträva efter att kunna hjälpa ännu fler? Jag slår vad om att du är nöjd med många saker i ditt liv, men visst kommer du sträva efter nya mål att uppnå? Vad är skillnaden på att nån snor ett par mille från ett företag och delar ut pengarna till fattiga som behöver dom till sjukvård och liknande, än att bara ge fan i att sno och låta pengarna gå dit dom kan gå så att fler fattiga ändå får det bättre?
Nej, ingen är tvungen att ta svartjobb. Visst bör man sträva efter att få det bättre, men det får gärna gå till på rätt sätt.

Men är du säker på att dom pengarna går till sjukvård mm ?

Finska Raketen
2007-12-15, 16:51
carolavännen, kroppsbyggaren, ciggarettsmugglaren.. ingen dåligg meritlista!

haha carola vännen woooot...ellöh

med och fiska kräftor imorgon kl 6 ? ;)

Nitrometan
2007-12-15, 16:54
Men är du säker på att dom pengarna går till sjukvård mm ?
Är du säker på att de inte gör det?

Jay-Z
2007-12-15, 16:56
Själv är jag laglydig darling,men har en del runt mig som flänger runt.

Och dessa vill man ha i bekantskapskretsen för att?

C.E.J.
2007-12-15, 17:19
Du får det att låta som kriminella var aliens med en stor sköld runt omkring sig som ingen kan ta sig förbi.

Jaa jag vet ju som sagt inte, därav min undran hur man kommer i kontakt med kriminella. Jag gissar att kriminella är ganska försiktiga när det gäller att skaffa nya vänner, så även om man går ut på samma ställen som kriminella så kommer man nog knappast bara "råka" bli vän med dem. Enbart en gissning förstås.


Ett socialt liv förmodligen.

Nu vet jag inte hur du menar, men vilka man umgås med beror ju till stor del på om man har ett gemensamt intresse. Jag umgås t.ex. inte med bilmekaniker för vi har absolut ingenting gemensamt, dessa kan man dock leta rätt på utan större problem, till skillnad från kriminella som nog inte har verkstäder där man planerar nästa stöt eller whatever.

Viktor_Balck
2007-12-15, 17:27
Nu vet jag inte hur du menar, men vilka man umgås med beror ju till stor del på om man har ett gemensamt intresse. Jag umgås t.ex. inte med bilmekaniker för vi har absolut ingenting gemensamt, dessa kan man dock leta rätt på utan större problem, till skillnad från kriminella som nog inte har verkstäder där man planerar nästa stöt eller whatever.

Tror du att kriminella inte har något liv förutom sin eventuella kriminalitet? Det enda dom gör är att sitta och planera nästa stöt.

*whatever*

Yankeee
2007-12-15, 17:28
Tror du att kriminella inte har något liv förutom sin eventuella kriminalitet? Det enda dom gör är att sitta och planera nästa stöt.

*whatever*

Jag har bott i usa och där är det så.

Creole
2007-12-15, 17:30
Jaa jag vet ju som sagt inte, därav min undran hur man kommer i kontakt med kriminella. Jag gissar att kriminella är ganska försiktiga när det gäller att skaffa nya vänner, så även om man går ut på samma ställen som kriminella så kommer man nog knappast bara "råka" bli vän med dem. Enbart en gissning förstås.




Nu vet jag inte hur du menar, men vilka man umgås med beror ju till stor del på om man har ett gemensamt intresse. Jag umgås t.ex. inte med bilmekaniker för vi har absolut ingenting gemensamt, dessa kan man dock leta rätt på utan större problem, till skillnad från kriminella som nog inte har verkstäder där man planerar nästa stöt eller whatever.

Bilmekaniker har inga andra intressen och kriminella är bara kriminella?

Allan
2007-12-15, 17:32
Man ska inte umgås med uppnebarligen kriminella personer. De får vara hur trevliga de vill, eller hur nära barndomsvänner som helst, men förr eller senare kan man själv råka illa ut just av den orsaken. Man kan få stryk, hamna i registren, nekas inträde - för att ta några mindre allvarliga konsekvenser.
De allra flesta av oss har också en inneboende känsla för när en bekant passerat gränsen, och när det inte längre är lämpligt att man åker på semester ihop, går ut tillsammans eller firar videokväll. Sen finns det också en del som går igång på att ha farliga lekkamrater - och de brukar få dra konsekvenserna av det så småningom

hultman
2007-12-15, 17:33
Men är du säker på att dom pengarna går till sjukvård mm ?

