View Full Version : ABCDE-Dieten
Muskelsmurfen
04-05-2003, 18:03
Hejsan.
Jag har börjat experimentera med ovan nämda diet då jag tycker teorin verkar intressant. Finns det någon som provat? Hur gjorde du? Hur blev resultaten?
Jag har börjat med 12 dagar på 140% och har påbörjat min första deff (90%) vilken preliminärt skall vara i 12 dagar. Jag har nyligen fått reda på att det från början var tänkt 16 dagars deff. Någon som vet mer om detta? Varför 16 dagar? går det bra med 12 dagar istället?
Det här ska bli intressant att följa. Det vore kanon om man fick se regelbundna "dokumentationer". Jag har sneglat lite på den dietformen ett tag men aldirg velat ta steget och bli försökskanin. :em:
goa_killen
04-05-2003, 22:36
samma här, oxå sneglat men inte vågat....
hoppas de går bra fr dej o att du håller oss informerade!!!!1
Rumpelstilzchen
07-05-2003, 12:35
Vad är det för något?
Provade sommarn 1999 när jag var rätt grön på styrketräning. Svårt att säga hur bra det funkade alltså eftersom man kan öka rätt bra oavsett diet.
Jag körde inte som jag fått info om att orginalet var med 16 dagar deff utan med mellan 7 och 10 dagar deff, ville helt enkelt gå upp maximalt och stressade därför på. Sen körde jag 14 dagar bulk, för att hinna köra varje muskelgrupp 2 gånger under bulken, (körde 4-split med fasta dagar för en viss muskel).
Har beskrivit här på forumet ganska exakt hur jag gjorde men det var länge sen så det verkar ha försvunnit. Tyvärr har detaljerna försvunnit ur mitt minne också. Men ungefär såhär tränade jag.
Vecka 1 bulken - Tung träning 4-8 reps
Vecka 2 bulken - Excentrisk träning (overloading) med vikt så tung att jag inte orkade den koncetriska fasen själv.
Deffveckan (7-10 dagar). Lättare träning ca 15 reps.
Har för mig att jag körde kreatin och 140% av energin under bulk samt 90% under deff. Har alltid inbillat mig att jag tycker ABCDE funkar men att jag inte har kört den igen sen 1999 samt att den inte publicerades någon gång talar kanske för att det inte var så bra. Vet helt enkelt inte om jag tycker det funkade. Ökade bra vilket jag troligvis gjort bara genom att träna ihärdigt och ligga på + kalorier större delen av tiden.
M. Blomberg
08-05-2003, 08:06
Jag kör en variant på den just nu, mer info och resultat kommer finnas på min hemsida i sommar när den kommer upp
köttaren
08-05-2003, 11:32
Har kört i flera år...
Den version som finns på Bill Philips hemsida ger jag inte mycket för... Metoden utarbetades på Nutritionsavdelningen vid Institutionen för medicinska vetenskaper här i Uppsala av en läkare vid namn Torbjörn Åkerfeldt!
Har språkat med denne Torbjörn och fick då höra att intervjun med Bill Philips blivit förvrängd i efterhand. Det är vansinne att gå ned så lågt i energi som de rekommenderar i den (ungefär 1500-1700 kcal).Torbjörn rekommenderade en mindre drastisk approach till dieten, något jag till fullo förstår.
Jag kör 3000-3500 ungefär de cirka 2v jag äter lite och 4000-4500 de veckor jag äter mycket... Jag cyklar även kolhydrater och fett i små cykler (2-3 dagar) inom varje 2 veckorscykel.
Det har fungerat alldeles utmärkt för mig... 2 steg framåt ett steg tillbaka, om och om igen...
Man måste dock vara fullständigt övertygad om att man ligger på ett underskott av energi under lågkaloriveckorna och ett överskott under högkaloriveckorna... att känna sin kropp är alltså A och O för att denna metod skall fungera...
Jag skulle även rekommendera en generellt högre andel fett i kosten vid lågkaloriveckorna än vid högkaloriveckorna..