Öh. Jag blir lika förvånad varje gång när människor uppenbarligen inte förstår att svartpengar inte nödvändigtvis måste leda till lägre inkomster för staten. Varför utgå från att det enda alternativet till svartjobb är vitjobb?

hultman
2007-12-15, 17:35
Jag har bott i usa och där är det så.

Jag har kollat på film och där är det också så.

C.E.J.
2007-12-15, 17:41
Tror du att kriminella inte har något liv förutom sin eventuella kriminalitet? Det enda dom gör är att sitta och planera nästa stöt.

Säger det igen: Jag vet ju inte.


Bilmekaniker har inga andra intressen och kriminella är bara kriminella?

Du försökte inte ens förstå vad jag ville säga va?

joriice
2007-12-15, 17:45
Min pappa var själv rätt stökig i yngre åren, han har även kotakter i mcgäng och sådant idag...

Tja, gängmedlemmar kan ofta ses som hårda har jag fått för mig men många är väldigt trevliga och omtänksamma privat. Fast, brott är alltid fel hursomhelst.

snej
2007-12-15, 19:10
Sverige har i princip ingenting som går att jämföra med USA inom kriminalitet. I USA handlar det om överlevnad, i Sverige om att dryga ut sin lön lite. Hur många pushers i ghettoförorterna i USA har jobb vid sidan om drogförsäljandet tror ni, i Sverige är det mycket vanligt.

skaparn
2007-12-15, 19:14
Sverige har i princip ingenting som går att jämföra med USA inom kriminalitet. I USA handlar det om överlevnad, i Sverige om att dryga ut sin lön lite. Hur många pushers i ghettoförorterna i USA har jobb vid sidan om drogförsäljandet tror ni, i Sverige är det mycket vanligt.

Word up, nigga!

HajduMan
2007-12-15, 19:49
hade en polare som var grovt kriminell, var på förhör angående palmemordet, men han e död nu, Krister hette han...

var tvungen att bidra till sarkasmen...

Men annars kände/känner jag en som suttit inne för rån av en klockaffär och cigarett smuggling, och han var en jävla klown...har ingen kontakt med han mer

Motorbreath
2007-12-15, 19:53
Lite småskit har jag liksom de flesta gjort. Inget i registret vad jag vet.
I min bekantskapskrets har väl alla gjort nåt brott. Inget allvarligt dock.

snej
2007-12-15, 20:00
Jag är straffad, i Norge. så det syns inte i belastningsregistret :cool:

Allan
2007-12-15, 20:03
Jag var gymkompis med Stockholms mest kände torped på 80-talet,

I såna fall lär du och jag ha träffats ett antal gånger. Luntmakargatan?

Gpajpen
2007-12-15, 21:54
Man ska inte umgås med uppnebarligen kriminella personer. De får vara hur trevliga de vill, eller hur nära barndomsvänner som helst, men förr eller senare kan man själv råka illa ut just av den orsaken. Man kan få stryk, hamna i registren, nekas inträde - för att ta några mindre allvarliga konsekvenser.
De allra flesta av oss har också en inneboende känsla för när en bekant passerat gränsen, och när det inte längre är lämpligt att man åker på semester ihop, går ut tillsammans eller firar videokväll.
Stooort +1 på hela texten. Kan vara riktigt svårt om inte omöjligt att bli av med en sådan person, när han "måste ha skjuts" "måste låna pengar" osv. Det ger enbart problem att ha någon form av umgänge med kriminella människor (standard typen).

Stoltz
2007-12-15, 22:30
Nu vet jag inte hur du menar, men vilka man umgås med beror ju till stor del på om man har ett gemensamt intresse. Jag umgås t.ex. inte med bilmekaniker för vi har absolut ingenting gemensamt, dessa kan man dock leta rätt på utan större problem, till skillnad från kriminella som nog inte har verkstäder där man planerar nästa stöt eller whatever.

Vad jag menar är att man kommer i kontakt med kriminella på samma sätt som man kommer i kontakt med vem som helst - Genom sociala förhållanden. Tyvärr, men en del av de där bad guysen man läser om i tidningarna har ett socialt liv och genom sociala aktivitetter träffar man nya människor som man inte har något historiearkiv på och kan vara hur kriminella de vill utan att man själv vet om det förrän det avslöjas, etc.

Maharadja
2007-12-15, 22:42
Självklart vet jag det :)
Det första man tänker på när hon ställer frågan är våldsbrott och stöld. (iaf jag)
Men vad hon egentligen menade var det jag vill veta, därför jag ställde frågan.

Betvivlar att man tex har problem att "hantera" skattefuskare :P


Jag syftar inte på något speciellt brott, utan det är helt en tolkningsfråga! :)
Var bara intresserad av hur ni ser på de som haft svårigheter? T.ex är ni öppen för en person som har problem och ser till dennes personlighet som kan vara bra eller gångna brott? Igår var jag så trött så jag orkade inte förklara närmre haha. Tycker det ibland det kan bli kluvet på det sättet. Jag har folk i min umgängeskrets som hållt på med massa crap och igår diskuterade vi brott rent allmänt. Vi har helt skilda uppfattningar och jag accepterar andras åsikter och jag dömer inte andra.

C.E.J.
2007-12-15, 22:46
Vad jag menar är att man kommer i kontakt med kriminella på samma sätt som man kommer i kontakt med vem som helst - Genom sociala förhållanden. Tyvärr, men en del av de där bad guysen man läser om i tidningarna har ett socialt liv och genom sociala aktivitetter träffar man nya människor som man inte har något historiearkiv på och kan vara hur kriminella de vill utan att man själv vet om det förrän det avslöjas, etc.

Aha ok. Ja det är ju inte som att jag är helt oskyldig till brott själv eller folk som jag känner, det är standard ungdomsgrejer som röka/odla/sälja braja och annat strunt man kanske gör, och tänker jag efter kan jag definitivt se vilka sorters typer som hade kunnat leda en till ännu värre personer osv, om man nu har intresse av det. Dessa personer tycks dock ha ett dominerande intresse av att tjäna pengar till höger och vänster så att det i princip inte går att prata med dem som vanligt folk.

XroW
2007-12-15, 22:49
Jag syftar inte på något speciellt brott, utan det är helt en tolkningsfråga! :)
Var bara intresserad av hur ni ser på de som haft svårigheter? T.ex är ni öppen för en person som har problem och ser till dennes personlighet som kan vara bra eller gångna brott? Igår var jag så trött så jag orkade inte förklara närmre haha. Tycker det ibland det kan bli kluvet på det sättet. Jag har folk i min umgängeskrets som hållt på med massa crap och igår diskuterade vi brott rent allmänt. Vi har helt skilda uppfattningar och jag accepterar andras åsikter och jag dömer inte andra.

Har inga problem med människor som gjort nått snesteg så länge dom är trevliga osv. tycker självklart att det dom gjort kanske inte är det smartaste men det rör ju inte mig.

Mass-Tech
2007-12-15, 23:06
Har hatt vänner som har anknytningar till mc-gäng men bröt kontakten till dem när deras attityd helt förändrades.

pragmatist
2007-12-15, 23:34
I såna fall lär du och jag ha träffats ett antal gånger. Luntmakargatan?

Gamla World Class menar du? Högst sannolikt i så fall. :)

Clyde
2007-12-16, 01:28
Det man är/blir bra på fortsätter man oftast med. Oavsett om det är något bra eller dåligt. Jag själv har gjort uppskattningsvis 100-150 inbrott och åkt fast 3 gånger. Jag ångrar allt jag har gjort emot privatpersoner, och skulle aldrig kunna göra något som drabbar privatpersoner idag. Även om det mesta har varit emot företag. Rån, narkotika och hemfridsbrott tar jag starkt avstånd till. Skulle jag ha blivit tvungen att klippa något idag så hade det blivit just emot företag med inriktning på kontanter som tidigare.