Kör på.. ni kommer inte att bli besvikna...
köttaren
ivandrago
08-05-2003, 12:00
har funderat på denna till hösten. inte som deff-metod utan som bulkmetod. För mig ger bulk verkligen grymma styrkeökningar och passen är roliga och måtten ökar, men tyvärr ökar fettet runt midjan lite väl snabbt. Tänkte abcd som en metod att dra nytta av bulkens fördelar men försöka begränsa dess nackdelar. Den verkar dock väldigt jobbig psykiskt.
köttaren
08-05-2003, 12:32
ja.. som ivandrago sade så är det lite jobbigt psykiskt innan man får in ett känn för hur mycket man skall äta under de båda faserna... om man håller sig till en skillnad på runt 1000kcal mellan de båda faserna så är den psykiska biten inte så påtaglig... runt 150g kolhydrater, och 30g fett mindre/dag... det är cirka 30g carbs och 5 gram fett mindre per måltid i genomsnitt... piece of cake.....
Köttaren
köttaren
08-05-2003, 12:36
Och meningen med denna diet är som sagt att verkligen bulka under högkalorifasen... annars är det ingen mening... ingen smygbulk inte.... :eating:
ett säkert överskott på minst 500 och helst 1000 kcal/dag...
På dieten mer fysisk aktivitet och ett säkert underskott på 500-1000 kcal.... bli av med fett, bygg muskler!
:D
köttaren
Originally posted by köttaren
ett säkert överskott på minst 500 och helst 1000 kcal/dag...
På dieten mer fysisk aktivitet och ett säkert underskott på 500-1000 kcal.... bli av med fett, bygg muskler!
Menar du att man ska ligga ungefär lika många % över som under sitt energibalansintag? Som jag fattat Torbjörn förslår han att man ska ligga på +40% under bulk men bara -10% under deff. Eller räknar du in den ökade fysiska aktiviteten i ditt 500-1000 kcal underskott under deffen?
köttaren
08-05-2003, 12:45
Originally posted by Peter
Menar du att man ska ligga ungefär lika många % över som under sitt energibalansintag? Som jag fattat Torbjörn förslår han att man ska ligga på +40% under bulk men bara -10% under deff. Eller räknar du in den ökade fysiska aktiviteten i ditt 500-1000 kcal underskott under deffen?
Ja jag räknar in ökad fysisk aktivitet, detta ger större energiuttag under lågkaloriveckorna....
Observera att detta är min egen modifiering av den ursprungliga ABCDE-dieten och att jag inte tar på mig något ansvar för enorma muskelökningar som följd av att följa mina råd.
Konsultera läkare innan du påbörjar Köttar-ABCDE dieten... :D
/Köttaren
Ok, då tror jag att jag hänger med.
Lite fegt att inte lämna några garantier...
köttaren
08-05-2003, 12:57
Det viktiga i högkalorifasen är att lägga på sig så mycket muskelmassa som möjligt med lite ofrånkomlig fettuppgång... Efter ca 2v på högkalorifas så minskar insulinkänsligheten mm.. detta ger minskad muskelökning och ökad fettinlagring...
Nu skall man gå över till ett energiunderskott.. kroppen har hög förbränning... fettförbränningspotentialen är alltså i topp.. underskott i ca 2v.. sen är din insulinkänslighet återpå topp och din kropp är åter redo att bygga massa.
round and round we go, and round and round we go...
Observera att efter hand som du blir mer muskulös kommer du att vara tvungen att öka mängden kalorier som behövs under de båda faserna...
det fina med det hela är att man inte behöver räkna kalorier alls egentligen... bara äta som ett svin under 10 dagar-2v... sen se till att äta mindre under lika lång tid samt röra på sig mer.... detta kräver dock lite kropps och kostmedvetenhet...
Själv räknar jag aldrig... på diet: liteandra matvaror, äter mig mätt...
på bulkveckorna: äter mig mättare och använder mer kaloritäta livsmedel.
Köttaren
ivandrago
08-05-2003, 17:51
måste fan testa denna i höst :thumbup:.
Muskelsmurfen
09-05-2003, 20:59
Min kropp måste vara konstig?
Har nu kört en vecka av deff-fasen och vikten är lägre än när jag påbörjade bulkfasen.