När det gäller folk som hamnat på den kriminella banan så finns det alltid hopp. Det mesta hänger på hur man är som människa. Vissa ger fan i allt och många börjar med knark. Andra inser att man faktiskt har en egen kraft att förändra sitt liv bara man vill. Det var så jag lyckades ta mig ur min inbrottsbana.

kolle
2007-12-16, 01:31
Har inga vänner som utför grövre brott som rån och så vidare. En barndomskompis till mig som jag umgås med fortfarande har dock varit på förhör flera gånger, blev dömd i rätten och är kallad till rätten igen. Han har dock skärpt sig. Jävligt jobbigt att det tar sån tid innan man får sota för sina brott dock. Det mesta hände för ett år sen, en grej i somras och allt är inte utrett än...

Creole
2007-12-16, 03:04
Det man är/blir bra på fortsätter man oftast med. Eller om man inte kan något annat.

När det gäller folk som hamnat på den kriminella banan så finns det alltid hopp. Det mesta hänger på hur man är som människa. Vissa ger fan i allt och många börjar med knark. Andra inser att man faktiskt har en egen kraft att förändra sitt liv bara man vill. Det var så jag lyckades ta mig ur min inbrottsbana. Jag tror i och för sig inte att vissa börjar knarka efter ett tag utan det är väl oftast pga av sitt missbruk som dom hamnat snett.

Det är tragiskt att säga det men för vissa finns det tyvärr inget hopp. Det är dom där återfallsförbrytarna som av någon märklig anledning fortsätter i samma spår. Förmodligen för att det är den enda vägen där dom kan upprätthålla sitt missbruk.

jwzrd
2007-12-16, 13:52
Man ska inte umgås med uppnebarligen kriminella personer. De får vara hur trevliga de vill, eller hur nära barndomsvänner som helst, men förr eller senare kan man själv råka illa ut just av den orsaken. Man kan få stryk, hamna i registren, nekas inträde - för att ta några mindre allvarliga konsekvenser.
De allra flesta av oss har också en inneboende känsla för när en bekant passerat gränsen, och när det inte längre är lämpligt att man åker på semester ihop, går ut tillsammans eller firar videokväll. Sen finns det också en del som går igång på att ha farliga lekkamrater - och de brukar få dra konsekvenserna av det så småningom

Tänkte du på kroppsbyggare när du skrev detta? För jag tänker på kroppsbyggare när jag läser ditt inlägg. Det är en hård linje av dig att inte umgås med uppenbart kriminella personer men jag respekterar den.

hultman
2007-12-16, 13:56
Tänkte du på kroppsbyggare när du skrev detta? För jag tänker på kroppsbyggare när jag läser ditt inlägg. Det är en hård linje av dig att inte umgås med uppenbart kriminella personer men jag respekterar den.

Lukten av ironi når ända till Gävle.

jwzrd
2007-12-16, 13:59
Lukten av ironi når ända till Gävle.

Det finns ingen ironi i det inlägget.

hultman
2007-12-16, 14:03
Det finns ingen ironi i det inlägget.

Rent instinktivt fick jag intrycket av att du anspelade på Allans förmodade umgänge med kroppsbyggare.

Gpajpen
2007-12-16, 14:03
Lukten av ironi når ända till Gävle.
Tycker inte det luktar ironi alls :confused: eller?
edit: sen sen sen.

Baan
2007-12-16, 14:12
Är inte kriminell själv och har inga sådana vänner vad jag vet. Har bekanta kan vi säga som kanske platsar in i kategorin men då snackar vi om folk som man ev. hejar på eller snackar lite på gymmet med. Inte direkt tunga brottslingar, mest skitbrott och folk som kommit ganska fel här i livet mao. Träffat några ekobrottslingar, folk som lurat staten på miljoner, och snackat lite med dom. Dock tror jag många ser ekonomisk brottslighet som "fin" brottslighet så vet inte om dom platsar som kriminella; dte var rätt rejäla straff på dom iaf.

NiXPhoenix
2007-12-16, 14:47
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_691877.svd


Själv har jag två sysslingar som är adoptivbarn, har träffat dem en del då jag knappt har några släktingar alls. Dessutom är deras mamma min gudmor om jag inte minns fel.

Nåväl, flickan är iaf välartad, om än något efterbliven, men pojken som kommer från Mexiko är kriminell. Han kom till Sverige när han var runt fyra år och började redan på lågstadiet rota i sina klasskamraters ytterkläder. :/
Problembarn kan man säga, men han bodde hemma fram till tonåren nån gång då han åkte in på ungdomshem. Han har suttit på olika hem och ungdomsanstalter i ett antal år, men är nu arton fyllda och har i princip ingen kontakt med sina adoptivföräldrar. Är väl tyvärr ganska troligt att han blir en framtida fängelsekund.

lillam1
2007-12-16, 15:40
är en föredetting in den världen och 5år 4veckor och 3dagar har jag varit drogfri och kriminell fri och livet är härligt att man kan vakna på morgonen mysa med min lilla dotter och titta på julkarlendern sånt är härligt och allt jobb har jag gjort själv med min förändring med viss hjälp och vägledning hade missbrukat 16år innans var barn när jag började 13med injecering mina konsekvenser är stavning pga ingen skolgång så jag berom ursäkt att jag skriver dåligt ska börja läsa svenska efter nyår så är det pricken över i hoppas ni får en bra jul och ett gott nytt år

Matte_Maiden
2007-12-16, 16:09
är en föredetting in den världen och 5år 4veckor och 3dagar har jag varit drogfri och kriminell fri och livet är härligt att man kan vakna på morgonen mysa med min lilla dotter och titta på julkarlendern sånt är härligt och allt jobb har jag gjort själv med min förändring med viss hjälp och vägledning hade missbrukat 16år innans var barn när jag började 13med injecering mina konsekvenser är stavning pga ingen skolgång så jag berom ursäkt att jag skriver dåligt ska börja läsa svenska efter nyår så är det pricken över i hoppas ni får en bra jul och ett gott nytt år

Starkt att vända! Hoppas det fortsätter att gå bra. =)

Maharadja
2007-12-16, 16:26
är en föredetting in den världen och 5år 4veckor och 3dagar har jag varit drogfri och kriminell fri och livet är härligt att man kan vakna på morgonen mysa med min lilla dotter och titta på julkarlendern sånt är härligt och allt jobb har jag gjort själv med min förändring med viss hjälp och vägledning hade missbrukat 16år innans var barn när jag började 13med injecering mina konsekvenser är stavning pga ingen skolgång så jag berom ursäkt att jag skriver dåligt ska börja läsa svenska efter nyår så är det pricken över i hoppas ni får en bra jul och ett gott nytt år

Vad roligt att höra om en positiv vändning! Det är nog aldrig för sent att ändras.Lycka till med allt! :)

Dreas
2007-12-16, 18:20
Känner folk som tankar filmer och använder droger men jag menar, vem gör inte det?

Andreas

hultman
2007-12-16, 22:56
Känner folk som tankar filmer och använder droger men jag menar, vem gör inte det?

Andreas

Det finns många som varken tankar ned filmer eller använder droger. De är uppskattningsvis i majoritet.

jwzrd
2007-12-16, 23:03
Det finns många som varken tankar ned filmer eller använder droger. De är uppskattningsvis i majoritet.

Alkohol inräknat: Nope. Alkohol uteslutet: Nope. Jag är faktiskt övertygad om att de som tankat/tankar hem film de inte äger rättigheter till, faktiskt är fler än de som inte gör/gjort det.

hultman
2007-12-16, 23:11
Alkohol inräknat: Nope. Alkohol uteslutet: Nope. Jag är faktiskt övertygad om att de som tankat/tankar hem film de inte äger rättigheter till, faktiskt är fler än de som inte gör/gjort det.

Jag är faktiskt övertygad om att de som inte tankar ned film de inte har rättighet till är i majoritet. Hur många tror du har tillgång till höghastighetsinternet öht? Alkohol klassificeras givetvis inte som en drog i sammanhanget.