Alltså, jag har fortfarande en vecka kvar av deffen och ligger redan på minus? Jag ligger på 90% av normalt intag? Jag ligger på högt fett-, proteinintag och förlorar förhoppningsvis inte så fruktansvärt mycket muskler.
Borde man inte väga mer efter varje deff än innan motsvarande bulk?
Typ, Startar bulken, väger A. Avslutar bulken, väger B. Startar deffen, väger C=B. Avslutar deffen, väger D. För mig kommer D<A? Borde det inte vara tvärt om, A<D? Mer muskler... ?:confused:
Det känns inte som att jag borde gå högre än 90% under deffen?
Skall jag öka på mer under bulken? och köra enligt.
2800kCal x 140% +Energiförbrukning pga träning?
ivandrago
10-05-2003, 07:40
det är väl bara vattnet som åkt ur kroppen. Man brukar ju tappa något kilo första veckan under en deff i vatten. Kommer tillbaka på några dagar när du börjar bulka igen.
köttaren
10-05-2003, 09:57
Gillerstedt... mitt råd till dig är att inte räkna så mycket... Ät så mycket du kan av kolhydrat- och proteinrika livsmedel under bulken... med runt 100g fett /dag... spelar ingen roll hur mycket det blir/dag men ät bara om du känner för det, inte om du inte "vill" äta egentligen..
Intaget under dieten får du bestämma genom "trial and error"..
För mig brukar fördelningen bli:
Bulk träningsdag: 4500kcal
Bulk icke träning: 4000-4500 kcal
Deff träning: 3500kcal + mer aerobisk aktivitet
Deff icke träning: 3000-3500kcal +mer aerobisk aktivitet
Dessa värden är endast riktvärden.. om jag är hungrigare under bulken blir det mer energi, hunger=kroppens vilja att växa...
Under diet: stor hunger=mer mat... bara man hamnar på ett rimligt underskott i energiintag jämfört med energiuttag...
Stirra sig inte blind på % och kcal,kroppen är utmärkt på att säga till vad den behöver...
köttaren
Muskelsmurfen
10-05-2003, 11:36
Varför jag tittar på de teoretiska värdena såpass mycket som jag gör är för att jag har svårt att få i mig tillräckligt med mat. Om jag bara skulle äta när jag var hungrig... då skulle det falla under diet för de flesta.
Sedan har jag lätt för att äta "snabba" kolhydrater vilket inte heller är speciellt bra. Det blir mycket Tonfisk för att hålla uppe proteinet... Ägg blir det en hel del också... MCT har jag upptäckt är väldigt praktiskt för att balansera upp fettintaget.
Bara en macka... (8 mackor senare) Blurp...:em:
köttaren
10-05-2003, 14:30
Jodå..men det är precis så du skall göra under bulkveckorna... skit i vad du äter... ät du 8 mackor och var stolt över bedriften... 2 timmar senare ät 8 till om du är hungrig... Dock skulle jag rekommenderaatt basera måltiderna med pasta, havre, ris osv...
Bry dig om gi och sånt kan du göra under dietveckorna... Jag tycker också att det är svårt att äta tillräckligt under bulkveckorna... om man missar en måltid är man i princip körd.. Men jag brukar vara ständigt hungrig dessa 2 veckor, så jag äter och äter tills jag nästan stupar...
Muskelsmurfen
10-05-2003, 18:39
Köttaren>Jag gillar din inställning :thumbup:
Vad jag menade var väl mest att det är lätt att man blir sittande vid datorn och vips så har det försvunnit några timmar och man måste springa ut i köket... :eating:
Problemet ligger mest i att äta tillräckligt som sagt...
Detta verkar dock gå lättare och lättare ju längre in i bulken jag kom... Frugan får baka många kladdkakor de veckorna :eating:
ivandrago>Jo ett kilo eller två... men jag har droppat FYRA...
Fáan va jag måste varit vattnig :em:
hardbody
13-05-2003, 11:57
Hur många gånger borde man träna varje muskel under bulkperioden?
I orginal versionen av ABCDE (i musclemag) nämns att man ska/kan träna 5 ggr i veckan.
Vad säger ni?
köttaren
13-05-2003, 18:01
Hardbody: Jag kör bara styrka 3 ggr i veckan både under dietfas och bulkfas, men de 3 passen är passen från helvetet... Kör otroligt hårt och intensivt.