Smml
2007-12-16, 23:14
En del kriminalitet har man ju gått igenom. Inga direkt "tunga" grejer. Men inte bara baxning från konsum heller :D

elzoo
2007-12-16, 23:46
Min kompis son är kriminell på alla plan,tillochmed innan han var född,hon viste inte ens att hon var på smällen fören hon stod i duchen och upptäckte att det var nån som hadde snott tvålen,

blekfet2
2007-12-16, 23:50
Min kompis son är kriminell på alla plan,tillochmed innan han var född,hon viste inte ens att hon var på smällen fören hon stod i duchen och upptäckte att det var nån som hadde snott tvålen,

men hahaha.

Nu är jag trött men många många månader sedan jag garvat så mycket som nu :laugh:

Lellan
2007-12-16, 23:51
Jag får julkort från en intagen. Första året tror jag att jag skickade ett tillbaks, numera ork int ja. Men jag lägger det i högen med de andra julkorten så helt diskriminerar jag ej kriminella.

Vad gäller mig själv är jag lika from som jag framstår. ;)

Rahf
2007-12-17, 00:25
Har bekanta som till och från har varit eller är inblandade i kriminella aktiviteter. Mindre kul i vissa situationer men ändå skönt i andra eftersom de är trevliga och pålitbara.

Jag håller mig undan kriminella handlingar, vill inte bli inblandad.

Psychological
2007-12-17, 01:32
Pojkstreck räknas inte som kriminella handligar tycker jag.. Typ grejer som att snatta lite godis, spränga sönder ett toalock i plugget, palla äpplen mm

Jacksatan
2007-12-17, 08:18
Tänkte du på kroppsbyggare när du skrev detta? För jag tänker på kroppsbyggare när jag läser ditt inlägg. Det är en hård linje av dig att inte umgås med uppenbart kriminella personer men jag respekterar den.

*kissass*

jwzrd
2007-12-17, 09:50
Jag är faktiskt övertygad om att de som inte tankar ned film de inte har rättighet till är i majoritet. Hur många tror du har tillgång till höghastighetsinternet öht? Alkohol klassificeras givetvis inte som en drog i sammanhanget.

I princip alla i sverige har tillgång till bredband. Och angående alkohol som drog så gav jag svar på båda alternativen.

Psychological> Jag tycker att en vanlig enkel snyting över näsryggen är ett pojkstreck. Att köra rattfull är definitivt ett pojkstreck. Ärligt talat nissen, saker du gillar att göra blir inte mindre kriminella av den anledningen.


Fan är det med folk i den här tråden?

regus
2007-12-17, 09:52
Att köra ratt full

Hagaha.

Edit: Fuling att ändra!

regus
2007-12-17, 10:04
http://img260.imageshack.us/img260/7323/55696073yw6.jpg

jwzrd
2007-12-17, 10:06
Haha va i helvete =) Orka roida på att man korrigerar skrivfel.

Krampus
2007-12-17, 10:08
Ratt ful!

:laugh:

Röda_Lacket
2007-12-17, 10:13
Jag har ingen kompis som är kriminell sådan livstil är bara skit och inte alls glamorös. Tyvärr har man flera i min familj som är det men själv blev man motsatsen. Allt är bättre än att vara kriminell om man så jobbar på mac donalds hela sitt liv. Bara tragiskt att se folk som ser upp till kriminella då dom inte vet vad som kommer hända med sina liv. Finns kanske någon procent av kriminella som lever ett någorlunda "okej" liv. Resten lever i misär tillslut med drogproblem,psykiska problem och massa annan skit.

hultman
2007-12-17, 12:20
I princip alla i sverige har tillgång till bredband. Och angående alkohol som drog så gav jag svar på båda alternativen.

Psychological> Jag tycker att en vanlig enkel snyting över näsryggen är ett pojkstreck. Att köra rattfull är definitivt ett pojkstreck. Ärligt talat nissen, saker du gillar att göra blir inte mindre kriminella av den anledningen.


Fan är det med folk i den här tråden?

Motståndare till piratkopiering brukar ju hävda att runt 50 % av Sveriges befolkning har bredband hemma, och att cirka 1 miljon svenskar laddar ned olaglig musik. Jag är medveten om att du både inkluderade och exkluderade alkohol i din antagelse, men det förändrar inte det faktum att alkohol inte anses som en "drog" i samma bemärkelse som narkotika.

Creole
2007-12-17, 12:29
Motståndare till piratkopiering brukar ju hävda att runt 50 % av Sveriges befolkning har bredband hemma, och att cirka 1 miljon svenskar laddar ned olaglig musik. Jag är medveten om att du både inkluderade och exkluderade alkohol i din antagelse, men det förändrar inte det faktum att alkohol inte anses som en "drog" i samma bemärkelse som narkotika.

Tror inte heller det är fler som tankat/har tankat än som inte gjort det. Och oavsett om alkohol anses som en drog eller ej så spelar det ingen roll då den inte är kriminaliserad.

G_lund
2007-12-17, 12:32
fildelning och fortkörning/streetrace :P
blivit erbjuden droger och stöldgods, men det är inget för mig.
känner inga riktigt kriminella, tränade med några stycken några gånger, misstänkte starkt att de tryckt endel. de killarna har dock åkt in i fängelse eller flyttat från stan. har inte hört nått från dem på över ett år, och tur är nog det.
jag försöker hålla mig till den smala laglydiga vägen :)

jwzrd
2007-12-17, 13:13
Motståndare till piratkopiering brukar ju hävda att runt 50 % av Sveriges befolkning har bredband hemma, och att cirka 1 miljon svenskar laddar ned olaglig musik. Jag är medveten om att du både inkluderade och exkluderade alkohol i din antagelse, men det förändrar inte det faktum att alkohol inte anses som en "drog" i samma bemärkelse som narkotika.

Varför fortsätter du om alkohol som drog eller inte? Jag delade det i två alternativ för att täcka in båda synsätten.

Jag tror att siffrorna är gamla och låga.

Ignatius72
2007-12-17, 14:12
Det finns ju vädligt många människor som inte ens använder datorer, tex alla småungar och de flesta av de tokgamla. Andelen som laddar hem i åldrarna 13-50 är nog mycket hög.

Maharadja
2007-12-17, 16:55
Jag har ingen kompis som är kriminell sådan livstil är bara skit och inte alls glamorös. Tyvärr har man flera i min familj som är det men själv blev man motsatsen. Allt är bättre än att vara kriminell om man så jobbar på mac donalds hela sitt liv. Bara tragiskt att se folk som ser upp till kriminella då dom inte vet vad som kommer hända med sina liv. Finns kanske någon procent av kriminella som lever ett någorlunda "okej" liv. Resten lever i misär tillslut med drogproblem,psykiska problem och massa annan skit.


Jag håller med dig.. verkar som om verkligheten förr eller senare kommer i kapp dom. Märkt med dom jag känner att dom har svårt att släppa det begångna, the history och att det är mycket dom dras med som dom ångrar idag eller som dom grubblar på. Så onödigt, vill bara blåsa bort alla bekymmer från dom!

Kwon
2007-12-17, 17:01
Om vi säger såhär, alla mina gamla kompisar som ej lämnade den kriminella banan förr har jag antingen ingen kontakt med längre eller så är de döda nu.

Jag ser ej heller inget skäl till att återuppta kontakten efter så många år. Ingen av dom var väl någon speciell pillar of humanity.

Du väljer själv dina vänner Maharadjan.

Creole
2007-12-17, 17:11
Varför måste den kriminelles aktiviteter gå ut över vänskapen? Klart att det kan göra det men det finns inget = däremellan.

Dreas
2008-01-19, 16:36
Jag är medveten om att du både inkluderade och exkluderade alkohol i din antagelse, men det förändrar inte det faktum att alkohol inte anses som en "drog" i samma bemärkelse som narkotika.
Förlåt för att jag drar upp denna gamla tråd:em:

Det är fan synd att alkohol ses som en relativt lätt drog av många. Finns ju många som tror att den är näst intill ofarlig eftersom den är laglig. Och när jag gjorde min första post så inkluderade jag alkohol som en drog. Alkohol tar ju trots allt fler liv än alla andra droger tillsammans.