Detta är dock väldigt individuellt.. kör det som passar dig bäst.. men det skulle ju vara synd att inte få bra resultat för att du övertränar??? eller...
Gillerstedt: det blir mat och sovklockan... hehe... nej, men käka bara om du är hungrig, annars är det inte lönt då blir resultaten dåliga... det VIKTIGA är att få kroppen i ett HUNGRIGT stadium till bulkfasen........
köttaren
hardbody
15-05-2003, 17:16
Gillerstedt, Hur går det med ABCDE dieten? Kan du berätta lite vad du ökat etc? Har du mätt fettprocenter och grejer?
Är du nöjd hittils?
håll oss underrättade!
Kör hårt! :thumbup:
/HB
ivandrago
15-05-2003, 17:55
jag vill också veta!
Muskelsmurfen
16-05-2003, 13:38
Jag skulle ljuga om jag sa att det hade gått bra. :(
Jag fick en hjärnskakning tidigare i veckan och innan det så har förkylning härjat hela familjen. Jag har nu gått in i min andra bulkperiod och har följande värden.
Ålder: 28
Längd: 182cm
Vikt: 91,4cm
Bröstmått: 101,5cm
Midja: 97cm
Stuss: 106cm
Nacke: 41cm
Överarm: 38cm
Underarm: 31cm
Lår: 61cm
Vad: 39cm
Jag hoppas kunna komma igång med träningen igen på måndag.
Muskelsmurfen
28-05-2003, 16:39
Har nu påbörjat min deff-cykel.
Har inte kunnat träna, well... kunnat är väl relativt...
Det har inte varit praktiskt genomförbart för mig att träna.
Men jag har lyckats hålla kosten.
Data enl. första dagen på deffen:
Vikt: 94,8kg
Bröst: 102cm
Midja: 101cm
Stuss: 107cm
Nacke: 44cm
Överarm: 39cm
Underarm: 31,5cm
Lår: 65cm
Vader: 40cm
finns det någon bra bok om ABCDE-"dieten"? hade tänkt bulka ordentligt i vinter, men varför lägga på sig fett om man inte måste? ska nog testa detta.. :thumbup:
läste förresten på pauluns hemsida att han var positiv till den och att det i teorin borde fungera.. har dock inte sett att han tagit upp den i någon av sina böcker?
Han har tatt upp den i en av böckerna. kommer f-n inte ihåg vad den heter (träning, prestation typ nånting ?) men det är bara en väldigt ytlig genomgång om jag minns rätt.
Galatasaray
19-06-2003, 20:20
Köttaren: Men när du menar att man skall ösa på med kolhydrater, menar du då att det är ok med vitt brös,riskakor,mjölkchoklad,galss osv eller är det ris,potatis,pasta man skall satsa på?
Sen tror jag att den här dieten kan funka för dem som har en ganska hög metabolism, annars lär det bli +fett+ muskelmassa. Att bara ösa på med kolhydrater under "bulken" och sedan 2v "bara äta mindre" leder troligtvis till en massa fettökning, iaf hos dem med normal snabb metabolism. Däremot kan det funka bra om man har järnkoll på kolhydraterna,fettet under deffveckorna och äter ganska mycket under det vanliga(väger man 80kg så cirka 150g kolhydrater på deffperioden) fast äter mycket protein för att öka fettförbränningen och muskeltillväxten/minska katabolismen. Sedan kan man typ dubbla(max tredubbla) kolisarna på bulkfasen(och äta rätt sorts kolisar, högt GI timmarna efter träningen och sedan lågt GI resterande timmar under dagen) och fortsätta äta mycket protein under den fasen, då lär det nog funka bra. Men att bara fylla kroppen med en massa kolisar på bulken, sedan käka lite kolhydrater på deffperioden blir nog +fett tillslut.
Muskelsmurfen
19-06-2003, 21:17
Jag har nu hoppat av ABCDE-Dieten, det var ett kul experiment.
Då mina stats är så klena så blir det bulk för hela slanten nu. Aldrig mindre än 100kg framöver... :eating:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.