Honken
2008-01-19, 17:45
Jag rökte på förr med mina kompisar (både tjejer och killar). Brukade dra över lite folk, köpa hem några pizzor och sätta på lite musik. Har många fina minnen och roliga stunder jag aldrig kommer att glömma.

Om detta anses kriminellt så får jag väl även säga att jag varit packad vid flertalet tillfällen! Här har jag blandade minnen från både bra fester med roligt folk och stunder där människor varit berusade och slagits, försökt ta livet av sig, svimmat och spytt ner möbler.

Exdiaq
2008-01-19, 18:52
Supit
Snattat godis när jag var 8 kanske
Kört trimmad moppe
Tankat filmer osv
Åkt pendeltåg utan biljett ;)

Ganska medelsvensson när det gäller brott alltså.

Wilden
2008-01-19, 19:09
Ringa narkotikabrott. :(

Ondskapelsen
2008-01-19, 20:02
Misshandel e allt jag har i registret (förutom fildelning då men det är jag inte straffad för ^^).
Hur som helst så tycker jag folk som är kriminella för välgörande ändamål är helt ok, var ju nån kille i USA på 90talet som tyckte det var alldeles för dyrt att ringa lokalsamtal osv så han hackade telefonbolaget och ställde om alla deras taxor till jättelågt utan att dom märkte nåttpå riktigt länge.
Han var ingen brottsling, han var folkets hjälte.
Finns en film om honom, kommer intei håg vad den hette dock.

Samtidigt tycker jag att det är stor skillnad på mord och snatteri/stöld.
Har vänner som gör regelbundna inbrott på diverse olika Elgiganten-affärer och plockar me sig iPods och dylikt, från ett företag som omsätter 5 miljarder om året tycker inte jag riktigt är lika allvarligt som att ta någons liv.
Men det är fortfarande kriminellt.

Men de e bara min åsikt som vanligt

bedlam
2008-01-19, 20:18
var ju nån kille i USA på 90talet som tyckte det var alldeles för dyrt att ringa lokalsamtal osv så han hackade telefonbolaget och ställde om alla deras taxor till jättelågt utan att dom märkte nåttpå riktigt länge.
Han var ingen brottsling, han var folkets hjälte.
Finns en film om honom, kommer intei håg vad den hette dock.

Det låter som att det är Kevin Mitnick du pratar om :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Kevin_Mitnick
http://www.kevinmitnick.com/

Vilken hjälte!

Ondskapelsen
2008-01-19, 20:38
Nja tror inte det är han. Kan vara dock, men hittade ingenting om den attacken mot telefonboalget.

Exdiaq
2008-01-19, 20:46
Misshandel e allt jag har i registret (förutom fildelning då men det är jag inte straffad för ^^).
Hur som helst så tycker jag folk som är kriminella för välgörande ändamål är helt ok, var ju nån kille i USA på 90talet som tyckte det var alldeles för dyrt att ringa lokalsamtal osv så han hackade telefonbolaget och ställde om alla deras taxor till jättelågt utan att dom märkte nåttpå riktigt länge.
Han var ingen brottsling, han var folkets hjälte.
Finns en film om honom, kommer intei håg vad den hette dock.

Samtidigt tycker jag att det är stor skillnad på mord och snatteri/stöld.
Har vänner som gör regelbundna inbrott på diverse olika Elgiganten-affärer och plockar me sig iPods och dylikt, från ett företag som omsätter 5 miljarder om året tycker inte jag riktigt är lika allvarligt som att ta någons liv.
Men det är fortfarande kriminellt.

Men de e bara min åsikt som vanligt


Nog ingen som ändå tycker att stöld av ett par iPods, någon LCD osv är värre än mord.

Ondskapelsen
2008-01-19, 21:16
Nog ingen som ändå tycker att stöld av ett par iPods, någon LCD osv är värre än mord.

Det finns folk som tycker att alal brott är brott och skall därför straffas lika =/

Ondskapelsen
2008-01-19, 21:26
Precis, man har alltid ett val, i allt i livet.
Tyvärr väljer man fel ganska ofta men det går ju alltid o välja rätt igen :)